بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
کد خبر : ۱۶۷۷۶۷
در ششمین روز از هفته دولت، کارخانه شرکت تکوین الکترونیک، تولید کننده محصولات خانگی سامسونگ در ایران میزبان وزیر، معاونین و مدیران کل وزارت صنعت، معدن تجارت، استاندار تهران، نمایندگان مجلس، سفیر کره جنوبی، جمعی از مقامات کشوری و مدیران ارشد سامسونگ الکترونیک بود.

به گزارش پارسینه، در این مراسم که از ساعت ۹ صبح با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، حمیدرضا هاشم نیا، رئیس هیئت مدیره شرکتهای تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس تولید کننده و نماینده انحصاری خدمات پس از فروش محصولات صوتی، تصویری، خانگی و IT سامسونگ در ایران، طی سخنانی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین خاطرنشان کرد که افتتاح پروژه امام رضا (ع)، خطوط توسعه تولید یخچال فریزر و ساید بای ساید سامسونگ در ایران، با همکاری سامسونگ الکترونیک کره جنوبی، گام بلند و مهمی در بومی سازی دانش تولید لوازم خانگی در کشور است.
 

وی با یادآوری این نکته که قریب به بیست سال پیش، مهندس نعمت زاده که در آن زمان نیز مقام عالی وزارت را برعهده داشت با اعتماد به توان کارآفرینان جوان، با تاسیس کارخانه سام الکترونیک موافقت نمود ابراز داشت که آن اعتماد به کارآفرینان، چراغ راهی شد تا همان کارآفرینان، پروژه های تولیدی دیگر را اجرایی سازند.

هاشم نیا با اشاره به عملی شدن قولی که به وزیر صنایع داده بود، گفت: آن اعتماد باعث شد از حدود یکسال پیش به شما قول چنین کارخانه عظیمی را بدهیم. وی به وزیرصنایع اطمینان داد که شرکتهای تکوین الکترونیک و سام الکترونیک توان این را دارند که با تداوم این اعتماد و در سایه انتقال فنآوری، صدها و هزاران شغل جدید ایجاد کنند.

در ادامه این مراسم، آقای «C. R. Lee » مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای سامسونگ الکترونیک در سخنانی به ایراد گزارشاتی در رابطه با توان فنی سامسونگ و تلاشهایی که طی سالیان همکاری برای انتقال فناوری به مجموعه های تولیدی تکوین الکترونیک و سام الکترونیک شده است، کرد.
 
وی در رابطه با تلاش سامسونگ الکترونیک برای تولید محصولات مطابق خواست مصرف کنندگان گفت: ما الهام بخش فردایی بهتر با تکیه بر تکنولوژی خلاق توسط درک عمیقی از نیازها و خواسته های مشتریانمان هستیم.

این مقام کره ای با اشاره به جمعیت جوان و دانش آموخته ایران ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی این کارخانه، کارآفرینی، ایجاد شغل و تقویت مهارت های تخصصی مهندسان ایرانی میسر شود.
 
مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای سامسونگ الکترونیک همچنین گفت: شرکای تجاری سامسونگ، سام الکترونیک و تکوین الکترونیک به دلیل توانایی های بی نظیر و توان رقابتی که دارند این فرصت را خواهند داشت از فرصت تبدیل به هاب منطقه ای خاورمیانه استفاده کنند.
 
 
در ادامه این مراسم، مهندس مس فروش، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در سخنانی با اشاره به تاسیس این کارخانه در زمانی کوتاه ابراز داشت :حتی برای من هم که سالها سابقه صنعت داشتم، وقتی این گروه چنین تعهدی دادند که طی مدتی کوتاه چنین کارخانه ای را راه اندازی کنند، تعجب کردم.

وی همچنین گفت: این کارخانه که یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است، در مبحث مدیریت واردات سازگار با سیاست های وزارتخانه است. مس فروش، در پایان با توجه به تلاش مجموعه وی ابراز امیدواری کرد که تعمیق ساخت داخل، با سرعت همین ساخت کارخانه توسط گروه تولیدی سام پیگیری و انجام شود.

آخرین سخنران، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود. محمدرضا نعمت زاده طی سخنانی ضمن تشکر از پایبندی مجموعه تولیدی سام، اعم از مدیران و کارکنان به عهدی که کرده بودند، ابراز داشت: باور کنید هیچ کشوری پیشرفت نمی کند مگر با از خودگذشتگی مردمانش.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی در رابطه با سوابق تجارت ایران و صادرات گسترده ای که کشورمان در احاطه بر بازارهای منطقه در ازمنه گذشته داشته، ابراز امیدواری کرد که با اهتمام مردم و دولت، دوباره دوران اوج صادرات به کشور بازگردد.

او گفت: راه این پیشرفت از صنعتی شدن تمام فرآیندها می گذرد، صنعت اگر فعال شود، نه تنها یک بیکار نخواهیم داشت بلکه ناگزیر از وارد کردن متخصص خواهیم بود.

نعمت زاده ر رابطه با صنعت لوازم خانگی ابراز داشت: این واحد یکی از آن نتایجی است که ما از برنامه ریزی ها به آن رسیده ایم. تکلیف شرکتها به این که باید برندها در ایران ساخته شود، این که باید در کشور تولید شود. وی در پایان بر برنامه های صادراتی واحدهای تولیدی تاکید کرد.

در حاشیه این مراسم افتتاح، خبرنگاری از تاریخچه مجموعه پرسد که حمیدرضا هاشم نیا، رئیس هیئت مدیره شرکت های تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس در پاسخ گفت: بخشهای تولیدی مجموعه سام، شامل شرکتهای تولیدی سام الکترونیک، تکوین الکترونیک که از اواخر سال ۱۳۷۵ با دریافت مجوزهای موردنیاز شروع به ساخت کارخانه سام الکترونیک در کیلومتر ۱۴ جاده کرج کرد.

وی اضافه کرد: با گذشت زمان و اجرای طرحهای توسعه ای کارخانه، زمینهای مجاور با عزم تولید لوازم خانگی به کارخانه اولیه الحاق شد اما با توجه به گران شدن نفت، افزایش واردات و همچنین زمزمه هایی مبنی بر قراردادهای تعرفه ترجیحی با برخی از کشورها، امکان تولید لوازم خانگی میسر نشد و ساختمانهای ساخته شده به منظور طرحهای توسعه ای تلویزیون و نمایشگر کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفت. با فرونشستن تب تند مرزهای باز، مجدداً آرزوی پیگیری و اجرای طرحهای توسعه ای و تولید لوازم خانگی به مجموعه بازگشت و بهمین دلیل، بسرعت خطوط تولیدی جاروبرقی نصب و متعاقباً تاسیس و نصب خطوط تولیدی لباسشویی و یخچال در دستورکار قرار گرفت. امروز بحمدالله خطوط CKD تلویزیون، مانیتور، جاروبرقی، لباسشویی، یخچال و سایدبای ساید راه اندازی شده و مجموعه آمادگی کامل برای اضافه نمودن محصولات بعدی را هم پیدا نموده است.

هاشم نیا در رابطه با حمایت هایی که در راه تولید از این شرکت شده است، بیان داشت: اگر منظورتان حمایت های خاص و وام های تبصره ای است، حتی یک وام و یک ریال به ما تخصیص داده نشد اما لطف دوستانی که دلشان برای تولید می تپد همیشه شامل مجموعه بوده است. گروهی از مسئولین در دولت های مختلف، دغدغه کارآفرینی و افزایش عمق داخل محصولات ایرانی دارند آنها بعنوان یک وظیفه ملی، در چهارچوب قوانین و مقررات موجود کشور، از کارآفرینان حمایت می کنند. خارج از این بزرگواران حمایت دیگری واقعا از مجموعه ما نشده است، وام های گران بانکها، مشکلات تامین و انتقال ارز، مشکلات حمل و نقل و همچنین تامین سرمایه، رکود، تورم و افت و خیزهای مدیریت نشده نرخ ارز دغدغه همیشگی کارآفرینان است، برای ما هم همیشه این دغدغه ها وجود داشته. اشکال روند تولیدکنندگی در ایران شاید این باشد که کارآفرینان واقعی همیشه امیدوارند که مسئولین مختلف، آن کسانی که باید فراهم کننده فضای آزاد رقابتی و بازار عرضه و تقاضا باشند، همه را به یک چشم نگاه کنند، زمین بازی را برای تمام شرکتها یکسان کنند.

 
از یعقوب قائمی، عضو هیئت مدیره شرکتهای تکوین الکترونیک و سام الکترونیک پرسیده شد که دلیل مجموعه در انتخاب سامسونگ برای همکاری چه چیزی بوده است، وی گفت: حتما می دانید که نزدیک به ۲۳ سال است که ما با سامسونگ همکاری تنگاتنگ داریم و قریب به ۲۰ سال است که محصولات سامسونگ را در ایران تولید می کنیم.

از نظر توان تولید و چشم انداز مشترکی که برای بهبود وضعیت بازار، تنوع محصولات، قدرت مراکز تحقیق و توسعه و آینده نگری، حتی ۲۳ سال پیش که سامسونگ بزرگترین شرکت کره ای و برند هفتم دنیا نبود هم پیشتاز بود. امروز هم با وجودیکه سامسونگ بزرگترین و قدرتمندترین برند لوازم صوتی، تصویری و خانگی دنیاست، همانقدر مشتاق است که آن سالها تشنه تولید محصول براساس ذائقه و تمایل مصرف کننده بود. من فکر می کنم انتخاب سامسونگ، انتخاب بهینه بوده است.

وی توضیح داد: البته این را هم باید حتما اضافه کنم که در سالهای اول همکاری، وقتی که سامسونگ فشار ما را برای کاهش واردات و شروع تولید می دید، از ترس اینکه در فضای غیررقابتی آن سالهای بازار تلویزیون ما در کیفیت سخت گیر نباشیم، خیلی استقبال نمی کرد، حتی در مذاکره می گفتند که تولید باید با استاندارد سامسونگ انجام شود، این پیروی از استاندارد باعث می شود که برایتان کالا گرانتر تمام شود و زیان کنید.

بعد از مدتی که دیدند ما در حفظ کیفیت از آنها بیشتر وسواس داریم، راضی شدند و کم کم، سطح همکاری به اینجایی رسیده که می بینید. سامسونگ، تکوین الکترونیک و سام الکترونیک توافق همکاری برای R&D دارند و من امیدوارم که تا سال آینده، مدل خاص بازار خاورمیانه با اطلاعات بدست آمده از همین مرکز تحقیق و توسعه ایران بتوانیم به بازار عرضه کنیم، در مورد قالب سازی، تعمیرات دستگاه ها، انتقال تکنولوژی، آموزشهای دوره ای تکنیکال، پروسه و سیستم به مهندسان ایرانی همزمان با مهندسان کره ای انجام می شود. به همین دلیل است که مدیران ارشد سامسونگ همیشه می گویند که هاب تولید سام الکترونیک و تکوین الکترونیک، دقیقا مشابه آن چیزی است که در کره دارند. از طرف دیگر، وقتی شما برندی را تولید می کنید که سهم بازار بالایی دارد، پتانسیل بیشتری برای فروش دارید و طبیعتاً تیراژ تولیدتان بالا می رود، این بالا رفتن تیراژ تولید باعث ارزش افزوده بیشتر می شود.

خبرنگاری از سیدحسین میرمحمدصادق، مدیرعامل شرکت تکوین الکترونیک پرسید: در حالی که وضعیت رکود اقتصادی و مشکلات تولید در کشور به چشم می خورد سام الکترونیک اقدام به تولید یخچال سامسونگ نموده است، آیا این اقدامات آینده نگری و رونق پیش رو را نوید می دهد؟ وی گفت: ما هم مثل شما و بقیه مردم جامعه امیدمان این است که سیاست های تدبیر شده به رونق منجر شود اما به هر صورت نمی شود صبر کرد تا رونق ایجاد شود و بعد از آن تازه به دنبال سرمایه گذاری و کارهای عمرانی برویم. ایجاد رونق فقط کار دولت نیست، ما هم به مثابه بخشی از ملت باید هرچه  می توانیم برای بازگشت رونق به اقتصاد کشور کمک کنیم، ضمن اینکه نمی شود گفت امیدی به بازگشت رونق نیست، کشوری که این میزان جمعیت جوان دانش آموخته ، فرهنگ غنی و منابع خداداد دارد، همه این عوامل پایه های رونق هستند، جمعیت منطقه و به خصوص کشورهای همسایه فرصت هستند و انشالله باعث رونق خواهند شد.

حمیدرضا هاشم نیا،در پاسخ به اینکه اصولاً چرا تولیدکنندگی را برای ایران مفید میدانید؟ بیان داشت: ببینید، من فکر میکنم اگر تولید انتخابی باشد حتما مفید است، ما در بسیاری از تولیدها مزیت نسبی نداریم، فرضاً اگر کالایی را ساختیم امکان رقابت با سازنده های دیگر دنیا را نداریم، خوب تولید این اگر کالایی استراتژیک نباشد و دست نیافتن به دانش آن باعث وابستگی نشود شاید صرفه و صلاح کشور نباشد اما اگر در تولیدی مزیت نسبی داریم، ورود تکنولوژی و دانش آن به کشور در خیلی صنایع زیر دستی و بالادستی بتواند باعث بهبود شود، برای کشور نفع خواهد داشت، منجر به صرفه اقتصادی میشود، این تولید ملی هم صرفه جویی ارزی را با خودش می آورد و هم اشتغال زایی خواهد داشت. حتی فارغ از بحث های اقتصادی، هر ملتی که مصرف کننده صرف باشد نهایتاً عزت خودش را هم از دست می دهد، اعتماد به نفسش را از دست می دهد.

قائمی در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چند مدل در این کارخانه تولید میشود و پیش بینی می کنید که تا چه زمانی بشود؟ گفت که بخش قابل توجهی از یخچال سامسونگ مصرفی بازار ایران تولید این کارخانه است. برنامه های تولید مدلهای متنوع، در دستور کار است؛ اگرچه سرمایه گذاری در یخچال را به هیچ عنوان نمی شود با تلویزیون، جاروبرقی، مانیتور یا لباسشویی مقایسه کرد اما خوشبختانه کارهای خوبی برای افزایش عمق داخل در عین تنوع مدلها پیش بینی شده است، امروز یخچال فریزر دو قلو بعنوان اولین محصول تولید و برای فروش به بازار عرضه خواهد شد، قالب های چند مدل ساید بای ساید هم الان در کارخانه موجود است و انشالله بلافاصله، شاید طی کمتر از یکماه، تولید انبوه آنها آغاز می شود. با ورود قالب های جدید، تنوع مدلها از اواخر پاییز انشالله به نحوی خواهد شد که سهم مدلهای تولیدی این مجموعه در بازار، قابل توجه باشد.

هاشم نیا در پاسخ به پرسشی در مورد امکان صادرات محصولات تولیدی این کارخانه به کشورهای منطقه گفت: تمام کارهای اولیه برای صادرات چه از نظر مجوزهای کیفی و صادراتی سامسونگ و چه از نظر بررسی های اولیه بازار انجام شده است اما هنوز بدلیل برخی موانع، مزیت نسبی صادراتی آنقدر نیست که صادرات بصرفه باشد. قولهای مساعد زیادی برای بازنگری در قوانین صادراتی و همچنین قوانین تعرفه ترجیحی داده شده است، در کنار تلاشهایی که ما تولید کننده ها هم باید بکنیم حتما انجام می شود که انشالله ارزآوری هم از کنار این مرکز صنعتی برای کشور انجام شود.

حمیدرضاهاشم نیا در پاسخ به اینکه تا چه میزان تکنولوژی تولیدات شما در یخچال و فریزر مطابق به مدل ها و تکنولوژی روز سامسونگ کره است؟ اظهارداشت: مشابه روشی که در تلویزیون، مانیتور، جارو و لباسشویی سالهاست که انجام شده در یخچال هم همان روش موفق و پرهزینه را ادامه خواهیم داد. امروز در همین کارخانه، عین یخچال فریزر دو قلویی که در کارخانه کره جنوبی تولید می شود، تولید شد، ماه آینده انشالله سایدبای سایدی تولید می شود که همزمان در کره و سایر کارخانه های سامسونگ تولید خواهد شد. به همین صورت، انشالله هر مدل جدیدی که از نظر مشخصات با وضعیت بازار ایران سازگار باشد، همزمان با سامسونگ قالب ها سفارش گذاری می شود و همزمان با کره، کشورهای اروپایی و آمریکایی تولید همان مدل آغاز و همزمان با خروج آن مدل از تولیدات کره، از خطوط تولیدی ایران نیز خارج می شود، به همین دلیل نیز با وجود صرفه اقتصادی، در این مجموعه هیچ خط تولید دست دوم و قالب های فرسوده ای وجود ندارد و مجموعه ترجیح داده که خط تولید اگرچه سرمایه گذاری بیشتری بطلبد اما کاملا به روز باشد که قالب های جدید و تکنولوژی های جدید را بتوانیم در کشور بومی سازی کنیم. علاوه بر این، با توجه به نیازهای بازار ایران مثل سایر کالاهای تولیدی مجموعه سعی شده که محصولات با امکانات بهینه تولید شوند.به عنوان مثال، بخش اعظم مدلهای تولیدی کارخانه یخچال فریزر، مجهز به سیستم تکنولوژیک خنک کنندگی دوگانه خواهد بود.

هاشم نیا در پاسخ به پرسشی در رابطه با میزان اشتغال زایی و اینکه چه میزان اشتغال با افتتاح این خط تولید به اشتغال مجموعه های سام - تکوین اضافه شده است؟گفت: انشالله با بهره برداری کامل از این خطوط و اشتغال هایی که در حاشیه خطوط در همین کارخانه ایجاد خواهد شد، تعداد همکاران مجموعه از ۲.۵۰۰ نفر قبلی به ۲.۷۰۰ رسیده و بتدریج تا ۳.۱۵۰ نفر افزایش پیدا خواهند کرد. علاوه بر این، در تامین کنندگان، در بخش خدمات کالا و پس از فروش هم پیش بینی می کنیم که با یک افزایش ۱۵ درصدی به قریب ۳۴.۵۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم برسیم.

حسین میرمحمدصادق، مدیرعامل تکوین الکترونیک، در رابطه با برنامه های بعدی تکوین الکترونیک برای تکمیل سبد محصولات سامسونگ گفت :این برنامه افتتاح خطوط جدید یخچال فریزر که امروز به لطف خدا انجام شد، شاید به مفهوم پایان یافتن یک پروژه باشد ولی خود این پروژه پیش نیاز شروع چند کار بزرگ دیگر بود که انشالله به زودی خبرهای بیشتری از آن را اعلام می کنیم. همین قدر بگویم که اگرچه امروز کارخانه افتتاح شده که بی نظیر است اما ما تازه در آغاز راه هستیم، طی سالهای پیش رو، محصولات زیادی به سبد کالاهای تولیدی ما اضافه خواهد شد.

در ادامه، در پاسخ به خبرنگاری که در رابطه با گسترش خطوط، از تولید داخلی موبایل از هاشم نیا پرسیده بود، وی پاسخ داد: ما ایمان داریم که تولید باید منطقی و ارزش آفرین باشد، تولید موبایل در شرایط امروز واقعا منطقی نیست اما اگر قوانین بخصوص قوانین مبارزه با قاچاق و از آن مهمتر، رجیستری تلفن همراه در شبکه های مخابراتی بازنگری شود چرا که نه؟ شریک تجاری ما، سامسونگ بزرگترین و برترین تولید کننده موبایل است و همکاری در تولید موبایل با سامسونگ باعث می شود که تیراژ تولید بسیار بالا رود. حتماً اگر مطالعات نشان دهد که تولید تلفن همراه در ایران منطقی است، سامسونگ هم از آن استقبال می کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
سامسونگ حدمات پس از فروش خیلی بدی داره طوریکه ما با خرید یک یخچال که خراب بود و درستش نکردن دست بدامن دفتر اصلی در کره شدیم که اونم نتیجه نداد.