بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
از قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی سوال شد:

با اعلام نرخ خوراک منتظر تعدیل سود باشیم یا خیر؟

آیین نامه محاسبه نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی اواخر دی ماه سال گذشته اعلام و قرار بر اجرای آن از تاریخ 95.01.01 بود، اما با 3 ماه تأخیر و از واسط خردادماه سال جاری اجرا شد و بر اساس آن نرخ های فروردین و اردیبهشت ماه را اعلام کردند.
کد خبر : ۱۶۶۰۰۷
نویسنده :
یارمحمدی

طی هفته گذشته، بالاخره پس از 6 ما انتظار از ابلاغ فرمول شناور، وزارت نفت قیمت خوراک پتروشیمی ها را حدود 8 سنت تعیین و به این مجموعه ها ابلاغ کرد.

در همین ارتباط قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: آیین نامه محاسبه نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی اواخر دی ماه سال گذشته اعلام و قرار بر اجرای آن از تاریخ 95.01.01 بود، اما با 3 ماه تأخیر و از واسط خردادماه سال جاری اجرا شد و بر اساس آن نرخ های فروردین و اردیبهشت ماه را اعلام کردند.

فریبرز کریمایی در ادامه افزود: هفته گذشته نیز نرخ خوراک را برای خرداد ماه اعلام کردند که این نرخ ها بر اساس میانگین مصارف داخلی و صادراتی 6 ماه اخیر و 4 هاب اروپایی و آمریکایی برای هر ماه، محاسبه شده است.

وی تأکید کرد: آنچه که برای 3 ماه ابتدایی سال جاری محاسبه شده، دقیقاً بر اساس فرمول شناور آیین نامه تعیین نرخ خوارک می باشد، اما نکته مهم در این بین نحوه محاسبه و فاکتورهای اثر گذار بر این نرخ است.

این مقام مسئول گفت: کشور ما که ذخایر انرژی قابل توجهی را داراست، باید اقتصادی بر مبنای قیمت های انرژی داشته باشد و نباید با هاب کشورهای اروپای که واردات انرژی دارند، مورد مقایسه قرار بگیرد. چرا که نبود خط لوله و نداشتن واردات انرژی برای ایران یک مزیت مهم محسوب می شود و نباید در شاخص های اندازه گیری نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی آن ها با کشورهای اروپایی مورد توجه قرار گیرد، تنها هاب های آمریکا و کانادا برای انجام این مقایسه به دلیل داشتن شرایط مشابه با ایران مناسب و کافی به نظر می رسد.

کریمایی گفت: هر چند نرخ 8 سنت بر اساس فرمول تعیین شده اما محاسبه این نرخ بر اساس میانگین هاب کشورهای اروپایی منصفانه نیست و علاوه بر این باید از ابتدای سال 94 باید مبنای محاسبه قرار می گرفت.

وی در خصوص اثر نرخ خوراک 8 سنتی بر سودآوری شرکت های پتروشیمی طی 3 ماه نخست سال جاری گفت: با توجه به اینکه بودجه شرکت های حاضر در این گروه برای سال مالی جاری بر اساس نرخ خوراک 8.5 سنتی برآورد شده، ابلاغ نرخ 8 سنت تأثیر قابل توجه در درآمد هر سهم این مجموعه ها در پی نخواهد داشت و تنها بخشی از ابهام آنها رفع کرده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
قائم مقام محترم ، شما را بخدا نرخ خوراک مایع چی شد ؟چرا نرخ خوراک مایع را اعلام نمی کنید؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
در حالیکه توجه اهالی بازار به گروه پالایش و پترو -سهام معدنی -فلزی -برقی- تجهیزاتی و سایر سهام بنیادی و ارزنده بازار و سود ده معطوف شده بود مثبت کردن و صف خرید گروه خودرو توسط جریانهای خاص بازار صرفا به این معنیست که بگویند گروه خودرو لیدر بازار بود و بواسطه این گروه سایر گروه ها رشد کردن!!

همچنین زمینه را برای مثبت باز کردن ایران خودرو فراهم کنند این در حالیست که گزارشات سه ماهه افتضاح گروه خودرویی بی اعتمادی به بازار را درپی دارد.!!

به هر حال دوره گروه خودرو بسر رسیده و سهام بنیادی سود ده در بازار مورد توجه خواهند بود!!
سرمایه گذاران باید به جای توجه به گروه خودروی زیانده به سایر سهام بنیادی و ارزنده بازار توجه کنند