بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
تاکنون روال عادی و همیشگی بورس چنین بود که خرد جمعی و کلیت بازار در میان گروه های مختلف، هر مقطع زمانی یک صنعت خاص را دارای پتانسیل رشد ارزیابی می کرد و حجم نقدینگی افراد به سمت سهام شرکت های فعال آن سرازیر می شد؛ آنچنان که حرکت سهام در یک گروه و یا صنعت خاص به صورت دسته جمعی و با حضور اکثریت نمایندگان آن روی می داد.
کد خبر : ۱۶۹۲۷۳
نویسنده :
کیوان فر
دیدگاه سرمایه گذاران بورسی به خرید سهام این روزها شکل تازه ای به خود گرفته و تغییراتی در استراتژی اغلب فعالان بازار مشاهده می شود که در نوع خود جای تأمل و البته جالب توجه به نظر می رسد.

به گزارش بورس نیوز، تاکنون روال عادی و همیشگی بورس چنین بود که خرد جمعی و کلیت بازار در میان گروه های مختلف، هر مقطع زمانی یک صنعت خاص را دارای پتانسیل رشد ارزیابی می کرد و حجم نقدینگی افراد به سمت سهام شرکت های فعال آن سرازیر می شد؛ آنچنان که حرکت سهام در یک گروه و یا صنعت خاص به صورت دسته جمعی و با حضور اکثریت نمایندگان آن روی می داد.

اما نکته جالب توجه در این روزهای بازار آن است که در اکثر گروه ها دیگر خبری از حرکت های دسته جمعی و یکپارچه به چشم نمی خورد و تغییر روندها و تحرکات تنها به یک سهم خاص از یک گروه معطوف می شود. اتفاقی که دیروز هم در گروه های متعددی از جمله خودرویی، پالایشی، قندی و رایانه و نظایر آن مشاهده شد.

بدین ترتیب با استراتژی جدیدی که این روزها بر دیدگاه سرمایه گذاران و سهامداران غالب شده، دیدیم که دیروز در گروه خودرویی سهمی همچون سایپا در حالی پس از 253 میلیون معامله با صف خرید حدود 71.6 میلیونی رو به رو شد که در مقابل، سایر نمادهای خودرویی و حتی زیر مجموعه های خود "خساپا" همچون زامیاد، سایپا دیزل و پارس خودرو حتی تا نزدیکی آستانه منفی و حداقل قیمت مجاز روزانه نیز پایین رفتند.

در گروه پالایشی هم مشاهده می شود که در حالی سایر سهم ها همانند "شبندر" که زمانی پیشتاز گروه و لیدر بازار بود، امروزه چندان نمی تواند پر قدرت ظاهر شود. بلکه قدرت در دستان نماد "شبریز" افتاده تا در افت قیمت سهام پالایش نفت بندر عباس، روندی مثبت را در پیش گیرد.

یا در گروه قندی همه نمادها در حالی قرمز پوش شدند که سهم "قمرو" راه خود را از سایر نمادهای گروه جدا کرد و صف خرید بود.

"مداران" هم در گروه رایانه ای بورس از وضعیتی مشابه برخوردار بود؛ تا جاییکه این سهم در حرکت نوسانی و کم رمق هم گروهی هایش صف خرید شد و معاملات نسبتاً پر حجمی را در اختیار داشت.

اما سوال اصلی اینجاست که چه عاملی موجب بروز این دیدگاه در سرمایه گذاران و فعالان بازار سهام شده است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت شاید مهمترین عاملی که می توان در رابطه با این نحوه عملکرد و با یک استراتژی جدید معاملاتی که امروزه در میان سرمایه گذاران و سهامداران فراگیر شده، اشاره کرد، عامل نقدینگی باشد. فاکتوری مهم و اثرگذار که می تواند روند سهمی را بدون دخالت هیچ عامل بنیادی و اقتصادی دیگری دگرگون سازد.

چرا که این روزها بازار سهام به شدت از نبود نقدینگی رنج می برد و سرمایه های افراد در میان هر گروه به سمت آن سهامی می رود که در قیاس با بقیه هم گروهی هایش از پتانسیل بالاتری برخوردار بوده، سهام شناور آزاد و یا سرمایه پایین تری داشته باشد تا براحتی با نقدینگی کمتری امکان رشد بیشتری پیدا کند و به صف خرید برسد.

به عبارتی به نظر می رسد در دوره فعلی نقدینگی در بورس به صورت کاملاً برنامه ریزی شده و با حساب و کتاب خاصی میان گروه ها و صنایع مختلف در گردش می باشد تا هر بار در هر گروه، سهی که طبق عوامل مذکور در بالا، شرایط مساعدتری را دارد مورد هدف قرار دهد که البته این رفتار را با توجه به افت قیمت ها و نبود انگیزه و فروشنده بالقوه، بیشتر در سهام کوچک می توان به چشم دید.

همین تزریق نقدینگی حساب شده به سهم است که موجب می شود سهمی همانند سایپا در غلبه روند منفی بر کلیت گروه، با آن حجم عظیم معاملاتی صف خرید میلیونی هم داشته باشد. چرا که اهالی بازار با مشاهده پتانسیل های لازم برای یک سهم به سراغ آن می روند و در ادامه وجود اخبار و اطلاعات پشت پرده هم می تواند مزید بر علت شده و به سهم قدرت لازم را جهت رشد اعطا کند.

در نتیجه اینگونه نیست که وقتی همه سهام یک صنعت خاص با نزول قیمت ها همراه است و تنها یک سهم همچنان تمایل به رشد دارد، یعنی خرد جمعی در خصوص ارزنده بودن آن سهم از اطمینان لازم برخوردار است و مابقی سهام آن گروه مناسب سرمایه گذاری نیستند؛ بلکه علت اصلی این قضیه همان قدرت نقدینگی است که با نیم نگاهی به اخبار داخلی و اتفاقات پیرامون و پشت پرده یک شرکت به سراغ سهام آن می رود. اما اینکه یک گروه به صورت یکپارچه و با حضور دسته جمعی نمادهای فعال خود در یک جهت خاص حرکت نمی کند، در کم بودن حجم نقدینگی مورد انتظار بازار است که به اندازه لازم برای به حرکت در آوردن یک گروه کافی نیست و زورش تنها به حرکت دادن یک سهم می رسد.

به هر ترتیب این هم دیدگاه جدیدی است که این روزها در بورس به اجرا در آمده و تأکید بر این نکته دارد که در هر شرایط و هر زمانی سرمایه و پول، به خوبی راه خود را پیدا می کند و گویا استراتژی فعلی بازار همین اتفاقی است که اخیراً در بازار قابل مشاهده است. بگونه ای که به نظر می رسد تا زمانی که نقدینگی پر قدرت برنامه خاصی برای ورود به بورس نداشته باشد شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر