بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر : ۱۶۴۴۸۱
نویسنده :
سهیلا صالحی

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، شرکت فروسیلیس ایران براساس گزارش شفاف سازی در خصوص تعدیل با اهمیت درآمد هر سهم در صورت های مالی منتهی به 1394/12/29 به شرح ذیل اعلام نموده است:

الف) دلایل کاهش 8.7 درصدی فروش:

در بودجه ی تنظیمی ارائه شده به سازمان بورس اوراق بهادار برای شرکت های ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان به ترتیب مقدار 6،400 تن . 3،600 تن و 3،300 تن فروش در نظر گرفته شده بود. لکن با توجه به عدم ایفای تعهدات از سوی شرکت های مزبور و بالا رفتن بدهی های آنها و از طرفی نیز عدم عقد قرارداد در سال مالی جدید، ارسال محموله های مورد درخواست این شرکت ها محدود گردید بطوری که جمع محموله های ارسالی برای شرکت های فوق به ترتیب 4،400 تن ذوب آهن اصفهان، 3،100 تن فولاد خوزستان و 3،700 تن فولاد خراسان محقق گردید.

همانگونه که از ارقام فوق مشخص می گردد، عدم فروش فروسیلیسیم به شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت فولاد خوزستان می باشد. لازم به ذکر است که از اوایل اسفند ماه سال 94 رایزنی های شرکت ذوب آهن جهت ارسال محموله و عقد قرارداد صورت پذیرفت ولیکن با توجه به آنکه توافقات فی ما بین مبنی بر تعیین تکلیف بدهی قبلی و واریز بخشی از مطالبات گذشته از این شرکت بود، لکن شرکت ذوب آهن اصفهان تا روزهای پایانی سال 94 نتوانست بخش عمده ای از تعهدات خویش را تسویه نماید. لذا بخش از محموله دپو شده برای این شرکت، به امر صادرات و بخشی نیز در انبار های شرکت باقی مانده است.

ب) کاهش حاشیه سود شرکت:

همانگونه که در فوق بدان اشاره شد با توجه به کاهش ارسال بار برای خریداران عمده فروسیلیسیم در داخل کشور، فروسیلیس ایران به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز و سرمایه در گردش خود به ناچار به صادرات فروسیلیسیم و سایر تولیدات خود روی آورد . با عنایت به آن که بهای جهانی فروسیلیسیم در سال مالی مورد گزارش روند نزولی داشت و این نرخ ها در بهمن و اسفند ماه سال 94 برای هر تن فروسیلیسیم صادره به مبلغ 825 دلار کاهش یافته بود عملا هر کیلو گرم صادرات فروسیلیسیم مبلغ 13،000 ریال کاهش سودآوری شرکت را به دنبال داشته است. از این رو تغییر سیاست فروش شرکت از فروش داخلی به فروش صادراتی موجب کاهش سودآوری شرکت در سال مالی مورد گزارش شده است.

ج) دلایل افزایش هزینه های توزیع، فروش و اداری:

لازم به ذکر است که مبلغ 3،422 میلیون ریال از افزایش هزینه های توزیع، فروش و اداری مرتبط با افزایش هزینه های توزیع و فروش و مبلغ 5،239 میلیون ریال ناشی از افزایش هزینه های اداری می باشد. افزایش حجم فروش صادراتی به مقدار 908 تن موجب گردید که شرکت هزینه های حمل و ترخیص بالاتری از ارقام پیش بینی شده متحمل شود. همچنین از آنجایی که مبلغ 1،938 میلیون ریال در شهریور ماه و مبلغ 1،500 میلیون ریال در اسفند ماه 94 بابت ساخت مدرسه بعنوان کمک بلاعوض به آموزش و پرورش سمنان صورت گرفته است که مدارک پذیرش آن تا تاریخ نامه ی حاضر (از نظر هزینه قابل قبول مالیاتی ) به شرکت ارائه نگردیده است و در پایان سال و به منظور تهیه صورت های مالی معادل مبالغ فوق هزینه ی کمک های بلاعوض شناسایی و در حساب ها منعکس گردیده است که این امر نیز موجب افزایش هزینه اداری شرکت در مقایسه با ارقام از پیش تعیین شده قبلی گردیده است.

د) دلایل کاهش سایر درآمد های غیر عملیاتی:

به موجب اطلاعات واقعی 9 ماهه منتهی به 30 آذر ماه 94 سود حاصل از تسعیر ارز در حدود 2،105 میلیون ریال برای سال مالی مورد گزارش پیش بینی گردید ولیکن با توجه به کاهش نرخ ارز در پایان سال زیان تسعیر ارز مبلغ 1،326 میلیون ریال بالغ گردید. به عبارتی مبلغ 3،241 میلیون ریال از کاهش فوق، ناشی از سود و زیان تسعیر ارز می باشد که بالغ بر 75 درصد کاهش این سرفصل می باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر