بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس فعال در حوزه حمل و نقل است که طی سال های گذشته جزو 10 شرکت برتر فعال در این حوزه به شمار می رفت و سال ها به عنوان یک شرکت دولتی مسئولیت توزیع مویگری آرد را بر عهده داشته و پس از تنگ شدن حلقه توزیع آرد کشوری به بازارهای جدیدی حمل و نقل در حوزه بین المللی و داخلی روی آورده بود تا همچنان آوازه و کارنامه مناسب عملکرد خود را در سال های گذشته حفظ نماید.
کد خبر : ۱۶۷۹۴۲
نویسنده :
جمشیدی

معامله بلوکی شرکت بین المللی خلیج فارس در حالی طی 29 اردیبهشت ماه سال جاری به وکالت از شرکت بازرگانی دولتی ایران از سوی سازمان خصوصی سازی انجام شد که این مجموعه پس از واگذاری 87 درصد از سهام آن به خریدار اصلی یعنی شرکت احیا گستر هرمز با چالش های زیادی مواجه شد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس فعال در حوزه حمل و نقل است که طی سال های گذشته جزو 10 شرکت برتر فعال در این حوزه به شمار می رفت و سال ها به عنوان یک شرکت دولتی مسئولیت توزیع مویگری آرد را بر عهده داشته و پس از تنگ شدن حلقه توزیع آرد کشوری به بازارهای جدیدی حمل و نقل در حوزه بین المللی و داخلی روی آورده بود تا همچنان آوازه و کارنامه مناسب عملکرد خود را در سال های گذشته حفظ نماید. این در حالی است که این مجموعه پس از خصوصی سازی و واگذاری به مجموعه ای که سابقه و اطلاعات کافی در حوزه حمل و نقل در اختیار ندارد، با انباشت میلیاردها تومان بدهی و وضعیت نامناسب سودآوری مواجه گردیده است.

بر اساس این گزارش، از یک سو واگذاری بخش اعظمی از سهام شرکت به بخش خصوصی که تخصص و توانایی لازم در حوزه حمل و نقل ندارد موجب بروز مشکلات جدید همچون افزایش بدهی، اعتصاب کارکنان و تأخیر در پرداخت دستمزدها و تعهدات آن برای این غول حمل و نقل کشور شده است و از سوی دیگر برخی دیگر از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که بلوک 87 درصدی شرکت مذکور علیرغم برخورداری از پتانسیل های بالقوه و در اختیار داشتن دارایی های ارزنده همچون زمین، ساختمان و تعداد زیادی کامیون با قیمت های کمتر از ارزش ذاتی و واقعی آن به خریدار بلوک یعنی شرکت احیا گستر هرمز واگذار شده و دارایی های این مجموعه بر اساس قیمت های روز توسط کارشناسان رسمی ارزیابی نشده است که این موضوع خود شائبه دستکاری قیمت ها و انجام معاملات هماهنگ و از پیش تعیین شده میان طرفین معامله را در ذهن سهامداران بوجود آورده است.

در این شرایط بررسی آخرین صورت های مالی شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس حاکی از آن است که این مجموعه با سرمایه 349 میلیارد ریالی و زیان انباشته بیش از 456 میلیارد ریالی طی عملکرد سه ماهه اول سال مالی جاری با تحقق زیان 231 ریالی به ازای هر سهم حدود 453 درصد از زیان برآوردی 51 ریالی را محقق ساخته است. اگرچه این موضوع همچون گزارش های میان دوره ای قبلی در وهله اول از وضعیت اسف بار سودآوری "حفارس" حکایت می کند، اما سهامداران این مجموعه معتقدند که عملکرد نامناسب سهامدار عمده جدید شرکت موجب شده تا "حفارس" این گونه عمل کند. چرا که سابقه فعالیت سال های گذشته این شرکت در حوزه حمل و نقل بیانگر این است که "حفارس" از توانایی و پتانسیل کافی برای حرکت در مسیر سودآوری برخوردار است که تحقق این امر مدیریت و برنامه ریزی مناسب و دقیق مدیران ارشد این مجموعه را می طلبد.

براین اساس آنچه که لازم به نظر می رسد این است که مسئولان ارشد شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس برنامه مدون و جدی برای خروج این مجموعه توانمند از زیان دهی و دستیابی به سودآوری تدوین و اجرایی کنند و در کنار آن سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه نیز نظارت دقیقی بر نحوه فعالیت این شرکت به منظور جلوگیری از زیان سهامداران حقیقی داشته باشند تا در صورتیکه صلاحیت مدیران فعلی شرکت برای سکانداری این مجموعه فعال در گروه حمل و نقل را ندارد، مدیریت شرکت را به افراد توانمند و حرفه ای بسپارند.

علاوه بر این، نماد معاملاتی "حفارس" در حالی از 12 مرداد ماه سال جاری به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده جهت تعیین انتخاب اعضای هیأت مدیره متوقف شده کخ تاکنون نماد مذکور علیرغم برگزاری مجمع مذکور به تابلوی معاملات بورس باز نگشته است و علت توقف نماد بر سهامداران و اهالی بازار سرمایه نامعلوم است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
سیروس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰
لطفا کمی بدون غرض ورزی بنویسید،مثلا قبلا که دست ی مشت مدیر دولتی بود چه گلی به سر سهامدارا زده بودن؟1 ریال سود داده بودن؟،اتفاقا تازه این شرکت میخواد جون بگیره انتظار داشتی صاحبان جدید این خرابه رو دو روزه اباد کنند؟
محمد
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
برادر عزیز
اینکه همه میخان درست کنند اما با کدوم برنامه!!هیچ روش مشخصی وجود نداره جلسه مجمع مدیر عاملش میگه تو مسائل خصوصی ما دخالت نکنید اینقدر با بازار سرمایه بیگانه هستن دوستان چه انتظاری دارید
sirvan
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
نظرما نزاشتی نزار اشکالی نداره فدا سرم...گفتم مشکل مادر تخصصی بازرگانی دولتی است تو اونجا من اینجا بشین و نگاه کن ببینیم و یاد بگیریم معنای جون گرفتنا!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
به نظر بنده شرکت در سنوات قبل که حاکمیت دولتی داشته است متاسفانه مدیران با اهداف خاصی مدیریت سود نموده اند به عنوان مثال در بودجه سال ۹۵ زیان خیلی ناچیزی را پیش بینی نموده بودند و این در حالیست که بخش خصوصی از اوایل مرداد ماه مدیریت مجموعه را بعهده گرفت این یعنی اینکه بخش خصوصی در راستای شفاف سازی صورتهای مالی ، زیان واقعی ۶ ماهه که ۵ ماه آن مدیران دولتی بعهده داشتند ۱۶۴ میلیارد ریال بوده است.
حالا با این وضعیت متاسفانه بازهم از بخش خصوصی انتقاد می کنند.