بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر : ۱۶۶۳۷۷

با این شرایط، قطعاً در زمانی که نمادهای بورسی لیدر بازار مثبت است، همه روند بازار را با خود همراه می کند و این جنبه مثبت این موضوع به حساب می آید، اما با منفی شدن لیدر بازار در شرایط بحرانی، گروه های دیگر نیز با فشار فروش مواجه می شوند و در نهایت سردرگمی فعالین بازار سرمایه نسبت به تعیین لیدر بعدی نیز مزید بر علت می شود.

در چند ماه اخیر بازار به لیدری گروه خودرویی، رشد بازار را رهبری کرد و بازدهی دور از انتظاری برای سهامداران این گروه در دوره سه ماهه پایان سال 94 ایجاد شد. اما از آنجایی که بخش اعظم این رشد ناشی از خوشبینی به آینده این صنعت بوده است در یک مقطعی از حرکت ایستاد و بعد از طی یک روند نزولی فعلاً در جا می زند.

به طور کلی با توجه به تقسیم سود بالای شرکت ها و افت P/E  کل بازار به محدوده 6 و کاهش P/E گروه های بانک و پتروشیمی ها به محدوده 5.5 و 6 واحد و با در نظر گرفتن عواملی نظیر رشد قیمت های فولاد و محصولات فلزی و گزارشات مناسب از این گروه و فروش موجودی کالای این شرکت ها که بعضا معادل یک سال فروش برخی از آن ها بود. به طور کلی تارگت خوبی برای بخش قابل توجه و بزرگی از بازار پیش بینی می شود.

همچنین بهبود پروژه های عمرانی و به خصوص افزایش پروژه های زیرساختی به همراه کاهش مطالبات از دولت، چشم انداز سال 95 را مثبت تر می کند، با این تفاسیر با در نظر گرفتن جمیع نتایج به نظر می رسد در مرداد ماه و در ادامه آن در فصل پاییز بازار بهتری را شاهد باشیم.

در شرایط کنونی لیدر بودن خودرویی ها که پس از برجام آغاز شده بود تا حدودی ادامه دارد اما گزینه های دیگری برای لیدر شدن بازار سرمایه در ماههای آینده نیز خود نمایی می کنند. بنابراین با توجه به کم حجم باقی ماندن بازار سرمایه، لیدر محور بودن این بازار به قوت خود باقی خواهد ماند و در این راستا می توان چند گروه را برای لیدر شدن آینده بازار سرمایه پیش بینی کرد:

خودرویی ها:

گروه خودرو بی شک یکی از تاثیرپذیرترین گروه ها در پسا برجام بوده و هست. این گروه با افزایش تحریم ها در رخوت قابل توجهی فرو رفت و انتظارات فعالان بازار از آینده این گروه موجب شد که بازار انتظارات آتی را تا حد قابل توجهی پیشخور کند. اما به نظر می رسد دو خودروساز بزرگ با ارزش بازار نزدیک به 10،000 میلیارد تومانی هنوز هم با مفروضات بنیادی فاصله دارند و بازار با گذشت زمان در این گروه به تعادل قیمتی برسد.

همچنین بررسی تغییرات ارزش بازار در سال 94 نشان‌دهنده آن است که گروه خودرو با رشد بیش از 163 درصد، بیشترین نقش را در حرکت بورس داشته است. اعطای وام خرید خودرو، زمزمه‌های عقد قرارداد با خودروسازان خارجی و افزایش سرمایه در دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا، اصلی‌ترین دلایل اقبال عمومی به این گروه بوده که در یک فرایند خود تکمیل، رشد سریع قیمت سهام و ارزش بازاری آنها را به دنبال داشته است.

در زمان کنونی نیز بعد از برگزاری مجامع در گروه خودرویی سعی شده است تعدادی اخبار مثبت به سهامداران القا شود و به این ترتیب بازار سرمایه مجددا رونق این گروه را نظاره می کند. به هرحال سهم ایران خودرو از 480 تومان به 310 تومان رسیده بود و طبیعی است که این گروه می تواند تا حدودی با رشد مواجه شود. 

به عبارتی باید گفت که اگر چه صنعت خودرو همچنان حامل خبرهای خوبی است اما هنوز اتفاق عملیاتی بزرگی در آن رخ نداده است. با توجه به مباحث عقد قراردادها و ورود سرمایه گذاران بین المللی به برخی از شرکت‎های خودروساز، سهام خودرویی ها نیز از این اتفاق متاثر خواهد شد. بخشی از این قراردادها هنوز نهایی نشده است که با نهایی شدن قراردادها به‏ زودی صنعت خودرو در بورس دست‎خوش تغییرات جدی می شود. بنابراین هنوز هم گروه های خودرویی در بورس می توانند لیدر بازار باقی بمانند.

بانک ها:

اگر چه در فضای رسمی بانک ها، سود بانکی 15 تا 16 درصد اعلام می شود اما همچنان در بازار سودهای 18 تا 19 درصدی را شاهد هستیم؛ با این حال از آنجا که سود بانکی روند کاهشی به خود گرفته است، باید گفت که وضعیت سود های بانکی بهتر از سودهای 24 درصدی شش ماه قبل برآورد می شود. 

از طرف دیگر زمانی ما می توانیم به طور کامل از برجام و قراردادهای بعداز آن منتفع شویم که نظام بانکی هم توانایی انتقال منابع را داشته باشد؛ بنابر این نکته می توان انتظار داشت که در راس اتفاقات محتمل برای بهبود شرایط اقتصاد ایران در پسا برجام اولین گروهی که از این بهبود شرایط در بورس منتفع می شود خود گروه بانکی خواهد بود.

البته در هفته گذشته در گروه بانکداری، اتفاقات مطلوبی در فصل مجامع رخ نداده است و به دلیل آنکه صورت های مالی اکثر بانک ها مطابق استانداردهای بانک مرکزی نبود، مجامع آنها به تنفس خورده و معلوم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه شود که لایحه اصلاح نظام بانکی، یکی دیگر از موضوعات مهم مرتبط با بانک ها و گروههای فعال آنها در بورس است. لایحه اصلاح نظام بانکی در مرداد ماه  به مجلس میرود  که در صورت تصویب، صنعت بانکداری می تواند لیدر خوبی برای بازار باشد. 

پتروشیمی ها:

مزیت نسبی ایران در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی موجب شد تا پس از رسیدن به توافق در مذاکرات هسته ای و اجرای برجام، خارجی ها و سرمایه گذاران خارجی استقبال خوبی از پروژه های نفتی و گازی در سراسر کشور از خود نشان دهند. اما با وجود شرایط مناسب برای گروه شیمیایی که بالاترین سهم بازار را در اختیار دارد، بنا به دلایلی مانند کاهش بهای جهانی محصولات و کاهش صادرات، طی دوره رونق سریع بورس در ماههای پایانی سال 94،  تنها 8.6 درصد رشد را تجربه کرد که در مقابل 163 درصد رشد گروه خودرویی در همین مدت، رقم ناچیزی به حساب می آید.

بر این اساس مذاکرات خوبی نیز با شرکتهای خارجی برای حضور در پروژه های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در ماههای گذشته در این صنعت انجام شد که البته به ثمر رسیدن آنها به گذشت زمان نیاز دارد؛ با این وجود برخی از این مذاکرات به امضای قرارداد منجر شده و برخی از آنها نیز در گرو حل مشکلات و مراودات مربوط به حوزه بانکی در امور بین الملل است.

همچنین با توجه به هدف گذاری در مدیریت کلان صنعت پتروشیمی کشور، در سال جاری در صنعت پتروشیمی ١٠ واحد پتروشیمی به مرحله تولید خواهد رسید،که تا زمان تهیه این گزارش دو طرح از جمله اوره و آمونیاک شیراز افتتاح شده است.

همچنین با توجه به بهبود قیمت نفت در چند ماه اخیر نسبت به سال قبل سود دهی شرکت های پتروشیمی نیز با افزایش روبرو خواهد شد و این موضوع می تواند توجه سرمایه گذاران را نسبت به سهام این صنعت بیشتر جلب کند.

در کل با توجه به حجم بالای پتروشیمی در بورس، اگر مشکلات بانکی نقل و انتقال صادرات این گروه برطرف شود احتمال لیدری این گروه در آینده بازار سرمایه بسیار زیاد خواهد بود. در چند روز گذشته نیز بعد از برگزاری مجامع، اخبار مثبتی از نماد های این گروه در بازار به گوش می رسد.  

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
بازدهی 163 درصد کجا بود ؟خگستر 700 تومنی 3سال پیش امروز 360 معامله می شود آنگاه شما از بازدهی سهام صحبت می کنید؟ بله یک عده رانت خوار سهام برخی از شرکت ها را به تناوب بالا بردند و نوسانی گرفتند و سهامداران واقعی را به خاک سیاه نشاندند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
پالایش, پتروشیمی, خودرو
حمیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
دوره گروه خودرویی بسر آمده و فقط نوسانگیرها و سفته بازا تو این گروه فعالند حداقل تا 2 سال آینده آبی از گروه خودرو گرم نمیشه مگر اینکه زودتر از موعد به سودآوری برسند. دولت هم از نوسانات این گروه بغایت لازم منتفع گردیده و حالا نوبت سایر صنایع وابسته به دولت هست که دولت را منتفع نمایند!!!!!!