بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
به نظر می رسد عوامل متعددی در رفتار روز گذشته سهامداران دخیل بوده است که از جمله آن می توان به عدم اثر گذاری کودتای کشور ترکیه بر وضعیت اقتصادی آن کشور اشاره کرد که این امر نیز از وجود ابهام در حوادث کشور ترکیه نشأت می گیرد.
کد خبر : ۱۶۶۰۰۹
نویسنده :
جمشیدی

معاملات بازار سرمایه در اولین روز از هفته جاری در حالی با انتشار خبر کودتای ارتش کشور ترکیه و ایجاد برخی تنش ها در این کشور همراه شد که فعالان بازار سرمایه نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند. بر این اساس این سوال مطرح می شود که علت رفتار خنثی سهامداران نسبت به انتشار اخبار سیاسی و تنش های منطقه چه عواملی بوده است؟

در همین ارتباط، مدیرعامل گروه مالی نور انوار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به نظر می رسد عوامل متعددی در رفتار روز گذشته سهامداران دخیل بوده است که از جمله آن می توان به عدم اثر گذاری کودتای کشور ترکیه بر وضعیت اقتصادی آن کشور اشاره کرد که این امر نیز از وجود ابهام در حوادث کشور ترکیه نشأت می گیرد.

حسین نصیری افزود: نرخ ارز و نیز قیمت لیر ترکیه نیز پس از وقوع اتفاق مذکور تغییری نیافه که این امر بیانگر این است که پیش بینی دقیقی در خصوص اثرات این اتفاق انجام نشده است. علاوه بر همه این موارد می توان به وجود یک فرضیه در خصوص کودتای ترکیه اشاره کرد. چراکه برخی از سیاستمداران معتقدند که کودتای این کشور ساختگی بوده و در جهت افزایش محبوبیت برخی از دولتمردان آن کشور انجام شده است.

به هر حال در صورتیکه کودتای ارتش ترکیه به طور واقعی اتفاق افتاده بود اثرات خود را بر اقتصاد کشور مذکور و کشورهای همسایه آن همچون ایران بر جای می گذاشت و نرخ ارز را به عنوان یکی از مولفه های اصلی اقتصاد دست خوش تغییراتی می کرد و به نظر می رسد رفتار سهامداران از عوامل مذکور نشأت می گیرد.

وی در خصوص روند فعلی بازار سرمایه اظهار داشت: تاکنون تغییر با اهمیتی در بخش واقعی اقتصاد کشور رخ نداده و انتظار می رود تا طی نیمه دوم سال جاری با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری رونق در وضعیت معاملات بازار سرمایه ایجاد شود. علاوه بر این، اثرات اجرای دستور العمل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی و بهره تسهیلات بانکی بر وضعیت اقتصادی کشور در ماه های آتی نمود پیدا می کند و در این شرایط سهامداران نیز با بررسی گزارشات عملکرد شش ماه دوم شرکت ها می توانند سهام شرکت های دارای وضعیت بنیادی مناسب را انتخاب کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: موضوعی که مطرح می شود این است که آیا دستورالعمل کاهش نرخ سود بانکی و بویژه بهره تسهیلات بانکی از سوی کلیه بانک ها و موسسات مالی اجرایی می شود و آیا این امکان برای شرکت های بورسی جهت دریافت وام ارزان و تأمین نقدینگی کافی فراهم می شود یا خیر؟

از این رو در شرایطی که تاکنون شرکت ها موفق به تأمین منابع مالی مورد نیاز خود از طریق دریافت تسهیلات بانکی با بهره کم نشده اند باید منتظر ماند و دید که آیا دستورالعمل بانک مرکزی در این خصوص توسط بانک ها به اجرا در می آید و تحقق این امر چه تبعاتی برای اقتصاد کشور و وضعیت سودآوری شرکت ها به ارمغان می آورد.

مدیرعامل گروه مالی نور انوار در خصوص امکان ورود نقدینگی جدید از بازار پول به بازار سرمایه همزمان با کاهش نرخ سود بانکی گفت: از نظر تئوری این موضوع محقق می شود، حال آنکه باید دید که آیا در بخش واقعی اقتصاد این امر به وقوع می پیوندد. در حال حاضر از یک سو مصرف کنندگان در کشور توانایی تقاضا ندارند و از سوی دیگر تولید کنندگان توان تولید ندارند.

نصیری در خاتمه افزود: اقتصاد کشور نباید شعار محور باشد و با اقتصاد دستوری نمی توان به نتیجه رسید و می بایست در بخش واقعی اقتصاد تحرکاتی ایجاد شود.

در شرایط فعلی زمینه تولید و ساختارهای لازم برای شرکت ها فراهم نیست و دریافت مالیات های قابل توجه از تولید کنندگان آفت اقتصاد کشور شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اراک بورس
-
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
تا زمانی که خیال مردم از تعامل دولت با دنیای پیشرفته راحت نشود این اقتصاد میلیاردها تومان هم بهش تزریق شود هیچ اتفاقی نمیافتد