بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کارشناس بازار ارز و آتی سکه کارگزاری بانک سامان عنوان کرد:

توان بالقوه دلار برای افزایش قیمت

روند قیمتی دلار در شهریور ماه پس از طی یک آرام ترین ماه در 2 سال گذشته، بسیار ملایم و رو به بالا بود، در ابتدای ششمین ماه از سال، دو سناریو در خصوص چگونگی روند این ارز در بازار مطرح بود که یکی به افزایش تقاضای مسافرتی و تجاری و به دنبال آن افزایش دلار اشاره داشت و دیگری به افزایش فشار عرضه های بازار سازها معطوف شده بود که طبق سناریوی دوم قیمت دلار به دلیل کنترل بانک مرکزی به عنوان بازارساز تقریباً روند هر دلار آمریکا ثابت ماند.
کد خبر : ۱۶۸۹۶۵
نویسنده :
یارمحمدی

در آخرین ماه فصل تابستان سال جاری هر دلار آمریکا از محدوده 3535 تومان با روندی نوسانی رو به بالا به 3558 تومان رسید. البته در این بین بیشترین قیمتی که این ارز به خود دید 3568 تومان بود.

کارشناس بازار ارز و آتی سکه کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: روند قیمتی دلار در شهریور ماه پس از طی یک آرام ترین ماه در 2 سال گذشته، بسیار ملایم و رو به بالا بود، در ابتدای ششمین ماه از سال، دو سناریو در خصوص چگونگی روند این ارز در بازار مطرح بود که یکی به افزایش تقاضای مسافرتی و تجاری و به دنبال آن افزایش دلار اشاره داشت و دیگری به افزایش فشار عرضه های بازار سازها معطوف شده بود که طبق سناریوی دوم قیمت دلار به دلیل کنترل بانک مرکزی به عنوان بازارساز تقریباً روند هر دلار آمریکا ثابت ماند.

نیما کرامت در ادامه افزود: این روزها بانک مرکزی بر عرضه های خود بسیار توجه کرده و این باعث شده تا نرخ هر دلار آمریکا نوسانات ملایمی داشته باشد و از هیجان دور بماند.

وی در خصوص دلایل نوسانات مثبت و ملایم دلار در شهریور ماه گفت: در حال حاضر بیشتر نگاه ها به نرخ درهم، دلار در کشورهای همسایه، تقاضای نقدی دلار در بازار و حضور بازارساز جلب شده و هر یک از این عوامل موجب ایجاد نوساناتی کوچک در این بازار شده است. البته در روزهای ابتدایی شهریور ماه که قیمت دلار به بیشترین حد خود افزایش یافته بود، شاهد کاهش قیمت اونس جهانی بودیم که این موضوع سکه بازها را به سمت بازار ارز روانه کرد و به کمک افزایش نرخ حواله درهم، نوسانات مثبتی را در قیمت هر دلار در پی داشت.

کرامت تصریح کرد: از جمله اتفاقات مهمی که این روزها در بازار ارز شاهد هستیم، عقد پیمانهای پولی دو جانبه با کشورهایی همچون روسیه و ترکیه می باشد که از معاملاتشان دلار حذف شده و این امر هم تقاضا و هم عرضه ارز را کاهش می دهد.

وی گفت: در بازار ارز شاهد تقابل بین سفته بازها و بازارساز هستیم، که برآیند حرکات آنها ثابت ماندن نرخ ارز می باشد.

این کارشناس بازر ارز با اشاره به بحث تک نرخی شدن ارز اظهار داشت: به نظر می رسد تک نرخی شدن ارز تورمی هر چند اندک را در پیش داشته باشد چرا که بعد از یکسان سازی نرخ ارز قیمت کالاها به قیمت واقعی دلار میل پیدا می کند. از طرفی پیش بینی می شود در کوتاه مدت هر دلار به سطح 4 هزار تومان و در بلند مدت تا سقف 4500 تومان نیز رشد یابد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر که تورم کاهش یافته و تا حدودی تحریم ها از بین رفته اند دیگر نیازی به چند نرخی ارز نمی باشد اما با وجود فراهم شدن شرایط برای یکسان سازی نرخ ارز، دولت بنا به دلایلی این امر را به تعویق انداخته است که از جمله آن دلایل می توان به بازگشت تورم، انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا و عدم دسترسی کامل به منابع و برقراری سوئیفت بانکی اشاره کرد.

کرامت در خاتمه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری روند قیمتی دلار نوسانات هیجانی و مثبتی به خود ببیند و پس از انجام آن نیز به دلیل ایجاد تورمی که از افزایش ضریب تکاثر پول نشأت می گیرد و افزایش نرخ ارز در بودجه دولت این ارز به روند صعودی خود ادامه دهد و به عبارتی دیگر دلار دیگر کاهشی نخواهد شد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
سلام از دلار فقط کرانی انرا می فهمند وعوامل کاهنده ارزش ذلار اصلا وجود ندارد به این می کویند فساد سازی نهادینه شده در افکار مردم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۷
دلار شب عید چهار تومنه ،هیچ پایینی نداره ،ممنون از گزارشتون
صمدیار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
متشکرم از کارشناس محترمتون جناب استاد کرامت که همیشه مارا در بورس نیوز با راهنماییاشون مستفیذ میکنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
ایشالا دلار رو تک نرخی کنند تا حداقل بخشی از این همه رانت خواری و فساد توو این بازار از بین بره
امیدواریم
نوسانگیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲
دلار رو اگر بتونن همون بین سه و پونصد تا چهارتومن تک نرخی کنند و بالا نره ،خیلیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۵
خسته نباشید؛با این اختلاف تورمی که ما هر ساله داریم ،دلار رو نمیتونن کنترل کنن و ثابت نگه دارن
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
تا طلای جهانی انس کاهش پیدا میکنه،سکه بازها دلار رو گرون میکنند تا قیمت سکه کاهش پیدا نکنه