بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
امروز بازار سرمایه علت بی اهمیتی موضوع مطروحه برای اهالی تالار را به خوبی نشان داد چرا که رشد های فزاینده شاخص برای خودش است اما روندهای اصلاحی آن برای قیمت سهام شرکت ها می باشد...
کد خبر : ۱۷۰۳۰۷
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز یک شنبه 95.08.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 69 واحد کاهش به رقم 56560 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 404 واحد افزایش عدد 173659 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 0.5 واحد کاهش به رقم 28367 واحد رسيد.

همچنین در این روز "پارسان" با 75 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فولاد" با 89 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد کاهش به رقم 837 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 4163 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2426 میلیارد ریال رسید.

روند امروز بازار سرمایه از معاملات روز گذشته قابل پیش بینی بود چرا که رشد 1041 واحدی شاخص کل طی دیروز برای بازار سرمایه فعلی که تازه در حال جان گرفتن است اندکی سنگین بود هر چند که قبلاً هم عنوان کرده ایم که اینگونه رشد های شاخص کل برای اهالی بازار سرمایه آنچنان با اهمیت نیست که رشد قیمت سهام شرکت ها و نیز افزایش ارزش معاملات برای آنها مهم است.

بنا بر گزارش بورس نیوز، امروز بازار سرمایه علت بی اهمیتی موضوع مطروحه برای اهالی تالار را به خوبی نشان داد چرا که رشد های فزاینده شاخص برای خودش است اما روندهای اصلاحی آن برای قیمت سهام شرکت ها می باشد. همانند امروز که روند نزولی شاخص کل تنها 1.5 واحد بود اما روند کاهشی قیمت سهام شرکت ها بسیار بیشتر از میزان افت شاخص بود، دیروز هم که شاخص بیش از 1000 واحد رشد کرد اولاً روند تمامی نمادهای فعال بورسی صعودی نبود و ثانیاً انتهای رشد قیمت برخی تک سهم های تأثیر گذار بر شاخص بیشتر از 5 درصد نبود.

اما هم در بازار دیروز و هم در بازار روز جاری ما شاهد یک نکته بسیار مثبت در بورس بودیم نکته ای که امروز بسیار پر رنگ تر از دیروز بود چرا که ارزش معاملات بازار سرمایه طی معاملات دو روز عنوان شده با رشد قابل توجهی همراه بود بطوریکه در معاملات امروز اهالی تالار شاهد ارزش معاملاتی بیش از 600 میلیارد تومانی در دو بازار بورس و فرابورس بودند.

بر این اساس بنظر می رسد روند صعودی و افزایش اقبال به بورس آغاز شده است و این موضوع روز به روز نیز بیشتر خواهد شد حالا اینکه در برخی روزها روند حرکتی بورس و شاخص ها نزولی می شود نکته با اهمیتی نیست چرا که فاکتور قابل توجه در روند معاملاتی روزانه بازار سرمایه ورود نقدینگی است که هر روز در حال افزایش می باشد.

با نگاهی به نحوه معاملات دیروز و امروز بورس کاملاً مشخص است که فارغ از روند مثبت یا منفی قیمت سهام شرکت ها اما صنایعی همچون فلزی، خودرویی، پالایشی و معدنی در کانون توجهات سرمایه گذاران قرار گرفته اند که حجم معاملات روزانه آنها موید این موضوع است.

از سوی دیگر بازار سرمایه کم کم خود را آماده می کند تا به استقبال نتیجه انتخابات آمریکا برود، موضوعی که بیش از تأثیر گذاری منطقی، تأثیر روانی آن بیشتر است به گونه ای که چه درست و چه غلط بازار سرمایه واکنش مثبت به انتخاب هیلاری کلینتون و واکنش منفی نسبت به انتخاب دونالد ترامپ دارد البته تا حدی هم منطقی است چرا که اظهارات این دو نماینده در خصوص نحوه برخوردشان با ایران و طرح برجام سبب چنین واکنشی از سوی اهالی تالار شده است اما شاید لازم باشد نگاهی کوتاه به تأثیرات بازار سرمایه به انتخاب هر کدام از این افراد به عنوان رییس جمهور بعدی آمریکا داشته باشیم.

هیلاری کلینتون: او نماینده حزب دموکرات آمریکاست و در صورت پیروزی به عنوان اولین رییس جمهور زن ایالات متحده معرفی می شود، برنامه های اقتصادی و سیاسی وی تنها معطوف به داخل نمی شود و در بحث اقتصادی تمایل زیاد به حمایت از قشر متوسط رو به پایین جامعه داشته و مالیات را بیشتر برای سرمایه داران می داند، او از برجام حمایت کرده و سیاست های خارجی او بسیار شبیه به اوباماست بطوریکه اعلام کرده بهترین اقدام در مقابل هسته ای نشدن ایران همین توافق هسته ای بوده و حتی می توان گام های فراتری هم در جهت ایجاد روابط اقتصادی و تجاری بیشتر با ایران در چارچوب های مختلف برداشت.

بنظر می رسد سیاست خارجی منعطف و دوستانه او برای حل مشکلات و تفاهمات با دنیا باعث ایجاد شوک و یا تنش در بازارهای جهانی نشود و با انتخاب وی روند فعلی نرخ های جهانی خصوصاً نفت دچار تغییرات قیمتی خاصی نشود و از سوی دیگر وی تمایل زیادی برای جبران کمبودهای کالایی آمریکا از طریق واردات دارد به نحوی که سیاست اول وی حمایت از تولید داخل و سپس جبران کمبودها از محل مذکور می باشد. پس با انتخاب هیلاری به عنوان رییس جمهور آمریکا باید گفت که اجرای برجام سرعت بیشتری گرفته و بهانه ای برای عدم همکاری های اقتصادی اروپا با ایران به وجود نخواهد آمد و این یعنی تداوم ثبات اقتصادی فعلی ایران و نیز بهبود روز افزون شرایط و مناسبات خارجی که قطعاً با استقبال اهالی تالار مواجه خواهد شد.

دونالد ترامپ: اگرچه وی چهره ای آشنا و سرشناس برای ایرانی ها نیست اما مردم ما با ادبیات و لحن ترامپی بخوبی آشنایی دارند، دست گذاشتن بر روی نقاط حساس ملیتی و غیرتی به جای اعلام برنامه های مدون اقتصادی و معیشتی شگرد ترامپ در مناظرات بوده است.

پنهان شدن پشت بزرگ نمایی های معایب دیگران به جهت سر پوش گذاشتن بر ایرادهای بزرگ خود، کاری است که ترامپ به خوبی توانسته از پس آن برآید. ترامپ فردی خشونت طلب و تند است که البته این نوع خصوصیت بیشتر برای ظاهرسازی و نشان دادن قدرتی است که از درون پوسیده و خالی می باشد. شاید بهتر است بگوییم ترامپ بیشتر از سیاست "بترسان قبل از اینکه بترسی" استفاده می کند. اما باطن اصلی ترامپ چیست؟

وی فردی سرمایه دار و اهل معامله است و بیشتر سرمایه خود را از راه بساز بفروشی بدست آورده تا جاییکه گفته می شود نزدیک به 15 درصد ساخت و سازهای دبی در گذشته توسط ترامپ انجام گرفته است. پس وی در عمل اهل بده بستان است اما سعی دارد از راه قلدری به خواسته خود برسد. تا به اینجا که ترامپ حرف حسابی برای آینده آمریکا نداشته و تنها از طریق شعار و نشانه رفتن سیاست های اوباما در جهت تضعیف جایگاه آمریکا و مسایلی از این دست برای خود رأی جمع کرده است از همین رو برای جامعه جهانی این تصور ایجاد شده است که ترامپ فردی جنگ طلب بوده و رفتارهای خشونت آمیز دارد.

اما برای مردم ایران تنها یک جمله ترامپ کافی بود تا وی پیش چشم ایرانی ها همچون اسرائیل چهره ای منفور و مغبوض باشد، چرا که ترامپ گفته بود پس از حضور در کاخ سفید توافق هسته ای را پاره خواهم کرد، سخنی که با واکنش تند و سریع مسئولین عالی رتبه کشورمان مواجه شد. پس ترامپ فردی است که حضورش در کاخ سفید خیلی از معادلات سیاسی و اقتصادی دنیا را بر هم خواهد زد حداقل کشورهایی همچون چین، روسیه و برخی دیگر از کشورهای صاحب اقتصاد دنیا پیش پای ترامپ فرش قرمز پهن نخواهند کرد تا وی تکلیف سیاست هایش با دنیا را روشن سازد.

لذا حضور ترامپ یعنی ایجاد تنش در قیمت های جهانی از جمله نفت و رشد اغلب نرخ ها به واسطه ابهام به وجود آمده در سیاست های آتی آمریکا و این یعنی حضور بزرگترین فاکتور رشد بازار سرمایه ایران پس از وقفه ای کوتاه مدت و روند نزولی گذرا به عبارت ساده تر اگرچه بورس ایران در صورت پیروزی ترامپ با هیجان منفی و روند احتمالی نزولی مواجه خواهد شد اما این روند بسیار کوتاه مدت بوده و بزودی بازار سرمایه به روند صعودی پر شتاب ناشی از رشد قیمت های جهانی و حتی افزایش نرخ محسوس ارز باز خواهد گشت.

لذا بنظر می رسد تفاوت بین واکنش مثبت بورس ایران به حضور کلینتون و یا ترامپ در کاخ سفید به دو صورت باشد، یا هیلاری بورس ایران را از مثبت هیجانی کوتاه مدت به تعادل و اصلاح قیمت ها در روند نزولی می رساند یا ترامپ بازار سرمایه ایران را پس از افت هیجانی و نزولی به روند صعودی پرشتاب و میان مدت می برد.

از همین رو تأثیر هر دو نامزد انتخاباتی آمریکا بر ایران مثبت است اما یکی با تأخیر و دیگری پر شتاب و هیجانی پس امروز مهمترین موضوع و نکته باقی مانده در بوس ایران برای کسب سود مناسب، زمان تصمیم گیری برای خرید سهام است.

امروز اهالی تالار بدنبال پاسخ این سوال هستند که تا دیر نشده سهم بخریم یا دیری بعد سهم بخریم؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
تا دیر نشده باید دروغ و جو سازی کاذب را کنار گذاشت و بفکر اقتصاد و بیکاری بود . کسانی که روز وشب علنا مرگ بر امریکا میگویند پشت پرده بر ابقائ امریکا دعا گو هستند چون تمام مشکلات مملکت ما با امریکا نسبت دارد اگر امریکا نابود شود چطور میتوان با این همه بی قانونی مملکت ساخت. ثروت مملکت ایران را دشمنان داخلی (خودی ها )به یغما برده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
از ارزش معاملات 238 میلیاردش بلوک بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
در ابرقدرت بودن آمریکا همین بس که رشد اقتصاد مملکت ما (با مدیریت جهانی)موکول به مشخص شدن نتیجهانتخابات ریاست جمهوری این کشوره.
امینی
ROMANIA
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۰
ایا انتخاب هر کدام از جناح امریکا ساختمانیها وخودروها وبانکهای ورشکسته وخیلی از شرکتها ی همچنین را نجات خواهد داد اینتخاب انها چه ربطی به مدیریت ضعیف شرکتها دارد بعضی از مدیران شرکتها حتی نمی دانند افزایش سرمایه یعنی چه پول حق تقدم یعنی چه انگاری پول سهامدار ارث پدریشان می باشد مثل وخارزم وشپاس
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
سلام:بعضی از مسولین نظام 3-4سال پیش مردم را تشویق به ورود به بورس کردندوقتی به اهداف خود رسیدند همه را رها کردندبا کلی ضررو زیان ونفرین وناله حالا سوال از شما این است که شما چه نقشه ای دارید که مردم را تشویق به خرید سهام میکنید.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
از 400 میلیارد معاملات بورس، 230 میلیاردش بلوک وپاسار4 است عزیز!
ناشناس
ROMANIA
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
دیروز که شاخص 1000 واحد رشد کرد سبد من 4/5 درصد کاهش داشت
عامل
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶
خسته نباشی دلاور. خدا قوت پهلوون!
اميني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
بورس نيوز جان شما خيلي خوش خيال هستيد حرفهاي سياستمداران زياد اعتبار ندارد در ظاهر يك چيز مي گويند ولي در باطن دنبال چيز ديگري هستند بنا بر اين نبايد با حرفهاي آنها خريد وفروش كرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
سلام تحلیل منطقی ومتوازنی در مورد کاندیدهای ریاست جمهوری امریکا انجام نذاده اید وبی انصافی وجوسازی در این تحلیل د یده می شود نه ترامب می توانذ توافق را باره کند که صحیحاست این حرف ترامب مجوز انتخابات بوده ودیکر تکرار نکردیده است ونه کلینتون انقذرها که فکر می کنید وبرایش جومثبت تبلیغ میکند خوب است که بازار سرمایه ایران را مثبت کند مسئله اصلی تفکرات منطقی ومتوازن ایرانیها است البته با قدرت ودرایت که در دولت ومجلس دیده نمی شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱
لذا بنظر می رسد تفاوت بین واکنش مثبت بورس ایران به حضور کلینتون و یا ترامپ در کاخ سفید به دو صورت باشد، یا هیلاری بورس ایران را از مثبت هیجانی کوتاه مدت به تعادل و اصلاح قیمت ها در روند نزولی می رساند یا ترامپ بازار سرمایه ایران را پس از افت هیجانی و نزولی به روند صعودی پرشتاب و میان مدت می برد.

در پاراگراف فوق اسامي هيلاري و ترامپ جابجا تايپ نشده؟؟؟!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
الان باید فقط سهم تو منفیها و از گروهای پترو پالایش معدنی فلزی- غذایی و سهام بنیادی با سرمایه کم خرید و اضافه کرد.با افزایش قیمت ارز ارزش شرکتها به تبع آن بالا خواهد رفت و با انتخاب ترامپ نفت جهانی رکوردد خواهد زد
99 درصد ترامپ انتخاب میشه دمکراتها 8 سال هرچی داشتن رو کردن و بیش از دو دوره عرفا کلینتون رای نمیاره
ترامپ بازاری فکر میکنه و اهل معامله است بیشترین ضرر را دمکراتها از راه تحریم به ما وارد کردن قانون داماتو را کلینتون امضا کرد
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
اگر شوک مثبت هیلاری و شوک منفی ترامپ بر بازار سرمایه ایران میرا خواهد بود چرا فکر نکنیم که اثر شوک ترامپ بر بازارهای کالایی و نفت هم در میان مدت از بین خواهد رفت مگر نه اینکه اثر بادوام رشد قیمتهای جهانی باید ناشی از عوامل واقعی-real باشد؟ اساس تحلیل بالا، دوگانگی دارد.
حسین
-
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
جان خودم ترامپ برنده اصلی. بورس نیوز صابون به شکم خود نمال/ناگفته نماند کم کمکی اصول علم سیاست بلدم وعده من و تو روز نوزدهم حاضرم باهت شرط ببندم اگرم لازم میدانی تا شماره تماسم رو در سایت درج کنم/
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
سلام
بودن شک هیلاری میشود ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
ایا ژاپن در بمباران هیرو شیما بکلی نابود شده بود در روز نامه ها ومجلات وگفتار شان از انتخابات فلان کشور باشند دیدید یا شنیدید خدایا تا کی گردانندکان مملکت ما به دهن این وان نگاه می کتتد کجای دنیا کشور ثالثی را بصورت لولو درست کرده ومردمان را از ان لولو می تر سانند کلینتون یا هیلاری از هر طریقی شده می خواهند مردم کشورشان در ارامش بوده ومایحتاج زندگیشان ارزان بدستشان برسد فقط نقط نظراتشان متفاوت است که بمرور زمان اصلاح میشود
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
باید نظام نشان دهد که انتخابات آمریکا در بازار ایران و مهمتر بورس بی اثر است اگر خلاف این باشد دولت مردان سخت قبول کردند که امریکا ابر قدرت است و بر همه جهان اثر دارد و شعار ما امریکا را زیر پا میگذاریم را پاک کنند ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
ببخشید شما نماینده شیطان بزرگ در ایران هستید که از در سایت خود از این آمریکاییهای وحشی تعریف می کنید ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
حدود75درصداقتصادجهان در اختیار آمریکا میباشدوانتخابات در ان کشور بر تمام جهان اثرگذاراست چه باقی دنیا بخواهند چه نخواهند.