بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
در حالیکه ابتدای سال جاری شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی طی اطلاعیه ای از برنامه فروش بلوک 35.13 درصدی سهام شرکت ایران ترانسفو خبر داده بود که در آن زمان این اتفاق نیافتاد تا با طرح دوباره آن شاهد تغییر جهت نگاه سرمایه گذاران به سمت این دو سهم بورسی باشیم.
کد خبر : ۱۶۶۸۱۳
نویسنده :
کیوان فر

فروش بلوکی سهام "بترانس" از پرتفوی "وبانک" در حالی طی اردیبهشت ماه امسال به قیمت 1630 تومان در نظر گرفته شده بود که این بار صحبت ها بر سر فروش این بلوک بر اساس دو سناریوی احتمالی مطرح است.

به گزارش بورس نیوز، در حالیکه ابتدای سال جاری شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی طی اطلاعیه ای از برنامه فروش بلوک 35.13 درصدی سهام شرکت ایران ترانسفو خبر داده بود که در آن زمان این اتفاق نیافتاد تا با طرح دوباره آن شاهد تغییر جهت نگاه سرمایه گذاران به سمت این دو سهم بورسی باشیم.

اما آنچه که در رابطه با فروش این بلوک مدیریتی بیش از درستی یا نادرستی این اخبار و شایعات حائز اهمیت است، میزان اثر پذیری سود "وبانک" در صورت انجام معامله مذکور است. چرا که در حال حاضر دو سناریو برای این فروش مطرح است مبنی بر آگهی این بلوک به قیمت 1300 تومان در صورت تسویه نقدی و قیمت 1800 تومان در صورت پرداخت ثمن معامله به صورت نقد و اقساط که در این گزارش اثر پذیری سود "وبانک" را بر اساس هر دو سناریو برآورد می کنیم.

با بررسی صورت وضعیت پرتفوی "وبانک" مشاهده می شود که تعداد سهام "بترانس" در پرتفوی این شرکت سرمایه گذاری رقمی نزدیک به 527 میلیون سهم است که به ازای هر سهم بهای تمام شده ای معادل 2134 ریال دارد.

در سناریوی اول با توجه به اینکه صحبت های اخیر بر احتمال آگهی کردن بلوک مذکور به قیمت پایه حدود 1300 تومان در صورت تسویه نقدی حکایت دارد، پرواضح است که انجام معامله در این قیمت، افزایش ارزش سرمایه گذاری نزدیک به 685 میلیارد تومانی را برای این شرکت سرمایه گذاری بورسی در پی دارد.

به عبارت بهتر با توجه به سرمایه 1625 میلیارد تومانی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، فروش بلوک مذکور به رقمی حدود 685 میلیارد تومان سود هر سهم "وبانک" را 422 ریال افزایش خواهد داد.

فروش بلوک

اما چنانچه سناریوی دوم در خصوص عرضه این بلوک یعنی فروش به صورت نقد و اقساط و با قیمت پایه 1800 تومان را مورد بررسی قرار دهیم، با توجه به بهای تمام شده هر سهم "بترانس" برای "وبانک" فروش این بلوک توان افزایش 584 ریالی سود هر سهم را برای سهامدار عمده مذکور به همراه دارد.

فروش بلوک

البته تمام این موارد مفروضات و سناریوهایی است که در بازار مطرح است، اما در واقعیت هنوز جزئیات دقیق از زمان و شرایط عرضه این بلوک نامشخص است و حتی بلوک مذکور می تواند به قیمت های بالاتر از قیمت پایه به فروش برسد. اما آنچه که در این رابطه حائز اهمیت است اینکه طرح این قبیل گمانه زنی ها نسبت به شرایط و قیمت پایه احتمالی این بلوک طی هفته های اخیر نوساناتی را هم در سهام "بترانس" و هم در سهام "وبانک" در پی داشته است و انجام این معامله بر مبنای هر سناریو می تواند سهامداران "وبانک" را منتفع سازد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
نميشه ولي اگه بشه چي ميشه.
دوستان عزيز 4 سهم معرفي ميكنم ارزش اينو داره كه تو پورتفوتون ازش داشته باشين.
..... خبرهاي خوبي در راه است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۴
مومنی بلوک را خریده و جلوی حیف و میل ها را گرفته صدای مدیران درامده اما کارگرها فرستادهاند جلو.....

اقتصاد مقاومتی یعنی این....

جلوب حیف میل گرفته میشود و هکس به اندازه حقش میگیرد... نه بیشتر

حق هرکس هم در قانون مشخص شده......
حرام خورها صدایشان بلند شده...