بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
طبق پیش بینی های انجام شده قیمت روی طی سال 2016 میلادی به مرز 2100 تا 2200 دلار رسیده است و به طور قطع تبعات مثبت ناشی از افزایش قیمت این فلز در گزارش عملکرد نیمه اول امسال شرکت های تولید کننده نمایان خواهد شد.
کد خبر : ۱۶۵۶۷۳
نویسنده :
جمشیدی

کارشناسان ارشد صنعت سرب و روی از اوایل سال 2016 میلادی رشد قیمت سرب و روی را در بازارهای جهانی پیش بینی کرده بودند و این موضوع از سوی کارشناسان داخلی نیز برآورد شده بود که خوشبختانه محقق گردید. به طوریکه از نیمه دوم سال 2016 میلادی شاهد افزایش قیمت های جهانی فلزات اساسی بودیم و به طور قطع این روند رو به رشد بر وضعیت سودآوری شرکت های فعال در این گروه تأثیر مثبت اعمال می کند.

یک کارشناس صنعت سرب و روی با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: طبق پیش بینی های انجام شده قیمت روی طی سال 2016 میلادی به مرز 2100 تا 2200 دلار رسیده است و به طور قطع تبعات مثبت ناشی از افزایش قیمت این فلز در گزارش عملکرد نیمه اول امسال شرکت های تولید کننده نمایان خواهد شد. علاوه بر این، اگرچه قیمت سرب نسبت به روی افزایش قابل توجهی نداشته، اما می توان گفت نوسانات آنچنانی نداشته و به ثبات رسیده که این موضوع نشانه خوبی برای شرکت های تولید کننده به شمار می رود.

ابراهیم جمیلی در خصوص اثر پذیری شرکت های تولید کننده از رشد قیمت جهانی سرب و روی گفت: اظهار نظر کردن در این خصوص به وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت ها در شرایط فعلی بستگی دارد. به گونه ای که برای بررسی اثر پذیری شرکت های فعال در گروه سرب و روی از رشد قیمت های جهانی می بایست صورت های مالی آنها را بررسی کرد. بر این اساس بطور کل می توان گفت روند افزایشی قیمت روی و سرب موجب جبران زیان شرکت هایی که در حال حاضر زیان ده هستند، می شود و در کنار آن موجب رشد وضعیت سودآوری شرکت های سود ده خواهد شد.

وی در خصوص تداوم رشد قیمت فلزات سرب و روی در بازارهای جهانی گفت: به نظر می رسد قیمت ها در محدوده های فعلی ثبات یابند و روند آتی قیمت ها با مواردی همچون وضعیت اقتصاد چین، میزان مصرف و رشد اقتصادی این کشور در کنار موجودی انبارهایLME در ارتباط است و این موضوع که مازاد تولید به چه رقمی رسیده و روند کاهشی یا افزایشی داشته، بسیار حائز اهمیت است و همه موارد می بایست در پیش بینی ها و تحلیل ها مدنظر قرار بگیرد.

این کارشناس صنعت سرب و روی با اظهار امیدواری نسبت به وضعیت آتی گروه سرب و روی، در این خصوص افزود: نباید انتظار رشد شارپی قیمت فلزات اساسی همچون تجربه سال های گذشته را داشت و به نظر می رسد مقدار افزایش قیمت ها تاکنون به اندازه ای بوده که تبعات مثبتی را بر وضعیت این گروه اعمال کند و شرکت های زیان ده را از شرایط نامناسب خارج کند. با این حال با توجه به گزارشات تولید و مصرف پیش بینی می شد تا با افزایش مصرف میزان تولید محصولات کاهش یابد و در نهایت این موضوع موجب رشد قیمت ها شود که این امر تاکنون محقق شده است. از این پس می بایست به وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه کشور چین توجه داشت و این نکته را در نظر گرفت که در تعطیلات ماه آگوست تولید برخی از کارخانجات متوقف می شود و طی بازه ای وقفه ای در بازار جهانی ایجاد می شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
قیمت مس هم از حدود 4500 دلار به بالای 4900 تومان رسیده ولی عملا سهام شرکت های مس با هنر و فملی روند کاهش داشته است!