بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۹ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۰
کد خبر : ۱۶۷۳۰
به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری موج، شركت فولاد مباركه به عنوان بزرگترين شركت موجود درصنعت فلزات اساسي است كه ميزان سرمايه اين شركت پيشتاز بورسي، حدود 60 درصد از كل سرمايه شركت هاي موجود در اين صنعت مي باشد.

اين شركت براي توليد محصولات گرم نورد شده (كلاف گرم، ورق گرم)، محصولات سرد نورد شده (كلاف سرد، ورق سرد، نوار باريك)، محصولات اسيد شويي شده (كلاف اسيد شويي شده)، محصولات گالوانيزه، ورق رنگي و محصولات ورق قلع اندود (كلاف و ورق قلع اندود)، نياز به سنگ آهن( 44 درصد از معدن سنگ آهن گل گهر و 56 درصد از معدن سنگ آهن چادرملو)، قراضه( به صورت خريد داخلي و واردات)، آهك و افزودني ها، الكترود گرافيتي( 10 درصد توسط شركت آسكوتك آلمان)، گروه انرژي( برق، گاز متان از شبكه سراسري، آب) و مواد سوختي( گازوييل براي نيروگاه/ وسايل نقليه موتوري، بنزين و ... ) به عنوان مواد اوليه مصرفي مي باشد.

مشتريان و رقباي شركت
از بين مشتريان شركت، حدود 50 درصد آنها مشتريان عمده به شمار مي آيند كه 30 درصد آنها داخلي و 20 درصد ديگر را خارجي عمدتا از كشورهاي آلمان، انگلستان، ايتاليا، كشورهاي عربي، چين تشكيل مي دهند، اين در حاليست كه شركت هاي روسي سوراستال و مگنيتوگرسك رقباي اصلي شركت در منطقه مي باشند.

تركيب بهاي تمام شده
در بين اجزاي تشكيل دهنده بهاي تمام شده مواد اوليه در حدود 48 درصد و دستمزد در حدود 7 درصد وسربار كارخانه در حدود 45 درصد را تشكيل مي دهند.

فروش
به دليل حمايت از بازار داخلي حدود 76 از محصولات شركت در بازار داخلي و در حدود 34 درصد محصولات شركت در بازار خارجي به فروش مي رسد؛ در حدود 83 درصد از سفارشات شركت داخلي و 17 درصد را خارجي تشكيل مي دهد.

ميزان اعتبار گشايش شده
در بين اعتبارات گشايش يافته در حدود 43 درصد مربوط به تامين مواد اوليه و در حدود 33 درصد مربوط به تامين ماشين آلات و قطعات است.

ريسك هاي وارده بر شركت
بر اساس اين گزارش، استراتژيكي بودن محصولات توليدي احتمال ايجاد محدوديت هاي صادراتي را جهت حمايت از بازار داخلي را فراهم خواهد آورد.
از سوي ديگر كاهش ساخت و ساز در بخش مسكن نيز مي تواند منجر به وارد آمدن ريسك تجاري در اين شركت مي شود.
اين درحالي است كه با توجه به كاهش شديد قيمت محصولات جهاني ( كه منجر به تغيير در تقاضاي مشتريان خارجي مي شود) و ورود كالاهاي مشابه خارجي و كم شدن سهم بازار شركت در بخش داخلي كه تهديد فروش شركت را در بر دارد نيز به عنوان ريسك ديگر اين شركت سبب ريزش مشتريان خواهدشد.

تاثير بحران مالي بر فولاد مباركه
با توجه به استفاده محصولات اين شركت در بخش ها و صنايع مختلف، مواد اوليه مصرفي شركت توسط معادن داخلي و انرژي مصرفي از محل شبكه گاز كشور و نيروگاه برقي داخلي شركت تامين مي شود.
بخش اعظم بهاي تمام شده از محل مواد اوليه و سربار مي باشد. از سوي ديگر با توجه به اين مساله كه عمده فروش شركت داخلي بوده است لذا مي توان از دست دادن بازارهاي خارجي به دليل عدم تقاضاي مصرف كننده براي محصولات شركت فولاد( كاهش صادرات)، فشار بر قيمت محصولات به دليل ورود كالاي مشابه با قيمت هاي ارزان و كاهش ساخت و ساز و كاهش تقاضاي داخلي به عنوان نتيجه تاثير بحران اقتصادي دراين شركت نام برد.
براساس اين گزارش، در مجموع تاثير پذيري اين شركت تا حدودي كم رنگ تر از تاثير پذيري ديگر شركت ها خواهد بود.
گفتني است كه در آمدهاي صادراتي سال 86، شركت 13 درصد كل درآمد شركت را تشكيل مي دهد و افزايش قيمت دلار مي تواند به بهبود درآمد شركت كمك كند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر