بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر : ۱۶۶۲۳۱

برخی از کارشناسان کاهش سود سپرده در سیستم بانکی را عاملی برای سرازیر شدن سرمایه ها در بورس عنوان می کنند و امیدوار هستند که در چند ماه آینده بازار سهام به سمت رونق حرکت کند.

اقتصادپرس: بازار سهام اولین ماه تابستان را در شرایطی به پایان برد که به دلیل مصادف شدن با فصل برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها، برخی از مهمترین نمادهای بورسی از گردونه معاملات خارج شدند تا گردهمایی سالانه سهامداران را برگزار کنند.

در عین حال اولین فصل تابستان در شرایطی سپری شد که نرخ سود بانکی دستخوش تغییراتی شده و کاهش یافت و طبق اعلام مراکز رسمی امار در اقتصاد کلان نیز تغییرات مثبتی ایجاد شد. اما همه این عوامل سبب نشد تا اوضاع تالار شیشه ای بهبود یافته و انگیزه برای رونق بورس فراهم شود.

از خبرهای مهم اقتصادی در این ماه می توان به کاهش رسمی سود سپرده‌های بانکی تا سطح ۱۵ درصد توسط شورای پول و اعتبار اشاره کرد، این در حالی است که پیشنهاد سودهای ۱۹تا ۲۰ درصدی روزشمار به سرمایه‌گذاران در قالب سپرده‌های خاص، صندوق‌ها و اوراق با درآمد ثابت در شرایطی ادامه دارد که معاون وزیر صنعت در هفته گذشته از تصمیم شورای اقتصاد برای تعیین نرخ سود ۱۸ درصدی اوراق مشارکت طرح‌های دولتی خبر داده است.

با این اوصاف و با در نظر گرفتن شرایط بازار پولی و مالی به نظر می رسد رکود تداوم داشته باشد البته برخی از کارشناسان همین اوضاع در سیستم بانکی را عاملی برای سرازیر شدن سرمایه ها در بورس عنوان می کنند و امیدوار هستند که در چند ماه آینده بازار سهام به سمت رونق حرکت کند.

به گزارش اقتصادپرس به نقل از روابط عمومی بورس تهران، در تیر ماه تعداد ۱۹۴۵۵ میلیون سهم در ۱ میلیون ۲۳۹ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۵ / ۰ درصد افزایش و ۱ / ۱۲ درصد کاهش را نسبت به خرداد تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به ۴۱۵۱۴ میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با ۱۸۷۲۷ میلیون سهم به ترتیب با ۷۵ درصد و ۶ / ۴ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.

براین اساس تعداد ۳۷۳۲۵۱۹ برگه اوراق مشارکت به ارزش ۳۷۷۵ میلیارد ریال معامله شد که نسبت به خرداد ماه به ترتیب ۴۸ درصد و ۴۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

این در حالی است که شاخص کل با ۱۸۹۹ واحد افزایش نسبت به ماه قبل معادل ۶۲ / ۲ درصد رشد ، به رقم ۷۴۵۱۴ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۱۷۴۴ واحد افزایش به رقم ۵۲۱۱۸ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۱۶۹۹ واحد افزایش به عدد ۱۶۳۰۸۶ واحد رسید و به ترتیب با ۴۶ / ۳ درصد و ۰۵ / ۱ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته مواجه شدند.

طی تیرماه انتشار، چاپ و تکثیر با ۳۵ / ۲۴ درصد، ماشین آلات و دستگاه های برقی با ۷۳ / ۱۹ درصد، دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با ۱۹ درصد، استخراج زغال سنگ با ۳۱ / ۱۶ درصد، ساخت محصولات فلزی با ۰۱ / ۱۳ درصد، استخراج کانه های فلزی با ۰۵ / ۱۲ درصد و ماشین آلات و تجهیزات با ۷۰ / ۱۱ درصد بیشترین تغییر در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲
خدا کنه