بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

کاهش رشد اقتصاد جهانی مانعی برای رشد داخلی

بنا به دلایل مختلف انتظار اصلاح کوتاه مدت بورس نیز می رود، چرا که بازارهای جهانی با روندی اصلاحی همراه شده اند، به طوریکه قیمت جهانی نفت نتوانست در سطوح بالاتر از 50 دلار تثبیت شود و از طرفی با توجه به اینکه بازار سهام ایران تا حدود زیادی به قیمت جهانی کامودیتی ها وابسته است، با وجود پیش بینی هایی که در رابطه با کاهش قیمت این محصولات در بازارهای بین المللی مطرح می باشد، انتظار می رود همانطور که عنوان شد قیمت سهام فعال در این حوزه با اصلاح کوتاه مدت همراه شوند.
کد خبر : ۱۶۶۶۶۴
نویسنده :
یارمحمدی

بازار سرمایه طی چند روز گذشته همانطور که انتظار می رفت تحت تأثیر تغییر مدیریت سازمان بورس قرار نگرفت و این تحولات موجب ایجاد جهش یا نزول قابل توجهی در بازار شد بلکه تنها شاخص کل بورس را در رنجی مثبت تثبیت کرد. این امر نشان دهنده عملکرد شفاف و منطقی بازار سرمایه نسبت به اتفاقات مثبت و منفی پیرامون آن می باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بنا به دلایل مختلف انتظار اصلاح کوتاه مدت بورس نیز می رود، چرا که بازارهای جهانی با روندی اصلاحی همراه شده اند، به طوریکه قیمت جهانی نفت نتوانست در سطوح بالاتر از 50 دلار تثبیت شود و از طرفی با توجه به اینکه بازار سهام ایران تا حدود زیادی به قیمت جهانی کامودیتی ها وابسته است، با وجود پیش بینی هایی که در رابطه با کاهش قیمت این محصولات در بازارهای بین المللی مطرح می باشد، انتظار می رود همانطور که عنوان شد قیمت سهام فعال در این حوزه با اصلاح کوتاه مدت همراه شوند.

مرتضی رضا زاده در ادامه افزود: کاهش نرخ بهره و تسهیلات بانک ها در بازه زمانی میان مدت یا بلند مدت و با آشکار شدن آثار آن در صورت های مالی شرکت ها می تواند باعث ایجاد جوی مثبت در بازار سرمایه گردد و به همین دلیل است که طی چند وقت اخیر و در کوتاه مدت واکنش قابل توجهی به این تصمیم تیم اقتصادی دولت نشان نداده است.

وی تأکید کرد: روند کاهشی نرخ بهره بانک ها بر رشد نسبت پی بر ای بازار بورس تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت ولی انتظار می رود این اثر را در میان مدت شاهد باشیم.

رضازاده با اشاره به گزارش های 3 ماهه شرکت ها که این روزها یکی پس از دیگری در حال انتشار روی سامانه اطلاع رسانی کدال هستند، گفت: کلیت گزارش هایی که در خصوص عملکرد واقعی شرکت ها طی 3 ماهه نخست سال جاری انتشار یافته تا به اینجا گویای ادامه رکود اقتصادی کشور می باشد و هنوز در اکثر شرکت ها و صنایع نشانه ای از بهبود شرایط آشکار نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به یکسان سازی نرخ ارز در رابطه با اثری که بر صنایع مختلف دارد، توضیح داد: این تصمیم بر اکثر صنایع تأثیر منفی خواهد داشت چرا که بسیاری از شرکت ها مواد اولیه مورد نیاز خود را با نرخ ارز مبادله ای تهیه می کنند، ولی فروش خود را با نرخ ارز آزاد انجام می دهند. البته ناگفته نماند بر دو گروه پالایشگاهی و پتروشیمی اثری مثبت خواهد داشت اما برای دیگر مجموعه های تولیدی که محصولات نهایی تولید می کنند تأثیری معکوس ریسک امتیاز منفی قلمداد می گردد. هر چند که این امر در بلند مدت باعث ایجاد شفافیت اقتصاد و از بین رفتن رانت می شود.

رضازاده در خاتمه خاطرنشان کرد: به طور کل کاهش نرخ تسهیلات بانک ها اثر قابل توجهی بر سودآوری شرکت ها خواهد داشت و اگر این اتفاق صورت پذیرد در کنار حل تدریجی رکود اقتصادی کشور، نیمه دوم سال جاری قطعاً بهتر از نیمه اول خواهد بود و شاهد رشد شاخص کل بورس باشیم اما یک رشد لاک پشتی، چرا که رشد اقتصاد و جهانی نیز به شدت کاهش داشته و نمی توان از اقتصاد ایران انتظار رشدی زیاد و ملموس را داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر