بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
در پی تحقق سود بیش از پیش بینی در سال مالی 95

باد موافق در بادبانهای برافراشته کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (سهامی عام) رأس ساعت 9:00 روز پنج شنبه مورخ 95.07.29 در محل قانونی شرکت با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۱۷۰۰۹۳

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (سهامی عام) رأس ساعت 9:00 روز پنج شنبه مورخ 95.07.29 در محل قانونی شرکت با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای دکتر سعیدی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان دكتر فياض و دكتر انتشاري و به دبیری آقای كاپيتان سميعي تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط مدیر عامل محترم ، جناب آقای دكتر محمد سعيدي و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورت های مالی منتهی به سال مالی 1395.03.31

2- تقسیم 17 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب سازمان حسابرسی به عنوان بازرس اصلی و قانونی

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات و ایران به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

مجمع حکشتی

* بررسی عملکرد "حکشتی" طی سه دوره زمانی

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعال در گروه حمل ونقل، انبارداری و ارتباطات است که طی سال مالی گذشته عملکرد مناسبی را از خود به نمایش گذاشته و دستاوردهای متعددی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران برای سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه 95 طی پنج شنبه هفته گذشته به بررسی وضعیت این مجموعه از لحاظ روند قیمت سهام در بازار سرمایه در سه دوره زمانی همچون سال مالی 95، از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه و نیز طی سال 94 در کنار سودآوری آن طی سال مالی 95 پرداخته شده که همانطور که عنوان شد بررسی ها حاکی از آن است که بازدهی مثبت و عملکرد مناسب، رهآورد مدیران ارشد این شرکت برای سهامدارانش بوده است.

* روند قیمت، حجم و ارزش معاملات "حکشتی"

بر اساس اطلاعات موجود، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی طی دوره یکساله منتهی به 31 خرداد ماه 95 با رشد قیمتی حدود 18 درصدی مواجه شده و رتبه نقد شوندگی 136 درصدی را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، در صورتیکه بخواهیم روند قیمت سهام شرکت از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه را جاری بررسی کنیم، در می یابیم که این مجموعه با در اختیار داشتن رتبه نقد شوندگی 51 مرتبه ای با افت قیمت حدود 14 درصدی مواجه شده است که این امر با توجه به روند کلی معاملات بازار سرمایه طی دوره مذکور چندان جای تعجب یا نگرانی ندارد. چرا که اغلب اهالی بازار سرمایه به این امر آگاهند که بورس طی دو سال اخیر روزگار چندان مناسبی را سپری نکرده و بسیاری از شرکت ها با پتانسیل های متعدد با کاهش قیمت سهام چند ده درصدی مواجه شده اند.

مجمع حکشتی

از لحاظ حجم و ارزش معاملات سهم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی طی دوره یک ساله منتهی به پایان خرداد ماه امسال، 112 هزار و 492 دفعه معامله حجم معاملاتی بیش از 753 میلیونی به ارزش معادل چهار هزار و 382 میلیارد ریال را رقم خورده است.

طی دوره هفت ماهه سال جاری 27 هزار و 806 دفعه معامله طی داد و ستد بیش از 189 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از یک هزار و 73 میلیارد ریال را در بورس رقم زده است.

در این شرایط اما به نظر می رسد شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی طی سال گذشته یعنی از ابتدای سال 94 تا پایان اسفند ماه همان سال عملکرد مناسب تری را از خود به نمایش گذاشته که البته این امر متأثر از بهبود شرایط کلی حاکم بر بازار سرمایه طی سه ماهه پایانی سال گذشته ناشی از توافق هسته ای و گشایش روابط بین المللی اتفاق افتاده است و می توان گفت "حکشتی" همگام با کلیت بازار سرمایه در مسیر رشد گام برداشته است.

بر این اساس بررسی روند قیمت سهام شرکت طی دوره مذکور حاکی از رشد قیمتی 78 درصدی آن با برخورداری از رتبه نقد شوندگی 137 مرتبه ای است. حال آنکه طی دوره مورد بررسی صنعت حمل و نقل و انبارداری تنها بازدهی مثبت 39 درصدی را بدست آورده است.

مجمع حکشتی

همچنین طی 122 هزار و 804 دفعه معامله، حجم معاملاتی بیش از 812 میلیون سهم ارزشی به مبلغ بیش از چهار هزار و 475 میلیارد ریال را در بورس رقم زده است.

* روند سودآوری "حکشتی" طی سال مالی 95 و برآوردهای آن برای سال آینده

بر اساس این گزارش، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با سرمایه 16 هزار و 393 میلیارد ریالی اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه 95 را با برآورد سود 145 ریالی ارائه نموده که بر اساس عملکرد 12 ماهه همان سال با اعلام تعدیل مثبت 17 درصدی سود 169 ریالی را محقق نموده است. بدین ترتیب سود "حکشتی" طی عملکرد 12 ماهه سال 95 نسبت به دوره مشابه سال 94 با رشد هفت درصدی مواجه شده است.

مجمع حکشتی

همچنین مجموعه مذکور با سرمایه 16 هزار و 393 میلیارد ریالی برای سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه 96 سود 178 درصدی را پیش بینی کرده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.

مجمع حکشتی

* پیام رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران

کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران از سال 2008 میلادی (1387شمسی) تا ماه ژانویه سال میلادي جاري (دي1394 ) تحت تحریم هاي شدید شوراي امنیت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی دیگر از کشورها قرار گرفته بود. با اجراي برجام و توافق بزرگ هسته اي، ژانویه سال 2016 (دي1394 ) به عنوان یک نقطه عطف و مقطع بسیار کلیدي در تاریخ شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران ثبت گردید و این شرکت عملا وارد صحنه جدید بازارهاي بین المللی شد. از مهمترین اقدامات انجام شده پس از اجرایی شدن برجام می توان به ورود مجدد به بازارهاي سنتی حمل و نقل این شرکت در منطقه مدیترانه و شمال اروپا، توسعه شبکه نمایندگی هاي گروه در اروپا و سایر نقاط مهم جهان، تغییر کلاس کشتی ها به موسسات عضو انجمن بین المللی موسسات رده بندي(IACS) ، کسب پوشش بیمه P&I از گروه کلوپ هاي بین المللی تا سقف 580 میلیون دلار (IG)، مذاکره با بانک ها و موسسات تامین کننده منابع مالی مطرح بین المللی و امضاي تفاهم نامه و توافق نامه هاي متعدد با طرف هاي خارجی فعال و مطرح در سطح بین المللی اشاره کرد. اهم موضوعات تفاهم نامه ها و توافق نامه هاي امضا شده شامل احیاي قراردادهاي امضا شده قبلی، خرید و ساخت انواع کشتی، تامین منابع مالی و فاینانس پروژه هاي آتی ساخت کشتی، خدمات فورواردري و نمایندگی، به اشتراك گذاري ظرفیت هاي حمل، تامین سوخت، خدمات بندري، تعمیرات کشتی، بازرسی کشتی، ایجاد شرکت هاي مشترك با طرف هاي خارجی جهت باز پس گیري بازارهاي از دست رفته، همکاري در زمینه هاي مدیریت کشتی، تامین نیرو، امور مشاوره اي، آموزش پرسنل در بخش هاي خشکی و دریا، فناوري اطلاعات، تجارت محمولات اساسی و بسیاري موضوعات دیگر بوده است.

یکی از حساس ترین نیازهاي کشتیرانی که از سال هاي متمادي و به دلیل اعمال تحریم ها متوقف شده بود موضوع نوسازي و توسعه ناوگان شرکت و اختصاص سهم مناسب از بازار جهانی حمل دریایی بود. در همین راستا براي تعیین تکلیف سرمایه منجمد شده کشتیرانی جمهوري اسلامی در یاردهاي خارجی گام هاي مثبتی برداشته شده است که در مراحل نهایی می باشد. اگر چه با برداشته شدن تحریم ها، شرایط بازار براي کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران بهبود یافت، ولی در طول سال گذشته وضعیت بازارهاي حمل و نقل دریایی جهان شاهد تحولات متعددي بود. رشد اقتصاد جهانی کماکان ضعیف باقی ماند. میزان تقاضاي حمل دریایی محدود و نرخ هاي کرایه حمل و درآمد کشتی ها در بخش هاي حمل فله و کانتینري در حدود هزینه هاي عملیاتی در نوسان بود. مازاد عرضه ظرفیت هاي حمل نیز امکان هرگونه بهبود محسوس و پایدار بازار را به آینده موکول نمود. از جمله مصادیق این بازار ضعیف، ثبت رقم بی سابقه 290 واحد براي شاخص کرایه حمل بالتیک فله خشک (BDI)در ماه فوریه سال2016 (بهمن1394) بوده است. در بازار حمل کانتینري نیز تعدادي از شرکت هاي کوچک مجبور شدند از بازار خارج شوند و برخی از متصدیان حمل براي باقی ماندن در بازار، عملیات خود را از طریق ادغام یا تشکیل ائتلاف هاي جدید کانتینري، تقویت کردند. این تحولات در کنار گشایش دروازه هاي جدید و تعریض کانال پاناما، تغییرات عمده اي را در الگوي تجاري بازار حمل کانتینري ایجاد کرد. به رغم این شرایط شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی موفق شد در طول ماه هاي اخیر به لحاظ ناوگان کانتینري در جهان به رتبه 19 دست یابد و این در حالی است که در پایان سال 2015 در رتبه 23 قرار داشت.

از سوي دیگر کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران در عرصه بازار رقابتی با چالش هاي عمومی باقی مانده از دوران تحریم دست و پنجه نرم می کند که گام به گام در صدد رفع آن ها می باشد.

با این وجود کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران در تلاش است تا با ارتقاي توانمندي و به روزرسانی ناوگان فعلی و توسعه ناوگان متناسب با نیازمندي ها و مقتضیات روز صنعت حمل و نقل دریایی، به رشد و توسعه بازارهاي فعلی خود بپردازد و سهم مناسبی از بازار جدید حمل دریایی بدست آورد. در همین راستا برنامه هاي راهبردي شرکت هاي گروه در خصوص بازسازي و نوسازي ناوگان به روز رسانی شده است و خطوط تعطیل شده مجدداَ راه اندازي شده و در حال حاضر هیچگونه محدودیتی براي کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران جهت تردد در آب هاي بین المللی و بنادر دنیا وجود ندارد. در این راستا کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران موفق شده است با خطوط برتر دنیا موافقت نامه هاي همکاري مشترك تنظیم نماید.

کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران مصمم است با مد نظر قرار دادن چشم انداز «پیشتازي و جهان ترازي در عرصه جهانی حملونقل دریایی» و هدفگذاري هاي متناسب با موقعیت هاي ممتاز جغرافیایی کشور در حوزه ترانزیت بالاخص تکمیل ارتباط ریلی کشورمان با کشورهاي مستقل مشترك المنافع (CIS)و احیاء خطوط اروپا، امریکاي جنوبی، افریقا، خاور دور، جایگاه شرکت را به سطحی در خور شأن نظام مقدس جمهوري اسلامی ایران ارتقا دهد و برند IRISLرا مجدداَ در دنیا بعنوان یک برند معتبر و بین المللی احیاء نماید.


* گزیده اطلاعات مالی شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران در یک نگاه

مجمع حکشتی

* گزیده اطلاعات مالی گروه کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران(تلفیقی)

مجمع حکشتی

* موضوع فعالیت شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران:

* موضوعات اصلی

· خرید ، اداره، راهبري، اجاره، استیجاره و فروش هر نوع کشتی و شناور براي هر منظور اعم از حمل و نقل بار و مسافر، سوخترسانی و نظایر آن.

· تصدي هرگونه فعالیت مکمل فعالیت هاي موضوع بند 1 فوق از قبیل احداث، اداره یا اجاره و استیجاره تأسیسات بندري، سازه هاي دریایی و تأسیسات مربوط به ساخت و تعمیر کشتی ها و شناورها و انواع پایانه هاي باري و مسافري.

· قبول نمایندگی از، و اعطاي نمایندگی به کلیه شرکت ها، مؤ سسات و اشخاص حقیقی و حقوقی در سراسر دنیا.

· انواع سرما یه گذاري و انجام کلیه اقدامات مرتبط در امر ساخت کشتی و شناور و تولید کلیه ملحقات مربوط به کشتی و شناور و صنایع مرتبط کشتیرانی ، به طور مستقل یا با مشارکت سایر ا شخاص حقیقی و حقوقی در داخل یا خارج از کشور.

· تأسیس و تعطیل شعب و نمایندگی ها ، دفاتر و شرکت ها و مؤسسات سرمایه پذیر در چارچوب اساسنامه که براي حفظ و توسعه فعالیت هاي شرکت ضروري باشد .

· سرما یه گذاري در سایر شرکت ها و مؤسسات تابعه و وابسته که فعالیت هاي آن ها به نحوي از انحاء مکمل فعالیت هاي شرکت باشد، در داخل و خارج از کشور ایران.

* موضوعات فرعی

· انجام هر نوع عملیات و سرما یه گذاري و معاملاتی که جهت حصول به مقاصد فوق ضروري یا مفید باشد.

· سپرده گذاري و خرید و فروش اوراق بهادار و نیز خرید و فروش سهام مرتبط با فعالیت شرکت راهبري شرکت هاي سرمایه پذیر در چارچوب اساسنامه

سرمایه شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران

سرمایه شرکت اصلی در سال 1379 به مبلغ 400,000 میلیون ریال (شامل تعداد 400,000,000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال) رسید و متعاقباً طی چندین مرحله به شرح زیر به مبلغ 16.393 میلیارد ریال (شامل تعداد 16.393 میلیارد سهم به ارزش اسمی هر سهم 1,000 ریال) افزایش یافته است .

شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران از منظر بورس اوراق بهادار

* وضعیت معاملات و قیمت سهام :

شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی با نماد "حکشتی" در بورس اوراق بهادار تهران در گروه حمل و نقل درج و سهام آن براي اولین بار در تاریخ 1387.02.28 مورد معامله قرار گرفت. قیمت هر سهم شرکت در تاریخ 1392.06.31 به مبلغ 1.790 ریال بوده است.

مجمع حکشتی

* تحلیل فضاي کسب و کار شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران

شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران با حضور فعال و موفق در بخش هاي مختلف بازار حمل و نقل و خدمات دریایی، از جمله حمل و نقل محمولات فله، کانتینري، کالاي عمومی، نفت خام و فرآورده هاي نفتی، مسافري، Ro-Ro و خدمات فرا ساحل، طی سال هاي متمادي، به عنوان یک ناوگان بزرگ منطقه اي شناخته شده و جایگاه ویژه و ممتازي را به خصوص در سطح منطقه خاورمیانه و شبه قاره هند کسب نموده است.

اما شاید بتوان مقطع ژانویه سال 2016 را یکی از کلیديترین مقاطع در تاریخچه قریب به 50 ساله فعالیت شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران به حساب آورد. در این مقطع با نهایی شدن توافق برجام و رفع تحریم ها زمینه ورود مجدد شرکت به صحنه تجارت بین الملل فراهم شد.

در مدت زمان کوتاه از توافق برجام تاکنون، بسیاري از شرکت هاي بزرگ حمل و نقل دریایی و مهره هاي کلیدي صنعت کشتیرانی، خود را آماده کرده اند تا از شرایط همکاري با شرکت هاي دریایی ایران و در صدر آن ها شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران بهره ببرند. حضور بی وقفه نمایندگان عالی رتبه شرکت هاي کشتیرانی، موسسات بیمه، شرکت هاي کشتی سازي، موسسات رده بندي، کلوپ هاي حمایتی و غرامتی، بانک ها و بسیاري دیگر از شرکت ها و موسسات دریایی بین المللی معتبر در کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران و اعلام علاقه مندي به شروع همکاري با این شرکت گواه این امر است.

به این ترتیب فرصت هاي جدیدي، پیش روي شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران گشوده شده و امکان ورود مجدد به بازارهاي سنتی حمل و نقل این شرکت در مناطق مختلف جهان از جمله مدیترانه و شمال اروپا و همچنین توسعه شبکه نمایندگی هاي گروه در اروپا و سایر نقاط مهم جهان فراهم گردیده است.

در عین حال اجرایی شدن برجام با رکود بین المللی در زمینه فعالیت هاي حمل و نقل کانتینري و فله هم زمان گردیده است و این موضوع در کنار هزینه هاي باز پس گیري سهم بازارهاي از دست رفته و راه اندازي سرویس هاي جدید، یکی از چالش هاي اصلی گروه کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران می باشد.

در حال حاضر ناوگان این شرکت می تواند به صورت آزادانه با کلیه خطوط کشتیرانی تعامل داشته و به بنادر مهم در تمام مناطق دنیا تردد داشته باشد. همچنین دسترسی به طیف گسترده خدمات دریایی شامل بیمه هاي دریایی معتبر، موسسات رده بندي بین المللی،یا ردهاي ساخت و تعمیرات کشتی، منابع فاینانس و بهره برداري و سرمایه گذاري در بنادر، از سایر تبعات مثبت این توافق بزرگ است.

همچنین یکی از مهمترین موضوعات که طی سال هاي اخیر و به دلیل اعمال تحریم ها متوقف شده بود موضوع نوسازي و توسعه ناوگان شرکت و اختصاص سهم مناسب از بازار جهانی حمل دریایی است. اما حضور موفق در بازارهاي بین المللی نیازمند شناسایی و انتخاب طرف هاي تجاري صحیح و همچنین پی ریزي زمینه براي همکاري هاي موثر و پایدار براي طرفین می باشد. در این راستا شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران طی این مدت به دنبال شناسایی شرکت هاي پیشرو در زمینه هاي مختلف بازارهاي حمل و نقل دریایی و انعقاد تفاهم نامه ها و قرارداد هاي همکاري با آن ها بوده است.

بر این اساس شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران برنامه هاي گسترده اي را در زمینه تقویت و مدرن کردن ناوگان و توسعه فعالیت هاي خود براي حضور بیشتر در تجارت بین الملل در دوره پس از تحریم، در دستور کار قرار داده است.

* تحولات اقتصاد و تجارت دریایی جهان

در سال 2015 شاهد ادامه فشارها بر روي روند رشد اقتصاد جهان بودیم و پیش بینی ها حاکی از امکان ادامه این روند می باشد. در ابتداي دوره پس از بحران مالی جهان، عمده مشکلات در کشورهاي توسعه یافته بروز نمود، اما با بهبود تدریجی شرایط در آمریکا و اروپا، هم اکنون تمرکز مشکلات بر توان رشد اقتصادي کشورهاي درحال توسعه به خصوص کشور چین متمرکز شده است.

در سال 2015 تصویر حاکم بر اقتصادهاي توسعه یافته، رشد مستمر بوده است. بازگشت اقتصاد آمریکا به گونه اي بوده که بانک مرکزي این کشور در اواخر سال 2015 نرخ هاي بهره را اندکی افزایش داد. مشکلات اقتصاد اروپا کماکان باقی ست اما رشد کلی این منطقه طی سال هاي اخیر صعودي بوده است.

در مجموع به رغم پاره اي بهبودهاي اقتصادي، رشد اقتصادي در اغلب مناطق در سال 2015 تحت فشار بوده است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهان (World GDP ) در سال 2015 معادل 3.09 درصد بوده و است. پیش بینی می شود که این نرخ براي سال هاي 2016 و2017 ، به ترتیب 3.1 و 3.4 درصد باشد که البته ممکن است این رقم با ریسک هاي نزولی مواجه باشد که در این صورت تبعاتی را براي تجارت دریایی نیز خواهد داشت.

نرخ رشد تولیدات صنعتی منطقه پاسیفیک و آتلانتیک در سال2015 ، به ترتیب به 3.12 و 1.30 درصد رسید و پیش بینی ها حاکی از این امر است که این نرخ در سال 2016 به ترتیب براي مناطق مذکور به سطح 2.68 و 0.14- درصد برسد.

مجمع حکشتی

روند رشد اقتصادي کشور چین اندکی کند شده و این کشور در دوره گذار از اقتصاد متکی به صنایع سنگین به اقتصاد بلوغ یافته تر و متنوع تري قرار دارد. رشد اقتصادي این کشور در سال 2015 برابر 6.9 درصد بوده که کمترین میزان ظرف 25 سال اخیر محسوب می شود. این کاهش رشد دقیقاً در روند کاهش رشد صادرات و همچنین کاهش سرمایه گذاري دارایی هاي ثابت این کشور ملاحظه شد. در حالی که بخش خدماتی چین رشد سریعی را تجربه میکند، نگرانی هایی در خصوص تأثیرات روند کند رشد تولیدات صنعتی این کشور و تلاش براي رفع مازاد ظرفیت هاي تولید صنعتی و بهبود کیفیت هواي شهرهاي بزرگ آن وجود دارد. بی ثباتی در بازارهاي بورس کشور چین نیز تأثیرات منفی بر بازارهاي مالی جهان داشته است.

اما از جمله نکات مثبت اقتصاد جهان در سال 2015 این بود که اقتصاد هند به روند قوي رشد خود در این سال ادامه داد. و سایر کشورهاي در حال توسعه آسیایی نیز عملکرد مثبتی داشتند. رفع تحریم هاي ایران در اوایل سال 2016 نیز زمینه حضور و الحاق مجدد کشورمان به بازارهاي تجاري بین المللی را فراهم نمود.

البته همانگونه که گفته شد دور نماي برخی اقتصاد هاي در حال توسعه از جمله چین تا حدودي نام شخص است.

حدود 85 درصد از حجم تجارت جهان از طریق دریا حمل می شود. در سال 2015 مجموع حجم تجارت دریایی جهان برابر 10718 میلیون تن بوده و پیش بینی می شود در سال 2016 به 10958 میلیون تن برسد که در این صورت رشد سالانه اي برابر 2.2 درصد را تجربه خواهد نمود.

در سال 2015 روند کند شدن رشد تجارت دریایی، به طور خاص در بخش حمل فله، مشهود بود. حجم تجارت محمولات فله خشک که در سال 2015 معادل 44 درصد از مجموع تجارت دریایی بود، اندکی نسبت به سال پیش از آن( 2014 ) کاهش یافت و برابر 4.7 میلیارد تن گردید. به این ترتیب در سال 2015 براي اولین بار بعد از سال 2009 شاهد کاهش سالانه حجم تجارت محمولات فله خشک بودیم.

مجمع حکشتی

ادامه روند بلوغ اقتصاد چین در سال 2015 منجر به کاهش تقاضاي واردات محمولات فله خشک این کشور گردید. این کاهش به میزان 3 درصد بوده است. همچنین براي اولین بار ظرف 30 سال اخیر حجم تجارت دریایی زغال سنگ با کاهش مواجه بود. علت این امر کاهش رشدGDP کشور چین و اتخاذ سیاست هاي سخت گیرانه تر در زمینه تجارت این ماده توسط کشور چین و همچنین تقاضاي ضعیف واردات کشور هند بوده است.

تجارت دریایی سنگ آهن با رشد سالانه 2 درصدي به 1.4 میلیارد تن ر سید. در حالی که این ر شد در سال پیش از آن برابر 12.5 در صد بوده ا ست. این کاهش رشد نیز تا حدودي به واسطه کاهش تولید فولاد چین بوده است. پیش بینی ها حاکی از عدم تغییر رشد تجارت دریایی محمولات فله خشک در سال 2016نسبت به سال پیش از آن است.

مجمع حکشتی

روند توسعه تجارت کانتینري در سال 2015 به علت روندهاي منفی در اقتصاد جهان با کاهش مواجه و به 2.3 درصد رسید که کمترین میزان از سال 2009 به بعد بوده است. به این ترتیب مجموع تجارت کانتینري جهان بالغ بر 175.2 میلیون Teuگردید. در مقابل تجارت دریایی نفت خام و فر آورده هاي نفتی پس از دو سال روند ضعیف، مجدداً در سال 2015 با رشد مواجه شد.

با نگاهی به آینده در سال 2016 پیش بینی می شود تجارت دریایی جهان با رشد خفیفی مواجه باشد. پیش بینی هاي فعلی حاکی از رشد 2.2 درصدي حجم تجارت دریایی در این سال و دسترسی به رقم حجم تجارت 11 میلیارد تن است که از میزان پیش بینی شده براي رشد GDP جهان در این سال کمتر است.

* بازار حمل دریایی محمولات فله

بازار حمل فله در سال 2015 تحت فشارهاي شدیدي قرار گرفت که نشان دهنده تاثیر قابل توجه کاهش حجم تجارت دریایی محمولات فله خشک و فشارهاي ناشی از مازاد عرضه بود. متوسط درآمد کشتی هاي فله بر در طول سال 2015 با کاهش 28 درصدي مواجه و به 7123 دلار بر روز رسید که کمترین میزان از سال 1999به بعد بوده است.

واردات دریایی محمولات فله خشک کشور چین عامل اساسی در توسعه کلی ر شد تجارت جهانی محمولات فله خشک در سال هاي اخیر بوده است. در طول سال هاي 2010 تا 2014 رشد واردات محمولات فله خشک چین50 درصد از مجموع رشد تجارت محمولات فله خشک جهان را در بر می گرفته است. هرچند واردات محمولات فله خشک چین در سال 2015 با کاهش 3 درصدي مواجه شد که بخشی از آن به واسطه بلوغ یافتگی اقتصاد این کشور بوده است.

مجمع حکشتی

کاهش حجم فعالیت ها در صنعت ساخت و ساز و بازار معاملات مسکن کشور چین منجر به کاهش 2 درصدي تولید فولاد این کشور در سال 2015 (پس از رشد 15 درصدي در سال 2014 ) گردید.

در عین حال تجارت دریایی زغال سنگ در سال 2015 براي اولین بار ظرف تقریبا سه دهه اخیر با روند رشد منفی مواجه و به 1.1 میلیارد تن در این سال کاهش یافت. این کاهش در اثر تاثیر تقاضاي ضعیف زغال سنگ چین و اعمال محدودیت ها در کیفیت زغال سنگ توسط این کشور و همچنین توسعه تولید محلی توسط این کشور بوده است.

عرضه ناوگان حمل فله روند نزولی را در پیش گرفته و میزان کشتی هاي متوقف شده (lay up ) به دلیل عدم کاربري افزایش داشته است. تخمین ها نشان می دهد در حدود 250 فروند کشتی فله بر به مجموع ظرفیت 12میلیون Dwt در حالت توقف می باشند.

سفارش هاي ساخت کشتی فله بر در مقایسه با ناوگان از 22 درصد در پایان سال 2014 به 16 درصد در انتهاي سال 2015 کاهش یافت. علت این امر کوچک تر شدن فهرست سفارش ها بوده است. شرایط ضعیف فعلی بازار نشان می دهد که فهر ست سفارش ها تا سال 2017 نزولی خواهد بود. چرا که تصوري براي بازگشت بازار تا آن زمان وجود ندارد.

مجمع حکشتی

میزان تحویل دهی کشتی هاي فله بر در سال 2015 در بخش کشتی هاي کوچک تر بیشتر از بخش هاي بزرگتر، شامل کیپ سایز و VLOCبوده ا ست. چرا که میزان درآمدها در بخش هاي بزرگ تر از کاهش بیشتري برخوردار بوده است. انتظار می رود میزان تحویل دهی ها ظرف چند سال آینده در سطح ثابتی باقی بماند. زیرا به نظر می رسد تصمیم چین براي کاهش تولید فولاد، میزان تقاضا براي کشتی ها و به خصوص کشتی هاي کیپ سایز را کاهش می دهد.

مجمع حکشتی

شاخص BDI ، به عنوان مهمترین شاخص درآمدي بازار حمل فله، در سال 2015 روند نوسانی را طی نمود که البته به طور کلی به خصوص در مقطع پایانی سال در سطح پایینی قرار گرفت. این شاخص پس از طی روند صعودي در نیمه اول سال، در اواسط ماه اوت 2015 به رقم 1195 واحد دست یافت. اما این روند در ماه هاي بعد معکوس گردید. شرایط نا مساعد بازار منجر به ادامه این روند نزولی در ماه هاي ابتدایی سال2016 شد. به گونه اي که این شاخص در ماه فوریه به حداقل خود رسید و رکورد جدیدي در این ارتباط ثبت شد که برابر 290 واحد بود (متوسط درآمد کشتی هاي فله بر برابر 3666 دلار بر روز). در حالی که، این شاخص در مقطع اوج بازار کشتیرانی در ماه مه سال 2008 (که متوسط درآمد کشتی هاي فله بر برابر65173 دلار بر روز بود) معادل 10844 بود. البته پس از ماه فوریه مجدداً شاهد روند صعودي این شاخص بودیم که جاي امیدواري است.

مجمع حکشتی

در واقع برخی عوامل عمده منجر به افزایش اخیر نرخ ها و شاخص BDI شدند. یکی از این عوامل ذخیره مجدد سنگ آهن در چین بود که به بهبود نرخ هاي حمل کشتی هاي کیپ سایز در ماه آوریل منجر گردید. بهبود واردات زغال سنگ چین نیز سبب بهبود نرخ کشتی هاي کیپ سایز و پاناماکس در حوزه پا سیفیک شده است.

رشد تجارت غلات در مسیرهاي طولانی تر بین آرژانتین- اندونزي و آرژانتین- چین نیز بهبود بازارهاي سوپراماکس و هندي سایز را در پی داشته و بنابراین دورنماي کوتاه مدت براي کشتی هاي کوچک تر نسبتاً روشن است.

مجمع حکشتی

احتمالا در آینده کشتی هاي کوچک تر (هندي سایز و سوپراماکس) عملکرد متفاوتی نسبت به بخش کشتی هاي بزرگ تر داشته باشند. با توجه به تنوع محمولات کشتی هاي کوچک تر، این کشتی ها از آینده بهتري در این ارتباط برخوردار هستند. این کشتی ها از شرایط بهتري براي جذب بار در مسیرهاي برگشت نیز برخوردارند و بر این اساس ریسک ضرر عملیاتی کمتري دارند.

مجمع حکشتی

نگاه ها براي دورنماي بلند مدت بازار محتاطانه است و تا حدود زیادي به چگونگی رشد تولید فولاد چین بستگی دارد. پیش بینی هاي صورت گرفته براي بلند مدت حاکی از رشد ارگانیک فعالیت هاي زیر ساختی در کشور چین است که تحریک مورد نیاز براي بخش کشتی هاي بزرگ تر حمل فله را ایجاد خواهد نمود. البته ریسک هایی نیز در این ارتباط وجود دارند که از جمله آن ها می توان به دور شدن بسیاري از اقتصادها از واردات زغال سنگ و به طور خاص جایگزینی زغال سنگ وارداتی با زغال سنگ محلی توسط کشور هند اشاره کرد.

از سوي دیگر تعدادي بازارهاي وارداتی و صادراتی جدید براي کشتی هاي هندي سایز و سوپراماکس در حال ایجاد شدن است و این امر به بازار حمل این نوع کشتی ها در بلند مدت کمک خواهد نمود. از جمله این فرصت ها کشور میانمار است که بازار بسیار مناسبی را براي کشتی هاي هندي سایز ایجاد می کند. این کشور صادرکننده برنج و وارد کننده سیمان می باشد. به طور مشابه برخی کشورهاي آفریقایی مانند موریتانی و گابن به سرعت در حال افزایش واردات سیمان هستند که می تواند منجر به حمایت از بخش کشتی هاي کوچک تر گردد. با توجه به این که مبدا بسیاري از محمولات فله، بنادري است که داراي محدودیت آبخور می باشند، انتظار می رود این موضوع نیز به کاهش بی ثباتی در بخش کشتی هاي کوچک تر کمک نماید.

به طور کلی مالکان از درآمد هاي کسب شده در سال 2015 راضی نبودند زیرا آنچه که بدست آوردند بسیار کمتر از چیزي بود که حتی براي بازار بد پیش بینی می شد.

مجمع حکشتی

* بازار حمل دریایی کانتینر:

متوسط نرخ رشد سالانه حجم تجارت کانتینري جهان در طول 5 سال گذشته، 5 درصد بوده است. پس از رشد6 درصدي تجارت کانتینري در سال2014 ، حجم تجارت کانتینري در سال 2015 کاهش یافت و با تقریبا رشد 1 درصدي به 172.5 میلیون Teu رسید. رشد تجارت کانتینري جهان در سال2015، پایین ترین نرخ رشد از سال2009 تاکنون بود. این رشد اندك ناشی از سه عامل کلیدي از جمله کاهش تجارت در مسیر شرق دور - اروپا، رشد ضعیف تجارت در مسیر شمال - جنوب و رشد کند تجارت در مسیرهاي درون آسیایی شناسایی شده است. انتظار می رود در سال 2016 نرخ رشد حجم تجارت کانتینري جهان به 4 درصد افزایش یابد. البته این پیش بینی به ریسک هاي موجود در وضعیت اقتصادي جهان بستگی خواهد داشت.

با توجه به اینکه قرار است ظرفیتی معادل2.6 میلیون Teu در طول دو سال آینده به ناوگان تحویل داده شود، متصدیان حمل براي بکارگیري کشتی ها در بسیاري از مسیرهاي تجاري با مشکل مواجه خواهند شد و اقدامات شدیدي از جمله حذف برخی از مسیرها از لوپ ها، تعلیق سرویس دهی و یا اوراق سازي ضرورت خواهد یافت. شواهد حاکی از این امر است که شرایط موجود قبل از بهبود، بدتر خواهد شد.

به طور کلی ناوگان کانتینربر در سال 2015 حدود 7 درصد رشد داشته و پیش بینی می شود که طی سال هاي2016 و 2017 ، افزایش 5 درصدي را شاهد باشد.

تعداد شناورهاي ناوگان کانتینربر جهان (ظرفیت بالايTeu 100 )، در ابتداي ماه ژوئیه سال 2016 در حدود، 5221

فروند با مجموع ظرفیت 19.962400 Teu و معادل 245.9 میلیون Dwt گزارش شده است. از این تعداد، 555فروند مربوط به کشتی هاي پست پاناماکس با ظرفیت 8000 تا Teu 11999 و 192 فروند مربوط به کشتی هاي پست پاناماکس با ظرفیت بیش از Teu 12000 می باشد.

همچنین انتظار می رود بیش از 32 فروند کشتیULCS در سال 2016 به بازار تحویل داده شود که اگر محدودیت ها و شرایط اقتصادي اجازه دهد با کشتی هاي نسبتا کوچکی که در حال حاضر در مسیرهاي تجاري استفاده می شوند جایگزین خواهند شد. این کشتی هاي بزرگ براي افزایش بهره وري در بنادر نیاز به سرمایه گذاري در زیرساخت ها و تجهیزات بنادر دارند.

میزان فعالیت در بازار اوراق سازي کشتی هاي کانتینربر در سال 2015 پس از دو سال متوالی سطح حداکثري میزان اوراق سازي، اندکی کاهش یافت و به Teu 192600 رسید. ولی با توجه به ظرفیت Teu 271200اوراق شده در نیمه اول سال2016 ، انتظار می رود در کل سال 2016 میزان ظرفیت حمل کانتینري اوراقی به Teu 509000 افزایش یابد.

مجمع حکشتی

شاخص کانتینريHowe Robinson طی سال هاي 2013 و 2014 روند صعودي را پیمود. از ابتداي سال2015 نیز چنین روندي با سرعت بیشتر در پیش گرفته شد. این شاخص در نیمه اول سال 2015 اندکی افزایش یافت ولی پس از آن روند نزولی را در پیش گرفت و این روند در سال میلادي جاري (2016) همچنان ادامه دارد. این شاخص در سه ماهه اول سال به طور متوسط در سطح 450 واحد و در سه ماهه دوم در سطح 440 واحد بود ولی در ماه ژوئیه به سطح 428 واحد نیز رسید. روند تغییرات این شاخص در نمودار ذیل قابل ملاحظه می باشد.

مجمع حکشتی

مجمع حکشتی

پیش بینی شده است که زیان صنعت حمل و نقل کانتینري در سال میلادي جاري (2016) به دلیل چشم انداز بد نرخ هاي کرایه حمل، به 6 میلیارد دلار افزایش یابد. همچنین انتظار می رود نرخ هاي کرایه حمل پس از کاهش13 درصدي در سال 2015 ، در سال 2016به میزان 8.3 درصد کاهش یابد.

شاخص جهانی عر ضه- تقاضاي کانتینري در پایان سال 2015 به 80.7 واحد کاهش یافت، زیرا مدیریت 1.7 میلیون Teu ظرفیت حمل کانتینري جدیدي که در سال 2015 به بازار تحویل داده شد بدون در نظر گرفتن کاهش شدید حجم تجارت، به اندازه کافی چالش برانگیز بود. براساس پیش بینی هاي انجام شده در سال 2016 این شاخص با اندکی افزایش به 81.8 واحد خواهد رسید.

* بازار حمل دریایی کشتی هاي تانکر:

برآوردها نشان میدهد که در 6 ماه اول سال2016 ، واردات نفت خام چین از طریق دریا با افزایش 15 درصدي نسبت به سال گذشته به 7 میلیون بشکه در روز رسید. این رشد به واسطه نیاز پالایشگاه هاي کوچک غیردولتی است که تعداد زیادي از آن ها اخیرا، مجوز دریافت کرده اند تا نفت خام را وارد کنند. انتظار میرود تا حجم تجارت دریایی نفت خام جهانی در سال جاري میلادي با افزایش 3.6 درصدي به 38.7 میلیون بشکه در روز برسد.

برآوردها حاکی از این امر است که رشد بالاي تولید نفت اپک به دلیل افزایش تولید ایران و عراق باشد. افزایش تولید نفت عراق به واسطه افزایش تولید در برخی از میادین نفتی همزمان با شروع فاز 2 پروژه میدان نفتی زبیر خواهد بود. همچنین، پیش بینی می شود در سال میلادي جاري و با توجه به لغو برخی از تحریم ها در پایان ماه ژانویه، تولید نفت ایران نیز روند صعودي داشته باشد.

در سال میلادي جاري انتظار می رود رشد تجارت دریایی فرآورده هاي نفتی جهان با اندکی کاهش نسبت به سال گذشته، افزایش سالانه 3.6 درصدي را تجربه خواهد کرد. اگر چه انتظار می رود تجارت فرآورده هاي نفتی همچنان رشد قوي داشته باشد، به نظر می رسد محدود شدن محرك هایی مانند کاهش قیمت نفت و ذخیره سازي کمتر، حجم تجارت فرآورده هاي نفتی را در سال جاري کاهش دهد.

در نیمه اول سال میلادي جاري، درآمدها در بازار نقدي کشتی هاي تانکر حمل نفت خام به صورت ملموسی کاهش داشت. این کاهش شدید، عمدتا به دلیل رشد نسبتا زیاد ناوگان بوده و مسائل اخیر عرضه نفت در نیجریه آن را تشدید کرده است.

مجمع حکشتی

مجمع حکشتی

مجموع ظرفیت ناوگان کشتی هاي تانکر جهان با ظرفیتی بیش از Dwt 10000در پایان نیمه اول سال 2016 ، معادل 540.9 میلیون Dwtگزارش شده است. مجموع تعداد کشتی هاي تانکر جهان در این مقطع زمانی 6252 فروند کشتی اعلام شده است که جزئیات تعداد و انواع آن به شرح جدول ذیل می باشد.

مجمع حکشتی

بسیاري از یاردهاي ساخت کشتی، قیمت کشتی هاي نو را پایین تر آوردند تا همچنان بتوانند سفارش ساخت دریافت کنند. با این وجود، براي بازار تانکر، پس از دو سال سفارش هاي فراوان، کاهش قابل توجه سفارش پیش بینی شده است.

از سوي دیگر، مالکان کشتی ها به تدابیر دیگري همچون ادغام تناژ براي افزایش بهره وري و کسب درآمد از کشتی هاي خود روي آورده اند. از آنجایی که چشم انداز بازار تانکر به دلیل پیش بینی افزایش ناوگان تا حدودي منفی ارزیابی می شود، مالکان نیز می توانند براي جلوگیري از مازاد ظرفیت حمل در بازار به سایر اقدامات از جمله متوقف کردن کشتی ها (Lay up) یا استفاده از سیاست هاي حرکت در سرعت هاي پایین متوسل شوند.

* وضعیت ناوگان گروه کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران

مجمع حکشتی

مجمع حکشتی

مجمع حکشتی

مجمع حکشتی

مجمع حکشتی


* صورت سود (زیان) شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران (شرکت اصلی)

مجمع حکشتی

* ترازنامه شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران (شرکت اصلی)

مجمع حکشتی

* درآمد حاصل از سرمایه گذاري هاي شرکت هاي سرمایه پذیر کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران

مجمع حکشتی

* اطلاعات مقایسه اي پیش بینی هاي درآمد هر سهم :

اطلاعات مربوط به پیش بینی هاي درآمد هر سهم براي سال مالی منتهی به 1395.03.31 و عملکرد واقعی آن به شرح زیر می باشد. پیش بینی سود هر سهم در طول دوره مالی مورد گزارش نسبت به اولین پیش بینی تغییري نداشته است .

مجمع حکشتی

* نسبت هاي مالی شرکت کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران

در سال مالی مورد گزارش همان گونه که از نسبت هاي نقدینگی می توان استنباط نمود وضعیت نقدینگی شرکت و مدیریت دارایی هاي جاري نسبت به سال مالی گذ شته ثابت بوده است. اما با نگاهی به نسبت هاي اهرمی پیدا است که ساختار سرمایه تغییر محسوسی نموده است و سهم بدهی ها در ساختار دارایی ها افزایش یافته ا ست .که بدان معنی است که مدیریت شرکت در مدیریت دارایی ها و بدهی ها سیاستی جسورانه را اتخاذ نموده است و با گرایش به سمت ایجاد بدهی با هزینه پایین نرخ بازده را در سطح ثابتی نگه داشته است .

مجمع حکشتی

مجمع حکشتی

* برنامه هاي آتی:

· شفاف سازي حساب ها و اطلاعات مالی و رسیدگی به حساب ها در راستاي رعایت قوانین

· رعایت استانداردهاي حسابداري و بهبود نظام عملیات مالی بمنظور دریافت گزارش مقبول

· بازنگري و بهبود دستورالعمل هاي مالی شرکت

· رفع مغایرت حساب ها دردوره هاي سه ماهه در کلیه شرکت هاي گروه

· بهبود روش هاي مدیریت نقدینگی

· تأمین منابع مالی براي سرمایه گذاری هاي جدید

· توسعه مدیریت دانش و باز مهندسی عملیات و شناسایی و حذف عملیات مضاعف و اجراي دقیق کنترل هاي داخلی

· به روز نمودن کلیه اطلاعات سیستم هاي مالی

· حرکت به سمت سیستم هاي اطلاعات هوشمند مالی

· بهبود سیستم هاي مکانیزه عملیات مالی، افزایش اثر بخشی و کارآیی سیستم ها، حمایت و پشتیبانی در استقرار سیستم هاي یکپارچه مکانیزه در شرکت

· بهبود و ارتقاي کارآمدي گزارش ها واطلاعات مالی، شفاف تر نمودن روابط مالی درون شرکتی و ارزیابی دقیق تر از بازدهی شرکت هاي اقماري و استفاده بهینه از امکانات بالقوه یکدیگر با تهیه صورت هاي مالی تلفیقی منطبق با استانداردهاي حسابداري

· استفاده صحیح از معافیت هاي مالیاتی مشمول شرکت و ظرفیت هاي قانونی

· تجزیه و تحلیل جایگاه شرکت در بازار بورس در راستاي کمک به تصمیم گیرندگان و اعمال تمهیدات لازم بمنظور مراقبت و کاهش هزینه ها در شرکت مادر و شرکت هاي تابعه

· تشکیل جلسات کمیته کاري تخصصی مالی و تهیه و تنظیم دسته اي از شاخص هاي مالی که می توانند در کارت متوازن مالی و ارزیابی متوازن شرکت به کار گرفته شوند

· تشکیل جلسات کمیته کاري تخصصی با کلیه شرکت هاي گروه و نهایی سازي شاخص هاي مورد نیاز آن ها ارائه مشاوره به شرکت هاي گروه در خصوص چگونگی تهیه و تنظیم کارت متوازن

* چشم انداز:

«پیشتازي و جهانترازي در عرصه حمل و نقل دریایی»

با اتکال به قدرت لایزال الهی و با الهام از چشم انداز کلی و بلند مدت نظام مقدس جمهوري اسلامی ایران و در پرتو

اندیشه، دانش، تخصص، تعهد، ایمان و کوشش برنامه ریزي شده و مدبرانه جمعی کارکنان و مدیران، گروه کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران در 10 سال آینده سازمانی خواهد بود توسعه یافته، یادگیرنده و دانش محور که با بهره گیري از ویژگی هاي زیر در افق چشم انداز مزبور، در صدد است تا علاوه بر حفظ موقعیت برتر خود در سطح منطقه، با حضور و تعاملی سازنده و اثر بخش در شبکه جهانی به جایگاهی شایسته درمنابع انسانی، ناوگان، کسب و کار و فن آوري در امور حمل و نقل دریایی و خدمات وابسته، دست یابد.

· سازمان توسعه یافته، سازمانی است پاسخگو که متناسب با مقتضیات محیطی، ارزش ها، شرایط منعطف و متحول، همواره به دنبال بهبود و تعالی می باشد.

· سازمان دانش محور و مسأله گرا سازمانی است که با استفاده از دانش روز در پی یافتن بهترین راه کارها است. علاوه براین، تولیدکننده دانش نیز هست. از دانش دیگران به نحو بهینه استفاده نموده و به گسترش و اشاعه آن در گروه کمک می کند.

· داراي سرمایه هاي انسانی دانا، فعال، مسئولیت پذیر، پرانگیزه، رضایتمند، مثبت اندیش، منضبط، مشتري گرا، ارزش آفرین، نوگرا و نوآور، با وجدان کاري و روحیه همکاري و تعاون، وفادار، با احساس تعهد و تعلق به گروه و بالندگی آن و مؤمن و معتقد به توسعه و اعتلاي کشور می باشد.

· سازمانی است یادگیرنده که یاد می گیرد بهترین و برترین باشد، از همین روي:

o جامع نگر و نظام گر است و خود را عضوي مهم از نظام حمل و نقل دریایی کشور و جامعه جهانی می داند.

o تصویر و آرمانی مشترك از آینده اي مطلوب دارد که به همت کارکنان خود در پی تحقق آن می باشد.

o معتقد به کار گروهی است و از مهارت و توان همفکري، گفتگو و مفاهمه مشترك همه کارکنان با یکدیگر برخوردار است.

o در پی ارتقا و غنا بخشیدن به واقع گرایی و مثبت اندیشی کارکنان خویش است.

همواره در پی کشف روند شرایط محیط بیرونی و به ویژه محیط بین المللی کسب و کار خود بوده و در جهت دستیابی به بیشینه ترین سود براي گروه با بهینه ترین روش ها، در تجزیه و تحلیل محیط هاي مزبور توانمند است.

* اهداف اصلی:

مجمع حکشتی

مجمع حکشتی


* ارتباط اهداف و استراتژي ها در گروه کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران:

جدول زیر ارتباط بین اهداف و استراتژي هاي تدوین شده و همچنین جایگاه آن ها در یکی از مناظر چهارگانه کارت هاي متوازن را به تفکیک حوزه هاي مختلف نشان می دهد. این جدول کمک می کند تا حوزه هاي مختلف براي اهداف مربوطه با استفاده از استراتژي هاي مشخص و بکارگیري کارت هاي متوازن اهداف کمی مناسب سالانه را در آینده پیش بینی نموده و در جهت نیل به اهداف کوشش نمایند.



* آدرس وب سایت شرکت: http://www.irisl.net/


اشتراک گذاری :
ارسال نظر