بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
کد خبر : ۱۶۴۶۳۰
هم اكنون برنامه «‌دستپخت» بعد از پخش بيش از 100 قسمت، پر بيننده‌ترين برنامه تلويزيوني امسال لقب گرفته است و الان بين برنامه «‌دستپخت» و برنامه «‌خندوانه» يك رقابت نزديك و به اصطلاح مويي وجود دارد. البته طبق آمار، دستپخت از برنامه خندوانه به لحاظ جذب مخاطب، جلوتر است و دليلش هم اين است كه ما همواره در تلاش هستيم هميشه خاص باشيم و كارهاي خاص انجام دهيم.

به گزارش روزنامه جوان، اميرطالبي كاشاني از آن دست تهيه‌كنندگان قديمي تلويزيون است كه با ساخت برنامه‌هاي طنز مثل جُنگ 77، 78 و 79؛ طنزهاي آيتمي را وارد عرصه تلويزيون كرد و توانست در آن زمان، يك‌بار ديگر مردم را به ديدن تلويزيون علاقه‌مند سازد. او بود كه با همكاري با «مهران مديري‌» به عنوان كارگردان توانست چهره‌هاي طنزي را مثل رضا عطاران، رضا شفيعي جم، ارژنگ امير‌فضلي، مهران غفوريان و ديگران به جامعه هنري و مردم معرفي كند.

ساخت سه سري از مجموعه «‌زير آسمان شهر» نيز از ديگر كارهاي اين تهيه‌كننده تلويزيون است كه باز براي اولين بار مردم را عادت داد تا به جاي كارهاي طنز شبانه آيتمي، سريال هر شبي طنز با زمان 45 دقيقه‌اي را تجربه كنند.

روزنامه «جوان» با ‌امير طالبي كاشاني‌ كه هم اكنون برنامه آشپزي «دستپخت» كه يكي از پربيننده‌ترين برنامه‌هاي تلويزيون امسال شناخته شده است براي شبكه يك روي آنتن دارد گفت‌وگوي مفصلي را در مورد چگونگي توليد مجموعه «‌زيرآسمان شهر» و حواشي آن و همچنين برنامه «‌دستپخت» در استوديوي اين برنامه در اتوبان كرج انجام داده است كه جالب و شنيدني است بخش های از این گفتگو را که در مورد برنامه «‌دستپخت» بوده در ادامه بخوانید.



تاكنون برنامه‌اي به سختي «‌دستپخت» نداشتم / دنياي آشپزي بي‌انتهاست


از امير طالبي كاشاني در مورد برنامه موفق و پر بيننده «‌دستپخت» كه امسال به عنوان پُرمخاطب‌ترين برنامه تلويزيوني شناخته شده پرسيدم كه وي با خرسندي از اين موفقيت ياد‌آور شد: برنامه آشپزي «دستپخت» يك كار بسيار بزرگي است و من تا كنون هيچ كاري به سختي اين برنامه نداشتم! شما تصور كنيد از صبح كه ضبط اين برنامه با شش دوربين شروع مي‌شود، 9 نفر شركت‌كننده وارد استوديو مي‌شوند كه بايد اين 9 نفر به مدت 10 روز كنار هم به رقابت آشپزي بپردازند و بعد كه كار آنان بعد از 10 روز به اتمام رسيد يك گروه 9 نفره ديگر براي 10 روز در برنامه حضور دارند و باز دوباره اين كار تكرار مي‌شود. بنابراين ما در اين برنامه با آدم‌هاي زيادي روبه‌رو هستيم. ضمن اينكه ما تعداد زيادي غذا در ايران داريم و درصدديم با اين برنامه، اين غذاها را به هموطنانمان آموزش دهيم و اعلام كنيم كه دنياي غذا، دنياي بسيارگسترده‌اي است كه انتهايي نخواهد داشت.

«دستپخت» به لحاظ جذب مخاطب از«‌خندوانه» جلوتر است


طالبي كاشاني ادامه داد: ما براي ضبط برنامه «‌دستپخت» نزديك به 80 نفر عوامل در اختيار داريم كه از صبح تا شب حضور دارند. باور كنيد روزهايي وجود دارد كه ما بايد در برنامه «‌دستپخت» پنج نوع غذا بپزيم و اين مسابقه هر چه جلوتر مي‌رود به لحاظ پخت غذا نيز سخت‌تر مي‌شود. ضمن اينكه تهيه و تدارك صحنه مثل فراهم كردن موارد مورد نياز پخت و پز و آشپزي مثل گوشت، مرغ، حبوبات، سبزي، ادويه و ده‌ها موارد ديگر، كار بسيار سختي است و اگر يك وسيله يا يك مواد خوراكي روي يكي از ميزهاي 9 شركت‌كننده كم باشد ما مجبور مي‌شويم برنامه را دوباره تكرار كنيم. البته ما همه سختي اين برنامه را به جان و دل مي‌خريم به اين اميد كه مردم از برنامه راضي باشند و پربيننده بودن اين برنامه نشان مي‌دهد كه خدا را شكر، مردم تا الان از برنامه راضي بودند و اميدواريم تا آخر هم برنامه ما را تماشا كنند. اين درحالي است كه هم اكنون برنامه «‌دستپخت» بعد از پخش بيش از 100 قسمت، پر بيننده‌ترين برنامه تلويزيوني امسال لقب گرفته است و الان بين برنامه «‌دستپخت» و برنامه «‌خندوانه» يك رقابت نزديك و به اصطلاح مويي وجود دارد. البته طبق آمار، دستپخت از برنامه خندوانه به لحاظ جذب مخاطب، جلوتر است و دليلش هم اين است كه ما همواره در تلاش هستيم هميشه خاص باشيم و كارهاي خاص انجام دهيم.

سرآشپزهاي «‌دستپخت» رزومه‌هاي معتبري دارند


اين تهيه‌كننده تلويزيون در مورد انتخاب سرآشپزان اين برنامه كه به عنوان داوران برنامه حضور دارند، گفت: داوران اين برنامه تماماً داراي مدارك بين‌المللي هستند و بايد مدرك آنان به گونه‌اي باشد كه اگر مثلاً سرآشپز معروف فلان هتلي در برنامه ما شركت كرد، اين داوران قادر به داوري كار او باشند. مثلاً ما در ميان داوران خودمان آقاي «‌سامان گلريز» را داريم كه مدتي قبل كشور سوئيس از ايشان دعوت كرد كه او غذاهايي را كه با انار ايراني طبخ مي‌شود به مدت يك هفته به آنان آموزش بدهد. لذا همه سرآشپزهايي كه در برنامه «‌دستپخت» حضور دارند داراي رزومه كاري معتبري هستند. البته اين داوران از ميان بيش از 30 نفر از آشپزهاي بين‌المللي انتخاب شده‌اند.
فرانسوا حسين سرآشپز فرانسوي

وي درباره انتخاب سرآشپز فرانسوي برنامه «‌دستپخت» به نام فرانسوا حسين گفت: ما براي اين برنامه مجبور بوديم حتماً يك سرآشپز بين‌المللي خارجي داشته باشيم كه نسبت به همه سرتر باشد بنابراين به پيشنهاد آقاي سامان گلريز كه ايشان جزو طراحان اصلي برنامه «‌دستپخت» هستند ما آقاي فرانسوا حسين فرانسوي كه مسلمان هستند را انتخاب كرديم. البته مدارك ايشان را ديديم و از ايشان تست گرفتيم و ديديم كه آقاي فرانسوا حسين همان كسي است كه ما به آن نياز داريم. ضمن اينكه همسر ايشان هم ايراني هستند و در حال حاضر هم در ايران زندگي مي‌كنند. اين درحالي است كه ايشان داراي روحياتي است كه با ما هماهنگ است و ضمن اينكه آدم زحمتكشي است كه هيچ ادعايي هم ندارد.

حضور يك سرآشپز مكزيكي در برنامه «‌دستپخت»


امير طالبي كاشاني البته از جذب يك سر‌آشپز مكزيكي براي حضور در اين برنامه در آينده نزديك خبر داد و در اين مورد اظهار داشت: به زودي يك سرآشپز مكزيكي وارد برنامه دستپخت خواهد شد تا در كنار آقاي فرانسوا حسين قرار بگيرد. ايشان هم مسلمان هستند، چراكه يكي از شرايط اصلي ما براي حضور در برنامه «‌دستپخت» مسلمان بودن است.

او در مورد انتخاب شركت‌كنندگان برنامه دستپخت گفت: پيش از اين شركت‌كنندگان برنامه دستپخت توسط دانشگاه عملي – كاربردي هما تست گرفته مي‌شدند و آنان بودند كه شركت‌كنندگان را انتخاب مي‌كردند اما مدتي است كه ما خودمان بعد از تست گرفتن، افراد شركت‌كننده را انتخاب مي‌كنيم. درحال حاضر خانمي به نام مهديه بختياري از سوئد خواستار حضور در اين برنامه به عنوان شركت‌كننده شده كه به زودي به ايران خواهد آمد.

«دستپخت» تا نوروز 96 ادامه خواهد داشت


كاشاني در مورد تعداد ضبط و پخش برنامه «‌دستپخت» افزود: تاكنون قريب به 104 قسمت از اين برنامه از شبكه يك پخش شده است و اين برنامه تا نوروز 96 كه فينال فيناليست‌ها را ضبط خواهيم كرد ادامه خواهد داشت.

در ماه مبارك رمضان «‌دستپخت» پخش نمي‌شود


او با بيان اينكه ساعت پخش برنامه «‌دستپخت» هر روز و قبل از اذان مغرب است خبر داد كه اين برنامه در ايام ماه مبارك رمضان پخش نخواهد شد.

هزينه توليد سنگين است


امير طالبي از شركت سامسونگ و شركت دنون فرانسه به عنوان اسپانسر‌هاي برنامه دستپخت ياد كرد و گفت: درحالي ما مبادرت به ضبط اين برنامه مي‌كنيم كه واقعاً هزينه‌هاي توليد ما خيلي سنگين است. ما روزانه فقط مبالغ زيادي را براي خريد مواد غذايي هزينه مي‌كنيم كه اين مبلغ به غير از ديگر هزينه‌هاي برنامه است.

غذاهاي تهيه شده به خانه سالمندان هديه مي‌شوند


از وي پرسيديم شايد يكي از سؤال‌هايي كه هميشه براي مخاطبان وجود دارد اين است كه اين همه غذايي كه در برنامه دستپخت تهيه مي‌شود سرآخر چه مي‌شود و او جواب داد: زماني كه اين غذاها آماده مي‌شوند ما اجازه نمي‌دهيم اين غذاهايي كه با هزينه‌هاي زيادي هم تهيه مي‌شوند حيف و ميل يا دور ريخته شوند لذا براي جلوگيري از اين موضوع ما با يكي از خانه‌هاي سالمندان شهر تهران هماهنگ كرديم تا تمام غذاهايي كه در اين برنامه تهيه مي‌شوند را براي آنان ارسال كنيم. البته اين غذاها قبل از اينكه به خانه سالمندان بروند به دليل اينكه در برنامه دستپخت به خاطركمبود وقت نيم‌پز مي‌شوند ما دوباره آنها را مي‌پزيم و هنگامي كه آماده شد براي خانه سالمندان ارسال مي‌كنيم.

اتوبان كرج و استوديوي «‌دستپخت»


طالبي كاشاني در مورد استوديوي برنامه دستپخت هم يادآوري كرد: ما براي ساخت استوديو اين برنامه، ترجيح داديم مكاني خوش آب و هوا و به دور از ترافيك داخل تهران را انتخاب كنيم و به همين جهت، استوديو را در اتوبان كرج و در جايي به نام صنايع آموزشي كه متعلق به آموزش و پرورش است انتخاب كرديم و از همين جا هم از مهندس معصومي، مدير‌عامل صنايع آموزشي كمال تشكر را داريم. ضمن اينكه امسال قرار شده است يكسري از جوايز برنامه «‌دستپخت» را صنايع آموزشي تقبل كند.

جوايز برنامه بلافاصله ارسال مي‌شود


مدير توليد برنامه دستپخت با اشاره به جوايز برندگان اين برنامه گفت: اهداي جوايز برعهده شركت سامسونگ است و اين برنامه مثل ديگر مسابقات نيست كه برندگان براي دريافت جوايز خود از اين ساختمان به آن ساختمان صدا و سيما مراجعه كنند بلكه ما هيچ تعللي در پرداخت جوايز نداريم و برندگان اين برنامه بلافاصله جوايز خود را در منزل دريافت خواهند كرد.

از او در مورد جديدترين كارش پرسيدم و پاسخ داد: هم اكنون مشغول پيش توليد يك فيلم 90 دقيقه‌اي داستاني با موضوع ارتش هستيم و با توجه به اينكه در ماه رمضان برنامه دستپخت، پخش نخواهد شد لذا درصدديم تا اين فيلم را در اين فاصله توليد كنيم كه شركت شميم گستر، مجري و توليد‌كننده اين فيلم خواهد بود.

اسپانسر در كارهاي نمايشي بلاي جان داستان است


به عنوان حُسن ختام اين گفت‌وگوي صميمانه كه بيش از يك ساعت به طول انجاميد از او در مورد تغيير مديريت صدا وسيما پرسيدم و طالبي گفت: متأسفانه يكي از مشكل‌هاي مهم صدا‌و‌سيما بحث كمبود بودجه است و به همين دليل است كه توليد بسياري از برنامه‌ها و به ويژه سريال‌ها در انتظار بودجه هستند يا اينكه بايد به دنبال اسپانسر باشند اما در به كار‌گيري از اسپانسر به ويژه در كارهاي نمايشي يك اشكال عمده وجود دارد و آن اين است كه چون بايد نام و محصولات اسپانسر در كارها لحاظ شود اين مورد موضوع داستان را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد و فيلمنامه‌نويس و كارگردان بايد روال داستان را به گونه‌اي تنظيم كنند تا خواسته‌هاي اسپانسر در فيلم و سريال ديده شود و همين جاست كه ضربه اصلي بر پيكره داستان وارد مي‌شود اما اميدوارم مديريت جديد صدا‌و‌سيما در بحث تأمين بودجه براي توليد كارها، كوشاتر عمل كنند، به طوري كه ما شاهد گشايشي در اين موضوع باشيم و ديگر نيازي براي سريال‌سازي و توليد برنامه‌ها به گرفتن اسپانسر نباشد.

بسياري از هنرمندان از تلويزيون طلبكارند


وي به طلبكاري بسياري از هنرمندان از تلويزيون اشاره كرد و گفت: هم اكنون هنرمندان زيادي وجود دارند كه از تلويزيون طلبكار هستند و با وجودي كه سال‌ها قبل كاري را انجام دادند اما هنوز دستمزدشان را دريافت نكرده‌اند. متأسفانه اين موارد، آثار بدي روي كار هنر و هنرمند به جا خواهد گذاشت در حالي كه بايد فكر و ذهن هنرمند در خلق هنري آزاد باشد و اميدوارم آقاي علي عسگري رئيس جديد رسانه ملي، نگاه نو و تازه‌اي به اين رسانه داشته باشند و بتوانند مشكلات اين سازمان را حل و فصل كنند. 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
به نظر من دور همی رقیب تره