بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
شرکت کارگزاری بانک سامان بررسی کرد

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر

شکر علاوه بر خاصیت شیرین کنندگی دارای مواد غذائی مختلفی از جمله هیدرات های کربن، املاح، پروتئین ها و آنزیم های مختلفی نیز می‌باشد در حین انجام فرآیند تبدیل نیشکر و یا چغندر قند به شکر، ماده اولیه تبدیل به ساکارز می شود. مواد شیمیایی اصلی و فرعی که تاکنون از شکر تولید گردیده متجاوز از 10000 نوع می باشد.
کد خبر : ۱۶۶۶۷۶
نویسنده :
سیدرضا فاطمی

مقدمه

شکر علاوه بر خاصیت شیرین کنندگی دارای مواد غذائی مختلفی از جمله هیدرات های کربن، املاح، پروتئین ها و آنزیم های مختلفی نیز می‌باشد در حین انجام فرآیند تبدیل نیشکر و یا چغندر قند به شکر، ماده اولیه تبدیل به ساکارز می شود. مواد شیمیایی اصلی و فرعی که تاکنون از شکر تولید گردیده متجاوز از 10000 نوع می باشد.

قند: شکر فشرده یا ذوب و قالب‌بندی شده است.

ملاس : ملاس یکی از محصولات فرعی مهم کارخانجات قند و شکر اعم از چغندری و نیشکری می باشد. مخلوط سرشاخه‌ها، تفاله نیشکر یا تفاله چغندرقند با ملاس، غذایی مناسب و مقوی برای دامها و احشام محسوب می شود.

باگاس: باگاس یا بقایای نیشکر یکی از مهمترین محصولات فرعی تولید شکر از نیشکر می باشد که پس از عصاره گیری نیشکر بصورت قطعات ریز تراشه نی (فیبر) مخلوط با بافت چوب پنبه ای مغزه نی(بنام پیت) بدست می آید و به رنگ زرد کاهی با رطوبت حدود 50% می‌باشد.

باگاس موارد استفاده متعددی دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم :

سوخت و تولید برق و انرژی : یکی از مواد استفاده باگاس ، تولید برق و استفاده از آن بعنوان سوخت است. اولین استفاده مستقیم باگاس در کارخانجات نیشکری برای تولید بخار و نیروی لازم جهت رفع نیازهای سوختی کارخانجات شکر بوده که پس از رفع نیاز میتوان مازاد آنرا جهت تولید برق به مولدهای برق انتقال داد. برای این منظور لازم است مولدهای برق در مجاورت کارخانه شکر و نزدیک به محل تولید باگاس باشند تا هزینه انتقال باگاس به حداقل رسیده و تولید برق از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد.( تجارب جهانی نشان میدهد که باتکنولوژیهای رایج از هر تن باگاس میتوان 50 کیلو وات ساعت برق مازادبرمصرف کارخانه تولید نمودکه قابل عرضه به بازار می‌باشد.(

سایر موارد مصرف آن عبارتند از : باگاس فشرده جهت مصرف بعنوان سوخت بجای هیزم و مصارف خانگی، تولید زغال از باگاس، تولید گاز متان( بیوگاز)، تولید گاز خانگی ، متانول و اتانول (اتانول سوختی و طبی(، استفاده از باگاس در صنایع سلولزی، تولید خمیر کاغذ و کاغذ، تولید مقوای جعبه کادوئی، خمیرمایه، تخته فیبر، نئوپان، تخته صنعتی فشرده و نیمه فشرده، تخته سیمانی، سایر فرآورده های باگاس شامل فورفورال آلفا سلولز اگزیلتیول، پوشال مرغداری ها و استفاده جهت تثبیت خاک، تولید بستر مناسب پرورش قارچ خوراکی.

درخصوص اهمیت باگاس در تولید کاغذ باید عنوان نمود که هر تن خمیر کاغذ سفید از 7 تن باگاس قابل استحصال است در حالیکه برای همین مقدار خمیر کاغذ 3 تن چوب جنگل نیاز است . هزینه اقتصادی مواد اولیه تولید کاغذ از باگاس ، فارغ از هزینه زیست محیطی بالغ بر 0/05 درصد هزینه چوب است . بعلاوه برای تولید 350 هزار تن کاغذ سفید 55 هزار هکتار مزرعه نیشکر نیاز است درحالیکه برای همین مقدارکاغذ 434 هزار هکتار جنگل رویش مجدد نیاز می باشد.

تفاله چغندرقند به علت داشتن مواد قندی، مواد پروتینی و اسیدهای آمینه، ترکیبات آلی مختلف، الیاف، سلولز، همی سلولز و مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم، منیزیم، فسفات و. از ازرش تغدیه ای مناسب برای دامها برخوردار است، این ارزش با اضافه کردن ملاس به تفاله فزونی می‌یابد. تفاله با شکلهای مختلف (تفاله تر با پرس کم، تفاله تر پرس شده، ، تفاله تر با پرس شدید، تفاله خشک ملاس دار ، پرک، تفاله خشک انگشتی یا تفاله خشک بلوکی) توسط دامداران از کارخانه خریداری می شود.

مهمترین گام در تولید قند و شکر تأمین نهاده های اولیه آن یعنی چغندر قند و نیشکراست و از این جهت صنعت قند و شکر وابستگی شدید به بخش کشاورزی دارد و اثرات عوامل مؤثر در زراعت این محصولات مستقیماً به صنعت و سایر بخشهای وابسته منعکس شده و آنها را متأثر می سازد.

وضعیت صنعت شکر در جهان

در نقاط مختلف جهان و نسبت به شرایط آب و هوایی و امکانات طبیعی از دو محصول نیشکر و چغندرقند، شکر استحصال می‌شود.

تولیدکننده‌های عمده شکر در جهان عبارتند از برزیل، هند، چین، تایلند و آمریکا هستند که از میان آنها برزیل و هند رویهم حدود 40 درصد شکر جهان را تولید می‌کنند.

برزیل، تولیدکننده‌ای که هزینه تولید شکر آن از سایر کشورها پایین‌تر است، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در عرضه این کالا در جهان دارد.

به علاوه در بلندمدت عواملی همچون سیاست‌‌گذاری دولت‌ها (مرتبط با بازار شکر) و چرخه تولید شکر در برخی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نیشکر در آسیا نیز در تولید شکر و نوسانات قیمت آن نقش خواهند داشت.

چندین سال است برخی از تغییرات ساختاری روند معاملات شکر در جهان را دستخوش تغییر کرده است، عواملی که در سال‌های پیش رو نیز بر معاملات این کالا تاثیرگذار خواهند بود؛ از جمله افزایش تراکم صادرات از مناطق خاص (صادرکنندگان اندکی در سطح جهانی فعالیت می‌کنند) و کاهش حجم معاملات شکر سفید در سطح بین‌المللی.

وضعيت صنعت در كشور

ظرفيت سالانه توليدي در كشور در مجموع حدود 2.5 ميليون تن است كه تا كنون بيشترين توليد كل حدود 1.3 ميليون تن در كشور بوده كه متاثر ميزان از توليد چغندر و نيشكر توليدي است. اين در حالي است كه مصرف سالانه قند كشور در ايران حدود 2.2 ميليون تن است.به عبارت ديگر مصرف سرانه هر ايراني حدود 30 كيلوگرم است. در حال حاضر 44 كارخانه توليد قند و شكر در كشور وجود دارد كه 9 كارخانه نيشكري و 35 كارخانه چغندري هستند كه از بين كل كارخانه هاي چغندري تنها 27 كارخانه هم اكنون فعال هستند.

روند قيمت جهاني شكر

نمودار زير روند قيمت جهاني شكر در يك سال اخير را نشان مي دهد. همانطور كه ميبينيم قيمت با رشدي حدودا 80 درصدي از زير 11 سنت به ازاي هر پوند به بالاي 19 سنت رسيده است. اثرات اين رشد كم كم منجر به رشد قيمت وارداتي كشور و درنتيجه رشد قيمت بازار خواهد شد. لذا افزايش نرخ براي توليد كنندگان داخلي نيز ناگزير خواهد بود. بنابراين در اين گزارش با فرض افزايش نرخ شكر براي توليد كنندگان و افزايش اقبال بازار به سهام اين گروه برآن شديم گزارشي بصورت مقايسه اي بر مبناي معيار هاي بنيادي و تكنيكالي و نقد شوندگي سهام گروه تهيه كنيم كه در ادامه توضيحات آن آمده است.

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر


بررسي اجمالي صنعت قند و شكر

نمودار نسبت P/E شركت ها

نسبت پي بر اي نشان دهنده انتظارات بازار از روند سود سازي شركت ها در آينده مي باشد. نسبت P/E بالا نشان دهنده انتظارات مثبت بازار از آينده سهم و بالعكس مي باشد. از طرفي نسبت P/E پايين در صورتيكه شركت توانايي پوشش سود بودجه را داشته باشد براي سرمايه گذاري كم ريسك ارزيابي مي گردد. در نمودار زير با توجه به اينكه سود پيش بيني قشكر و قثابت و قشرين منفي است، اين نسبت براي اين سه شركت كمتر صفر نمايش داده مي شود. طبق توضيحات بالا به لحاظ كم ريسك بودن نماد هاي قهكمت و قپيرا از ساير شركت هاي گروه مناسب تر ارزيابي مي گردد.

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر


نمودار نسبت P/S

اين نسبت نشان دهنده وضعيت فروش شركت نسبت به ارزش بازار آن مي باشد. براي تحليل اين نسبت بايستي همزمان حاشيه سود شركت ها نيز مورد توجه قرار گيرد ، بطور معمول شركتي كه حاشيه سود بالاتري داشته باشد اين نسبت براي آن بالاتر خواهد بود اما گاهي اوقات بدلايل مختلفي از جمله انتظارات مثبت و يا سفته بازي روي قيمت سهم منجر به رشد اين نسبت مي گردد . بطور كلي هر چقدر نسبت ارزش بازار به فروش پايين تر باشد از ديد سرمايه گذاران گزينه مناسب تري براي بلند مدت مي باشد. از منظر نسبت p/s نماد هاي قچار و قشير كم ريسك تر ارزيابي مي گردد.

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر


نمودار حاشيه سود

حاشيه سود معرف ميزان توانايي سود سازي شركت هاست. هرچه اين نسبت بالاتر باشد نشان دهنده كم ريسك بودن شركت و قرار داشتن در حاشيه امنيت است. بطور كلي حاشيه سود خالص صنعت قند و شكر نسبت به بسياري از صنايع بدليل نوع محصول و حساسيت دولت نسبت به آن پايين تر است و همين امر منجر به اهرمي تر شدن شركت ها نسبت به تغييرات حاشيه سود و در نتيجه نوسانات شديد سود و قيمت سهام شده است. در سال جاري بدليل زيان ده شدن و ورشكستگي بسياري از شركت هاي كوچك اين صنعت و با توجه به افزايش قيمت جهاني شكر در چند ماه اخير، افزايش نرخ شكر توسط دولت ناگزير است. در نمودار زير نماد هاي قهكمت و قلرست و قپيرا در وضعيت بهتري نسبت به ساير شركت ها قرار دارند.

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر


نمودار نسبت P/BV

اين نسبت بر خلاف ساير نسبت ها تمركز آن بر ترازنامه شركت هاست. هرچه اين نسبت كوچتر باشد نشان دهنده وضعيت مناسب سود سازي در گذشته مي باشد. اين نسبت داراي اشكالات بسياري است و تصميم گيري صرفا بر مبناي اين نسبت ممكن است منجر به اشتباه گردد اما اگر ارزش دفتري را حداقل عايدي كه نصيب سهامداران مي شود تفسير كنيم لذا پايين بودن اين نسبت نشانگر كم ريسك تر بودن شركت براي سرمايه گذاري مي باشد.

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر


نسبت هاي فروش به سرمايه و هزينه مالي به سرمايه

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر


بررسي اجمالي صنعت قند و شكر

نسبت نقد شوندگي

براي محاسبه اين نسبت ميانگين حجم معاملات روزانه شركت ها در يك ماه اخير را بر حجم مبناي آن ها تقسيم نموده ايم. اين نسبت ميزان گردش معاملات سهم در يك روز كاري به صورت مقايسه اي را ارزيابي مي كند. هرچه اين نسبت بالاتر باشد نشان دهنده نقد شوندگي بيشتر سهم و حجم معاملات بيشتر سهم مي باشد. بر مبناي اين نسبت نماد هاي قشير و قزوين و قثابت در وضعيت بهتري نسبت به ساير نماد ها قرار دارند.

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر


نسبت ريوارد به ريسك(Re/Ri)

براي محاسبه اين نسبت، كف قيمتي دو سال اخير را بعنوان آستانه ريسك و سقف تاريخي قيمتي را آستانه بازدهي لحاظ نموديم و فاصله قيمت روز از اين دو نقطه را بعنوان ريسك و بازدهي احتمالي فرض كرديم. لذا نتيجه آن در قالب نمودار زير استخراج گرديد.

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر


نتيجه گيري

با توجه به نسبت هاي ارائه شده براي جمع بندي و اجماع، به هر يك از معيار هاي 8 گانه ذكر شده فوق ضريبي با توجه به اهميت آن از ديد كارشناسان از يك تا هشت اختصاص داديم و با همگن كردن اين معيار ها و ضرب آن در ضرايب تخصيص يافته، نتيجه را بصورت كمي بدست آورديم.

نكته قابل ذكر در مورد اين معيار ها اين است كه سعي شده است معيار هاي بنيادي از منظر حجم و توليدات شركت، ميزان اهرمي بودن نسبت به فروش و هزينه مالي و نسبت هاي قيمتي و همچنين شدت نقد شوندگي سهم در بازار و در كنار آن ها معيار تكنيكالي نيز در قالب فاصله از كف و سقف قيمتي مورد بررسي قرار گيرد. طبيعي است اتفاقات غير قابل پيشبيني و شايعات مختلف در مورد سهام در اين گزارش قابل بررسي نيست و نتيجه اين بررسي نميتواند معيار كاملا جامعي براي تصميم گيري باشد.

در نمودار زير با توجه به مجموع معيار هاي ذكر شده نماد هاي قشير و قپيرا در رتبه هاي نخست به لحاظ جذابيت براي خريد و نمادهاي قچار و قزوين و قمرو و قصفها در رتبه هاي بعدي قرار گرفته اند. در اين رتبه بندي نماد هاي قشرين و قشكر و قشهد در رتبه اخر به لحاظ اولويت خريد براي سرمايه گذاري قرار گرفتند.

بررسي اجمالي صنعت قند و شكر



شما هم می توانید با گذراندن دوره های تخصصی تحلیل بنیادی و تکنیکال سهام مورد نظرتان را خودتان تحلیل کنید

اگر به دنبال سودآوری آگاهانه هستید می توانید در دوره های تخصصی تحلیل بنیادی و تکنیکال شرکت کارگزاری بانک سامان شرکت نمائید

کسب اطلاعات بیشتر :

تلفن 71-88774669 داخلی 122


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
GERMANY
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
دمت گرم بورس نیوز خدا هر چی میخوای بهت بده که ما حداقل یکبار یک تحلیل بنیادی درست از قندیها در یک سایت تحلیلی شنیدیم،

بورس نیوز عزیز، قیمت جهانی رفته بالا تا 90% رشد داشته، نرخ ارز تک نرخی شده، وارد کننده با هزینه حمل و نقل و 10% سود خودش بیاره هم واسش حدود 3600 میافته

درب کارخونه رو قراره 2800-3000 تومن در پله دوم اعلام کنن که سهام این شرکتها طبق رتبه بندی که در نتیجه گیری زدید تعدیلهای عالی میدن مسولین هم باید با این واقعیت کنار بیان که شکر جهانی رفتته بالا و چاره ایی نیست
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
ننوشتید که مثال با قیمت ایکس شکر چقدر سودسازی دارند؟؟ اینهمه مطلب منکه نفهمیدم چی شد؟؟
مهدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
با سلام و تشکر لطفا تحلیل قیمت بازار جهانی قندوشکر را به همراه نمودار در ده یا پنج سال اخیر را برایم ارسال نمایید...ارادتمندم.