بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
کد خبر : ۱۶۳۷۶۷
شاخص کل در سومین روز معاملاتی هفته 60 واحد رشد کرد و به عدد 77 هزار و 106 واحد رسید. در این روز گروه‌های خودرویی، سرمایه‌گذاری‌ها و فلزات اساسی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند.

بازار سهام پس از تحمل دو روز ریزش سنگین پی‌در‌پی شاهد سبزپوش‌شدن نماگرهای منتخب خود به لطف بازارگردانی سهام در گروه مخابرات و کاهش حجم فروش‌ها از سوی حقوقی‌ها در کلیت معاملات بود. بازار سهام در عین حال شاهد جابه‌جایی معامله‌گران اغلب نوسان‌گیر از گروه خودرویی‌ها به سوی دیگر گروه‌هایی همچون معدنی‌ها بود. روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و کم حجم بود که همچنان برای یافتن انگیزه‌ای جدید در چشم‌انداز میان مدت و بلند‌مدت خود در تردید و انتظار به سر می‌برد. بازاری که ترجیح می‌داد همچنان تک سهم‌ها و شرکت‌های کوچک را برای دستیابی به بازدهی کوتاه‌مدت به جای صنایع بنیادی و بزرگ در دستور کار خود قرار دهد.

عدم تحقق پیش‌بینی‌ها پیرامون صنایع بورسی

در عین حال در صنایع بنیادین بازار سهام هم‌اکنون صنعت پتروشیمی به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین صنعت تأثیر‌گذار بر بازار سهام با بودجه‌های بدبینانه مواجه شده و حال آنکه پس از اجرای برجام بازار انتظار داشت اکثر صنایع بورسی با تعدیل مثبت سود در گزارش‌های عملکردی و بودجه‌های برآوردی روبه‌رو باشند. در ارتباط با تحولات اقتصادی مرتبط با بازار، خبر خاصی که بتواند موتور محرکه و در پی آن حرکت رشدی بازار را موجب شود، هنوز منتشر نشده و شاخص کل به زیر کانال 77 هزار واحدی رجعت کرده و انگیزه‌های رشدی چشمگیر را از دست داده است.

از دیگر سو، لیدر جدید و جایگزینی مطمئن برای خودروسازان با توجه به روند منفی این گروه در روز گذشته به بازار معرفی نشده و صنعتی که بتواند سرمایه‌گذاران و فعالان بازار را به خود جلب کند، هنوز مشخص نشده است.

رشد 6 واحدی آیفکس

بازار فرابورس در 20 اردیبهشت‌ماه 1395 با خریدوفروش 275 میلیون ورقه بهادار در 22 هزار و 642 نوبت به ارزش 2 هزار و 654 میلیارد و 140 میلیون ریال به کار خود پایان داد. آیفکس از ساعت ابتدای معاملات بالا رفت و با رشد حدود شش واحدی با رقم 801.27 واحد بسته شد. بیشترین تأثیر مثبت در این روند را شرکت‌های فولاد هرمزگان و پالایش نفت تهران داشتند.

شرکت‌ تازه‌وارد کاغذ پارس به همراه‌آهن و فولاد ارفع و بیمه نوین بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند، درحالی‌که سهام شرکت‌های روان فن‌آور، ینو شرق و مهندسی تأسیسات و ساختمان راه‌آهن با بالاترین کاهش قیمت مواجه شدند. فولاد هرمزگان جنوب در این روز بالاترین حجم و ارزش معاملات را در بازار سهام داشت، به‌طوری که 23 میلیون سهم آن به ارزش 48 میلیارد و 410 میلیون ریال دادوستد شد. طی معاملات روز گذشته، 447 میلیارد و 470 میلیون ریال اسناد خزانه اسلامی در تمامی نمادهای این اوراق معامله شد و معاملات اوراق اجاره دولت به لحاظ حجم و ارزش معاملات در صدر اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.

افزایش قیمت در اکثر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن

در بازار اول 23 میلیون سهم به ارزش 55 میلیارد و 580 میلیون ریال خریدوفروش و 99 میلیون و 430 هزار ورقه بهادار به ارزش 295 میلیارد ریال در بازار دوم معامله شد. اوراق تسهیلات مسکن نیز در تمامی نمادها به جز نماد مرداد 93 با افزایش قیمت مواجه شد و هر ورقه در بازه 790 تا 810 هزار ریال دست‌به‌دست شد. در عین حال، صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان بیشترین حجم معاملات ‏ETF‏ را با خریدوفروش 4‌میلیون و 290هزار سهم رقم ‏زد و صندوق آرمان آتی کوثر و کاریس هم در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

گفتنی است، روز گذشته شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت کی‌بی‌سی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و اوراق مشارکت سیمان کردستان پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق بودیم. همین‌طور در پایان معاملات 20 اردیبهشت‌ماه، نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت تهران جهت برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه و نماد معاملاتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق زمین و ساختمان مسکن شمال غرب با توجه به اعلام مدیریت صندوق مبنی بر برگزاری مجمع عمومی سالانه صندوق در روز چهارشنبه متوقف شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
من میگم اگر از طرف حقیقی که هیچ رانت اطلاعاتی نداره یعنی اینکه همان نوسانگیری ممکنه باعث برباد رفتن سرمایش بشه مشکلی نداره اما از طرف حقوقی دارای رانت اطلاعاتی حرام مرکبه
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
نوسانگیری کار هر کسی نیست و بیشتر همه شعار میدن . واقعا هیچ روشی جز نوسانگیری در هر بازاری چه صعودی چه نزولی موفق نیست .