بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
کد خبر : ۱۶۶۲۲۵
  
جهان صنعت: زمانی که نرخ سود بانکی کاهش یابد سرمایه‌گذاران به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها،‌ سعی می‌کنند راهی جایگزین برای دستیابی به سود بیشتر پیدا کنند. اگر مسوولان و مدیران بورسی با شفاف‌سازی اطلاعات بازار سرمایه شرایطی را فراهم کنند، بخش قابل توجهی از نقدینگی‌های موجود به جای بازارهای موازی مانند ارز و طلا به سوی تالار شیشه‌ای روانه می‌شود و مردم با سرمایه‌گذاری آگاهانه در بازار سرمایه به سودی معقول خواهند رسید.

از سویی دیگر اگر تامین مالی شرکت‌ها فقط از سیستم بانکی صورت نگیرد و این اتفاق از طریق بازار سرمایه رخ دهد، این امر می‌تواند یکی از محرک‌های بازار سرمایه باشد. در ادامه این گزارش آمار معاملات بورس در اولین ماه تابستان به صورت جزئی مورد بررسی قرار گرفته و چشم‌انداز بازار سهام در مردادماه ترسیم شده است.

بازی نوسانی اعداد تالار

در ماهی که گذشت شاخص کل با نوسان عجیبی همراه نبود و در 20 روز معاملاتی تیرماه تنها چهار روز منفی را تجربه کرد و 16 روز مثبت این ماه رشد چندانی را برای بورس رقم نزد و شاخص کل با رشد 1715 واحدی در کل ماه روبه‌رو شد.

از سویی دیگر این روزها سفته‌بازی در بورس افزایش یافته و این امر باعث شده معاملات بورس از روندی ثابت برخوردار نباشد و یک هفته با رشد و هفته‌ای دیگر با ریزش مواجه شود که در تیر ماه، تنها هفته آخر معاملات بورس بود که روز منفی به خود راه نداد و تمام روزهای آن مثبت و سبزپوش بود.

براساس آمار موجود بیست و هشتم تیرماه شاخص پس از نوسان زیاد ناشی از متوقف شدن نمادهای بزرگ بورسی در انتها به رشد دو واحدی اکتفا کرد. براساس این گزارش،‌ در اولین روز معاملاتی تیر ماه شاخص کل 72 هزار و 799 واحد را به ثبت رساند که این رقم، کمترین میزان شاخص کل در این ماه بود.

در همین روز ارزش بازار نیز کمترین مقدار را در اولین ماه تجربه کرد و این عدد 308 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان بود، این در حالی بود که تالار شیشه‌ای روزهای بی‌رمق خرداد ماه را به اتمام رسانده بود. دردومین روز معاملاتی تیر ماه شاخص با رشد 846 واحدی بیشترین میزان رشد در این ماه را به ثبت رساند تا نماگر را به 73 هزار و 644 واحد برساند.

از سویی دیگر یکی از چهار روز منفی معاملاتی تیرماه متعلق به نوزدهم این ماه است که با افت 332 واحدی، شاخص به 73 هزار و 716 واحد رسید و بیشترین میزان ریزش شاخص در این ماه را تجربه کرد.

این ماه که روندی مثبت را از ابتدا در پیش داشت آخرین روز معاملاتی خود را با بیشترین میزان شاخص به پایان رساند و در سی‌ام تیرماه شاخص کل به میانه کانال 74 هزار رسید تا جو مثبت بازار سهام را حفظ کند و سهامداران پس از مدت‌ها با رضایت در تالار شیشه‌ای به فعالیت بپردازند.

افزون بر این، بیشترین میزان ارزش بازار در هشتم تیرماه بود که این عدد 314 هزار میلیارد و 484 میلیون تومان بود تا نشان دهد الزاما زمانی که شاخص به بیشترین میزان خود می‌رسد اتفاق خاصی برای ارزش بازار نمی‌افتد.

پیش‌بینی تداوم رونق

همان‌طور که پیش از این نیز پیش‌بینی می‌شد یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش حجم معاملات و رکود در بورس شروع فصل مجامع شرکت‌ها بود. این در حالی است که با پایان یافتن بخش عمده‌ای از مجامع، می‌توان شرایط بهتری را برای روند معاملات انتظار داشت.

همچنین یکی دیگر از عوامل رکود بازار، انتظار سهامداران برای انتشار گزارش سه ماهه شرکت‌ها بود و در حال حاضر فعالان بازار سرمایه با توجه به انتشار این گزارش‌ها و اهداف خود می‌توانند تصمیم بگیرند که چگونه در بازار فعالیت خود را ادامه دهند.

از سویی دیگر می‌توان با توجه به کاهش نرخ بهره بانکی انتظار داشت که این امر به سودآوری شرکت‌ها کمک قابل توجهی کند و از این طریق تالار را محیطی جذاب برای سهامداران کنند.

افزون بر این سرمایه‌گذاران بورسی با توجه به وعده‌های مسوولان، منتظر ورورد نقدینگی از طریق سرمایه‌گذاران خارجی به بورس هستند اما با گذشت مدتی طولانی از بازدید هیات‌های خارجی یا انتشار اخباری مبنی بر دریافت کد سهامداری خارجی‌ها یا ایرانی‌های مقیم خارج از کشور اتفاق خاصی رخ نداده و سرمایه جدید و قابل توجه که محرک بازار سهام باشد وارد این بازار نشده که ادامه این موضوع می‌تواند سبب بی‌انگیزگی و بی‌اعتمادی بیشتر فعالین این عرصه باشد و بورس را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین با شفاف شدن اطلاعات بازار سهام و حذف رانت‌های موجود می‌توان خوشبین بود که سهامداران در فضایی عادلانه به معاملات خود بپردازند و رونق تالار شیشه‌ای ادامه پیدا کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سید
ROMANIA
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
هیچ امیدوار نباشید چون دولت کنونی اصلا به بازار سرمایه اعتقادی ندارد نشون به این نشون که سهم پالایشگاهی به یک هشتم آمده اصلا انگار نه انگار سهامداران بیچاره چرا در اقتصاد مملکت شرکت کردید شما هم میبردید پولهای خود را در بانکها بهره میگرفتید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۴
سعود بورس نزدیک است