بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر : ۱۶۸۱۷۳
به گزارش تابناک اقتصادی،در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا اشکار بود، سپس به جزئیات آخرین وضعیت قراردادهای خارجی در صنعت خودرو پرداخته ایم و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات مهم در بازار امروز کردیم.در بازار امروز حقوقی ها بیشتر دست به خرید زدند و در مقابل حقیقی ها بیشتر فروختند. بیشترین تاثیر مثبت را در بازار اموز به ترتیب متعلق به شرکت های خودرو وساخت قطعات،فرآورده های نفتی و سرمایه گذاریها و در مقابل بیشترین تاثیر منفی به ترتیب متعلق به شرکت های محصولات شیمیای،استخراج کانه های فلزی و موادومحصولات دارویی بود.همچنین جوهای خرید در بازار امروز را گروه های خودرو و ساخت قطعات،استخراج ذغال سنگ،فرآورده های نفتی و زراعت و خدمات وابسته و در مقابل جوهای فروش در گروه های تسهیلات مسکن،محصولات شیمیایی،محصولات غذایی و سیمان،آهک و گچ تشکیل دادند.امروز حجم و ارزش معاملات نسبت به روز کاری قبل با افزایش بیش از 25درصدی مواجه شد به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 2524میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 3598میلیارد ریال رسید. 

گروه خودرو و قطعات ساخت
 در گروه خودرو و قطعات ساخت،امروز برخلاف دیروز شاهد معاملات اکثرا مثبت و نیز پرحجم تر در این گروه نسبت به روز کاری قبل بودیم و نیز در صدر گروه هایی بود که جو خرید در آن حاکم بود. 25 شرکت از 31 نماد قابل معامله، با افزایش قیمت و نماد 6 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. این گروه امروز بیشترین تاثیر مثبت را در کل گروه های بازار بر رو شاخص بورس داشتبه طوری که شرکت های ایران خودرو و سایپا به ترتیب با بیش از 35 و 31 واحد تاثیر مثبت بر شاخص داشتند.صف های خرید متعلق به سهام شرکت های ایرکا پارت صنعت،تولیدمحور خودرو،گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو،قطعات اتومبیل ایران،نیرومحرکه،فنرسازی خاور،مهرکام پارس،کمک فنرایند امین،رینگ سازی مشهد، صنایع ریخته گری ایران و الکتریک خودرو شرق و در مقابل بیشترین کاهش قیمت متعلق به شرکت لنت ترمز ایران با 2.77 درصد کاهش نسبت به روز کاری قبل بود. بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های ایران خودرو در نماد خودرو2 و سایپا به ترتیب با بیش از 149 و 40 میلیون سهم به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های ایران خودرو در نماد خودرو2 و آهنگری تراکتورسازی ایران در نماد خاهن2 به ترتیب با بیش از 440 و 61 میلیارد ریال می باشد. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 2.10 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت در این گروه 2.91 درصد مثبت بود. 

گروه موادومحصولات دارویی
 در گروه موادومحصولات دارویی ، شاهد معاملات اکثرا مثبت ولی پرحجم تر نسبت به روز کاری قبل بودیم و حتی برخی شرکتها در نزدیکی صف خرید، امروز را به کار خود پایان دادند. سهام 19 شرکت از 32 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه، با افزایش قیمت و سهام 13 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.صف های خرید امروز متعلق به شرکت های داروسازی زاگرس فارمد پارس،فرآورده های تزریقی ایران، لابراتورداروسازی دکتر عبیدی و شیمی داروئی داروپخش و در مقابل سهام شرکت های داروسازی فارابی و مواد اولیه دارویی البرز بالک صف های فروش این گروه را تشکیل دادند.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت  مواد اولیه دارویی البرز بالک در نماد دبالک با خرید و فروش بیش از 1.6میلیون سهم بود.بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک با بیش از 8میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.06 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت در این گروه 0.33 درصد مثبت بود. 


گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای
امروز در گروه فرآورده های نفتی،کک و سوخت هسته ای شاهد جو خرید بودیم  و استقبال سهامداران از این گروه نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته بود.از 12 شرکت فعال و قابل دادو ستد در این گروه، سهام 8 شرکت با افزایش قیمت و سهام 4 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.صف های خرید این گروه را شرکت های پالایش نفت تهران،پالایش نفت شیراز،پالایش نفت بندرعباس،پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تبریز به خود اختصاص دادند. بیشترین حجم معاملات این گروه را با 196 میلیون سهم در نماد شپنا2 اتفاق افتاد.در این گروه همچنان منتظر گزارشات 3 ماهه پالایشگاهی ها و پیش بینی سود هر سهم آنها براساس عملکرد 3 ماهه شان هستیم. در این گروه شرکت پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان به ترتیب با بیش از 71 و 18 واحد، تاثیر مثبت بر شاخص داشتند. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 1.98 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت در این گروه 2.13 درصد مثبت بود. 

 
 گروه محصولات شیمیایی
 در گروه محصولات شیمیایی، شاهد معاملات اکثرا منفی و نیز تداوم کاهش حجم معاملات در این گروه بودیم.این گروه هم جزء گروه هایی بود که جو فروش در آن حاکم بود و نیز جزء گروه هایی بود که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند به طوری که شرکت صنایع پتروشیمی خلج فارس با بیش از 43 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس امروز داشت.از 23 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام 8 شرکت با افزایش قیمت و سهام 15شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند.بیشترین افزایش قیمت در این گروه متعلق به شرکت لعابیران با 3.58 درصد مثبت نسبت به روز کاری قبل بود و در مقابل شرکت پتروشیمی فناوران با صف فروش بسته شدند. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با خرید و فروش بیش از 11.4میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات نیز متعلق به  شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان با بیش از 14.5میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.19 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت در این گروه 0.68 درصد منفی بود. 


گروه فلزات اساسی
  در گروه فلزات اساسی،  معاملات شرکت های این گروه نسبتا معاملات پرحجم تر  و اکثرا متمایل به مثبت نسبت به روز یکشنبه کاری بورس  بودیم.از 23 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام11شرکت با کاهش قیمت و سهام 12 شرکت با افزایش قیمت امروز را به پایان رساندند. تنها صف خرید در این گروه متعلق به شرکت هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و در مقابل تنها صف فروش متعلق به شرکت فولاد امیرکبیرکاشان اختصاص یافت.بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای میدکو2و ذوب به ترتیب با بیش از 116 و 9 میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های میدکو2 و ذوب به ترتیب با بیش از 251 و 24 میلیارد ریال می باشد. میانگین درصد قیمت پایانی در این گروه 0.18 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت در این گروه 0.11 درصد مثبت بود. 

 

از حاشیه های امروز می توان به شایعات و شنیده هایی از چند شرکت اشاره کرد.در نماد مداران(شرکت داده پردازی ایران)شنيده ميشود كه پروژه كارت سلامت با ارزش ٤٠٠ ميليارد تومان بزودى كليد ميخورد .در نماد کلوند( شرکت كاشى الوند)شنيده ميشود اولين محموله حجيم صنايع كاشى و سراميك الوند ( پس از دوران تحريم ) به مقصد بنادر اروپاى غربى ارسال گرديد .

منصور معظمی در حاشیه مراسم آغاز تولید انبوه رنو ساندرو استپ‌وی اظهار کرد: تا پایان امسال سه تا چهار قرارداد جدید در صنعت خودرو با خودروسازان معتبر جهان خواهیم داشت.وی با بیان اینکه افزاش تولید افزایش کیفیت و رضایت مشتریان از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت خودرو است، خاطر نشان کرد: البته در مورد کیفیت خودروهای تولیدی، مشتریان باید قضاوت کنند اما با توجه به شاخصه‌هایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده وضعیت خودروهای داخلی نسبت به سال گذشته ارتقاء پیدا کرده است.
معظمی ادامه داد: البته سیاست کلی این است که به سمتی برویم که رضایت‌مندی مشتریان و کیفیت خودروهای داخلی بیشتر بشود.وی افزود: در چهار ماه نخست امسال شاهد رشد ۴.۴ درصدی در بخش صنعت بودیم که علاوه بر آن اگر برنامه تولید خودرو تا پایان سال جاری محقق شود رشد اقتصادی مد نظر دولت برای سال جاری نیز محقق خواهد شد.رئیس هئیت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه به هیچ وجه بازار خودرو ایران برای ورود خودروهای‌ آماده خارجی باز نخواهد بود، اظهار کرد: خودوراسازان خارجی به شرطی می‌توانند وارد ایران شوند که علاوه بر استفاده از توان قطعه‌سازان داخلی، محصولات خود را صادر کنند. شرکت‌هایی مانند پژو و سیتروئن و شرکت‌های دیگری که در آینده می‌آیند، حتما باید ۳۰ تا ۴۰ درصد خودروهای تولیدی در ایران را صادر کنند.

خبرهایی از مراحل نهایی قرارداد فولکس واگن با یک خودروساز ایرانی به گوش می رسد.این درحال است كه مدير عامل ايران خودرو جناب هاشم يكه زارع به عنوان عيدي قبل از سال ١٣٩٥ به صنعت خودرو ساز ها  عيدي  داد، پس از ٦ ماه در مراحل نهايي شدند هست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر