بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
کد خبر : ۱۶۹۲۱۵


گفتگوی اختصاصی رادیوسهام با خواجه نصیری در خصوص نقش بازارگردان ها در بورس ایرانبازار سرمایه ایران همیشه از نوسانات قیمتی و بالا و پایین شدن های بی دلیل رنج برده و همین موضوع باعث ضرر و زیان های زیادی به سهامداران شده است و ما شاهد رشد قیمتی زیاد و یا بالعکس افت قیمتی شدید در قیمت سهم‌های مختلف هستیم. گویا وجود یک نهاد در بازار سرمایه الزامی است تا از این معاملات بی منطق جلوگیری کند؛ حرفه ای که شاید تا به الان در بازار ایران وجود نداشته و یا اگر بوده بسیار کمرنگ حضور یافته است. بازارگردان حرفه ای و متعهد به وظایف به خود نقش بسزایی در بازار ایفا می کند. چنین نهادی در بازارهای جهانی حضور پررنگی داشته و نقش بسزایی ایفا می کند. در این خصوصرادیوسهام با محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه آرمان گفتگو کرده است که این شرکت یکی از موفق ترین شرکت های تامین سرمایه در ایران محسوب می شود.

۱- تعریف بازارگردانی از نگاه شما چیست؟بازارگردانی را تعریف کنید؟

بازارگردانی سهام یا بازارگردانی اوراق یک فعالیت سودآور و بسیار مهم است که در آن یک شرکت نقش بازارگردان را برای سهم در محدوده قیمت های متفاوت دارد و از ایجاد نوسانات قیمتی بی دلیل جلوگیری می کند. بازارگردان ها از حضور سفته بازان در یک سهم جلوگیری می کنند و معاملات یک سهم را متعادل می نمایند که متاسفانه در بازار ایران به طور حرفه ای این کار صورت نمی گیرد. این فعالیت ها فعالیت هایی هستند که از معافیت مالیاتی برخوردارند و به همین علت می توانند برای شرکت ها بسیار سودآور باشند اما همان طور که گفته شد جزو فعالیت هایی هستند که در بازار سرمایه ایران به طور حرفه ای وجود ندارند. بازار گردانان می توانند تامین کنندگان نقدینگی موجه، مناسب و به موقع برای بازار باشند.

۲- این فعالیت در دنیا به چه صورت است؟آیا در بازارهای جهانی ما شاهد چنین موضوعی هستیم؟

امروزه در بازارهای بزرگ دنیا بازارگردانان به طور حرفه ای حضور دارند و منجر به ایجاد معاملات پربسامد می شوند، بازارگردان ها از فرصت های مناسب بازار اسنفاده کرده و از این طریق به نقدینگی بازار کمک می کنند و موجبات نقدینگی راحت تر را فراهم می آورند و همچنین معاملات سهم را سهل می نماید.

۳- در بازار ایران این موضوع چگونه است؟ حضور بازارگردان در بازار ایران چگونه می تواند مفید باشد؟

پیشنهاد بنده این است که اگر در بورس دامنه نوسان برداشته شده و به جای آن از بازارگردان های متعهد به نقدشوندگی استفاده شود و این نقش وارد بازار ایران شود موجبات اصلاح قیمت ها فراهم شده و تاثیرت بسزایی بر بازار و قیمت های آن می گذارد. نوسانات بازار سهام در ایران بسیار بالاست و بازار از این نوسانات و بالا و پایین شدن های بی دلیلی که گاهی اتفاق می افتد، رنج می برد جای خالی بازارگردان های حرفه ای در بازار سرمایه به جد احساس می شود.

۴- ناظر بازار نمی تواند از این نوسانات بی دلیل جلوگیری کند؟آیا نوسانات توسط این نهاد نظارت نمی شود؟

بسیاری از سهام فعال در بازار سرمایه ایران متولی خاصی ندارند و بسیاری از شرکت ها در این بازار بدون متولی اند ضمن اینکه شرکت ها در ایران به علت تبعیت از قوانین اسلامی نمی توانند از سهام خزانه نمی توانند در مجموعه خود استفاده کنند و اینجاست که عده ای از افراد با اهداف مختلف وارد یک سهم شده و به راحتی آن را دستخوش تغییرات بی دلیل می کنند و ما شاهد نوسانات زیاد بی دلیل و غیرعادی در قیمت های سهام هستیم ضمن اینکه در این موارد ناظر بازار نیز نمی تواند قیمت ها را دستکاری کند چرا که این عمل قانونی نیست و به همین دلیل می توان مدعی شد چنان چه یک بازارگردان متعهد حضور داشته باشد نقس بسزایی در روان کردن معاملات سهام دارد.

۵- بازارگردان ها در بازار چه وظایفی دیگری دارند؟ وظایف آن‌ها معطوف به چیست؟

همانطور که گفته شد بازارگردان ها باید متعهد به نقدشوندگی باشند و به روان سازی و ایجاد معاملات پربسامد در بازار کمک نمایند. در ایران فعالیت بازارگردانی به طور جدی شکل نگرفته و بایستی بازارگردان های حرفه ای در بازار ایران حضور یابند و می توان گفت فعالیت بازارگردانی در ایران شکل نگرفته است. فعالیت های این چنینی در دنیا جزو فعالیت های سودآور محسوب می شود البته محدوده فعالیت بازارگردان ها مشخص و قانونی است و از قوانین خاص خود تبعیت می کند. فعالیت های بازارگردانی معطوف به افزایش نقدشوندگی است و از بلوکه کردن نقدینگی یا ورود بی از حد نقدینگی و یا خروج بیش از اندازه آن به یک سهم جلوگیری می کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر