بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
امروز بورس تهران یکبار دیگر نشان داد که همچنان به ساعت استراتژیک 10:30 حساس است و اتفاقات مهم بازار اغلب با گذر از این زمان رخ می دهند و روز جاری هم یکی از همان روزها بود.
کد خبر : ۱۶۹۸۱۳
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 95.07.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 312 واحد کاهش به رقم 54377 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 161 واحد کاهش عدد 169053 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 112 واحد کاهش به رقم 27535 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 19 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "خساپا" با 59 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد کاهش به رقم 822 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2627 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 4075 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز بازار سرمایه در عین ناباوری اغلب اهالی تالار اما به یکی از پر بحث ترین و پر خبرترین روزهای بورس تبدیل شد، روزی که با سبزی آغاز و با سرخی پایان یافت.

بنابر گزارش بورس نیوز، امروز بورس تهران یکبار دیگر نشان داد که همچنان به ساعت استراتژیک 10:30 حساس است و اتفاقات مهم بازار اغلب با گذر از این زمان رخ می دهند و روز جاری هم یکی از همان روزها بود.

بر این اساس در معاملات امروز در حالی شاهد اتفاقات و اخبار و روندهای پیش بینی نشده بودیم که تا قبل از رسیدن به ساعت 10:30 اغلب سهام شرکت ها روندی مثبت همراه با تعادل بودند اما این روند به یکباره تغییر کرد و افت قیمت سهام شرکت ها همراه با ایجاد صف های فروش در برخی نمادها منجر به سقوط شاخص کل به نیمه های مدار 77 هزار واحدی و ایجاد جو ترس و هیجان منفی در بین اهالی تالار شد. از همین رو شاهد تشکیل شایعات متفاوت و گوناگون در بین سهامداران به جهت توجیه روند شکل گرفته بودیم تا اهالی تالار بتوانند بهانه ای برای تصمیمات عجولانه و غالباً تقلیدی خود بسازند. اما واقعیت امروز بورس چه بود؟

امروز 25 مهر ماه، زمانی است که طبق روال گذشته اغلب سهامداران باید اعتبارات ماهانه خود را تا پایان ماه تسویه کنند به عبارت ساده تر در شرایطی که اغلب این اعتبارات در قالب سهام نزد کارگزاران است پس تنها راه باقی مانده برای سهامداران به جهت تسویه اعتبار، فروش سهام است و در این شرایط اولویت اول با سهام شرکت هایی است که برآیند خرید و فروش آنها سود می باشد. پس تا به اینجا بخشی از اتفاق پیش آمده مشخص شد به نحوی که امروز گزینه اول فروش سهام توسط اهالی تالار سهام شرکت سایپایی بود که از ابتدای مهر ماه تا به امروز با بازدهی حدوداً 22 درصدی مواجه بوده و از قضا یکی از پر بازده ترین و پر معامله ترین سهم های این ماه که امروز هدف اول فروشندگان قرار گرفت لیدر بازار نیز بود لذا در بورسی که اغلب رفتار سهامداران و فعالانش بر پایه احساس است و نه تحلیل، همین موضوع کافی بود که در گام اول در آغاز سیر نزولی بورس صف فروش سایپا فرمان حمله ای شود برای فروش سهام دیگر شرکت ها. پس در دلیل اول روند نزولی امروز بازار هیچکس غیر از خود اهالی تالار و رفتار احساسی آنها مقصر نیست مضاف بر اینکه قانون تسویه ماهیانه اعتبارات نیز مزید بر علت شد.

اما دلیل و عامل دوم که بسیار مهم و اثر گذار بر اتفاقات امروز بود باز می گردد به عامل قدیمی و کهنه، بی برنامگی مدیران بورس در عرضه اولیه سهام شرکت های بزرگ در شرایط حساس بورس. متأسفانه عرضه اولیه سهام در هر شرایطی بدون در نظر گرفتن عواقب آن مشکلی است که سال هاست بازار سرمایه را درگیر خود کرده.

مشخص نیست با چه دیدی و طبق کدام نظر کارشناسانه ای باید فردا آنهم درست زمانی که سهامداران امکان استفاده از تسهیلات اعتباری کارگزاران را ندارند و تازه مجبور به فروش سهام چه با سود و چه ضرر هستند مسئولین اقدام به عرضه سهامی می کنند که طبق نظر تحلیلگران نیاز به نقدینگی بین 60 تا 70 میلیارد تومان را دارد و جزء عرضه اولیه های بزرگ محسوب می شود؟ واقعاً در بازار سرمایه ای که مجموع ارزش معاملات هر دو بازار بورس و فرابورس آن به سختی به رقم 150 میلیارد تومان در روز می رسد ما باید چنین عرضه ای را در این زمان و آنهم بودن در اختیار داشتن ابزار تسهیلات اعتباری کارگزاران به مشتریان انجام دهیم. باور کنید چند لحظه تفکر قبل از تصمیم گیری خیلی از مشکلات و معضلات را می تواند برطرف کند اما به هر حال امروز اهالی تالار سهامشان را آب کردند تا "آپ" وارد پرتفوشان کنند.

از سوی دیگر امروز نامه ای از سوی بانک مرکزی خطاب به بانک تجارت در گروه های تلگرامی دست به دست شد که سرآغاز یک چالش جدید و البته موثر بر بازار سرمایه در گروه بانکی بود، امروز در حالی بانک مرکزی برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی 94 این بانک را منوط به اجرای 7 بند حسابداری کرده که به گفته تحلیلگران در گام اول و با نگاه کوتاه مدت نتیجه این اقدام اعلام زیان بیش از 60 تومانی هر سهم این بانک می باشد. در اینکه طی بلند مدت این اتفاق چه تأثیرات مثبت و مهمی می تواند بر شفافیت صورت های مالی بانک ها داشته باشد شکی نیست اما باید آثار کوتاه مدتی آن بر سهام بانک هایی همچون ملت، صادرات و تجارت را قبول کرد آثاری که می تواند به حراج قیمت سهام این بانک ها تا سرحد 3 تا 100 تومان گردد و شاخص کل بورس نیز سهم ویژه ای از این اقدام برای عقبگرد به مدارهای پایین تر دارد.

به هر حال باید بپذیریم که در ابلاغیه اخیر بانک مرکزی همه چیز رعایت شده الی پول سهامدار خرد این سه بانک بورسی که پس از بازگشایی نمادهای آنها چه بلایی بر سرشان خواهد آمد.

در پایان یکبار دیگر باید تأکید کنم که مسئولین امر باید توجه بسیار ویژه ای به تصمیمات خود داشته باشند و سهامداران نیز قبل از هر تصمیمی برای خرید و فروش به یک نکته توجه کنند و آن اینکه چه چیزی را در ازای از دست داد چیز دیگر بدست می آورند؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
سلام-این بازرسان ومسئولین بورس وبانک هاوبانک مرکزی کجاخوابیده بودندکه یک دفعه ازخواب بیدارشده وازبانک هاحساب میکشند؟
پس چراتابحال شفاف سازی نمی کردند،تاهیئت مدیره ها ومدیران بانک هانتوانندحقوق های چندده میلیونی گرفته ودرهرکاری سرمایه گذاری ازسرمایه های مردم کنند؟به چه دلیلی مردم وسهامدار بایدهزینه بی توجهی مسئولین رابدهند؟
چرااین مسئولین بانک مرکزی تابحال خواب تشریف داشتندوکنترلی دراعمال بانک هانداشتند؟شماکه بازندگی مردم بازی کرده که زندگی تعدادی بابابی عرضگی خودنابودمیکنید.
آستیا
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
دوست عزیز خواب نبودن! همه اینها نقشه س برای ریختن سود به جیب مدیران حقوق نجومی از جیب سهامداران خرد و مردم عادی. وقتی خزانه خالی ست و نفت ارزان است و درآمدهای نفتی محدود دولت بایستی یک راهی پیدا کند که جیب و اشتهای مدیران سیری ناپذیرش را از جیب من و شما پر و ارضاء کند تا دست از مطالباتشان از دولت بردارند! دولت و در مجموع کل سیستم بانی همه این بیعدالتیها و فسادهای اقتصادی هستند.
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
اصلا کاری به عرضه اولیه نداره، وقتی در یک سهم تاثیرگذار بر کل بازار مثل خودرو از همان اول صبح سر و کله حقوقیهای همیشه در صحنه حاضری پیدا میشود که سبک و سیاق معاملاتشان کاملا نشاندهنده قصد دولت و ناظر بورس و کارگزاریها در به سقوط کشاندن بازار و موج اندازی در آن با انگیزه بهره بردن از مالیات و کارمزد معاملات است چه توقعی از حقیقیهای خرد دارید؟!!
ناشناس
BELGIUM
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
باید به حساب همین اقایون هم که تا الان خواب بوذند و به وظیفه خودشون در کنترل و نظارت بر عملکرد بانک ها عمل نکرده اند رسیدگی شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۴
دوباره ابزار دزدی رو کردند هر وقت می خواهند بازار را منفی کنند سهام یک شرکت آشغال را بین خودشان تقسیم می کنند و بورس را با خاک یکسان می کنند و سپس سهم آشغالشان را ده برابر به مردم می فروشند و سهام مردم را مفت بر می دارند و این سیکل دزد ی ادامه دارد تا...
منو توپول
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
عرضه آپ را در جیب کارگزاران خالی کردن . آخه نه اینکه خیلی به مردم در سایر عرضه ها سهمیه میدادن الان اومدن کل 60 میلیون را دادن به کارگزارن تا اونها اگه دلشون خواست به مردم بدهند البته به از ما بهترون. عمق فساد در بورس را باید اینجا جستجو کرد.(در عرضه های اولیه)
فردوسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
شاهكاری جدید از بی عدالتی در بورس :

حذف سهمیه معامله گران آنلاین در عرضه اولیه آپ

شركت های کارگزاری خیلی عدالت را رعایت میکنند که کل سهمیه آنلاین ها را حذف کردند و سهمیه کارگزاری ها را بیشتر کردند تا سهم زیادتری به خودشان و نور چشمی هایشان برسه . مگر کارگزاری ها میگذارنند سهمی به مشتریان حقیقی برسه

عوض اینكه سهمیه کارگزارن را حذف کنند تا خود مردم بتوانند به صورت مستقیم خرید کنند ماجرا برعكس شده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
واقعا در حق سهامداران خرد بانكها ظلم شد. بانك مركزي بي برنامه و در زمان نامناسب تغييرات خود را به بانك ها ديكته كرد و از آن بدتر سازمان بورس و شركت بورس كه هيچ دفاعي از حقوق سهامداران خرد در مقابل بانك مركزي نمي كند. پس حق نظارت را براي چه از معاملات دريافت ميكنيد؟ خدا لعنت كند مسوولاني را كه با بي سوادي و سوء مديريت خود باعث ايجاد بحران در زندگي مردم عادي ميشوند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
سلام خدمت سهامداران محترم
من هرجور حساب و کتاب میکنم نمیدونم چه جوری سود 50 تومانی تبدیل به زیان میشود. اگر واقعا درست باشه پس نقش ناظر بازار در قبول صورتهای مالی این بانکها کجاست. جواب سهامداران خرد را باید ناظر بورس بدهد. حتما حواسش جمع حساب و کتاب سود سهام رانتییش بوده یا حق حسابهای قبول این گونه صورتهای مالی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
برادر من شما فکر میکنید سهوی و غیر عمده
باور کن نه
مگه با یه مشت بی سواد فر کیلومتر طرفید
اینا عمدی و با برنامه انجام میدن