بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۳
مستطيل شيشه اي تالار

در انتظار محرک

طی معاملات روز جاری باز هم شاهد بازگشت نمادهای مجمع رفته بودیم که از مهمترین نمادهای بازگشایی شده، بازگشت ایران خودرو به تابلوی معاملات بود، ایران خودرو که تا قبل از توقف نماد عنوان لیدری را یدک می کشید و در مجمع خود نیز با صحبت های امیدوار کننده و مثبت مدیرعامل مواجه شده بود امروز توانست با رشد قیمت حدود 7 درصدی به تابلوی معاملات بازگردد و این در حالی بود جو منفی گروه خودرویی و روند نزولی اغلب شرکت های این گروه مانع از برآورده شدن انتظارات از این نماد شد.
کد خبر : ۱۶۶۳۴۶
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.05.04 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 335 واحد افزایش به رقم 53133 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 184 واحد کاهش عدد 163122 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 100 واحد افزایش به رقم 26906 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 88 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبشهر" با 20 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افزایش به رقم 796 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1932 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3277 میلیارد ریال رسید.

در معاملات امروز بازار سرمایه علی رغم رشد 282 واحدی شاخص کل اما روند اغلب سهام شرکت ها چندان چنگی به دل نزد و افزایش حجم عرضه سهام شرکت ها که عمدتاً از سوی حقوقی ها صورت گرفت باعث عقب نشینی نسبی خریداران شد اتفاقی که مدت هاست بازار سرمایه را درگیر خود کرده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری باز هم شاهد بازگشت نمادهای مجمع رفته بودیم که از مهمترین نمادهای بازگشایی شده، بازگشت ایران خودرو به تابلوی معاملات بود، ایران خودرو که تا قبل از توقف نماد عنوان لیدری را یدک می کشید و در مجمع خود نیز با صحبت های امیدوار کننده و مثبت مدیرعامل مواجه شده بود امروز توانست با رشد قیمت حدود 7 درصدی به تابلوی معاملات بازگردد و این در حالی بود جو منفی گروه خودرویی و روند نزولی اغلب شرکت های این گروه مانع از برآورده شدن انتظارات از این نماد شد اما به هر حال طبق گفته مدیرعامل امروز شرکت سرمایه گذاری سمند به عنوان خریدار در بین دیگر حقوقی ها دیده شد و بخشی از سهام موجود در سمت فروش را خریداری کرد، اما سرمایه گذاری رنا دیگر شرکتی بود که امروز با صف فروش میلیونی خود جو منفی گروه خودرو را دو چندان کرد اهالی تالار معتقد بودند که خبر برگزاری مجمع فوق العاده این شرکت که قرار است طی ماه جاری برگزار شود باعث ایجاد جو فروش بر روی سهام این شرکت شد از سوی دیگر برخی دیگر از فعالان بازار سرمایه بر این باورند که با بازگشایی نماد نارنجی پوش این گروه یعنی سایپا تکلیف گروه خودرو خصوصاً زیر مجموعه ها و شرکت های وابسته به سایپا که رنا نیز جزئی از آنهاست مشخص خواهد شد چرا که گفته می شود اگر شرکت سایپا آگهی فروش بلوک مدیریتی سایپا دیزل خود را منتشر نماید و بتواند این معامله را با موفقیت به پایان ببرد می تواند فصل جدیدی از روند اصلاح ساختار مالی و بهبود سودآوری را شاهد باشد که این موضوع می تواند بر روی دیگر شرکت های وابسته به سایپا نیز تأثیر گذار باشد.

همچنین "خاور" امروز به نقل از مدیرعامل ایران خودرو خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را منتشر کرد تا شایعه مذاکره مدیرعامل "خودرو" با سازمان امور مالیاتی به جهت فرآهم سازی بستر برای استفاده از این ابزار مالی توسط "خودرو" تقویت شود.

اما عنوان سهام حاشیه ساز امروز تعلق می گیرد به شرکت ایران ترانسفو از گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی، چرا که تحصن کارگران کارخانه این شرکت در حمایت از کارخانه خود و خارج شدن دارایی های آن توسط سهامدار تازه وارد باعث شد تا نماد این شرکت روندی نزولی را به خود گیرد.

برخی سهامداران و کارگران "بترانس" بر این باورند که سهامدار جدید شرکت با دست خالی صاحب این شرکت شده و بدون داشتن برنامه ای برای آینده و وصول کردن مطالبات این شرکت از دولت در حال خارج کردن نقدینگی از شرکت است این افراد معتقدند سهامدار جدید در حالی تنها 45 میلیارد تومان پول برای خرید سهام این شرکت در سال 94 صرف کرده که در مجمع سال مالی 94 این سهامدار با تصویب سود 75 تومانی 36 میلیارد تومان سود بدست آورده و این در حالیست که تا به امروز جز اخراج کارگران حرکت دیگری انجام نداده است. از سوی دیگر سهامدار جدید معتقد است که باید بخش خصوصی به جهت پویایی بیشتر شرکت اقدام به کاهش هزینه از طریق تعدیل نیرو و وارد کردن شرکت های زیر مجموعه به بورس نماید حال باید دید این کش مکش تا کجا ادامه خواهد داشت.

همچنین در گروه فلزات اساسی امروز حقوقی های دو شرکت فولاد مبارکه و ملی مس برای پاسخ به متقاضیان نشسته در صف تمام قد وارد عمل شوند و تا آنجاییکه جا داشت اقدام به عرضه سهم کردند، ظاهراً نقدینگی فعلی و موجود در بازار سرمایه جوابگوی ایجاد یک حرکت قابل قبول در سهام بزرگ این گروه نیست.

پالایشی ها نیز امروز را پر کار سپری کردند بطوریکه برخی از آنها از منفی تا مثبت و از مثبت تا نوسانات منفی حرکت کردند. به نظر می رسد روند نزولی بازار بر روی این گره نیز بی تأثیر نبوده است.

در پایان بنظر می رسد بازار سرمایه نیازمند یک محرک قبلی برای آغاز روندی صعودی و البته متداوم است حال باید دید این محرک از سوی کدام گروه و چه زمانی به بازار سرمایه القا خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
بورس نیوز چه خبر از واتی؟
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
این حقوقی ها خنجر از پشت زدن رو خوب یاد گرفتن...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
روزی هزارتا خبر مثبت هم در مورد یک نماد بیاد تا سهامدار عمده نخواد هیچ تاثیری روی ان ندارد و تمام اونا سوخت میشه اما اگر سهامدار عمده بخواد سهم را بی هیچ دلیلی بالا میبره.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
خودتونو زیاد خسته نکنید .از اسمان ایران هم طلا بباره بورس فقط 2روز مثبته.
از حقیقی گرفته تا حقوقی همه نوسانگیر شدن.
تا سهمی چند درصدی مثبت میشه همه ابشاری فروشنده میشن؟؟!!!
تبريزي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲
عين بلايي كه بر سر بترانس اومده درست سر شركتماشين آلات صنعتي تراكتور آمده ولي كسي جوابگو نيست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴
باز شدن خودرو با این قیمت نشان میدهد روش کم کردن نقدینگی با استفاده از پس اندازهای چند میلیون تومانی مردم دبگر جواب نمی دهد.
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
محرکی درکار نیست .فقط با شاخص سازی وبازارشایعات بورس نگه داشتن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
اقتصاد و بورسی که بخواد هی با محرک تکان بخورد را نخواستیم و همان بهتر که سقوط کند