بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکای ایرانیان عنوان کرد:

روند بازار سرمایه درگیر با رکود اقتصاد داخلی و بازارهای جهانی

طی سه ماهه پایانی سال گذشته در پی اجرای طرح برجام قیمت سهام اغلب شرکت های فعال در بورس رشد قابل توجهی یافتند و به همین دلیل انتظارات سهامداران در خصوص روند آتی بورس بیشتر شد که در مقابل با طولانی شدن زمان نمود تبعات مثبت رفع محدودیت های بین المللی و اجرای برجام بر وضعیت اقتصاد کشور و سودآوری شرکت ها توجه و انتظارات سهامداران در خصوص سودآوری شرکت ها تعدیل یافت.
کد خبر : ۱۶۵۸۰۶
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه در شرایط فعلی با بخش واقعی اقتصاد کشور در ارتباط است و در شرایطی که رکود در صنایع مختلف و وضعیت اقتصادی وجود دارد بازار سرمایه نیز با روند نوسانی رو به منفی همراه شده و جریان ورود نقدینگی به این بازار با مشکل مواجه شده است.

مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکای ایرانیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: طی سه ماهه پایانی سال گذشته در پی اجرای طرح برجام قیمت سهام اغلب شرکت های فعال در بورس رشد قابل توجهی یافتند و به همین دلیل انتظارات سهامداران در خصوص روند آتی بورس بیشتر شد که در مقابل با طولانی شدن زمان نمود تبعات مثبت رفع محدودیت های بین المللی و اجرای برجام بر وضعیت اقتصاد کشور و سودآوری شرکت ها توجه و انتظارات سهامداران در خصوص سودآوری شرکت ها تعدیل یافت.

ولی جاویدی افزود: تاکنون گزارش عملکرد 12 ماهه سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری شرکت ها انتظارات فعالان بازار سرمایه را برآورد نکرده و بررسی این گزارشات بیانگر این است که همچنان رکود اقتصادی وجود دارد و این موضوع سبب شده تا روند ورود نقدینگی جدید به بورس به کندی پیش برود. علاوه بر این طی دوره ای شاهد ورود شاخص کل به فاز اصلاحی بودیم که این امر در کنار موارد عنوان شده موجب گردید تا فضای کلی بازار سرمایه با روند متعادل بعضاً رو به منفی همراه شود.

وی به وضعیت بازار پول و ابزار بدهی اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ سود ابزار بدهی برای سرمایه گذاران ریسک گریز در شرایط رکود اقتصادی بسیار جذاب است و توجه سهامداران را به این ابزار معطوف کرده است. حال آنکه انتظار می رود تا با کاهش نرخ سود و بهره تسهیلات بانکی و نیز اوراق مشارکت و در پی آن ایجاد رونق اقتصادی بخشی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه سوق یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بخش قابل توجهی از نقدینگی در بازار پول سرمایه گذاری شده، در این خصوص گفت: به طور قطع بخشی از این حجم قابل توجه نقدینگی در بازار پول به سمت بورس روانه خواهد شد که البته در حال حاضر مهمترین عامل اثر گذار در این باره بهبود شرایط اقتصادی و نمایان شدن تبعات مثبت آن بر صورت های مالی شرکت هاست.

البته در این بین توجه به این نکته حائز اهمیت است که وضعیت اقتصاد جهانی بویژه اقتصاد کشور چین نامناسب است و برخی از موارد همچون روند قیمت های جهانی فلزات اساسی و نیز صادرات محصولات تولیدی در شرکت های داخلی را دچار چالش کرده است.

مدیر سرمایه گذاری های بیمه اتکای ایرانیان در خصوص وضعیت سودآوری صنایع ابراز داشت: اغلب گروه ها به دلیل رکود اقتصادی شرایط نامناسبی را سپری می کنند و رونق آنها به حرکت رو به جلو اقتصاد کشور بستگی دارد.

در این شرایط به نظر می رسد گروه دارو با توجه به وجود تقاضای کافی در داخل کشور و نیز انتظار برای کاهش هزینه های مالی شرکت های دارویی ناشی از کاهش نرخ سود بانکی از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در بلند مدت به شمار می روند.

جاویدی افزود: برخی از صنایع همچون پتروشیمی نیز از مزیت نسبی برخوردارند و در مقابل با ابهامات با اهمیتی همچون نرخ خوراک مصرفی مواجه هستند که این موضوع موجب شده تا این گره علیرغم پتانسیل های موجود در آن از نگاه سرمایه گذاران دور بمانند و علاوه بر این شرکت های خودروساز نیز تاکنون از پتانسیل های نهفته خود رونمایی کرده اند و مورد توجه سهامداران قرار گرفته اند و در حال حاضر نیز می بایست منتظر عملکرد این مجموعه ها در حوزه همکاری مشترک با شرکت های خودرو ساز خارجی و توسعه صادرات محصولات تولیدی بمانیم.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بانوی ایرانی
-
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
اگر رکود اقتصادی است پس این حقوقهاو مزایای نجومی از کجا می اید ؟ طرف برای ددر رفتنش هم حق ماموریت و اضافه کاری می گیرد . اگر رکود اقتصادی است پس این خودروهای فوق گران قیمت با چه پولی وارد کشور می شود بچه پولدارهای تازه به دوران رسیده بی هویت سوار می شوند ؟رکود و فقر فقط برای مردم ابرو دار است ؟ که بخاطر ابرویشان دست به کارهای خلاف نمی زنند ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
دکود دقیقا بخ هاطر فساد دزدی ها ست