بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
افزایش نرخ پایه 20 فرآورده نفتی، اعلام لیست نهایی شرکت کنندگان در طرح صندوق فروشگاهی طرح نصر، پرداخت بخشی از مطالبات شرکت های قندی از سوی دولت به آنها، تصویب قطعنامه عادی سازی روابط ایران و اروپا در کنار رشد نرخ ارز از جمله رویدادهای مثبت و اثر گذاری بود که طی هفته گذشته رخ داد و هر یک از آنها تحرکاتی را در گروه های مرتبط با آنها همچون پالایشی، رایانه، قند و شکر، معدنی و فولادی اعمال کرد.
کد خبر : ۱۷۰۲۳۷
نویسنده :
جمشیدی

معاملات بازار سرمایه در اولین هفته از آبان ماه جاری با روند صعودی آغاز شد و انتشار اخبار مثبت پیرامون صنایع مختلف همچون پالایشی، رایانه و قند و شکر سبب افزایش تقاضا برای خرید سهام در اغلب نمادها شد و هفته ای پر تلاطم را برای اهالی بازار سرمایه رقم زد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، افزایش نرخ پایه 20 فرآورده نفتی، اعلام لیست نهایی شرکت کنندگان در طرح صندوق فروشگاهی طرح نصر، پرداخت بخشی از مطالبات شرکت های قندی از سوی دولت به آنها، تصویب قطعنامه عادی سازی روابط ایران و اروپا در کنار رشد نرخ ارز از جمله رویدادهای مثبت و اثر گذاری بود که طی هفته گذشته رخ داد و هر یک از آنها تحرکاتی را در گروه های مرتبط با آنها همچون پالایشی، رایانه، قند و شکر، معدنی و فولادی اعمال کرد. بطوریکه شاخص کل بورس در آخرین روز از معاملات هفته اخیر بواسطه افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت های معدنی و فولادی ناشی از شکل گیری انتظارات جهت افزایش قیمت ارز وارد یک کانال بالاتر یعنی مدار 79 هزار واحدی شد. محدوده ای که به زعم بسیاری از کارشناسان شاخص کل بورس توانست با عبور از آن مقاومت مهمی را بشکند و خود را برای صعود به پله های بالاتر آماده کند.

در این شرایط اما، اتفاقی ناخوشایند در گروه پتروشیمی رخ داد. چرا که وزیر صنعت در اقدامات خیر خود در حالی قیمت گاز اتان را به واحدهای پتروشیمی ابلاغ نمود که به دلایل مختلفی قیمت جدید تبعات منفی از جمله افزایش هزینه های تولید را بر شرکت های مصرف کننده اتان اعمال می کند. به هر حال تصمیم جدید وزارت نفت انتقادهای مختلفی را از سوی شرکت های پتروشیمی به دنبال داشت و چشم انداز این صنعت را نسبت به گذشته تیره و تار کرد و در کنار آن مسیرهای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را بست.

علاوه بر این، طی هفته گذشته توجه فعالان بازار سرمایه به سمت گروه سیمان معطوف بود بطوریکه اغلب نمادهای فعال در این گروه با افزایش تقاضای خرید و رشد ارزش سهام مواجه بودند. از جمله اصلی ترین عوامل موثر در این امر می توان کاهش تخفیفات اعطایی شرکت های سیمانی به مشتریان از 30 به 10 درصد و در برخی از موارد صفر اشاره کرد. چرا که بسیاری از کارشناسان این صنعت معتقدند که با این اتفاق شرایط برای افزایش قیمت سیمان در محدوده 10 درصد در برخی از مناطق فراهم شده که این امر از زیان دهی شرکت ها جلوگیری می کند و با توجه به شرایط عملیاتی آنها می تواند سبب رشد سودآوری شرکت ها شود.

بر اساس این گزارش، در جریان معاملات سه شنبه هفته گذشته در حالی نماد معاملاتی شرکت سرامیک صنعتی اردکان پس از اجرای برنامه افزایش سرمایه 1100 درصدی با رشد قیمتی حدود 95 درصد مورد بازگشایی قرار گرفت که معاملات "کسرا" پس از پایان وقت معاملات بورس باطل و نماد معاملاتی در پی شفاف سازی مدیر عامل شرکت مبنی بر عدم تغییر سود برآوردی بر اساس عملکرد شش ماهه نخست امسال متوقف شد.

این موضوع در حالی داد سهامداران "کسرا" را در آورد و موجب اعتراض آنها شد که یک مقام مسئول در سازمان بورس علت ابطال معاملات و توقف نماد "کسرا" را ارسال نامه شفاف سازی به سازمان بورس و نیز اراده برخی از فعالان بازار سرمایه در رشد کاذب قیمت سهام عنوان کرده است. تاکنون زمان بازگشایی مجدد نماد مشخص نشده است.

در این شرایط همانطور که عنوان شد سرانجام پس از ماه ها که گمانه زنی های مختلفی در خصوص اسامی شرکت کنندگان در طرح رایگان صندوق فروشگاهی (نصر) مطرح بود، اتاق اصناف اقدام به انتشار فهرست شرکت های مورد تأیید خود جهت مشارکت در این طرح نمود. بطوریکه در فهرست مذکور نامه های شرکت هایی همچون کنتورسازی ایران، ایران ارقام، ایران کیش و زیر مجموعه شرکت های انفورماتک و نیز داده پردازی ایران وجود داشت. در حالی که با انتشار لیست نهایی از سوی اتاق اصناف شرکت های مذکور با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده بودند، یکی پس از دیگری نامه شفاف سازی مبنی بر عدم اثر پذیری سودآوری شرکت از محل مشارکت در طرح نصر را روانه کدال کردند. حال آنکه علیرغم انتشار نامه های شفاف سازی همچنان تقاضای قابل توجهی در نمادهای "مداران"، "رانفور"، "رکیش" وجود دارد. حال آنکه در این شرایط نماد معاملاتی "آکنتور" و "مرقام" که از شهریور ماه امسال متوقف است، همچنان مورد بازگشایی قرار نگرفته است.

بر اساس اطلاعات موجود، طی معاملات هفته گذشته بازدهی مثبت رهاورد بورس برای سهامداران بود و از میان صنایع مختلف لاستیک و پلاستیک با کسب بازدهی مثبت 10 درصدی به عنوان پر بازده ترین صنعت و محصولات چرمی با تحقق بازدهی منفی چهار درصدی کم بازده ترین گروه مطرح شدند.

در خصوص سهام شرکت های بورسی نیز، شرکت های سرامیک اردکان، سیمان لار سبزوار، آسان پرداخت پرشین، صنعتی بارز و آهنگری تراکتورسازی از جمله مجموعه هایی هستند که بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که معاملات "کسرا" باطل شده است.هفته ای پر تلاطم اما طلایی

در مقابل اما، شرکت های کابل البرز، سموم علف کش، گروه صنعتی سدید، فولاد افزا سپاهان و شیشه قزوین بازدهی منفی را محقق ساختند.هفته ای پر تلاطم اما طلایی

در پایان این گزارش می افزاید، در مجموع طی هفته گذشته بیش از شش میلیارد و 84 میلیون سهم در بورس معامله شد که این مقدار ارزشی به مبلغ 15 هزار و 986 میلیارد ریال را رقم زده است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲
اداره نظارت بر ناشران در حالی نسبت به ابطال معامله شرکتی چون کسرا بدلیل رشد حدود 90% اقدام کرده که درپایان سال 94چشم خود را بر رشد 400% غیر قابل با ور سهم آکنتور صرفا به جهت یک قرارداد پایان سال 94محقق نشده کنتورسازی میبندد ؟ واقعا پشت پرده خبر است ؟
حبیب اله محمدی صفت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
دستکاری و ابطال معاملات سهام کسرا به صورت کاملا سلیقه ای و بدون وجود دستورالعمل و رویه ای مشخص واقعا خجالت آوره و از اون بدتر این که مردم هیچ جایی واسه پی گیری حق و حقوق پای مال شده خود توسط مدیران بورس ندارن و وقتی حضوری به سازمان بورس ملاصدرا مراجعه کردیم گفتن دوست داریم هر وقت هم بخوایم بازش میکنیم واقعا کسی نیست به داد مردم برسه که قوانین کجای بورس قرار داره؟؟؟
حبیب اله محمدی صفت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
دستکاری و ابطال معاملات سهام کسرا به صورت کاملا سلیقه ای و بدون وجود دستورالعمل و رویه ای مشخص واقعا خجالت آوره و از اون بدتر این که مردم هیچ جایی واسه پی گیری حق و حقوق پای مال شده خود توسط مدیران بورس ندارن و وقتی حضوری به سازمان بورس ملاصدرا مراجعه کردیم گفتن دوست داریم هر وقت هم بخوایم بازش میکنیم واقعا کسی نیست به داد مردم برسه که قوانین کجای بورس قرار داره؟؟؟
حبیب اله محمدی صفت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸
کجایید ای دلواپسان کسرا ؟ وای بر شما مدیران الان از حال و روز سهمداران کسرا خبر دارین یا تا عمق وجودتون تو شلیا سود کردین؟ وای بر سازمان به این بزرگی که قانونی در اون حکم فرما نیست! اقای مدیر دیگه تو تلگرام چی میگن؟؟؟