بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
شرکت زیر مجموعه اسپندار یعنی سیمان آرتا اردبیل در حالی سالانه 250 هزار تن محصول به کشور آذربایجان صادر می کرد که این مقدار طی سال جاری به 50 هزار تن کاهش یافت. چرا که از یک سو کارخانه تولید سیمان در کشور مذکور راه اندازی شده و از سوی دیگر اوضاع نامناسب اقتصادی کشور آذربایجان به دلیل کاهش بهای جهانی نفت و متوقف شدن پروژه های عمرانی آن موجب کاهش مصرف سیمان در این کشور شده است.
کد خبر : ۱۶۷۳۸۳
نویسنده :
جمشیدی

شرکت سرمایه گذاری سیمان اسپندار هلدینگ خصوصی فعال در صنعت سیمان است که به زعم مدیران ارشد آن نتیجه مشارکت موفق میان سرمایه گذاران ایرانی و خارجی می باشد و سرمایه گذار خارجی در هدایت مجموعه به تولید سیمان با کیفیت بالا تحت برند "اسپندار" نقش مهمی را ایفا کرده است. به گونه ای که تیم مدیریتی این شرکت برنامه های متفاوتی جهت توسعه فعالیت ها و نیز حضور در بازار سرمایه در نظر دارد. بر این اساس به گفتگو با علی امینی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سیمان اسپندار پرداختیم که شرح آن را در ذیل می خوانید.

بر اساس گزارش خبرنگار بورس نیوز، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سیمان اسپندار در ابتدا به تاریخچه، ترکیب سهامداران، سرمایه و حوزه فعالیت این مجموعه اشاره کرد و گفت: شرکت سرمایه گذاری سیمان اسپندار در سال 1385 با سرمایه یک میلیارد ریالی متولد شد و سرمایه آن با انجام برنامه افزایش سرمایه طی چند مرحله تا 1390 به بیش از 270 میلیارد تومان رسید.

دو غول سیمانی دنیا سهامداران اسپندار

علی امینی افزود: شرکت هولسیم سوئیس سهام 49.99 درصدی اسپندار را در اختیار دارد و علاوه بر آن چند سهامدار حقیقی و حقوقی سوئیسی سهم 22 درصدی از ترکیب سهامداران این مجموعه را به خود اختصاص می دهند. همچنین 12.55 درصد از کل سهام اسپندار تحت تملک یک شرکت فعال در کشور امارات است و مابقی در اختیار سهامداران خرد و حقیقی قرار دارد. بر این اساس می توان گفت بخش عمده ای از سهام شرکت تحت تملک شرکت هولسیم سویس است که این مجموعه نیز با شرکت رقیب خود یعنی لافارژ کشور فرانسه تحت عنوان لافارژ- هولسیم ادغام شده است. به عبارت بهتر این مجموعه توسط دو غول سیمانی دنیا مدیریت می شود.

آخرین وضعیت عملیاتی شرکت

وی در خصوص ظرفیت تولید و بازار فروش محصولات شرکت اسپندار اظهار داشت: شرکت های سیمانی درکشور از پتانسیل تولید سالانه 80 میلیون تن محصولات سیمانی برخوردار هستند که با توجه به سهم پنج درصدی اسپندار از بازار فروش محصولات، طی سال جاری تولید حدود سه میلیون تن محقق می شود، چرا که در شرایط فعلی اوضاع بازار فروش محصولات به دلیل کاهش تقاضا و مصرف داخلی نامناسب است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان اسپندار به صادرات محصولات تولیدی اشاره کرد و ابراز داشت: شرکت زیر مجموعه اسپندار یعنی سیمان آرتا اردبیل در حالی سالانه 250 هزار تن محصول به کشور آذربایجان صادر می کرد که این مقدار طی سال جاری به 50 هزار تن کاهش یافت. چرا که از یک سو کارخانه تولید سیمان در کشور مذکور راه اندازی شده و از سوی دیگر اوضاع نامناسب اقتصادی کشور آذربایجان به دلیل کاهش بهای جهانی نفت و متوقف شدن پروژه های عمرانی آن موجب کاهش مصرف سیمان در این کشور شده است.

دستیابی به اهداف اصلی شرکت با تدوین و اجرای نقشه راه

امینی با اشاره به برنامه های اصلی شرکت، در این خصوص گفت: با آغاز فعالیت بنده در هلدینگ اسپندار نقشه راهی بر اساس بیانیه مدیریت چابک (Agile management Metodology) و بر مبنای دو دیدگاه سودآوری مستمر و افزایش ارزش سهام تدوین و طراحی کردم تا به برنامه ها و اهداف اصلی شرکت از طریق نقشه راه دست یابیم. در کنار آن در صدد برند سازی برآمدیم تا برند شرکت به عنوان دارایی غیر ملموس به سهام شرکت ارزش دهد و سرمایه گذاران در سرمایه گذاری های خود مد نظر قرار دهند. چرا که این مجموعه معتقد است برای اعطای سود نقدی مناسب به سهامداران می بایست به سمت برند سازی پیش برود و به عبارت بهتر ساختار و مدیریتی را در مجموعه پیاده کنیم که موجب متمایز شدن آن با شرکت های دیگر شود و در همین راستا آموزش های مستمری به کارکنان و کارمندان داده شده است.

حضور در بورس با توسعه فعالیت های شرکت لافارژ- هولسیم

وی در خصوص برنامه های اسپندار جهت حضور در بازار سرمایه گفت: سهامدار عمده شرکت یعنی لافارژ هولسیم در پی رفع تحریم های بین المللی بر کشور برنامه هایی جهت توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری های خود در حوزه سیمان در نظر دارد و به همین منظور در حال حاضر مذاکرات متعددی انجام می پذیرد تا با دستیابی به این امر مهم بسترهای لازم جهت عرضه سهام اسپندار به بازار سرمایه فراهم شود.

بر این اساس طی پیگیری های متعدد از طریق فیپا، اتاق بازرگانی و سایر نهادهای ذیربط درصد آن هستیم تا با نگاه ملی صنعت سیمان در کشور را به عنوان مرکز منطقه خاورمیانه مطرح کنیم و به سرمایه گذاران خارجی بویژه شرکت لافارژ- هولسیم این موضوع را القا کنیم که از یک سو کشور ایران نسبت به سایر کشورها در منطقه خاورمیانه امن ترین مکان برای سرمایه گذاری است و از سوی دیگر پتانسیل های آن جهت سرمایه گذاری نسبت به سایر کشورها بیشتر است. به نظر می رسد در صورت تحقق این امر و توسعه فعالیت های سهامدار عمده برنامه های اسپندار جهت ورود به بورس نیز محقق شود.

خرید سهام مدیریتی بهترین راهکار جهت افزایش سهم بازار

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان اسپندار با بیان اینکه سه راهکار جهت افزایش سهم این مجموعه در بازار فروش محصولات وجود دارد، در این خصوص اظهار داشت: افزایش ظرفیت تولید کارخانجات تولیدی، تأسیس واحدهای جدید که با هزینه های قابل توجهی همراه است و در نهایت خرید سهام مدیریتی شرکت های سیمانی از جمله راهکارهای موجود هستند که به نظر می رسد از میان آنها مورد سوم مناسب ترین راهکار است. چرا که در شرایط فعلی بسیاری از شرکت ها به دلیل مشکل نقدینگی و عدم توان بازپرداخت تسهیلات بانکی و ایفای تعهدات خود تمایل به واگذاری سهام شرکت دارند این در حالی است که نکته اصلی در مدیریت شرکت پس از تحصیل سهام آن است. این موضوع که چگونه و از طریق چه راهکارهایی ساختار مالی شرکت اصلاح گردد و از زیان آوری به سود مستمر دست یابد.

این مجموعه معتقد است که با توجه به نقشه راه تعریف شده برای خود و برنامه های سهامدار عمده جهت توسعه فعالیت ها از توان انجام این امر برخوردار است. بر این اساس می توان گفت پس از نهایی شدن برنامه های شرکت در خصوص افزایش سرمایه گذاری های شرکت لافاژ- هولسیم در کشور سیاست های اسپندار نیز به منظور افزایش سهم آن در بازار فروش محصولات به مرحله اجرا در خواهد آمد.

لزوم کاهش تخفیفات نرخ فروش جهت جلوگیری از افت بیشتر قیمت ها

امینی در خاتمه پیرامون موضوع اعمال کاهش تخفیفات نرخ فروش سیمان عنوان کرد: قیمت فروش سیمان به دلیل عرضه محصولات بیش از تقاضای آن کاهش یافته و به منظور جلوگیری از این امر می بایست از افت قیمت ها با مدیریت تولید و توزیع محصولات جلوگیری به عمل آورد.

علاوه بر این، نرخ فروش سیمان از سال 93 تاکنون افزایش نیافته و محصولات سیمانی حتی با قیمت های تعیین شده در سال 93 نیز به فروش نمی رسد. از این رو کاهش تخفیفات در نرخ فروش سیمان امری لازم و ضروری به نظر می رسد که این موضوع نیز توسط انجمن کارفرمایان گروه سیمان در دست پیگیری است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر