بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
معاملات روز جاری در حالی آغاز شد که تب و تاب خرید سهام و وجود تقاضا در بین اغلب سهام شرکت های فعال بورسی قابل مشاهده بود اما در ادامه بازار، مورد هدف قرار گرفتن لیدر تازه بر مسند نشسته بورس یعنی سهام شرکت سایپا توسط دو حقوقی عجول و یا بهتر بگوییم دو حقوقی بازار نشناس سبب شد تا عرضه های آبشاری این کد در نماد "خساپا" سبب ترس اهالی تالار و عقب نشینی آنها از خرید سهام در گروه های مختلف فعال بورس شد.
کد خبر : ۱۶۸۹۱۸
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.07.04 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 87 واحد افزایش به رقم 53783 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 588 واحد افزایش عدد 169482 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 62 واحد افزایش به رقم 27423 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 115 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "سیلام" با 15 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.6 واحدکاهش به رقم 822 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2968 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1749 میلیارد ریال رسید.

دومین روز از معاملات بازار سرمایه در ماه جاری با رشد 174 واحدی شاخص کل و ورود این نماگر به کانال 77 هزار واحدی همراه بود اما بازار امروز یک تفاوت قابل توجه با معاملات دیروز داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، معاملات روز جاری در حالی آغاز شد که تب و تاب خرید سهام و وجود تقاضا در بین اغلب سهام شرکت های فعال بورسی قابل مشاهده بود اما در ادامه بازار، مورد هدف قرار گرفتن لیدر تازه بر مسند نشسته بورس یعنی سهام شرکت سایپا توسط دو حقوقی عجول و یا بهتر بگوییم دو حقوقی بازار نشناس سبب شد تا عرضه های آبشاری این کد در نماد "خساپا" سبب ترس اهالی تالار و عقب نشینی آنها از خرید سهام در گروه های مختلف فعال بورس شد، امروز حرکت عجولانه این حقوقی فعالان بازار سرمایه را به یاد رفتار حقوقی معروف نماد "وبصادر" در گذشته ای نه چندان دور انداخت، مطمئناً اگر رفتار عجولانه و خودخواهانه این دو حقوقی در معاملات امروز سایپا نبود، تداوم جو مثبت بر لیدر بورس و انتقال آن به کلیت بورس می توانست بازار سرمایه را وارد روند تازه ای از آغاز یک حرکت صعودی نماید اما متأسفانه کم نیستند سهامداران عمدتاً حقوقی که اولین و تنها گزینه تأمین مالی به جهت رفع مشکلات و هزینه های آنها که عمدتاً نیز مربوط به بازاری خارج از بورس می باشد همین بازار سرمایه و فروش آّبشاری سهام است.

واقعاً در جاییکه هر کدام از ارکان بازار سرمایه و در رأس آنها برخی حقوقی ها کشتی بورس را مال خود دانسته و اقدام به سوراخ نمودن آن می کنند دیگر چه انتظاری از بقیه می رود؟ آیا عرضه های امروز در برخی نمادها باز هم بر گردن دولت و وزارت اقتصاد و مسئولین است؟ وقتی سهامداران و فعالان این بازار چنین رفتاری با بازار با سرمایه بیمار تازه از بسته بلند شده دارند دیگر نباید توقع رسیدن یک معجزه از عالم غیب برای سر و سامان دادن بازار سرمایه داشته باشیم. این حقوقی هایی که امروز در پی رشد 5 تا 7 درصد سهام شرکت ها اینگونه سر از لاک بیرون می آورند و از خواب غفلت بیدار می شوند در زمان هایی که همین سهام با افت 30 تا 50 درصدی مواجه می شوند کجا هستند؟

امروز آن صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که لطف مسئولین شامل حالشان شد و به آنها اختیار داده شد که تا سقف 15 درصد در بورس سرمایه گذاری کنند کجا بودند؟ آن روزی که برخی تحلیلگران خوش بین بورس دم از نتیجه رویایی مصوبه مذکور برای بورس می زدند کجا هستند تا جولان حقوقی ها بر روی دست و پای حقیقی ها را ببینند.

امروز بازار سرمایه و قمیت های آخرین معامله اغلب سهام شرکت ها نشان داد که زور فروشندگان بسیار بیشتر از خریداران می باشد چرا که تقابل حقوقی در برابر حقیقی نتیجه ای از پیش معین دارد لذا اگر اراده ای برای بازگرداندن بازار سرمایه به روند صعودی وجود دارد باید از همین فردا قدرت نقدینگی به رخ فروشندگان کشیده شود، شک نداریم که با تقویت دو یا سه صنعت مورد وثوق و تأثیر گذار بر جو روانی بورس می شود در مدت زمانی کوتاه تر از آنچه که تصور آن را داشته باشیم همین فروشندگان امروز را در صف های خرید جای دهیم چرا که اغلب این فروش ها در جهت نوسانگیری از حقیقی ها و نا آگاهان است و کمتر است و کمتر عرضه ای را شاهد هستیم که از سر ناچاری و کسب نقدینگی مورد نیاز می باشد.

در پایان سخنی هم با مدیران و مسئولین بازار سرمایه داریم، فرصت برای هدایت دوباره بورس به راه صعود از آنچه که تصور می کنیم کمتر است شاید فردا فرصت آخر باشد. با انجام معاملات بلوکی همانند کاری که بر دو نماد "فارس" و "وپاسار" امروز انجام شد، روند صعودی به بورس باز نمی گردد و تنها صورت مسئله پاک می شود، امروز بورس ایران شاخص کل نیست بلکه این قیمت سهام شرکت ها و جو روانی حاکم بر بورس است که روند بازا را نمایان می سازد لذا تقاضا داریم به جای فعالیت عبث و بیهوده بلوک زنی به جهت رشد شاخص کل، جلسه ای را با مدیران صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت تشکیل دهید و آنها را مجاب کنید تا از فردا 5 درصد از منابع خود را به جهت حمایت از بورس و ایجاد سد در برابر فروشندگان و نه خرید سهام از صف فروش و در کف قیمتی وارد بورس نمایند.

اگر در برابر عرضه های فردا خریداری با یک سوم قدرت فروشندگان حضور داشته باشد مطمئن باشید نیمی از همان فروشندگان در کسری از ثانیه در قامت خریدار حاضر خواهد شد چرا که متأسفانه امروز در بازار سرمایه ما افتخار اغلب مدیران به خاک سیاه نشستن سهام شرکت ها پس از فروش و خروج آنها از سهام است از همین رو اگر مدیری احساس کند ممکن است به اندازه یک درصد سهام شرکتی پس از فروش آنها رشد نماید برای حفظ جایگاه و میز مدیریتی خود دست به انجام چنین ریسک بزرگی نمی زند، فردا روز سرنوشت بورس در فصلی است که از آن به عنوان فصل مهر بورس یاد شده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
بورس مهر و بهار نداره همش کار خودشونه. توی مطلب دیروز که شاد و خرم از همه چیز تعریف میکردید عرض کردم که خودرویی ها و سایپا الکی مثبت شدن تا منافع آقایان تامین بشه و فردا(امروز) قرمزپوش میشن
شاهین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰
بنظرمن خریداران امروز خساپا بسیار پرقدرت ظاهرشدند و فردا با تجدید قوا عرضه ها را پودر خواهندکرد معامله بیش از 205 مبلیون سهم بدون معامله حتی یک برگ سهم درقیمتهای منفی بسیارگویاست .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
بازم که شاخ شدی، فردا لیدر تبدیل به یه موش می کنیم.
امیر
GERMANY
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
گل گفتی بورس نیوز جان.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
تشکر خوب بود فقط پیگیری کنید تا قانون بورس آزاد شود تا پای سرمایه دار خارجی به بورس باز شود آن وقت چه کسی جرعت به آتش کشیدن بازار را دارد چون تمام سرمایه اش به امید خدا به آتش کشیده میشود ...
بانوی ایرانی
-
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
این حقوقی های بی مسئولیت هدفشان چه بود ؟دهان کجی به دست اورد رئیس جمهور محترم مردم از سازمان ملل و گفتگو با روسای کشورهای مهم ,یا پر کردن کسری حساب سوگولیهایشان در اخرین روزهای مسافرتی تابستان ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
امروز که حقوقی بازار را خراب کرد و اندک اطمینان بدست آمده را تا مرز نابودی پیش برد به قول شما فردا روز مهمی است
هادی
RUSSIAN FEDERATION
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۴
شما خواب بودید .
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
دولت کمک میکند که بورس هم در رکود سنگین باشد و سرمایه حقیقی ها آب شود چون راهی برای کنترل تورم بلد نیست بهترین راه همین پاک کردن صورت مسله است میدان را به افراد کار بلد هم نمیدهند ......
سید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
دولتی سرکار میاید تورم ایجاد میکند به منافع یک عده وحالا دولتی میاید میشود دولت ضد تورم در این میان این مردم بیچاره با بازی اینان نابود میشود اگر خلق الله در این جریان خود کشی کند یا به زندان رود به حال هیچکس فرقی نمیکند مسلمان بودن فقط بظاهر سازی نیست بلکه به عمل است