بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
سرمایه گذاران به دلیل امیدواری به تمهیدات دولت جهت مذاکره با گروه 1+5 و دستیابی به توافقی همه جانبه و لغو تحریم ها و نیز چشم انداز مثبت اقتصادی که پیش چشم ملت ایران شکل گرفته بود، شاهد رشد نسبی قیمت سهام بودند.
کد خبر : ۱۶۷۹۸۷
نویسنده :
کیوان فر

به دنبال افزایش گلایه های سهامداران و سرمایه گذاران حقیقی از رفتار سهامداران عمده در بحث انجام معاملات بلوکی که بیشتر با هدف پایین نگه داشتن قیت سهام و اجبار سهامداران حقیقی به فروش سهام خود به قیمت های ناچیز و البته به قصد حفظ شاخص کل از نزول بیشتر صورت می گیرد، طی هفته گذشته شاهد پخش گزارشی در دو شبکه رادیویی پیام و تهران بودیم.

به گزارش بورس نیوز، این اعتراضات در حالی از این شبکه های رادیویی پخش شد که محمدباقر نوبخت طی بازدیدی که طی هفته گذشته از اداره کل پخش خبر رادیو داشت، مدعی شد که بورس از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم رشد چشمگیری داشته است. سخنی که معلوم نیست پایه و اساس ادعای این مقام دولتی چه آمار و اطلاعاتی بوده است؟ اما در این گزارش می خواهیم شرایط بازار سهام و روزگار نامطلوبی را که بر سهامداران حقیقی تحمیل شده، صرفاً جهت اطلاع سخنگوی دولت مرور کنیم.

البته قصد نداریم خدای نکرده بگوییم دولت در رابطه با رشد بورس طی سه سال اخیر، دروغ می گوید؛ اما آقای نوبخت، به نظر می رسد طی گزارش های ارایه شده به حضرتعالی آماری اشتباه به عرضتان رسانده باشند.

در بررسی این ادعا لازم است به نکاتی اشاره کنیم. چرا که در ارزیابی روند شاخص ها و قیمت سهام به وضوح می توان دید که برآیند کلی بازار از 12 مرداد ماه 1392 و زمان آغاز به کار دولت یازدهم تا به اینجا که سه سال از دوره چهار ساله ریاست جمهوری حسن روحانی گذشته، چندان تغییری نداشته و حتی اگر قدری با دقت بیشتر به آن نگاه کنیم، روند آن نزولی هم بوده است.

در تشریح این ادعای خود به روند شاخص کل اشاره می کنیم که نه برای اهالی بازار سرمایه، بلکه بیشتر برای مقامات و مدیران ارشد حائز اهمیت است و همواره ملاک سنجش عملکردها قرار می گیرد.

در بررسی روند این نماگر همانطور که در نمودار ذیل به وضوح می توان دید، شاخص کل طی این دوره سه ساله از رقم 74 هزار و 637 واحدی پس از افت و خیزهای فراوان تنها توانسته خود را به مدار 76 هزار واحدی برساند. برآیند مثبت کمتر از دو هزار واحدی، آن هم در شرایطی که طی این سه سال سود تقسیمی شرکت ها در مجامع عادی سالیانه نیز در محاسبه آن لحاظ شده و این مبالغ به دلیل فرمول محاسباتی اشتباهی که نماگر مذکور دارد، مانع از افت بیشتر آن شده است.

صرفاً جهت اطلاع سخنگوی دولت / عملکرد بورس در دولت یازدهم/ اشتباه به عرضتان رسانده اند

قیمت سهام نیز در حالی طی بازه ای در برخی گروه ها در همراهی با نماگر بورس صعود را تجربه کرد که طی چند ماه اخیر به دلایلی که به آن اشاره خواهیم کرد، تاب نیاورده و دوباره حرکتی برگشتی را شاهد بود. بطوریکه در سال گذشته اوضاع نابه سامان بورس تا جایی پیش رفت که شاخص کل طی مهر ماه سال گذشته به کمترین میزان خود در مدار 61 هزار واحدی رسید، اما پس از حصول توافق نهایی برجام و ارایه وعده اجرای آن بازار توانست حدود 21 هزار واحد صعود را طی کمتر از سه ماه تجربه کند. رشدی شارپی که به بهانه توافق ایران با گروه 1+5 و البته انعقاد برخی قراردادهای خارجی به ویژه در دو گروه خودرویی و فولادی محقق شد. اما دولت در آن هیچ نقش نداشت، بلکه امیدواری ها و گسترش روابط بین المللی دلیل اصلی این صعود بود.

بدین ترتیب در بازه ای سرمایه گذاران به دلیل امیدواری به تمهیدات دولت جهت مذاکره با گروه 1+5 و دستیابی به توافقی همه جانبه و لغو تحریم ها و نیز چشم انداز مثبت اقتصادی که پیش چشم ملت ایران شکل گرفته بود، شاهد رشد نسبی قیمت سهام بودند و امیدی که به ویژه در سال 94 نسبت به توان دولت تدبیر و امید به حل مشکلات و معضلات اقتصادی داخلی و خارجی کشور در دل ها زنده شده بود، موجب شد بورس نیز در آن برهه زمانی تمایل به صعود پیدا کند.

اینجاست که لازم است بگوییم، آقای نوبخت درست است که دولت با قدرت های برتر جهان مذاکره کرد و به توافقاتی هم دست یافت، اما آیا چیزی به سفره مردم اضافه شد؟! آقای نوبخت لازم است به عرضتان برسانیم که اگر روند شاخص صنایع مختلف بورسی را مورد بررسی قرار دهید، می توانید مشاهده کنید که از 37 صنعت فعال در بازار سرمایه نماگر 27 صنعت از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون با نزول مواجه بوده اند و در مقابل تنها 10 شاخص صنعت که عمدتاً صنایع کوچک و کم حجم بازار سهام با در اختیار داشتن حدود 11 درصد از کل ارزش روز بازار بوده اند، افزایش یافته و مابقی نزولی بوده اند.

صرفاً جهت اطلاع سخنگوی دولت / عملکرد بورس در دولت یازدهم/ اشتباه به عرضتان رسانده اند
صرفاً جهت اطلاع سخنگوی دولت / عملکرد بورس در دولت یازدهم/ اشتباه به عرضتان رسانده اند


آقای نوبخت شاید لازم باشد کارشناسانی که این گزارش ها را در خصوص وضعیت بورس و بازار سرمایه به دولت ارایه می کنند، تغییر دهید. چرا که این گزارش ها چندان با واقعیت بورس همخوانی ندارد و بر خلاف آنچه عنوان شده، از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم بورس هیچ رشد چشمگیری نداشته است.

ضمن اینکه طی همین یک ماه اخیر که ریاست سازمان بورس نیز تغییر کرده، معاملات بلوکی که امان حقیقی ها را هم بریده و دادشان را درآورده، خود عاملی مهم در جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص کل بورس بوده و همین اقدامات است که موجب شده گزارش های ارایه شده به دولت از پایه و اساس اشتباه باشد.

آقای نوبخت شما را دعوت می کنیم به انداختن نیم نگاهی به ارزش و حجم معاملات بازار سرمایه. چرا که در اوایل دولت یازدهم به مدد خوش بینی هایی که در بازار و بین اهالی تالار شیشه ای شکل گرفته بود، ارزش و حجم معاملات حداقل بسیار فراتر از آن چیزی بود که امروز شاهد آن هستیم. چرا که در آن بازه زمانی روزانه بین 500 تا 800 میلیارد تومان معامله خرد در بازار سهام به ثبت می رسید. حال آنکه امروز بازار به آنچنان کمایی فرو رفته که به مدد بلوک زنی های معروف و معاملات کد به کد و انتقالی سهامداران عمده و حقوقی ها در بورس و فرابورس و البته فروش برخی اوراق مشارکت با درآمد ثابت، با زحمت فراوان به 200 تا 250 میلیارد تومان می رسد.

آقای نوبخت اگر می خواهید واقعیت بازار سرمایه را بدانید، روند بازار را از زمانی بررسی کنید که دولت اولین بودجه سالانه خود را تقدیم مجلس کرد، اما پس از آن به دلیل اینکه هیچ اقدام عملی و موثری برای بهبود شرایط زندگی عموم مردم و بخش های مختلف اقتصادی صورت نگرفت و برنامه خاصی در جهت ایجاد رونق در بازارها به اجرا در نیامد، رکود در بازار سرمایه رفته رفته تشدید شد تا کار به اینجا برسد که ارزش معاملات روزانه واقعی آن کمتر از 200 میلیارد تومان باشد.

اما الآن که سه سال از حیات دولت تدبیر و امید می گذرد، سرمایه گذاران بیشتر از آنچه به دنبال امید و آرزو و وعده های خوش بینانه مسئولین دولتی باشند، در جستجوی واقعیت ها و ارزیابی عملکردها هستند تا ببینند در عمل چه اتفاقی افتاده و تا چه اندازه آن وعده وعیدهای دل خوش کنکی که در گوش مردم خوانده شده بود، محقق شده است؟

تمام این موارد در شرایطی است که تنها کمتر از 8 ماه از دوره فعالیت دولت یازدهم باقی مانده و به نظر می رسد اگر وضع به همین منوال پیش برود، دولت تدبیر و امید برای پیروزی در انتخابات دوره دوازدهم کار سختی در مقابل رقبای خود پیش روی خواهد داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
" معلوم نیست پایه و اساس ادعای این مقام دولتی چه آمار و اطلاعاتی بوده است "
وای بر ما که سخنان سخنگوی دولت راستگویان و درستکاران را باور نمیکنیم ، ما را چه شده است !؟
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
دولت خودش دستش تو کاره و از این طریق به خیال خودشون دارن نقدینگی رو از دست ملت میکشن بیرون.
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
لعنت بر حقوقهای نجومی........لعنت بر ضرر و زیانی که به سهامداران مظلوم حقیقی رسیده است........ لعنت بر شاخص سازی و بلوک زنیها بی مورد و سوری که نفس سهامها را گرفته است!!!!!!!! و باز هم لعنت بر اختلاسگرها به بیت المال......و
حسن سرایداری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
در تحلیلتان یک چیز مغفول مانده است و آن ورود دهها شرکت بزرگ و کوچک اعمم از پترویی و فولادی به بورس در 3 سال اخیر است که باعث افزایش صدها میلیارد تومان ارزش بازار و صدها واحد افزایش شاخص تا به حال گردیده است .
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
ما از آقای نوبخت فقــــــــــــــــــط فن بیان دیدیم....!!!!
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
سخنگوی دولت , یک حرف معتبر من از دهن این مرد تاحالا نشنیدم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
دمت گرم بورس نیوز حداقل برای یک بار هم که شده جدا از احساسات و تمایلات حزبیت حرف زدی این آقایون اول ورودشون بازار رو که مثل یک درخت بارور شده بود با سیاست های غلط خشکاندند و بعد هم هر از چندگاهی مقداری آب یا کود به آن دادند اما شعورشان نرسید درخت معمولا از ریشه می خشکد حتی اگر بدنه زیبایی داشته باشد اما خشکیده برادر عزیز با این گند کاری ها و دروغ گویی ها و با این ذخایر نظامی که دور وبرتان جمع کردید اگر در روز روشن قسم بخورید که روز است مردم باور نمی کنند و رختخواب می اندازند و می خوابند این آمارها هم که از مقابله با رکود و رشد اقتصادی می دهید را لطفا فقط پیش خودتان بیان کنید به قول یکی که بعدا با یه کلید اومد و رئیس جمهور شد معیار یک آمار جیب مردم است نه اعداد بانک مرکزی........... بعد هم یادتان باشد مهمترین اصل در هر معامله اعتماد است اعتمادی که با سیاست های غلط شما از بازار رفته .بگذریم همه این موارد را می دانند بگذارید این چند ماه هم بگذرد ببینیم چند درصد از مردم به شما رای می دهند کارمندان یا کاسبان یا مردم عادی کدام یک به شما دوباره اعتماد می کنند..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کل این دولت دروغگو است. از عید تا حالا بیشتر از 50درصد اصل سرمایم تو بورس نابود شده.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
اين همه آدم متضرر در بورس كه سرمايه شان را از دست داده اند و داد شان درآمده بعد ايشان مي گويد رشد چشمگيري داشته!
ناشناس
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
ایشان می گویند رشد چشمگیر داشته ... شما چرا سرمایه ات را به باد دادی ؟!

