بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
معاملات هفته گذشته با کاهش تقاضا برای خرید سهام در اغلب گروه ها همراه شد و در حالی که طی هفته های قبل از آن گروه های معدنی و پالایشی گوی سبقت برای جذب نقدینگی و تقاضا برای خرید سهام را از گروه ها دیگر همچون خودرو ربوده بودند، اما طی هفته گذشته این گروه ها نیز در پی افزایش فشار فروش سهام و کمرنگ شدن طرف تقاضا با کاهش قیمت سهام مواجه شدند.
کد خبر : ۱۶۷۳۳۲
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت روند نوسانی رو به نزول را سپری کرد و اغلب سهام شرکت ها با افت ارزش مواجه شدند و در این شرایط شاخص کل بورس نیز به مدار 77 هزار واحدی عقب گرد کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، معاملات هفته گذشته با کاهش تقاضا برای خرید سهام در اغلب گروه ها همراه شد و در حالی که طی هفته های قبل از آن گروه های معدنی و پالایشی گوی سبقت برای جذب نقدینگی و تقاضا برای خرید سهام را از گروه ها دیگر همچون خودرو ربوده بودند، اما طی هفته گذشته این گروه ها نیز در پی افزایش فشار فروش سهام و کمرنگ شدن طرف تقاضا با کاهش قیمت سهام مواجه شدند. البته در این امر انتشار اخباری مبنی بر برنده شدن کنسرسیوم معدنی مبین و شرکت گلینکور در مناقصه واگذاری معدن سرب و روی مهدی آباد در شرایطی که فعالان بازار سرمایه انتظار برنده شدن شرکت توسعه معادن روی ایران در مناقصه مذکور را داشتند، بی تأثیر نبوده است. علاوه بر این برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که فعلاً گروه پالایشی وارد فاز اصلاحی کوتاه مدت شده اند.

در این شرایط طی سه شنبه هفته گذشته آگهی عرضه بلوک 52 درصدی سهام شرکت سایپا دیزل از پرتفوی سرمایه گذاری شرکت سایپا روی سایت رسمی شرکت بورس منتشر شد و همزمان با آن نامه ارسالی "خکاوه" مبنی بر برنامه های این مجموعه جهت اجرای برنامه افزایش سرمایه 115 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها روی سامانه کدال قرار گرفت. این دو خبر مهم در حالی از طریق شرکت سایپا دیزل اطلاع رسانی عمومی شد که روز بعد از آن یعنی چهارشنبه هفته گذشته بلوک 17.5 درصدی شرکت سایپا روی میز فروش قرار گرفت. اتفاقات مثبتی که انتظارات و امیدواری های اهالی بازار سرمایه جهت بهبود شرایط سودآوری و پوشش زیان انباشته شرکت سایپا و زیر مجموعه های آن را بیش از پیش تقویت کرد، اما با این حال در بازار سرمایه و از سوی سهامداران چندان مورد توجه و استقبال قرار نگرفت و این گروه معاملات روز چهارشنبه را در مسیر نزولی سپری کردند. بر این اساس می توان گفت کماکان در هفته گذشته سهام شرکت های کوچک یا به عبارتی تک سهم های بازار سرمایه در کانون توجه سرمایه گذاران قرار داشتند.

بر اساس اطلاعات موجود، در حالی بورس طی معاملات هفته گذشته بازدهی اندک کمتر از یک درصدی به سهامداران اعطا کرد که گروه مخابرات با تحقق بازدهی حدود 14 درصدی در صدر جدول پر بازده ترین صنعت قرار می گیرد. علاوه بر آن، گروه زراعت و خدمات وابسته با کسب بازدهی مثبت 8.5 درصدی و نیز گروه چاپ با تحقق بازدهی هشت درصدی در ردیف های بعدی قرار می گیرند. در مقابل اما، گروه محصولات چوبی با ثبت بازدهی منفی 6.3 درصدی به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح می شود و پس از آن گروه های ابزار پزشکی و نیز فنی و مهندسی با تحقق بازدهی منفی حدود سه درصدی رتبه های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص می دهند.

در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس نیز شرکت آتیه داده پرداز در هفته گذشته نیز با رشد 27.5 درصدی عنوان پر بازده ترین سهام را از آن خود ساخت و بعد از آن شرکت های چرخشگر و آهنگری تراکتورسازی عناوین دوم و سوم پر بازده ترین سهم را در اختیار خود گرفتند.

کمرنگ شدن تقاضا برای خرید سهام

این در حالی است که شرکت های شیشه قزوین و نیز نورد و لوله اهواز هر یک با افت حدود 14 درصدی ارزش سهام جایگاه نخست جدول کم بازده ترین سهام را به خود اختصاص دادند و بعد از آن شرکت های نیرو سرمایه، سرمایه گذاری نیروگاهی ایران سنا و بانک قوامین در این جدول جای گرفتند.

کمرنگ شدن تقاضا برای خرید سهام

در پایان این گزارش می افزاید، طی هفته گذشته معامله بیش از شش میلیارد و 916 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از 13 هزار و 199 میلیار ریال را در بورس رقم زد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
وقتی سهام خودرویی رو گران به مردم انداختن و قیمتو نصف کردن مثلا سایپارو 200 تومن اسفند فروختن حالا قیمتش نصف شده .بایدم تقاضای خرید سهام کمرنگ بشه.مگه یه دولت چند بار باید سر مردمش کلاه بزاره یه بار سال 92 مردمو دعوت به سرمایه گزاری تو بورس کردن نتیجش ضرر 70-80 درصدی بود که هنوز ادامه داره حالا هم بار دوم.