بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
مستطيل شيشه اي تالار

در انتظار روی خوش بورس

نماگر بازار سرمایه در حالی طی روز جاری با افزایش 62 واحدی مواجه شد که "دعبید" بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل اعمال نمود. به گونه ای که رشد حدود 38 درصدی ارزش سهام شرکت داروسازی عبیدی در فرآیند بازگشایی نماد معاملاتی آن پس از اعلام تعدیل مثبت 40 درصدی سود برآوردی موجب شد تا شاخص کل 56 واحد رو به بالا حرکت کند.
کد خبر : ۱۶۸۶۷۳
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.06.28 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 42 واحد کاهش به رقم 53309 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 639 واحد افزایش عدد 166505 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 22 واحد افزایش به رقم 27128 واحد رسيد.

همچنین در این روز "دعبید" با 56 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 53 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افزایش به رقم 809 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3398 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1246 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه یک روز پس از اتمام تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری روند بهتری را نسبت به روزهای گذشته سپری کرد و از یک سو شاخص کل بورس رشد حدود 62 واحدی را به ثبت رساند و از سوی دیگر ارزش معاملات امروز با افزایش قابل توجه نسبت به روزهای گذشته به رقمی حدود 340 میلیارد تومان رسید که البته در رشد امروز شاخص و ارزش معاملات روزانه دو نکته نهفته است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نماگر بازار سرمایه در حالی طی روز جاری با افزایش 62 واحدی مواجه شد که "دعبید" بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل اعمال نمود. به گونه ای که رشد حدود 38 درصدی ارزش سهام شرکت داروسازی عبیدی در فرآیند بازگشایی نماد معاملاتی آن پس از اعلام تعدیل مثبت 40 درصدی سود برآوردی موجب شد تا شاخص کل 56 واحد رو به بالا حرکت کند و در کنار آن نمادهایی همچون "فاراک"، شبندر" و "ومعادن" هر یک تأثیر مثبت کمتر از 20 واحدی بر روند نماگر بازار سرمایه اعمال نمودند که این میزان در مقابل افت قیمت در نمادهای "پارسان"، "فولاد" و "فملی" ناچیز بود. بر این اساس می توان گفت اگرچه شاخص کل بورس رشد 62 واحدی را برای معاملات امروز رقم زد، اما در صورتیکه رشد قیمت سهام شرکت داروسازی عبیدی با ارزش بازار 906 میلیاردی نبود، صعود شاخص اندک و نامحسوس تلقی می شد.

اما در این شرایط یک نکته در روند شاخص های بازار سرمایه مشاهده شد، این موضوع که شاخص کل هم وزن که بیانگر وضعیت معاملات روزانه بورس به شمار می رود و توجه سهامداران به این شاخص معطوف است، با رشد 77 واحدی مواجه شد که به نوعی نوید دهنده بهبود اوضاع معاملات امروز نسبت به روزهای گذشته بود.

بر اساس این گزارش، ارزش معاملات امروز بورس در شرایطی قابل توجه بود که بخشی از ارزش 340 میلیارد تومانی بورس به انجام معاملات بلوکی در نمادهایی همچون "جم"، "بترانس" و "پکرمان" در کنار معاملات اوراق مشارکت ملی نفت ایران اختصاص داشت. به گونه ای که تنها 10 درصد از ارزش معاملات امروز بورس یعنی حدود 36 میلیارد تومان در جریان معامله بلوک پتروشیمی جم رقم خورد که این موضوع نیز خود حائز اهمیت است.

بر اساس این گزارش، کلیت روند معاملات امروز بازار سرمایه در حالی مثبت ارزیابی می شود که افزایش قیمت جهانی شکر و نیز رشد قیمت جهانی ذغالسنگ بهانه ای شده تا توجه اهالی بازار سرمایه به گروه های مرتبط با این موضوع معطوف شود. به طوریکه اغلب نمادهای فعال در گروه قند و شکر و نیز ذغالسنگ در کنار برخی از تک سهم های گروه غذایی طی روزهای اخیر با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده اند. در این شرایط بسیاری از سهامداران و کارشناسان این بازار معتقدند که این مجموعه ها از پتانسیل اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی متأثر از رشد نرخ فروش محصولات تولیدی آنها در بازارهای جهان برخوردارند که در این بین یک موضوع قابل اهمیت است و آن امکان تداوم روند صعودی قیمت ها است که در صورت ادامه دار بودن آن برآوردها برای تعدیل مثبت شرکت ها هر چه بیشتر تقویت می شود.

طی معاملات روز جاری طی دقایقی موجی از تقاضا برای خرید سهام در گروه پالایشی ها شکل گرفت که البته چندان پایدار نماند و موجب رشد قابل توجه ارزش سهام آنها نشد. در کنار آن نماد معاملاتی شرکت ذوب آهن اصفهان همچنان پر تقاضا ظاهر شد. این مجموعه در پی انتشار برخی از اخبار از سوی مدیرعامل این مجموعه مبنی بر تعیین تکلیف زمین های ذوب آهن و برنامه افزایش سرمایه آن چند روزی است که با رشد قیمت سهام مواجه شده و بار دیگر در کانون توجه سهامدارن قرار گرفته است.

علاوه بر این، فردا برنامه عرضه اولیه دیگری در فرابورس انجام می شود و طی آن بخشی از سهام شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان عرضه می شود، نمادی که نیامده تعدیل مثبت 73 درصدی سود برآوردی بر اساس عملکرد سه ماهه سال مالی جاری را به بازار سرمایه ارائه کرده تا مهر تأییدی باشد بر عملکرد مناسب این مجموعه.

در پایان این گزارش، مهلت تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری در حالی طی روز گذشته به پایان رسید که بازار سرمایه بهانه اصلی رکود معاملات در شهریور ماه جاری را پشت سر گذاشت. از این رو بسیاری از سهامداران در انتظار معاملات مهر ماه و شروع رالی صعودی بورس هستند تا به واسطه رشد قیمت سهام شرکت ها اندکی از ضرر و زیان آنها که در این مدت متحمل شدند، جبران شود و باید دید که بورس در مهر ماه روی خوش خود را به سهامداران نشان می دهد یا خیر؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جواهر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
سهام وخارزم را با 25 تومان سود و مجمعی که یک ماه دیگر برای تقسیم سود دارد و nev بالای 200 تومان و افزایش سرمایه ای که دارد را با قیمت107 تومان در یابید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
تا به دولت جدید نیاد بورس روز خوش نخواهد داشت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
شاخص دورغین.
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
روز خوش بورس وقتی است که قانون بورس اصلاح شود تا ناحقی و بی عدالتی کمتر شود در غیر این صورت بورس با این دولت که فقط حرف میزند و دریغ از نیم عمل روز خوشی وجود ندارند ......
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
درحیرتم با این وضع اقتصادی ورکود اقتصادی چگونه یک عده میان در بورس نیوز به دولت فعلی رای آری میدهند آخر مگر با سرنوشت شما این دولت بازی نکرده پنچاه سه درصد آری چها وهفت درصد خیر ما مردم خلایق هر چه لایق