بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
مدیر سرمایه گذاری های شرکت سبد گردانی نوین نگر آسیا

تحول در دو عامل، پیش شرطی برای صعود بورس

همانطور که می دانید مجموعه از عوامل در بازار سرمایه اثر می گذارند و منجر به افزایش یا کاهش قیمتها می گردد. آثار این عوامل تاثیر گذار را تحلیلگران در نوسانات قیمت و حجم معاملات می توانند مشاهده کنند. در ادامه فارغ از دلایل کاهش حجم به بررسی حجم معاملات پرداخته می شود.
کد خبر : ۱۶۸۴۸۵
نویسنده :
یارمحمدی

طی چند ماه اخیر حجم معاملات به شدت افت کرده و باعث شد تا بازار قدرت کافی برای رشد نداشته باشد و منجر به کاهش قمیت سهام شرکت ها شده است به طوریکه تا کنون صنعت خودرو 33 درصد کاهش داشته است.

مدیر سرمایه گذاری های شرکت سبد گردانی نوین نگر آسیا ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: همانطور که می دانید مجموعه از عوامل در بازار سرمایه اثر می گذارند و منجر به افزایش یا کاهش قیمتها می گردد. آثار این عوامل تاثیر گذار را تحلیلگران در نوسانات قیمت و حجم معاملات می توانند مشاهده کنند. در ادامه فارغ از دلایل کاهش حجم به بررسی حجم معاملات پرداخته می شود.

علی قاسم نژاد در ادامه افزود: در تصویر زیر نمودار قیمت شاخص کل و حجم معاملات واقعی بازار سرمایه (بورس و فرابورس) از سال 1390 تا کنون ( 20 شهریور 1395) مشاهده می شود. لازم به ذکر است که در نمودار حجم معاملات، انواع اوراق با درآمد ثابت، معاملات بلوکی ( با کد 2) و سایر مواردی غیر مرتبط خارج شده است.

تحول در دو عامل، پیش شرطی برای صعود بورس


تحول در دو عامل، پیش شرطی برای صعود بورس

وی گفت: همانطور که در تصاویر فوق مشاهده می شود بین افزایش و کاهش قیمت در بازار سرمایه و حجم معاملات رابطه یک به یکی برخوردار است. در دوره های رکود حجم معاملات از روندی کاهشی برخوردار می شود و به شدت کاهش می یابد و تا حدود 100 میلیارد تومان کاهش می یابد و در این محدوده پایدار می گردد. بلعکس در دوره های رونق حجم معاملات از روندی افزایشی برخوردار می شود و نهایتا تا سقف 700 800 میلیارد تومان به صورت ناپایدار افزایش می یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه «حال سوالی این است که حجم معاملات در حال حاضر چگونه است؟» گفت: همانطور که در تصویر زیر حجم معاملات 1.5 ساله اخیر مشاهده می شود، روند کاهشی است و نزدیک به 100 میلیارد تومان رسیده است ( 125 میلیارد تومان در 20 شهریور 1395).

تحول در دو عامل، پیش شرطی برای صعود بورس

در دوره رکودی که بازار سرمایه تا دیماه 1394 داشت روند معاملات کاهشی بود و بازار در محدوده 100 میلیارد تومان معامله می کرد. شرایط فعلی بازار هم مشابه سال 94 است ( کاهشی است و تقریبا به 100 میلیارد رسیده است) و تا زمانیکه این روند معکوس نگردد امیدی بر رشد پایدار بازار سرمایه نیست و در خوش بینانه ترین حالت شاهد رفتاری خنثی در بازار خواهیم بود.

قاسم نژاد گفت: تغییر مدیریت سازمان بورس و وضع قوانین جدید در خصوص سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در بازار سرمایه عاملی است که می تواند نقدینگی بازار را افزایش دهد و بازار را از این شرایط رکودی خارج کند و حداقل باعث تعمیق آن نگردد. در صورتی که این صندوق ها حتی به میزان یک یا دو درصد از حجم منابعی که در اختیار دارند را به بورس تزریق کنند، آثار مثبت آن در بازار سرمایه مشهود خواهد بود.

مدیر سرمایه گذاری های شرکت سبد گردانی نوین نگر آسیا در ادامه افزود: بازار سرمایه از وضعیت اقتصادی حاکم تاثیر مستقیم می گیرد و در شرایطی که تورم در حال کاهش است و رکود اقتصادی حاکم است نمی توان انتظار رشد پایدار را در بازار داشت. بازار سرمایه ما با تورم رابطه مستقیم دارد. بدین معنی در سالهایی که رشد تورم افزایشی است، بازار از رشد مناسبی برخوردار است و بلعکس. در نیمه دوم سال جاری پارامترهای دیگری را پیش رو داریم که می تواند نشانه هایی از رونق را در بورس آشکار کند. از جمله مهمترین آن می توان به افزایش نقطه به نقطه تورم که کمک کننده به بهبود وضعیت بنیادی، سودآوری و رشد قیمت سهام شرکت هاست، اشاره کرد.

وی در خصوص سیاستهای دولت برای خروج از رکود گفت: البته از قرار معلوم، دولت قصد دارد تا حدود 10 هزار میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی جهت پرداخت تعهدات خود به پیمانکاران منتشر کند که یک سیاست انبساطی اما با آثار تورمی مهار شده است که این امر عاملی کمک کننده برای خروج از رکود خواهد بود. با توجه به سال آخر اولین دوره ریاست جمهور آقای روحانی، قطعاً دولت علاقمند است همانطور که در کنترل تورم موفق بوده در خروج از رکود نیز توانایی خود را نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش صادرات نفت نیز جمله اتفاقات مثبتی است که می تواند به خروج رکود در اقتصاد کمک شایانی نماید.

وی با اشاره به چالش هایی که در بازار سرمایه طی چند ماه آینده با آنها روبروست اظهار داشت: با توجه به ابزارهای بدهی که در بازار سرمایه وجود دارد به نظر می رسد کاهش واقعی نرخ سود بانک ها عملیاتی نشود و این اوراق به عنوان یک رقیب در مقابل سپرده های بانکی ایفای نقش کنند. بنابر این در صورت کاهش مجدد نرخ سود سپرده ها به دلیل بالا بودن نرخ اوراق بدهی اثر مثبت کاهش نرخ سود، خنثی خواهد شد.

قاسم نژاد تصریح کرد: افزایش قیمت نفت از 25 دلا به محدوده 45 تا 50 دلار و پایدار شدن در این محدوده؛ می تواند منجر به توقف روند نزولی قیمت کالاها و محصولات پتروشیمی گردد و حتی می توان انتظار روند صعودی برای آنها متصور بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به وعده مسئولین مبنی بر تک نرخی کردن ارز، عنوان کرد: تک نرخی شدن ارز تا پایان سال جاری بر برخی صنایع اثر مثبتی خواهد داشت ولی به عنوان چالشی کوتاه مدت برای یکسری صنایع همچون گروه پتروشیمی و دارویی محسوب خواهد شد.

وی در خصوص سختگیری های بانک مرکزی برای ارائه صورت های مالی بانک ها گفت: ارائه صورت های مالی بانک ها طبق استانداردهای مشخص شده از عدم علاقمندی بانک مرکزی برای شناسایی درآمد کاذب برای این گروه، حکایت دارد که علت عمده آن افزایش تعاملات و شفافیت صورت های مالی این بنگاه های اقتصادی در تعامل با بانک ها و موسسات مالی بین المللی می باشد. این امر در کوتاه مدت اثر منفی بر گروه خواهد داشت اما در بلند مدت سختگیری های بانک مرکزی موجب قوت گرفتن بنیه بانک های داخلی و افزایش تعامل بین المللی آنها خواهد شد.

علی قاسم نژاد در خاتمه وضعیت بورس را در نیمه دوم سال پیش بینی کرد و گفت: به طور کل با توجه به برآیند پارامترهای مثبت و چالش هایی که بازار سرمایه با آن مواجه است، بازار صعودی ارزیابی می گردد و پیش بینی می شود در انتهای سال جاری عدد شاخص کل بورس سقف جدیدی نسبت به ابتدای سال جاری ثبت کند، اما انتظار نمی رود بازدهی بازار سرمایه در سال 1395 تفاوت معناداری با نرخ سود بانکی داشته باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
سلام
خیلی ساده است دست خود را از روی قانون بورس بردارند قانون جهانی را حاکم کنند بازار راه خود را پیدا میکند در شرایط فعلی عمرا حرکت ادامه دار داشته باشد چون همه دیگر میدانند بورس قانون ندارد گفته میشود رانت و قانون دست خودشان و دل بخواه است فقط گول نخورید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
تنها عاملی که میتواند بورس و تولید را رشد دهد برکناری طیب نیاست که انشاله در دولت بعدی نه خودشهست و نه ریسش.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
بورس را از دست این دولت ضد تولید بگیرید.