بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۹
از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه تعداد 10 صنعت از 37 صنعت مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران را برگزار کرده اند که مبلغ کل سود نقدی تقسیمی در دوره مذکور بیش از 35 هزار و 637 میلیارد ریال محاسبه می شود و متوسط سود نقدی هر سهم برای 10 صنعت شامل 31 شرکت مبلغ 1504 ریال می باشد.
کد خبر : ۱۶۴۷۹۹
نویسنده :
جمشیدی

دریافت سود نقدی تقسیمی شرکت ها در مجامع عمومی عادی یکی از راه های کسب بازدهی مناسب از محل سرمایه گذاری در سهام یک شرکت به شمار می رود و عمدتاً برخی از سرمایه گذاران با نگاه بلند مدت دریافت سود از محل مشارکت در مجامع عمومی را برای کسب عایدی مناسب بر می گزینند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه تعداد 10 صنعت از 37 صنعت مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران را برگزار کرده اند که مبلغ کل سود نقدی تقسیمی در دوره مذکور بیش از 35 هزار و 637 میلیارد ریال محاسبه می شود و متوسط سود نقدی هر سهم برای 10 صنعت شامل 31 شرکت مبلغ 1504 ریال می باشد.

بر اساس اطلاعات موجود، طی دوره مورد بررسی صنایعی همچون محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، سرمایه گذاری ها، مخابرات، سیمان، آهک و گچ، تأمین برق و گاز، مواد اولیه و محصولات دارویی، محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قندی، رایانه و نیز سایر محصولات کانی غیر فلزی میان سهامداران خود سود نقدی تقسیمی کرده اند و از مجموع درآمد بیش از 38 هزار و 756 میلیارد ریالی که توسط 31 شرکت فعال در 10 صنعت مذکور محقق شده سودی به مبلغ بیش از 35 هزار و 637 میلیارد ریال به مجامع عمومی اختصاص یافته است. البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که تاکنون دو شرکت در گروه فلزات اساسی مجمع عمومی عادی برگزار کرده اند که به دلیل کسب زیان حدود 123 میلیارد و 670 میلیون ریالی سودی میان سهامداران آنها توزیع نشده است.

در مقابل اما در گروه مخابرات، شرکت مخابرات ایران سود بیش از 24 هزار و 100 میلیارد ریالی میان سهامداران خود توزیع کرده که این رقم معادل 95 درصد از درآمد واقعی مجموعه مذکور می باشد. علاوه بر این، در گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن با تقسیم سود نقدی سه هزار و 920 میلیارد ریالی حدود 71 درصد از درآمد واقعی سال 94 "رانفور" به سهامداران آن اختصاص یافته است.

در کنار آن در گروه دارویی پنج شرکت فعال در این صنعت در مجموع حدود دو هزار و دو میلیارد ریال معادل 77 درصد از درآمد واقعی خود را میان سهامداران توزیع نمودند و سه مجموعه فعال در گروه محصولات شیمیایی با تخصیص 99 درصد از درآمد واقعی حدود یک هزار و 98 میلیارد ریالی تقسیم سودی به مبلغ بیش از دو هزار و 123 میلیارد ریالی را در مجمع عمومی اعلام کردند.

هفت شرکت سیمانی نیز که در سال 94 درآمدی به مبلغ بیش از یک هزار و 448 میلیارد ریال را محقق ساخته اند و در مجموع سود نقدی به مبلغ بیش از یک هزار و 593 میلیارد ریال را به سهامداران خود اعطا نمودند که این رقم معادل 105 درصد از درآمد واقعی هفت مجموعه سیمانی به شمار می رود.

میزان سود نقدی تقسیمی صنایع طی یک دوره

کمترین سود نقدی تقسیمی در گروه سایر محصولات کانی غیر فلزی رقم خورده است. چرا که یک شرکت فعال در این گروه با اختصاص دو درصد از درآمد واقعی 169 میلیارد و 300 میلیون ریالی خود سود سه میلیارد و 300 میلیون ریالی را به سهامداران اختصاص داده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر