بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
شرکت سیمان خاش منابع خوبی نزد بانک ها سپرده کرده است و با توجه به اینکه ارزش بازار شرکت 880میلیارد ريال است تقریبا 220میلیارد ريال سپرده نزد بانک دارد که رقم با اهمیتی محسوب می شود اما ....
کد خبر : ۱۶۷۹۸۵
تعریف سیمان:

سیمان ماده ‌ای چسبنده ‌است که قابلیت چسباندن ذرات به یکدیگر و بوجود آوردن جسم یکپارچه از ذرات متشکله را دارا است و از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسید های معدنی در دمای ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ درجه سانتی‌ گراد ساخته می ‌شود.

به محصول ایجاد شده ، پس از حرارت دادن مواد معدنی فوق الذکر، کلینکر گویند . کلینکر جزء یکی از مواد اولیه تولید سیمان به شمار رفته و یک محصول فرایندی است و برحسب نوع سیمان، در ترکیب سیمان استفاده می ‌شود .

از آسیاب کردن کلینکر به همراه مقدار مناسبی سنگ گچ ، سیمان تیپ‌ های مختلف بدست می‌آید . همچنین با اضافه نمودن پوزولان به کلینکر ، سیمان پوزولانی حاصل می ‌شود. پوزولان گونه ‌ای خاکستر آتشفشانی ریزدانه ‌است که در ساخت بتن کاربرد دارد.

سیمان پرتلند هم نوعی سیمان هیدرولیک است و از پودر کردن کلینکری که عمدتاً از اکسیدهای سیلیسی، آلومینیومی و آهنی بدست می‌آید. تفاوت سیمان پرتلند و پوزولانی به این صورت است که بتن دارای پوزولان، نسبت به بتن با سیمان پرتلند آهسته تر به مقاومت اولیه می‌رسد، اما مقاومت نهایی آن، بیشتر از مقاومت بتن با سیمان پرتلند است.

معرفی شرکت:

شرکت سیمان خاش در سال 1365 به صورت شرکت سهامی خاص در تهران تاسیس شد و پس از پذیرش در بورس طی سال 1382 برای اولین بار در بازار مورد معامله قرار گرفت. با توجه به قرارگیری این شرکت در شهر خاش از استان سیستان و بلوچستان، تاکنون امکان گازرسانی به شرکت فراهم نبوده بنابراین شرکت سیمانی از مازوت به عنوان سوخت جهت تولید کلینگر و سیمان بهره می برد. دراین کارخانه انواع مختلف سیمان تیپ 2، تیپ 325، تیپ 425 و پوزولانی ویژه تولید می شود. ظرفیت اسمی این کارخانه 820هزار تن انواع سیمان است که در سال گذشته 808هزار تن سیمان به فروش رسیده است.

انواع سیمان:

سیمان نوع دو : این نوع سیمان علاوه بر کاربردهای عمومی و مصرف در بتن ریزی ها و فونداسیون ها در محیط هايي كه احتمال حمله سولفات ها وجود دارد و یا محل هايي كه غلظت سولفات در آب هاي زیر زميني و یا خاك ها، بالاتر از حد معمول است مناسب مي باشد.

سیمان نوع 325 : این سیمان به عنوان سیمان پرتلند معمولی برای مصارف عمومی در ساخت ملات یا بتن به کار می رود و حداقل مقاومت 28 روزه آن باید 325 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد. از این سیمان جهت مصارف عمومی و شرایط آب و هوایی عادی و جایی که مشکل سولفات و کلر وجود نداشته باشداستفاده می شود.

سیمان نوع 425 : این سیمان دارای مشخصات شیمیایی و فیزیکی سیمان ۳۲۵ است اما دارای مقاومت فشار اولیه (۲ روزه) حداقل ۱۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و مقاومت نهایی (۲۸ روزه) حداقل ۴۲۵ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و حداکثر ۶۲۵ کیلو گرم بر سانتی متر مربع می باشد که یک سیمان زود سخت شونده محسوب شده و در کلیه سازه های بتنی مسلح و غیر مسلح که نیاز به مقاومت اولیه و نهایی بیشتر می باشد ، قابلیت کاربرد دارد.

سیمان پوزولانی ویژه : این نوع سیمان که معروف به سیمانهای مخلوط می باشد با افزایش 1 تا 15 درصد پوزولان به کلینکر در آسیابهای سیمان بدست می آید. در این سیمان ، ماده پوزولانی بیش از 15درصد و تا 40درصد وزنی سیمان پرتلند پوزولانی را تشکیل می دهد. این سیمان دارای حرارت هیدراتاسیون پایین بوده و در برابر املاح شیمیایی مقاوم است. این محصول به منظور استفاده در بتن ریزی های حجیم مانند سد ، فونداسیون ، پل و مناطقی که احتمال وقوع واکنش های سیلیکاتیو قلیایی وجود دارد، تولید شده است.

ترکیب سهامداران :

سیمان خاش

صورت های مالی اساسی

شرکت سیمان خاش سال مالی منتهی به اسفند ماه دارد. این شرکت با سرمایه اسمی 125میلیارد ريالی در بازار دوم بورس پذیرش شده است. طبق قوانین درج، حداقل سرمایه شرکت های بورسی در این بازار 200میلیارد ريال است بنابراین شرکت طبق الزامات باید در پی انجام افزایش سرمایه باشد.

الف) ترازنامه: با توجه به سال مالی شرکت، ترازنامه سه ماهه سیمان خاش نشان می دهد که شرکت در مقابل 794میلیارد ريال دارایی جاری، 803میلیارد ريال بدهی جاری دارد. بخش سرمایه گذاری های کوتاه مدت، حساب دریافتنی و موجودی کالا تشکیل دهنده بخش اعظم دارایی های جاری است در حالی که سود سهام پرداختنی، تسهیلات بانکی و حساب پرداختنی غیر تجاری، بخش اعظم بدهی های جاری را تشکیل داده است.

سیمان خاش

سرمایه گذاری های کوتاه مدت شرکت 26درصد از کل دارایی های جاری است. از مجموع این مبلغ حدود 180میلیارد ريال(بر اساس گزارش 12 ماهه) سپرده سرمایه گذاری بانکی است همچنین بخش پرتفوی بورسی با بهای تمام شده 12میلیارد ريال ارزش بازار 40میلیارد ريالی دارد بنابراین ارزش افزوده پرتفوی بورسی به ازای هر سهم 230ريال است که نسبت به ارزش بازار شرکت ( 880میلیارد ريال 7200ريال هر سهم ) با اهمیت قلمداد نمی شود. در بخش بلند مدت سرمایه گذاری به بهای تمام شده 40میلیارد ريال عمدتا سپرده های بانکی است.

موجودی کالا 51درصد از مجموع دارایی های جاری شرکت را تشکیل داده است. بخش مهمی از این مبلغ مربوط به لوازم یدکی است و مجموع مواد اولیه و محصول ساخته شده کمتراز 230 میلیارد ريال (کل بهای تمام شده یک سال 680میلیارد ريال) است و نسبتا رقم بالایی است که نشان می دهد شرکت با دپوی مقدار بالایی مواد اولیه مواجه است. بر طبق اطلاعات موجود در پایان سال گذشته این شرکت 162هزار تن کلینکر و 28هزار تن سیمان در انبارها داشته است که برابر با تولید حدود 2 ماه شرکت است. می توان گفت رقم موجودی مواد برای یک شرکت ازین صنعت نسبتا بالا است اما در مقطع فعلی نسبت به همگروهان خوب است.

حساب پرداختنی غیر تجاری عمدتا بابت خرید مازوت و هزینه های بندری جهت ارسال محصولات است. تسهیلات بانکی اخذ شده 22درصد از بدهی های جاری است که نرخ آن کمتر از 20درصد است. 74میلیارد ريال از این تسهیلات بابت یارانه حامل های انرژی است که کارمزد و سودی احتمالا نخواهد داشت.

*نتیجه:

شرکت سیمان خاش منابع خوبی نزد بانک ها سپرده کرده است و با توجه به اینکه ارزش بازار شرکت 880میلیارد ريال است تقریبا 220میلیارد ريال سپرده نزد بانک دارد که رقم با اهمیتی محسوب می شود اما میزان موجودی مواد این شرکت رقم نسبتا بالایی است که می تواند علامتی برای رکود باشد که باعث می شود شرکت کلینکر را با حاشیه سود نسبتا کمی از طریق بنادر جنوبی صادر کند تا در ظرفیت کامل به تولید بپردازد. همچنین مازوت سوز بودن این شرکت به دلیل عدم دسترسی به گاز یک نکته منفی است که دولت فعلی برای حمایت از تولید، مازوت را به نرخ گاز به این شرکت تحویل می دهد اما طرح انتقال گاز به منطقه خاش همکنون در دستور کار دولت است و بر طبق گزارش فعالیت هیات مدیره،طرح گازسوز شدن کوره های این شرکت همکنون 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این ریسک طی ماه های آتی از سیمان خاش حذف می شود.

ب) صورت جریان وجوه نقد: سیمان خاش در 3 ماه نخست 61میلیارد ريال ورود وجه نقد عملیاتی داشته و توانسته 26میلیارد ريال از تسهیلات بانکی اخذ شده را تسویه و 12میلیارد ريال سرمایه گذاری جدید نیز انجام دهد بنابراین شرایط به نحوی است که شرکت نیازمند افزایش تسهیلات و یا استفاده از منابع نقد خود جهت پرداخت بدهی نیست. مادامی که شرکت سود سهام پرداختنی را از محل منابع نقد پرداخت نکند، وضعیت شرکت با گذر زمان بهتر نیز می شود و روند سرمایه گذاری ها صعودی خواهد بود.

ج) صورت سود و زیان: شرکت سیمان خاش با سرمایه اسمی 125میلیارد ريال در سال 92 و 93 به ترتیب 1926ريال و 2127ريال سود ساخت. این شرکت در سال گذشته نیز به سود 2155ريالی دست یافت اما برای سال جاری 941ريال سود پیشبینی کرده که در سه ماه نخست 317ريال ازان معادل 34درصد محقق شده است.

این شرکت سیمانی برای سال جاری، قصد دارد 830هزار تن کلینکر و 770هزار تن سیمان تولید کند و ضمن فروش کل سیمان تولید شده، کلینکر دپو شده از سال قبل و مازاد تولید سال جاری را به مقدار 150هزار تن صادر کند. مجموع فروش شرکت 920هزار تن پیشبینی شده که بر اساس گزارش تحلیلی امکان تحقق فروش 980هزار تنی وجود دارد و در حالی که صنعت سیمان دچار رکود و عدم تحقق برنامه های فروش است، شرکت سیمان خاش فراتر از برنامه ها پیش خواهد رفت.

جدول زیر وضعیت سال 94، پیش بینی سال جاری، واقعی سه ماه نخست و پیش بینی تحلیلی را در بخش فروش نشان می دهد:

سیمان خاش

با توجه به تغییرات فروش مقداری، با تناسبی معقول، مقادیر مصرف مواد و انرژی نیز تعدیل شده و با توجه به اینکه بخشی از محصول دپو شده در انبار به فروش می رسد، بنابراین میزان موجودی پایان دوره 34میلیارد ريال کمتر از ابتدای دوره فرض شده است:

سیمان خاش

سایر بخش ها، همچون هزینه های عمومی اداری بر اساس واقعیات سه ماه نخست و واقعی سال 94 تعدیل شده است. هزینه مالی با توجه به مانده واقعی تسهیلات و نرخ بهره اعلامی آنها واقعی شده است. درآمد سرمایه گذرای با توجه به سوابق و واقعی سه ماه نخست، با فرض افزایش دوره رسوب منابع مالی در بانک ها، با افزایش فرض شده و نتیجه عوامل منجر به تعدیل سود و زیان به شرح زیر خواهد بود:

سیمان خاش

ملاحظه می شود که سود عملیاتی از 104میلیارد ريال پیشبینی شده به 82میلیارد ريال کاهش و سود سرمایه گذاری به دلیل رسوب منابع در بانک ها بر اساس واقعیات و سوابق افزایش 19میلیارد ريالی را تجربه می کند. این انتظار وجود دارد که در سه ماه دوم شرکت نتواند سود عملیاتی فصل بهار را تکرار کند که این موضوع تحت تاثیر نحوه شناسایی و تعدیل موجودی انبار است و در واقع کاهش موجودی پایان دوره بهای تمام شده را افزایش خواهد داد با این حال سخاش که طرح گازسوز کردن کوره های خود را در برنامه دارد، نسبت به سایر سیمانی ها شرایط بسیار بهتری دارد ازین جهت که در فروش مقداری مشکلی ندارد اما به دلیل کاهش نرخ فروش در سطح کشور، این شرکت نیز فعالیت را با تخفیف نقدی انجام می دهد با این حال در مقطعی که شرکت های سیمانی بتوانند در سطح نرخ های مصوب فروش را انجام دهند، سخاش نیز با شتاب بالایی سود خود را افزایش می دهد و می تواند به جای کلینکر، سیمان را بفروشد تا حاشیه سود بهتری کسب کند نتیجه اینکه در یک بازار نرمال که صنعت سیمان به حالت عادی درآمده باشد، سخاش قادر است به یکباره با تغییر در ترکیب فروش، سود سال 94 را تکرار کند.

با توجه به اینکه شرکت نهایتا قادر به فروش 820هزار تن سیمان به صورت قابل تکرار است، می توان تحلیل حساسیت را بر مبنای مقدار فروش و میانگین نرخ فروش در نظر گرفت. جدول تحلیل حساسیت زیر نشان خواهد داد که تغییرات فروش مقدار سیمان بین 700هزار تن تا 820هزار تن و همینطور تغییرات نرخ فروش با فواصل 2.5درصدی چه تاثیری بر eps دارد:سیمان خاش


مشاهده می شود که اگر نرخ های فروش 5درصد نسبت به وضعیت جاری افزایش یابد، شرکت 1271ريال سود خواهد ساخت بنابراین سودآوری سخاش بسیار حساس به نرخ است و مقدار فروش بر آن تاثیر کمتری دارد و این یعنی اگر صنعت سیمان بتواند به میانگین نرخ فروش 115هزار تومانی خود در هر تن برسد، سخاش صعود با اهمیتی در eps انجام می دهد و به راحتی سود سال 94 و 93 را تکرار می کند.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر : ولید هلالات

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
گازرسانی به مناطق محروم