بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
شرکت های پالایشی دارای ابهامات فراوانی هستند و قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی مجموعه های مذکور توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام می شود و از این رو می توان گفت وضعیت سودآوری و عملیاتی این مجموعه ها با ابهامات فراوانی همراه است.
کد خبر : ۱۶۷۱۴۲
نویسنده :
جمشیدی

اغلب صنایع فعال در بورس همچون پتروشیمی، پالایشی، معدنی و فلزات اساسی دارای مزیت نسبی هستند و نسبت به سایر صنایع برتری دارند. حال آنکه به نظر می رسد علیرغم پتانسیل های فراوان در این گروه ها جهت رشد و بالندگی اما وجود برخی از ابهامات و مشکلات مانع از تداوم روند رو به رشد سودآوری آنها شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: شرکت های پالایشی دارای ابهامات فراوانی هستند و قیمت خوراک مصرفی و نرخ فروش فرآورده های نفتی مجموعه های مذکور توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام می شود و از این رو می توان گفت وضعیت سودآوری و عملیاتی این مجموعه ها با ابهامات فراوانی همراه است.

محمد جواد شیخ به وضعیت شرکت های فعال در گروه فلزات اساسی اشاره کرد و ابراز داشت: قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی در حالی طی یک سال گذشته بطور قابل توجهی کاهش یافته که علیرغم شکل گیری این روند، بهای تمام شده تولید شرکت های فولادی کاهش نیافته است که این امر بنا به دلایلی همچون تکنولوژی ضعیف و قدیمی واحدهای تولیدی این مجموعه ها، افزایش قیمت حامل های انرژی و نیز رشد هزینه دستمزد اتفاق افتاده است. در کنار آن قیمت دلار نیز در محدوده ای خاصی ثابت مانده و در پی آن درآمدهای صادراتی شرکت های تولید کننده فولاد ثابت باقی مانده است.

وی افزود: در این شرایط اخبار مثبت در حوزه گروه خودرو نیز منتشر شده و تبعات مثبت آن در قیمت سهام شرکت های خودرویی پیش خور شده است. به گونه ای که می توان گفت در حال حاضر گروه خودرو حرفی برای گفتن ندارد و خودروسازان راهکارهای موجود به منظور اصلاح ساختار مالی را اجرایی کرده اند. از این رو انتظار می رود تا این شرکت ها طی سال های آتی به سودآوری برسند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکارهای موجود جهت رونق بازار سرمایه ابراز داشت: انتشار انواع اوراق با درآمد ثابت همچون اوراق صکوک و مشارکت و نیز عرضه اوراق سلف موازی در بورس کالا یکی از راهکارهای موجود جهت تأمین نقدینگی مورد نیاز شرکت ها و ایجاد رونق در بورس است. علاوه بر این، می توان از ظرفیت های بالقوه بورس کالا استفاده نمود و ابزارهایی جدیدی در این بازار تدوین کرد. همچنین، می توان ابزارهای موجود در بازار سرمایه را توسعه داد و علاوه بر اختیار فروش، ابزراهایی همچون اختیار خرید و فروش استقراضی تدوین نمود.

شیخ افزود: در شرایط فعلی از یک سو ریسک سیاسی همچون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بازار سرمایه را تهدید می کند و از سوی دیگر با توجه به اوضاع نامناسب اقتصاد جهانی و تداوم رکود اقتصاد داخلی بهبود شرایط در این حوزه به سادگی امکان پذیر به نظر نمی رسد.

این در حالی است حتی با وجود اوضاع فعلی اقتصادی و سیاسی در صورتیکه سهامداران عمده و شرکت های حقوقی همچون تأمین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ اراده کنند می توانند با حمایت از روند معاملات سهام موجب برون رفت از شرایط فعلی شوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر