بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
گروه خودرو طی ماه های پایانی سال گذشته متأثر از انتشار اخبار خوشایند در خصوص اجرای طرح برجام و رفع تحریم های بین المللی با استقبال قابل توجه سهامداران برای خرید سهام شرکت های خودروساز و قطعه ساز مواجه شدند و ارزش سهام این مجموعه ها به بهانه های مختلفی همچون انعقاد قرارداد همکاری های مشترک با شرکت های خارجی و واگذاری بلوک سهام شرکت به سرمایه گذاران خارجی با رشد قیمتی قابل توجهی روبرو شدند.
کد خبر : ۱۶۴۵۹۵
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه در هر دوره زمانی صنعتی را از میان صنایع مختلف به عنوان لیدر و پیشتاز روند کلی معاملات بر می گزیند و عموماً بنا به دلایل مختلفی همچون افزایش قیمت فروش محصولات، توسعه فعالیت ها در عرصه های بین المللی و تخصیص مشوق یا ارائه طرحی از سوی دولت با اقبال اغلب سهامداران و فعالان بازار سرمایه مواجه می شوند و همراه با رشد قیمت سهام شرکت های فعال در گروه کلیت بازار سرمایه را همسو با خود در مسیر فتح قله های صعود بالا می برند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، گروه خودرو طی ماه های پایانی سال گذشته متأثر از انتشار اخبار خوشایند در خصوص اجرای طرح برجام و رفع تحریم های بین المللی با استقبال قابل توجه سهامداران برای خرید سهام شرکت های خودروساز و قطعه ساز مواجه شدند و ارزش سهام این مجموعه ها به بهانه های مختلفی همچون انعقاد قرارداد همکاری های مشترک با شرکت های خارجی و واگذاری بلوک سهام شرکت به سرمایه گذاران خارجی با رشد قیمتی قابل توجهی روبرو شدند. این در حالی بود که رفته رفته با کمرنگ شدن انتظارات مثبت برای بهبود وضعیت سودآوری شرکت های خودرویی در دوران پسابرجام و عدم تحقق برآوردهای کارشناسان و فعالان بازار سرمایه برای رشد و بالندگی این صنعت، اقبال بازار سرمایه از این گروه برداشته شد و نگاه سهامداران به سایر گروه ها همچون معدنی ها، فلزات اساسی، پالایشی و نیز برخی از تک سهم های بورس معطوف شد.

چرا که قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی در شرایطی افزایش یافت که بازار فروش محصولات طی ماه های قبل از آن در سکون و رکود عمیقی قرار داشت و تقریباً هیچ کارشناسی امیدی برای برگشت قیمت ها به روند صعودی نداشت و مدیران شرکت ها نیز برآورد و پیش بینی در بودجه سال مالی شرکت مبنی بر افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی نداشتند. حال آنکه بر اساس آخرین اطلاعات موجود، نرخ LME روی طی ماه های اخیر با افزایش 300 دلاری از 1650 دلار به 1950 دلار رسیده و در کنار آن نرخ LME سرب رشد حدود 220 دلاری را تجربه کرده است. بر این اساس با پایداری روند صعودی قیمت فلزات اساسی و سنگ آهنی در بازارهای جهانی کم کم نگاه سهامداران به سمت گروه معدنی و فلزی سوق یافت و این مجموعه ها طی بازه زمانی بازدهی مثبت را به سهامداران خود هدیه کردند. بطوریکه از ابتدای بهمن ماه سال 94 تا نهم خرداد ماه جاری در گروه استخراج کانه های فلزی شرکت معادن بافق با رشد قیمتی 84.05 درصدی مواجه شد که این رقم بیشترین بازدهی مثبت در این گروه به شمار می رود و در کنار آن ارزش سهام شرکت باما حدود 70.75 افزایش یافت.

علاوه بر این بازدهی مثبت 50.3 درصدی در نماد "کنور" به ثبت رسید و "کگل" و "کچاد" به ترتیب بازدهی مثبت 28.6 و 9.4 درصدی را محقق ساختند. هلدینگ معادن روی ایران نیز حدود 29 درصد رشد قیمتی را تجربه کرد و "ومعادن" نیز با افزایش بیش از 27 درصدی ارزش سهام همراه شد.

البته در اقبال سهامداران نسبت به این گروه انتشار خبر واگذاری بزرگترین معدن کشور به شرکت گوهر زمین برای دوره 10 ساله که شرکت های گل گهر، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و برخی از شرکت های معدنی بخشی از سهام مجموعه مذکور را در اختیار دارند، بی تأثیر نبوده و به هر حال تضمین تأمین مواد معدنی برای شرکت های فعال در این گروه موضوعی است که انتظار می رود تا تبعات مثبتی را بر وضعیت عملیاتی و سودآوری آنها در پی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در پی افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت های معدنی و فلزی و نیز افزایش قیمت سهام آنها طی بازه زمانی، این پایگاه خبری اقدام به برگزاری نظرسنجی با محوریت این موضوع نموده است.

با توجه به رشد قیمت های جهانی، آیا گروه معدنی و فلزی ها می توانند لیدر بازار سرمایه شوند؟

رأی مخالف شرکت کنندگان بر امکان لیدری گروه معدنی/ اهالی بازار سرمایه در جستجوی لیدری شایسته

تعداد کل آراء: 4366

امکان لیدری گروه معدنی و فلزات اساسی با توجه به رشد قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی موضوعی است که در نظرسنجی بورس مطرح شد و بیش از چهار هزار نفر در این نظرسنجی

شرکت کردند که از میان آنها حدود 67 درصد از آراء گزینه دوم یعنی عدم توانایی این گروه برای ستاندن عنوان لیدری بازار سرمایه را برگزیدند و تنها 33 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر امکان لیدری گروه معدنی و فلزی رأی مثبت داده اند.

به نظر می رسد عواملی متعددی بر این امر موثر واقع شده است. چرا که از یک سو بسیاری از کارشناسان پایداری روند صعودی قیمت ها در بازارهای جهانی را محتمل نمی دانند و افزایش قیمت ها به محدوده های بالاتر را دور از ذهن بر می شمرند و از سوی دیگر شرکت های فعال در این گروه بویژه مجموعه هایی که بطور مستقیم از رشد قیمت ها منتفع می شوند تاکنون هیچ اقدامی جهت اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی ننموده اند و مدیران ارشد شرکت ها همچنان بر عدم اعمال تأثیر مثبت افزایش قیمت های جهانی بر شرایط سودآوری شرکت معتقد هستند. از این رو از نگاه اغلب فعالان بازار سرمایه این گروه از شایستگی پیشتازی در بورس برخوردار نیستند و ظاهراً سهامداران در جستجوی لیدری مقتدر و شایسته در بازار سرمایه هستند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
فعلا تا بعد از انتخابات امریکا لیدر و میدر رو وللش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
در کل باز هم شانس خودروییها برای لیدری بیشتری است.
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
الان گره اقتصادی در مناسبات خارجی بانکها و نابسامانی داخلی اونهاست و دولت ناچاره که این گره رو باز کنه بنابراین به نظرم بانکها به زودی لیدری موج جدید رو به عهده خواهند گرفت.