بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴
کد خبر : ۱۶۶۴۶۷
ایلنا: عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه عایق‌بندی تونل توحید به تازگی شروع شده است، گفت: درباره عدم پیش‌بینی عایق‌بندی این تونل در زمان طراحی و اجرا؛ شهرداری و پیمانکار هر دو مقصرند.

ابوالفضل قناعتی در واکنش به توضیحات شرکت مجری پروژه تونل توحید درباره این تونل مبنی بر اینکه عایق‌بندی تونل شهری توحید حسب صورت‌جلسات تحویل پروژه بر عهده کارفرما یعنی شهرداری تهران بوده و هیچگونه ارتباطی به پیمانکار ندارد، عنوان کرد: این موضوع دو دلیل دارد یا آنهایی که آن زمان در شهرداری این اقدام را انجام دادند؛ کم‌سواد بودند یا پول نداشتند، البته این موضوع مورد قبول نیست که به دلیل بی‌پولی پروژه‌ای را به صورت ناقص انجام دهند.

او با اشاره به اینکه در شهر تهران آب‌های سطحی وجود داشته و در زمان بارندگی، سیل در خیابان‌ها جاری می‌شود؛ ادامه داد: آیا نباید پروژه‌ای که در چنین مقیاسی انجام شده، واترپروف شود. جدا از این مساله مشکل مهم تونل عدم وجود زه‌کشی است، چنانکه در دو مورد اخیر که منجر به آب گرفتگی در تونل توحید شد؛ مشکل مربوط به زه‌کش و قرار گرفتن لوله در باکس بوده است، هرچند که عایق‌بندی تونل هم اهمیت زیادی دارد.

 قناعتی با طرح این سوال که به چه علت در چنین پروژه‌ای عایق‌بندی پیش‌بینی نشده است، خاطرنشان کرد:  هم کارفرما که شهرداری است و هم پیمانکار که این پروژه را به صورت ETC انجام داده، مقصرند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر با اشاره به گشایش تونل توحید در سال ۸۸ تصریح کرد:  اگرچه طراحی این تونل برعهده پیمانکار بوده است، اما این موضوع رافع مسئولیت شهرداری نیست؛ کارشناسان شهرداری باید طرح را مطالعه کرده و از پیمانکار می‌پرسیدند که برای زمان بارندگی، طوفان، زلزله یا جمع شدن آب در تونل و... چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اند. در زمان زلزله بتن استفاده شده، کلاف‌بندی‌ها و آرماتورها چقدر پاسخگو هستند؟ و کارفرما باید این موارد را از پیمانکار می‌خواست.

وی با بیان اینکه از طرف دیگر پیمانکار نیز باید به کارفرما تاکید می‌کرده که این پروژه نیاز به عایق‌بندی داشته و مبلغ مورد نیاز را اطلاع می‌داده است، عنوان کرد: اگر چنین نامه‌ای از طرف پیمانکار به کارفرما نوشته شده و پاسخی داده نشده که کارفرما مقصر است، اما اگر چنین سوالی نشده و پیمانکار عایق‌بندی را در طراحی پروژه نیاورده است، او نیز بی‌سواد بوده و مقصر است.

قناعتی با اشاره به تعبیه تونل‌های زیر آب در سایر نقاط جهان گفت: عدم پیش‌بینی عایق‌بندی برای چنین‌ پروژه‌ای نشانگر بی‌تفاوتی یا کم‌سوادی مسئولان شهرداری در زمان طراحی و اجرای این پروژه است.

وی در پایان تاکید کرد: کمیسیون عمران شورای شهر نیز پی‌گیری این موضوع بوده و تذکر نیز داده است که در نتیجه آن به تازگی نسبت به عایق‌بندی این تونل اقدام شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر