بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر : ۱۶۶۵۸۴
شاخص بورس امروز را در حالی با مثبت به پایان رساند که از همان ابتدای بازار ششاهد افزایش عرضه در اکثر نمادها بخصوص نمادهای خودرویی بودیم که صف فروش سایپا یکی از این علائم بود اما بعد از ساعت 10:00 شاهد تقویت تقاضا و غلبه آن بر عرضه ها بودیم که در نهایت منجر به این شد که شاخص در دقایق پایانی با 67 واحد مثبت به کار خود خاتمه بدهد. 

به گزارش تابناک اقتصادی، نکته جالب امروز توقف شرکت سایپا که دارای صف فروش  بود که دیروز بازگشایی شده بود که در ادامه به تشریح چرایی این توقف می پردازیم.امروز هم شاهد شفاف سازی شرکت های معدنی و فلزی در مورد پیش بینی درآمد هر سهم شان بودیم. حجم و ارزش معاملات تقریبا مانند دیروز بود.هنوز هم شاخص در کانال صعودی است و باید دید آیا فردا می تواند مقاومت(سطح عرضضه) خود در ارتفاع 76800 واحد را رد کند یا نه.بیشترین حجم معاملات بورس متعلق به شرکت سایپا با بیش از 126 میلیون سهم و بیشترین ارزش معاملات امروز هم باز هم متعلق به شرکت سایپا با بیش از 156 میلیارد ریال بود. 

گروه بانکها و موسسات اعتباری

در گروه بانکها و موسسات اعتباری، شاهد معاملات متعادل در این گروه بودیم به طوری که از 8 سهام شرکت های موجود در این گروه 5 شرکت با افزایش قیمت و 3 شرکت با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل به کار خود پایان دادند. تنها سهمی که در نزدیکی صف خرید به کار خود خاتمه داد شرکت بانک اقتصاد نوین بود. امروز شاهد بازگشایی بانک کارآفرین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی بودیم که با8.35 درصد مثبت امروز را به پایان رساند. بیشترین حجم معاملات این گروه را بانک پاسارگاد به خود اختصاص داد. در این گروه دیروز شاهد صدور دستورالعمل خرید و فروش ارز آزاد در بانک ها توسط بانک مرکزی بودیم که مقدمه ای برای وعده رئیس بانک مرکزی ایران دکتر ولی الله سیف برای یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال جاری تلقی می شود.

گروه ساخت محصولات فلزی

در گروه ساخت محصولات فلزی، شاهد معاملات پرحجمی بودیم به طوری که این گروه در جایگاه دوم گروه های حاضر در بورس بود که جو خرید در آن خیلی مشهود بود. 3 شرکت از 4 شرکت فعال و قابل معامله این گروه در درصدهای مثبت و تنها یک شرکت در درصد منفی امروز را به اتمام رساندند. تنها صف خرید این گروه متعلق به شرکت جام دارو بود. بیشترین حجم معاملات  و ارزش معاملات این گروه متعلق به شرکت ماشین سازی اراک می باشد.

گروه مخابرات

در گروه مخابرات، دو شرکت مخابرات ایران و ارتباطات سیار ایران وجود دارد که امروز شاهد افزایش قیمت هر دو سهم بودیم که البته شرکت ارتباطات سیار ایران با صف خرید به استقبال فردا رفت. بیشترین حجم معاملات هم متعلق به شرکت مخابرات ایران با بیش از 5 میلیون سهم بود. این دو گروه در گزارش های 3 ماهه پوشش های مناسبی را به بازار اعلام کردند.

گروه مواد و محصولات دارویی

در گروه مواد و محصولات دارویی، از 32 شرکت فعال این گروه شاهد این بودیم که 16 شرکت با رشد قیمت و 16 شرکت با کاهش قیمت مواجه شدند. صف های خرید این گروه را شرکت های فرآورده های تزریقی ایران، داروسازی زاگرس فارمد پارس، داروسازی فارابی و دارویی رازک و در مقابل تنها سهام شرکت این گروه که نزدیک صفخرید بود متعلق به کارخانجات داروپخش بود. در این گروه شاهد بازگشایی  لابراتورسازی دکتر عبیدی با توجه به تعدیل مثبت پیش بینی درآمد هر سهم شرکت بودیم که با بیش از 35 درصد مثبت آخرین معامله خود را به پایان رساند که در کنار سهم اصلی، حق تقدم این شرکت هم با  بیش از 10 درصد مثبت بازگشایی شد. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت داروسازی کوثر با بش از 6 میلیون سهم بود.

گروه خودرو و قطعات ساخت

در گروه خودرو و قطعات ساخت،اکثرا شاهد معاملات منفی در این گروه بودیم. 4 شرکت از 32 نماد قابل معامله در درصدهای مثبت و نماد 28 شرکت در درصدهای منفی به کار خود پایان دادند. نماد شرکت سازه پویش هم مانند چند روز کاری گذشته، امروز را نیز با صف فروش به اتمام رساند. از دیگر صف های فروش این گروه می توان به نمادهای خمحور، ورنا،ختراک، خگستر،خفنر، خزامیا و خساپا نام برد. صف های خرید این گروه را مانند دیروز،شرکت های چرخشگر و نیرو محرکه به خود اختصاص دادند. امروز شاهد توقف نماد خساپا در میانه بازار بودیم که بلافاصله در بازار شایعاتی مبنی بر تعدیل مثبت این شرکت پرحاشیه پخش گردید اما دقایقی نگذشت که علت توقف بیان شد، دلیل توقف نماد خساپا تعدیل منفی در سود و زیان تلفیقی حسابرسی شده شرکت نسبت به گزارش حسابرسی نشده بود. 

این شرکت در گزارش حسابرسی نشده 198 ریال سود اعلام کرده بود که در گزارش حسابرسی شده آن را به 167 ریال سود کاهش داد. از شایعات دیگر در این گروه پخش نامه ای جعلی در فضای مجازی مبنی بر اعلام شرکت ایران خودرو به سازمان بورس در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها بودیم. نکته جالب  در مورد شفاف سازی ایران خودرو بود که با توجه به کاهش نرخ تسهیلات بانکی  شرکت هزینه های مالی خود را 312 میلیارد تومان کاهش داد اما همچنان پیش بینی سود هر سهم 56 ریالی منتهی به 30/12/1395خود را تغییر نداد. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و زامیاد به ترتیب با 125 و 61 میلیون سهم به خود تعلق دادند. 

گروه محصولات غذایی

در گروه محصولات غذایی، معاملات خیلی کم حجمی را در این گروه شاهد بودیم. همه سهام های فعال این گروه با کاهش قیمت مواجه شدند به جز شرکت سالمین و لبنیات کالبر که به ترتیب با 5 و 0.06 درصد مثبت به کار خود خاتمه دادند. صف های فروش این گروه متعلق به شرکت های شیر پاستوریزه پگاه فارس، بیکویت گرجی و لبنیات پاک بود.این دومین روز متوالی است که شرکت بیسکویت گرجی با صف فروش به کار خود خاتمه می دهد.یشترین حجم معاملات این گروه را شرکت لبنیات پاک با بیش از 686هزار سهم به خود اختصاص داد.


گروه فلزات اساسی

در گروه فلزات اساسی، امروز نسبت به روز کاری قبل، شاهد استقبال بسیار بهتری از سوی سرمایه گذاران به سهام این گروه بودیم به طوری که یکی از گروه هایی بود که جو خرید خوبی در آن مشاهده شد. از 25 سهام فعال گروه، 14نماد مثبت و 11 نماد منفی  به کار خود پایان دادند. در این گروه شرکت های ملی سرب و روی ایران،فولاد خراسان، سرمایه گذاری توکا فولاد و صنعت روی زنگان با صف خرید و در مقابل شرکت های فولادامیرکبیر کاشان، گروه صنعتی سپاهان و سپنتا با صف فروش به کار خود پایان دادند. این چهارمین روز متوالی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و سومین روز متوالی شرکت صنعتی سپاهان است که با صف فروش بازار را به پایان می رسانند. امروز شاهد بازگشایی شرکت کالسیمین بعد از تعدیل مثبت 418 درصدی بابیش از 6 درصد مثبت بودیم و همچنین شرکت فولاد خوزشتان بابیش از 7 درصد مثبت به کار خود پایان داد. بیشترین حجم معاملات متعلق به نماد فولاد با بیش از 58 میلیون سهم بود. در این گروه سهم فولادخوزستان تاثیر مثبت51 واحدی بر شاخص بورس داشتند. 


از حاشیه های امروز میتوان  به مصوبه هیات دولت در خصوص  تمدید معافیت مالیاتی  افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها تا پایان سال 1395برای شرکت هایی که از سال92 تا 94 مازاد تجدید ارزیابی ها  را در صورت های مالی خود لحاظ کرده اند. مقام ناظر در مورد این مصوبه که آیا شامل حال ایران خودرو هم می شود گفت که این شرکت و یا سایر شرکت هایی این چنینی هنوز اقدامی نکرده اند و بعید است شامل این مصوبه جدید هیئت وزیران بشود. عرضه اولیه سهام شرکت آتیه داده پرداز که روز سه شنبه 12 مرداد ماه که مجموعا 27 میلیون سهم می باشد که 13 میلیون آن سعمیه آنلاین ها و 14 میلیون آن سهمیه کارگزاری ها می باشد. رشد قیمت کامودیتی ها ناشی از داده های مطلوب تولید چین در ماه جولای و رشد شاخص کایشین این بخش به بالای 50. 

به گزارش تابناک اقتصادی، از شایعات بازار هم می توان به شنیده ها حاکی از تعدیل مثبت در گزارش سال آتی می باشد و نیز خبرها حاکی از طرح احداث کارخانه احیا مستقیم و یک میلیون تن فولاد خام و همچنین کارخانه نورد در شهرستان ابرکوه از مهمترین طرح های در دست اجرای این شرکت می باشد، طرح احداث کارخانه احیا مستقیم و فولاد  به ظرفیت سالانه 1.55 میلیون تن آهن اسفنجی و یک میلیون تن فولاد خام قابل ارتقا تا 1.3 میلیون فولاد در آستانه بهره برداری است، این پروژه 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، و درآینده نزدیک راه اندازی می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر