بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
سال مالی شرکت آتیه داده پرداز منتهی به اسفند ماه است. این شرکت با سرمایه اسمی 300میلیارد ريال در بازار عادی فرابورس پذیرش شده است و در تاریخ 12 مردادماه سال 1395 برای اولین بار در بازار سرمایه کشف قیمت خواهد شد.
کد خبر : ۱۶۶۶۰۰
نویسنده :
مهندس - ارسالی

شرکت آتیه داده پرداز با سابقه 13سال فعالیت در حوزه خدمات پیام کوتاه و نرم افزارهای مبتنی بر آن، همکاری بلند مدتی را با بانک ها و شرکت های دولتی و غیر دولتی در کارنامه خود دارد و ضمن ایجاد بازدهی مناسب برای سرمایه گذاران، برنامه های توسعه ای مناسبی را نیز در پیش گرفته است.

معرفی شرکت و خدمات:

شرکت آتیه داده‌پرداز در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را اغاز کرده و فعالیت آن متمرکز بر ارائه راه حل و راهکارهای مبتنی بر پیام کوتاه قرار داده است. شرکای تجاری این شرکت بانک های تجارت، اقتصاد نوین و سامان هستند که طراحی و پیاده سازی نرم افزار موبایل بانک آنها توسط این شرکت انجام شده همچنین بانک پارسیان و همراه اول نیز نرم افزار مدیریت مرکزی خود را با همکاری این شرکت ایجاد کرده اند.

یکی دیگر از فعالیت های این شرکت برگزاری برنامه های نظر سنجی پیامکی است که از مهمترین همکاران این شرکت برنامه تلویزیونی 90 است. آتیه پرداز با اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، تالیا، کیش و اسپادان همکاری می کند و بیش از ۲۵۰۰ پیام در ثانیه می تواند ارسال نماید. با این اوصاف فعالیت این شرکت متمرکز بر چهار محور اصلی به شرح زیر است:

1) ارائه دهنده بستر ارسال و دریافت پیام کوتاه

2) ارائه دهنده سرویس های ارزش افزوده پیام کوتاه

3) ارائه دهنده نرم افزارهای کاربردی موبایل در صنعت بانکداری

4) ارائه دهنده نرم افزارهای خاص در حوزه ارتباطات

ترکیب سهامداران:

93درصد از سهام این شرکت در مالکیت افراد حقیقی است و 7 درصد آن در مالکیت شرکت رسا سامان آریا است. امیر و امید جلیلوند مدیرعامل و رئیس هیات مدیره با مالکیت 20درصد شرکت هستند همچنین بهزاد بنایی و آرمین افشار نژاد از اعضای هیات مدیره هستند.

بررسی پتانسیل های یک شرکت مخابراتی در آستانه ورود به بازار سرمایه

صورت های مالی اساسی:

سال مالی شرکت آتیه داده پرداز منتهی به اسفند ماه است. این شرکت با سرمایه اسمی 300میلیارد ريال در بازار عادی فرابورس پذیرش شده است و در تاریخ 12 مردادماه سال 1395 برای اولین بار در بازار سرمایه کشف قیمت خواهد شد.

الف) ترازنامه: بر اساس ترازنامه مقایسه ای سه ماهه منتهی به خرداد سال 1395، میزان دارایی های جاری 831میلیارد ريال و میزان بدهی های جاری 436میلیارد ريال است. این شرکت با سرمایه 300 میلیاردريالی، 1103میلیارد ريالی دارایی و تنها 437میلیارد ريال بدهی دارد. میزان سود انباشته 1.1 برابر سرمایه اسمی است و ارزش دفتری به ازای هر سهم 2218 ريال در پایان خرداد ماه است.

بررسی پتانسیل های یک شرکت مخابراتی در آستانه ورود به بازار سرمایه

62درصد از دارایی های جاری شرکت را موجودی نقد تشکیل داده که نسبت به ابتدای دوره تغییر با اهمیتی نداشته اما نسبت به ابتدای سال 1394 رشد 70درصدی را شاهد است. مبالغ مورد اشاره نزد بانک های آینده، پاسارگاد و اقتصاد نوین سپرده گذاری شده است و ازین ناحیه شرکت هر ساله سود شناسایی می کند. سپرده ها تماما ريالی و کوتاه مدت است.

37درصد از دارایی های جاری شرکت را حساب های دریافتنی تشکیل داده است. طلب ها عمدتا از بانک ملت، اقتصاد نوین، شرکت خدمات انفورماتیک ایران و چند بانک دیگر است. ارقام راکد و سنواتی مشاهده نمی گردد. بخش غیر تجاری مطالبات عمدتا سپرده حسن انجام کار و سپرده های مشابه است. در این بخش ذخیره یا ارقام راکد مشاهده نمی شود.

76درصد از بدهی های جاری شرکت، حساب های پرداختنی تجاری است. بخش عمده بدهی مربوط به شرکت همراه اول و پس ازان مربوط به ایرانسل است. حساب های پرداختنی معوق دیده نمی شود و بدهی های این بخش به صورت ماهانه تسویه می شود بنابراین میزان حساب های پرداختنی از ابتدای سال 1394 تا انتهای خرداد ماه سال 1395 تقریبا در یک رقم ثابت اما در حال گردش بوده است.

سود سهام پرداختنی در پایان خرداد ماه صفر ريال است. این شرکت به تازگی 180میلیارد ريال از محل سود سهام پرداختنی افزایش سرمایه داده و سرمایه اسمی طی سال 94 از رقم 120میلیارد ريال به 300میلیارد ريال رسیده است. داده پرداز هیچگونه بدهی بانکی ندارد.

ب) صوت جریان وجوه نقد:

در سه ماه نخست 23میلیارد ريال خروج وجه نقد عملیاتی ثبت گردیده همچنین 29میلیارد ريال از بانک سود نقدی دریافت شده است. این رقم در سال گذشته 15میلیارد ريال بوده بنابراین در واقع رسوب منابع در حساب های بانکی افزایش یافته و به همین دلیل علی رغم آنکه مانده حساب نزد بانک تغییر نداشته اما سود دریافتی در سه ماهه افزایش داشته است. در سال 94 داده پرداز 73میلیارد ريال سود نقدی از بانک بابت سپرده گذاری دریافت کرده است.

ج) صورت سود و زیان:

داده پرداز در سال 1393 موفق به کسب 133میلیارد ريال سود خالص و در سال 1394 تحقق سود 245میلیارد ريالی را شاهد بوده است. طی سه ماه نخست سال جاری این شرکت به 74میلیارد ريال سود رسیده که 35درصد از سود پیشبینی شده است.

داده پرداز برای سال جاری 232میلیارد ريال سود عملیاتی و 212میلیارد ريال سود خالص پیشبینی کرده که معادل 708ريال به ازای هر سهم است.

مبانی بودجه نویسی توسط شرکت به شرح زیر بوده است:

1) عدم افزایش نرخ ارسال پیامک از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

2) افزایش حجم ارسال پیامک ها به دلیل راه اندازی 2 طرح از تیرماه سال 1395

3) افزایش حقوق و دستمزد به میزان 20 تا 21 درصد نسبت به سال 94

4) عدم افزایش هزینه ارسال پیامک از سوی اپراتورها

این شرکت در ظرفیت اسمی قادر است 24میلیارد پیامک طی یک سال ارسال کند که با انجام طرح چابک 8میلیارد پیامک بر ظرفیت اسمی افزوده خواهد شد. آتیه پرداز فرض کرده 14میلیارد پیامک طی سال 95 ارسال کند و در سه ماه نخست 25درصد ازان محقق شده است.

با توجه به ثبات نرخ ها، این انتظار وجود دارد که به دلیل راه اندازی طرح چابک و آتیه پرداخت، میزان درآمدهای شرکت افزایش یابد و در واقع مقدار ارائه خدمات طی 9 ماه تیر الی اسفند ماه در تناسب با فصل بهار روندی صعودی داشته باشد. سرویس چابک از انتهای اردیبهشت ماه وارد مدار شده است و امکان ارسال محتوا توسط بانک ها را به صورت متن و تصویر و صوت فراهم می کند همچنین طرح آتیه پرداخت امکان خرید از طریق تلفن همراه بدون نیاز به کارت بانکی را ایجاد می کند که انتظار استقبال خوبی ازین طرح وجود دارد. با توجه به این موارد، وضعیت درآمد و بهای تمام شده این شرکت به شرح زیر قابل محاسبه است:

بررسی پتانسیل های یک شرکت مخابراتی در آستانه ورود به بازار سرمایه

در بخش هزینه عمومی و اداری، مبنای محاسبه هزینه تحلیلی سه ماه نخست و در نظر گرفتن هزینه حسابرسی و نمایشگاه است. در بخش سایر درآمدها نیز، مانده سپرده های بانکی شرکت با نرخ 15درصد سود فرض گردیده که عددی در سطح سال 1394 است در حالی که میزان سپرده بانکی شرکت نسبت به سال 94 رشد 70درصد داشته اما نرخ سپرده ها کاهش یافته بنابراین انتظار تحقق 77میلیارد ريال سود بانکی به لحاظ تحلیلی معقول است در حالی که طی سه ماه نخست نیز 29میلیارد ريال ازان محقق شده است. با توجه به موارد مورد اشاره صورت سود و زیان شرکت به شرح زیر تعدیل می گردد:

بررسی پتانسیل های یک شرکت مخابراتی در آستانه ورود به بازار سرمایه

مشاهده می شود که سود خاصل سال 94 معادل 818 ريال برای هر سهم و سود محقق شده در سه ماه نخست 246ريال است. با توجه به انتظار تداوم سود سپرده بانکی، تحقق سود 928ريالی برای هر سهم منطقی است. داده پرداز به لحاظ نوع فعالیت شبیه به هیچ کدام از شرکت های بازار سرمایه نیست اما می توان آنرا نزدیک به همراه اول با نسبت قیمت به درآمد 4.4واحدی دانست بنابراین عرضه سهم با سود 708ريالی در سطح 2800 الی 3000 ريال منطقی خواهد بود.

ولید هلالات/ تحلیلگر ارشد بازار سرمایه


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
عاشق اون پي بر اي دادنتم، اصلا رشد سودآوري برات ملاک نيست صرفا ديدي پيامک مي فرسته گفتي پي به اي مخابرات رو بدم بهش
علی
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
معلومه عرضه کننده سهمی یا طرف شرکتی میخوای گرون بندازی به ملت :))
Trade coach
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
ممنونم باب اطلاعات خوبتون