چرا معطلید با طناب دیگران برید تو چاه ؟
علیرضا
ROMANIA
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
سلام:بدترین دولت بعداز انقلاب دولت یازدهم میباشد چون مردم را برای سرمایه گذاری دربورس دعوت کرد ولی بازار سرمایه را رها کردوضرروزیان سنگینی به سهامدارن ومخصوصا سهامدارن خورد واردکرد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳
این هم از دولت امید حالا سهامدارن امید داشته باشن که برجام نتیجه دهد درست میشه ،
باور کن همه چیز درست میشه : حقوق های نجومی ، بیکاری ، رکود ، قاچاق ، اختلاس همه چیز داره خوب پیش میره با همون کلید دارن قفل همه چیز را باز می کنن
ناشناس
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
نه که اختلاس و فساد قبلش نبود , اینجا دانمارک یا سوئد بود ناگهان شد ایران !!!
نا شناس
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
کسی نگفت قبلا اختلاس نبوده حالا جدید اومده ولی هر کدوم که میان می گن قبلی فلان کرد و ما نه
خب قبول قبلی دزد شما هم باید دزدی کنی این دلیل میشه واقعا من نمی دونم چرا تا حرف کم کاری و بی لیاقتی دولت میشه با قبلی مقایسه اش می کنن از بس خودشون روز اول گفتن دولت قبل این کار را کرد اون کار را کرد خب اگر راست میگی تو درست را انجام بده نه بدتر کن
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
آفرین بر بورس نیوز که خوب مچ گیری میکند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
سلام-آقای نوبخت همینطوری یک چیزی دهنش می آیدومیگوید.
ایشان ودولت ناامیددیگرنمی توانندمردم راقول بزنند.
البته دولت قبلی هم تحفه ایی نبودکه بخواهیم ازاوفاکتوربگیریم.
نوبخت فرافکنی میکندتابیش این آبروداری کرده باشد.
بورس آینه تمام نمای اقتصاداست.میتوان گفت دولت بیش ازاندازه حقوق بگیرومفت خور درسازمان های مختلف بدردنخورداردومیخواهدازجیب مردم درآورده به گلوی آنهامی ریزدتادرروزمبادا ازآنهااستفاده کند.
ارزش سهام عین پول ونزویلا شده وبایدیک گونی بدهی یک قرص نان بگیری.خوشبحال امثال نوبخت هاکه حقوقشان رابرای خرید مفت سهام حقیقی ها بکارگرفته اند.
این ها سواره هایی هستندکه ازحال پیاده هاخبرندارند.
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
آقای چقدر دروغ به خورد مردم می دید ؟؟؟ این صحبت های شما هیچ ارزشی برای مردم ندارد چرا که همه می دانن دروغ میگید!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
دولت 4 ساله - قدر احمدیرا الان میدانیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
هرچی امید داشتیم هرچی پول داشتیم سوخت.خدا لعنت کند کسانی که فقط به مردم دروغ گفتند پول ملت رو کشیدن در بورس و هاپولی کردند و صبح تا شب دم از امید و برداشتن تحریم و رونق میزنند.پول بنده و امثال بنده دود شد رفت پس فرقتون با قبلی ها چی بود؟همین پولی هم که داشتیم ازمون گرفتید همین بود تقاوت شما.
سید مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
با سلام : این آقایون دولتیها جیب ما رو نزنن ( بوسیله حقوقیها و حقوقهاو وامهای میلیاردی )نمیخاد به مالطف کنن .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
تمام سهم ها از سال 92 تا حالا به یک سوم قیمت رسیدند اون وقت میگی رشد چشمگیر داشته انشا الا در انتخابات 96 ما سهامداران جبران زحمات شما را می کنیم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
نوبخت اون دنیا هم می تونی با دروغ از پل صراط عبور کنی بترس از اون روزی که اه مظلومی تو را بگیرد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
آقا يك سوال آدم چقدر راحت ميتونه دروغ بگه كه بقيه هم باوركنن؟
مسعود
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
دروغ دروغ همش دروغ ؟چرا؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
نوبخت میداند با دروغ میتواند ازپل صرط عبور کند چون بادروغ توانست به صدارت برسد
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
به بهانه جلوگیری از تورم اموال مردم بیگناه زا بین بردند و حالا چی تحویل مردم میدهند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
عزیزان هرکدامتان جمله ای فرمودید ولی باید بدانیم اگر نفت وگاز وطلا ومس روی سرب و........ ما فروش ندارد باین دلیل تورم ایحاد شده بیایید خاویار را بفروشیم از مالیات ان ایران را بهشت کنیم
بازنشسته
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
فقط خاویار نیست ... 75 درصد کشور افتاب دارد در مناطقی از گیلان و اذربایجان تمام سال باد داره ... ایا تا بحال از این دو عنصر خدادادی استفاده شده ؟ برق را می توانند بفروشن یا استفاده کنن .... اما نمی کنند .. چرا ؟

پیدا کنید پرتقال فروش را !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
دروغگویان جسور دولتی تشنگان همیشگی صندلی ریاست وجدان را هم فروختند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۷
دردولت قبل این همه تحریم بودولی بورس همیشه سبز بود حالامیگویندتحریم کمترشده ولی بورس همیشه قرمز است بیچاره آقای روحانی که باطناب بریده اینها واردچاه شده است سقوط نزدیک است
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
واقعیت اینه که این دولت مثل قبلی بدون پشتوانه پول چاپ نمیکند. با وجود قیمتهای پایین نفت هم نمیتوان خیلی انتظار داشت.تحریم ها هم بطور کامل برچیده نشده اند.در ضمن هزینه تولید برق از طریق باد و افتاب مقرون بصرفه نیست. با این وجود حداقل از تیم اقتصادی انتظار بیشتری میرفت شاخص سازی فقط مثل پاک کردن صورت مسئله است.اگر بخواهد همه مشکلات را اینگونه مدیریت کند ....
بازنشسته
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
اتفاقا" تولید برق از انرژی خورشیدی کاملا" به صرفه است در ایران , توسعه این روش در برخی از کشورهای افریقایی و چین و ... گویاست , گرچه اشاره به این دو صرفا" جنبه مثالی داشت .