بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
در بررسی بازدهی صنایع و شرکت های بورس در نیمه اول امسال بدست آمد:

معرفی ترین های بورس در نیمه اول سال

بازار سرمایه در سال 95 با چالش های متعددی همچون کنترل نرخ تورم و رکود عمیق صنایع و اقتصاد کشور، عدم تمدید معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و نیز به تعویق افتادن روند اجرای طرح برجام مواجه شد.
کد خبر : ۱۶۸۸۸۲
نویسنده :
جمشیدی

معاملات بازار سرمایه در نیمه اول سال جاری علیرغم تصورات و انتظارات فعالان بازار سرمایه پیش رفت و در حالی که انتظار می رفت تا روند صعودی ارزش سهام شرکت ها که از سه ماهه پایانی سال گذشته آغاز شده بود، طی سال جاری نیز تداوم داشته باشد، اما اغلب سهامداران زیان را برای معاملات شش ماهه اول امسال به ثبت رساندند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در سال 95 با چالش های متعددی همچون کنترل نرخ تورم و رکود عمیق صنایع و اقتصاد کشور، عدم تمدید معافیت مالیاتی اجرای برنامه افزایش سرمایه شرکت ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و نیز به تعویق افتادن روند اجرای طرح برجام مواجه شد. عواملی که هر یک به نوبه خود دست به دست هم دادند تا نقدینگی موجود در بورس رفته رفته از این بازار خارج شود و حجم و ارزش معاملات روزانه به رقم های اندک دست یابد. در این شرایط کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد به دلیل عدم تبعیت اغلب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری از ابلاغیه بانک مرکزی نتوانست محرکی برای سوق یافتن موج نقدینگی به بورس شود.

علاوه بر این، در نیمه اول سال جاری تغییری در تیم مدیریتی سازمان بورس ایجاد شد و طی آن رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأیید اعضای شورای عالی بورس تغییر یافت و شاپور محمدی سکان هدایت بازار سرمایه را به دست گرفت. این موضوع در حالی طی روزهای ابتدایی مورد استقبال سهامداران قرار گرفت که خیلی زود هیجان سهامداران برای خرید سهام فروکش کرد.

بر اساس اطلاعات موجود، شاخص کل بورس در حالی از ابتدای سال جاری تا شهریور ماه با افت حدود پنج هزار واحدی در کانال 76 هزار واحدی ایستاد که در این مدت بورس بازدهی مثبت 8.5 درصدی را محقق ساخت.

علاوه بر این، در میان صنایع مختلف فعال در بورس صنعت سایر حمل و نقل به واسطه رشد 115 درصدی تک سهم فعال در آن یعنی "تجار" عنوان پر بازده ترین صنعت را از آن خود ساخت و در کنار آن صنعت مخابرات با ثبت بازدهی مثبت حدود 100 درصدی در جایگاه دوم پر بازده ترین صنایع نشست. ردیف سوم نیز به گروه استخراج ذغال سنگ با کسب بازدهی مثبت 85 درصدی اختصاص یافت.

گروه مذکور با توجه به افزایش قیمت ذغالسنگ در بازارهای جهانی و نیز انجام مذاکراتی میان مجموعه های فعال در این صنعت با سازمان های ذیربط مبنی بر آزادسازی قیمت ذغالسنگ همچنان یکی از گروه های مورد وثوق سهامداران به شمار می رود و روند رو به رشد متداومی را سپری می کند.

این در حالی است که افت 36 درصدی ارزش سهام شرکت کنتورسازی ایران به عنوان تنها نماد فعال در گروه ابزار پزشکی سبب شد تا این صنعت به عنوان کم بازده ترین گروه مطرح شود. علاوه بر آن، گروه وسایل ارتباطی با تحقق بازدهی منفی 11درصدی و نیز صنعت استخراج نفت به جز اکتشاف با کسب بازدهی منفی هشت درصدی رتبه های دوم و سوم کم بازده ترین صنایع را از آن خود کردند.

بر اساس این گزارش، در خصوص سهام شرکت های فعال در بورس نیز شرکت داروسازی عبیدی با تجربه رشد 257 درصدی در جایگاه نخست جدول رده بندی شرکت ها از نظر کسب بازدهی مثبت قرار گرفت. اما نکته جالب توجه اینکه رتبه نقد شوندگی "دعبید" 445 مرتبه محاسبه می شود که این رقم در انتهای جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر رتبه نقد شوندگی است و نشان از آن دارد که حجم معاملات این نماد و قابلیت نقد شوندگی آن بسیار پایین است.

علاوه بر آن رتبه دوم پر بازده ترین سهم به شرکت آتیه داده پرداز که یکی از سهام هایی است که به تازگی وارد فرابورس شده، اعطا می شود. "اپرداز" در مدت معاملات 35 روز بازدهی مثبت 193 درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد. همچنین جایگاه سوم به شرکت محورسازان ایران خودرو در نماد "خمحور" با رشد 182 درصدی ارزش سهام آن اختصاص می یابد.

معرفی ترین های بورس در نیمه اول سال

در مقابل اما، شرکت های پتروشیمی جهرم، سرمایه گذارای ساختمان بین المللی، زامیاد، کشتیرانی آریا، شیمیایی فارس از جمله مجموعه هایی هستند که با افت قیت سهام مواجه شدند و بیشترین بازدهی منفی را در نیمه اول سال جاری رقم زده اند.

معرفی ترین های بورس در نیمه اول سال

در پایان این گزارش می افزاید، در نیمه اول سال جاری بیش از 163 میلیارد و 856 میلیون سهم مورد داد و ستد قرار گرفت که این رقم ارزشی به مبلغ بیش از 372 هزار و 702 میلیارد ریال را در بورس رقم زده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر