بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
اصلاح نرخ بهره اعتبارات اعطایی کارگزاران پس از کاهش نرخ سود بانکی، خواسته سرمایه گذارانی است که از این نوع خدمات شرکت های کارگزاری استفاده می کنند. گرچه پس از گذشت دو ماه از کاهش نرخ سود سپرده ها به 15 درصد، بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان بالای 20 درصد باقی مانده و حتی در برخی موارد تا 26 درصد نیز می رسد.
کد خبر : ۱۶۷۴۵۰
نویسنده :
کیوان فر

اصلاح نرخ بهره اعتبارات اعطایی کارگزاران پس از کاهش نرخ سود بانکی، خواسته سرمایه گذارانی است که از این نوع خدمات شرکت های کارگزاری استفاده می کنند. گرچه پس از گذشت دو ماه از کاهش نرخ سود سپرده ها به 15 درصد، بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان بالای 20 درصد باقی مانده و حتی در برخی موارد تا 26 درصد نیز می رسد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: طبق قوانین موجود، کارگزار نمی تواند بیش از هزینه ای که بابت بهره اعتبار دریافتی به بانک ها می پردازد، از مشتریان خود بهره دریافت کند و چنانچه بهره بالاتری از مشتریان دریافت شود، غیر شرعی و خلاف مقررات است. اما این امکان وجود دارد که کارگزاری ها به مشتریان خود تخفیف دهند.

روح الله میرصانعی افزود: درست است که نرخ سود بانکی در بخش مشتریان خرد عملاً کاهش یافته؛ اما نرخ اعتباراتی که در حجم بالا توسط بانک ها پرداخت می شود، همچنان چسبندگی دارد و در عمل کاهشی را شاهد نبوده است.

به دلیل وجود همین چسبندگی در اعطای اعتبارات از سوی بانک ها، نرخ بهره های پرداختی کارگزاران نیز پس از گذشت این مدت از اصلاح نرخ سود سپرده ها هنوز تغییری نداشته و مشتریان کارگزاری ها نیز مجبور هستند اعتبار با نرخ بهره همانند قبل را دریافت کنند.

ضمن اینکه نرخ بهره اعطایی توسط برخی کارگزاری ها به دلیل آنکه از تسهیلات خاصی از بانک ها استفاده کرده اند و یا گردش حساب بالاتری در آن بانک دارند، ممکن است با دیگر کارگزاری ها متفاوت باشد، بر همین اساس شاهد تفاوت نرخ بهره اعتبارات میان کارگزاری ها هستیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: در حال حاضر هنوز توان سیستم بانکی در اعتبار دهی با نرخ های پایین تر بهره در عمل ملموس نشده و شاید اصلی ترین دلیل اینکه نرخ بهره اعتبارات کارگزاری ها همچنان همانند گذشته محاسبه می شود، به دلیل عدم کاهش نرخ سود بانکی در واقعیت است.

وی با بیان اینکه دریافت اعتبار کارگزاری ها از بانک ها بلند مدت نبوده و عموماً در بازه های یک ماهه و حتی کمتر دریافت می شود، در خصوص مذاکره با شبکه بانکی برای تعدیل نرخ سود این اعتبارات گفت: در کانون کارگروهی تشکیل شده که جهت تعدیل نرخ بهره ها جلساتی را با بانک ها داشته است تا متناسب با اصلاح نرخ سود سپرده ها در جهت کاهش، بهره اعتبارات اعطایی آنها نیز کاهش یابد.

ادامه پیگیری ها برای حذف مالیات بر ارزش افزوده

میرصانعی در خصوص مباحث معافیت مالیاتی کارگزاری ها و مشکلاتی که در رابطه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای برخی خدمات موجود در بازار سرمایه گریبان گیر صنعت کارگزاری شده، گفت: خوشبختانه با بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی بخشی از خدماتی که پیش از این مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده بود، از شمولیت این دستور العمل ها خارج و معاف از مالیات مذکور شد. البته کانون همچنان پیگیر برخی دیگر از فرآیندهای موجود در بازار سرمایه است تا بتوان برای آنها نیز از معافیت های مالیاتی استفاده کرد؛ مواردی همچون مالیات بر ارزش افزوده اعتبارات اعطایی کارگزاران و هزینه حق دسترسی پرداختی کارگزاری ها به بورس ها.

سه پیشنهاد کانون برای سازمان بورس

دبیر کانون کارگزاران از ارایه سه پیشنهاد به تیم مدیریتی جدید سازمان بورس خبر داد و گفت: با حضور تیم جدید در رأس سازمان بورس مواردی در قالب پیشنهادات کانون کارگزاران پیرامون برطرف شدن محدودیت های موجود در بازار سرمایه ارایه شده است. اولین پیشنهاد در خصوص برداشتن حجم مبنا در معاملات بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از تجربه موفق عدم وجود این متغیر در بازار فرابورس است. دومین مورد نیز به افزایش یک درصدی دامنه نوسان قیمت سهام به صورت هر شش ماه یکبار در بازار بورس و فرابورس تا رسیدن به استانداردهای جهانی است. مورد آخر اصلاح مقررات مرتبط با دستورالعمل رفع گره معاملاتی است تا از این پس در بازار شاهد تشکیل صف خرید و یا فروش سهام نباشیم. بطوریکه چنانچه سهمی با پدیده صف مواجه شد، فردای آن روز با مشمولیت دستورالعمل رفع گره معاملاتی و باز شدن دامنه نوسان قیمت به اندازه دو برابر دامنه مجاز عادی، سهم به تعادل لازم دست یابد.

وی افزود: طبق جلسات متعددی که در این زمینه با مدیران سازمان بورس داشته ایم، نظرات تیم جدید در راستای تحقق این پیشنهادات است. چرا که افرادی در رأس مدیریت قرار گرفته اند که تحصیلکرده بوده و با دانش روز و آشنا به مکانیزم های بازار سرمایه هستند. بر این اساس نظر تیم مدیریتی حاضر بر این امر استوار است که در شرایط کنونی زیر ساختارهای بازار با محدودیت های زیادی مواجه است که باید رفع گردد؛ اما اینکه در عمل چه تصمیمی و در چه زمانی گرفته شود، معلوم نیست.

بازار سرمایه هدف خصومت شورای شهر

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص مشکلات مرتبط با اخذ عوارض کسب و پیشه شهرداری از کارگزاری ها و پیگیری های به عمل آمده بابت لغو آن گفت: تاکنون مذاکرات کانون با شورای شهر هیچ نتیجه ای نداشته و شورای شهر به صورت غیر منصفانه این عوارض را برای شرکت های کارگزاری در نظر گرفته و در حال تعمیم آن به سایر شرکت ها و نهادهای فعال در بازار سرمایه از جمله شرکت های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه گذاری و سبد گردانی ها است. به عبارتی به نظر می رسد شورای شهر ناعادلانه بازار سرمایه را هدف قرار داده و برای آنها عوارضی 50 برابر سایر اصناف در نظر گرفته که این رفتار نشان دهنده خصومت این شورا با اهالی بازار سرمایه و بورس است.

میرصانعی با تأکید بر پیگیری ها و مساعدت های وزارت اقتصاد برای حل این مشکل اظهار داشت: وزیر اقتصاد طی نامه هایی از وزیر کشور و معاون اول رییس جمهوری درخواست حل این مشکل را داشته و قرار بر این است که از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری بابت این موضوع استعلام گرفته شود و حصول نتیجه دلخواه نیز همکاری های وزارت کشور را می طلبد. چرا که این عوارض به منزله اجحاف در حق بازار سرمایه و فعالان آن است و اگر در مقابل آن از این نهادها صیانت نشود، بزودی عوارض مذکور گریبان گیر سایر مجموعه ها از جمله شرکت های تأمین سرمایه، سبد گردانی ها و مشاوره های سرمایه گذاری نیز خواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
بهره 26 درصد اعتبار کارگزاری یعنی استثمار گیرنده اعتبار.
در واقع تمام استرس، ریسک ضرر و زحمت کار با سرمایه به دوش سهامدار گیرنده اعتبار بوده و کارگزاری بدون زحمت و نگرانی 26 درصد سود خالص از گیرنده اعتبار دریافت میکند. آنهم در این جو رکود اقتصادی و ضررهای هنگفت سهامداران از سال 92 به بعد.

کدوم آدم عاقلی این کار رو انجام میده؟ میگن پنیر مفت فقط در تله موش پیدا میشه و این اعتبار با بهره 26 درصدی دقیقاً پنیر تله موشه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کارگزاری ها 22درصدمی گیرند و با تحمیل فروش اجباری برای سهامداران گاهی بالای 70 درصد تمام می شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
می فرمایید خصومت شورای شهر فکر می کنید شورای شهری ها این قدر فعال وکار دان هستند سال گذشته یکی از مسولین شورای شهر بنا بگفته شهروندی از در یاچه چیتگر در بازدید متوجه برج های ساخته شده می شوند ومی فر مایند که شهردار گفته در یاچه را برای هوای تهران فعال کرده است این اپارتمان ها که عکس مورد را عمل می کنند (نکته این که شورای شهر از زیر کولر بمدت چندین سال بیرون نیامده)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
سلام از شورای شهر شکایت کنید به دلیل بی انصافی وااجحاف وکران فروشی و عدم ارائه خدمات لازم ویا خدمات غیر در خواستی به تعزیزات وذیوان عدالت اداری ومجلس شورای اسلامی