بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
رکود در حوزه ساختمان و سیمان کماکان وجود دارد و محرک جدی جهت برون رفت از شرایط فعلی وجود ندارد. البته در این شرایط جلسات متعددی میان انجمن صنفی گروه برگزار شده و از دولت خواسته شده تا بسته حمایتی در این خصوص تدوین گردد.
کد خبر : ۱۶۹۵۹۸
نویسنده :
جمشیدی

اعمال کاهش تخفیفات نرخ فروش سیمان از سوی شرکت های تولید کننده و نیز کاهش نرخ سود تسهیلات سیمانی از 28 به 18 درصد از جمله موضوعاتی است که در خصوص صنعت سیمان مطرح شده و هر یک می تواند تبعات مختلفی بر وضعیت عملیاتی و سودآوری این مجموعه ها در پی داشته باشد.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: رکود در حوزه ساختمان و سیمان کماکان وجود دارد و محرک جدی جهت برون رفت از شرایط فعلی وجود ندارد. البته در این شرایط جلسات متعددی میان انجمن صنفی گروه برگزار شده و از دولت خواسته شده تا بسته حمایتی در این خصوص تدوین گردد.

مرتضی لطفی افزود: کار گروه اقتصادی در اقتصاد مقاومتی شکل گرفته که برنامه های آن به خوبی پیش می رود، اما بهرحال با نزدیک شدن به فصل سرما و توقف یا کندی اجرای پروژه های ساختمانی تقاضا کاهش می یابد.

وی به کاهش تخفیفات قیمت فروش سیمان اشاره کرد و گفت: با توجه به عملکرد سه ماهه اول سال مالی جاری شرک های سیمانی جلساتی به منظور آسیب شناسی و بررسی راه حل های موجود جهت بهبود وضعیت تقاضا و عرضه محصولات سیمانی برگزار شد و در نهایت تصمیم بر کاهش تخفیفات نرخ فروش سیمان با مدیریت قوی و جدی گرفته شد و تا به امروز نیز میزان تخفیفات به حداقل رسیده است.

مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان ادامه داد: تخفیفات نرخ فروش سیمان در قالب خدمات پشتیبانی و پس از فروش برنامه ریزی شده و بر اساس آن بخشی از هزینه های حمل توسط مجموعه های سیمانی تقبل شده است. بر این اساس می توان گفت از زمان اجرایی شدن این دستورالعمل یعنی 25 مرداد ماه سال جاری تاکنون حدود 70 میلیارد تومان کاهش تخفیفات اعمال شده است و واحدهای تولیدی سعی نمودند تا پایان مهر ماه جاری قیمت فروش محصولات به قیمت مصوب نزدیک شود.

لطفی در خصوص اثرات اجرایی شدن دستورالعمل مذکور بر وضعیت سودآوری شرکت های سیمانی ابراز داشت: انجام برنامه مذکور سبب شده تا شرکت های سیمانی که اقدام به کاهش تخفیفات فروش نمودند به سود عملیاتی دست یابند و بنده معتقدم که تداوم این روند می تواند از زیان ده شدن شرکت ها جلوگیری بعمل آورد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال افزایش قیمت فروش سیمان در ماه های آتی وجود دارد، اظهار داشت: در شرایطی که نرخ تورم 44 درصد محاسبه می شد، شرکت های فولادی که در بسته حمایت دولت قرار دارند، مجوز افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی خود را دریافت کردند. حال آنکه مجموعه های سیمانی هیچ گونه افزایش نرخی اعمال ننمودند. بر این اساس به نظر می رسد حق اعمال افزایش قیمت فروش برای فعالان صنعت سیمان محفوظ است و می توانند در آینده اقدام به انجام این امر کنند.

مدیرعامل شرکت سیمان فارس و خوزستان در خصوص شنیده ها مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات شرکت های سیمانی از 28 به 18 درصد گفت: کلیه تسهیلات قبلی از بانک ها با نرخ 24 تا 28 درصد دریافت شده و تنها تسهیلات جدید با نرخ های مصوب شورای پول و اعتبارات دریافت شده است.

حال آنکه انجمن صنفی گروه از طریق اتاق بازرگانی در حال انجام مذاکراتی جهت استمهال بدهی های شرکت های سیمانی به مدت یکسال بدون جرایم می باشد تا این مجموعه ها پس از بهبود وضعیت نقدینگی خود اقدام به بازپرداخت بدهی های بانکی کنند.

بر این اساس می توان گفت تسهیلات بانکی شرکت های سیمانی همچنان بر اساس نرخ های قبلی بازپرداخت می شود که این موضوع سبب افزایش هزینه های مالی و افت نقدینگی آنها شده است.

لطفی در خاتمه با بیان اینکه چشم انداز مثبتی پیرامون صنعت سیمان متصور است، در این خصوص افزود: با توجه به رشد اقتصادی کشور طی سه ماهه اول سال جاری و ارتباط مستقیم مصرف سیمان در رشد GDP کشور چشم انداز مناسبی پیش روی این صنعت پیش بینی می شود. علاوه بر این مذاکرات خوبی با کشور عراق جهت آزادسازی صادرات محصولات به این کشور انجام پذیرفته که امیدواریم به نتایج مثبتی منجر شود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر