بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
طی دوره مذکور از میان 37 صنعت فعال در بورس که 321 شرکت در آن در بازار بورس و مابقی در فرابورس معامله می شوند، ارزش بازار 26 گروه با افزایش همراه شده و 11 گروه باقیمانده نیز کاهش ارزش بازار را تجربه کردند.
کد خبر : ۱۶۴۷۴۶
نویسنده :
جمشیدی
ارزش بازار سرمایه طی معاملات اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته متأثر از رشد ارزش بازار 70 درصد از صنایع بورسی با رشد همراه شد و افزایش 15 درصدی را در این دوره معاملاتی به ثبت رساند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی دوره مذکور از میان 37 صنعت فعال در بورس که 321 شرکت در آن در بازار بورس و مابقی در فرابورس معامله می شوند، ارزش بازار 26 گروه با افزایش همراه شده و 11 گروه باقیمانده نیز کاهش ارزش بازار را تجربه کردند. بر این اساس ارزش کل بازار طی معاملات اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته از حدود دو میلیون و 869 هزار میلیارد ریال به بیش از سه میلیون و 313 هزار میلیارد ریال صعود کرده که این رقم معادل رشد 15.5 درصد ارزش بازار طی دوره مذکور به شمار می رود.

بر اساس اطلاعات موجود، گروه وسایل اندازه گیری و پزشکی با تک سهم شرکت کنتورسازی ایران رشد 521 درصدی ارزش بازار را در دوره مورد بررسی به ثبت رساند و ارزش بازار "آکنتور" از 1,678 میلیارد ریال به 10,489 میلیارد ریال ارتقاء یافت. در کنار آن گروه محصولات چوبی به مدد صعود 199 درصدی ارزش بازار تک سهم فعال در این گروه یعنی "چفیبر" در ردیف دوم جدول رتبه بندی صنایع از نظر رشد ارزش بازار قرار گرفت. چرا که ارزش بازار این شرکت از 179 میلیارد ریال به 535 میلیارد ریال رسیده است. رتبه سوم نیز به گروه تأمین برق، گاز و بخار آب با فعالیت دو شرکت پتروشیمی مبین و فجر با رشد 116 درصدی ارزش بازار اختصاص می یابد.

بررسی ارزش بازار صنایع بورسی طی یک دوره

همچنین در این رتبه بندی گروه هایی همچون خودرو و ساخت قطعات، ساخت محصولات فلزی، ماشین آلات و تجهیزات و نیز انتشار و چاپ قرار می گیرند که هر یک رشد بین 50 تا 80 درصدی ارزش بازار را در دوره مذکور ثبت کرده اند.

علاوه بر این، گروه هایی همچون محصولات چوبی، استخراج سایر معادن، قند و شکر، سایر محصولات کانی غیر فلزی، حمل و نقل انبارداری، مخابرات و محصولات غذایی نیز به رشد کمتر از 50 درصدی ارزش بازار رسیدند.

این در حالی است که گروه لاستیک و پلاستیک با هفت شرکت فعال در آن با افت حدود 25 درصدی ارزش بازار مواجه شد و این متغیر برای گروه مذکور از 16.857 میلیارد ریال به 12.657 میلیارد ریال تنزل یافت. در کنار آن صنعت سیمان با 31 شرکت فعال در آن و با کاهش حدود 20 درصدی ارزش بازار در جایگاه دوم نشست و در نهایت رتبه سوم به صنعت ساخت رادیو، تلویزیون با تک نماد "لپارس" اعطا شد. چرا که ارزش بازار این شرکت از 2004 میلیارد ریال به 1.619 میلیارد ریال رسیده است.

بررسی ارزش بازار صنایع بورسی طی یک دوره

همچنین درکنار گروه های مذکور، صنایعی همچون کاشی و سرامیک، استخراج کانه های فلزی، فلزات اساسی، استخراج ذغال سنگ و شرکت های چند رشته ای صنعتی در این رتبه بندی قرار می گیرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر