بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
یک هفته، یک نگاه

بازگشت امید به بورس

آزاد سازی قیمت ذغالسنگ، رشد بهای جهانی نفت و فلزات اساسی و در نهایت سفر رییس مجلس ملی فرانسه به کشورمان جهت دیدار و گفتگو با رییس مجلس شورای اسلامی جوی مثبت در کلیت بازار سرمایه بویژه در گروه های اثر پذیر از اخبار مذکور پدید آورد.
کد خبر : ۱۶۸۲۶۴
نویسنده :
جمشیدی

روزهای ابتدایی معاملات هفته گذشته در حالی در مسیر نزولی آغاز شد و سهامداران و معامله گران را بیش از پیش نا امید کرد که انتشار برخی از اخبار در گروه های مختلف جوی مثبت در روند معاملات بورس ایجاد کرد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، آزاد سازی قیمت ذغالسنگ، رشد بهای جهانی نفت و فلزات اساسی و در نهایت سفر رییس مجلس ملی فرانسه به کشورمان جهت دیدار و گفتگو با رییس مجلس شورای اسلامی جوی مثبت در کلیت بازار سرمایه بویژه در گروه های اثر پذیر از اخبار مذکور پدید آورد.

بر این اساس، طی روزهای ابتدایی معاملات هفته گذشته افزایش قیمت فلزات اساسی و بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش تقاضا برای خرید سهام و رشد ارزش شرکت های مرتبط با بازارهای جهانی را برای سهامداران به ارمغان آورد. در کنار آن برگزاری جلسه ای با حضور وزیر صعت معدن و تجارت و نیز فعالان و تولید کنندگان صنعت فلزات و ذغالسنگ نتیجه ای مبنی بر تصمیم گیری در خصوص آزادسازی قیمت ذغالسنگ درکشورمان به همراه داشت تا طی 10 روز آتی پس از انجام مذاکرات و رایزنی ها میان شرکت های تولید کننده و مصرف کننده ذغالسنگ موضوع آزادسازی قیمت ذغالسنگ خام و ذغالسنگ کک شو به قطعیت برسد. موضوعی که سبب افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام سه شرکت فعال در گروه ذغالسنگ همچون "کطبس"، "کشرق" و "کپرور" طی پنج روز معاملاتی هفته اخیر شد.

در این شرایط رییس مجلس ملی فرانسه در حالی دوشنبه شب هفته گذشته جهت دیدار و گفتگو با رییس مجلس شورای اسلامی به تهران سفر کرد که در پی آن بار دیگر شایعات و گمانه زنی ها مبنی بر انعقاد قرارداد شرکت های خودروساز و نیز قطعه سازان داخلی با خودروسازان فرانسوی تقویت یافت و گروه خودرو به طور دسته جمعی با رشد قیمت سهام همراه شدند. این در حالی بود که جو مثبت در گروه خودرو چندام دوام نیافت و برخی از نمادها آخرین روز معاملاتی هفته قبل را با افت قیمت به پایان رساندند.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس طی هفته گذشته با افت 425 واحدی در محدوده مدار 76 هزار واحدی ایستاد و در این مدت بورس بازدهی منفی کمتر از یک درصدی را به ثبت رساند.

از میان صنایع مختلف نیز، گروه مخابرات با کسب بازدهی مثبت بیش از شش درصدی بیشترین بازدهی مثبت را از آن خود کرد و در کنار آن صنعت استخراج ذغالسنگ با کسب بازدهی مثبت پنج درصدی و گروه رایانه با ثبت بازدهی مثبت چهار درصدی در ردیف های دوم و سوم پر بازده ترین صنایع قرار گرفتند.

این در حالی است که صنعت زراعت و خدمات وابسته بازدهی منفی هفت درصدی را به دست آورد و به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح شد. علاوه بر این، گروه محصولات کاغذی با تحقق بازدهی منفی 5.5 درصدی رتبه دوم از نظر کسب بیشترین بازدهی منفی را به خود اختصاص داد و در جایگاه سوم گروه سایر حمل و نقل که بازدهی منفی 5.3 درصدی بدست آورده، قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس شرکت کابل البرز با رشد قیمتی 30 درصدی همراه شده و بدین ترتیب عنوان پر بازده ترین سهم را از آن خود کرده است. بعد از آن شرکت های ایران ارقام، تجهیز نیروی زنگان، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، بیمه سامان، آتیه داده پرداز، بانک مهر اقتصاد، بیمه میهن و دارو رازک در جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر کسب بیشترین بازدهی مثبت جای می گیرند.

بازگشت امید به بورس

در مقابل اما، شرکت نورد و لوله اهواز در نماد "فاهواز" که در بازار توافقی فرابورس معامله می شود با تجربه افت قیمتی 28 درصدی صدرنشین جدول کم بازده ترین سهام قرار می گیرد و در کنار آن شرکت های ساختمان اصفهان، سیمان لارستان، سولیران، بسته بندی ایران، آزمایش، سیمان باقران، تلیسه نمونه، سرمایه گذاری توسعه شمال و کارتن ایران جای می گیرند که در میان آنها تنها نمادهای "تلیسه" و "چکارن" در بازار عادی بورس و فرابورس معامله می شوند و مابقی نمادها در بازار توافقی فرابورس معامله می شوند.

بازگشت امید به بورس

در پایان این این گزارش می افزاید، در هفته گذشته بیش از پنج میلیارد و 517 میلیون سهم معامله شدند که این حجم معاملاتی ارزشی به مبلغ بیش از 10 هزار و 624 میلیارد ریال را رقم زده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر