بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
در دوره خصوصی سازی علیرغم وضع قوانینی برای قیمت گذاری خوراک اما چشم انداز مشخصی برای صنعت پتروشیمی وجود نداشته که این امر نهایتاً منجر به این شد که این صنعت با وجود برخورداری از ظرفیت های بالقوه نتواند آنطور که باید و شاید رشد کند.
کد خبر : ۱۷۰۳۰۹
نویسنده :
جمشیدی

وزارت نفت در حالی طی چند وقت اخیر فرمول محاسبه قیمت اتان را تعیین و اعلام نمود که انتقادهای متعددی از سوی متولیان صنعت پتروشیمی در خصوص نحوه قیمت گذاری مطرح شد و بسیاری از کارشناسان این صنعت معتقدند که قیمت های جدید در بلند مدت صدمات متعددی را بر پیکره این گروه وارد می کند. این در حالی است که طی روزهای اخیر تقاضا برای خرید سهام به سمت گروه پتروشیمی جلب شده است.

در همین ارتباط، قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در دوره خصوصی سازی علیرغم وضع قوانینی برای قیمت گذاری خوراک اما چشم انداز مشخصی برای صنعت پتروشیمی وجود نداشته که این امر نهایتاً منجر به این شد که این صنعت با وجود برخورداری از ظرفیت های بالقوه نتواند آنطور که باید و شاید رشد کند.

فریبرز کریمایی افزود: مزیت صنعت پتروشیمی، خوراک مصرفی آن است که این مزیت بصورت قیمت گذاری صحیح در صنعت نمایان می شود و باید قانونی وضع شود تا طی آن قیمت خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی تعیین گردد و سرمایه گذاران بتوانند بر اساس آن سرمایه گذاری کنند. این در حالی است چنین قانونی وضع شده اما تعیین قیمت نهایی از طریق آن بیش از یک سال به طول انجامیده و سرانجام در شرایطی که انتظار می رفت تا قیمت اتان در کشورمان همچون کشورهای خارجی در چارچوب ارزش حرارتی و متناسب با قیمت متان و گاز طبیعی تعیین گردد، اما وزارت نفت این روش را بکار نگرفت و فرمول و قیمتی را اعلام کرد که واقعاً منشأ و مبنای آن بر واحدهای پتروشیمی مشخص نیست. بر این اساس به نظر می رسد در شرایط فعلی وزارت نفت می بایست در این خصوص شفاف سازی کند و در ارتباط با چارچوب و مبنای تعیین قیمت ها توضیح دهد. به عبارت دیگر حداقل خواسته واحدهای پتروشیمی این است که وزارت نفت دلایل و توضیحات خود را در خصوص اینکه معیارهای جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت را چگونه در فرآیند قیمت گذاری لحاظ کرده است، ارائه دهد.

وی ادامه داد: نکته قابل تأملی که وجود دارد این است که در دوره گذار از اقتصاد دولتی به بخش خصوصی می بایست قواعد بازی را در نظر گرفت و نباید تنها از سیاست های خاصی پیروی نمود. به نظر می رسد وزارت نفت می بایست نگاه و دیدگاه خود را نسبت به خصوصی سازی تغییر دهد و در جایگاه حاکمیت در اقتصاد بخش خصوصی بازنگری شود.

قائم مقام انجمن صنفی پتروشیمی با بیان اینکه وزارت نفت در حوزه خوراک انحصارگر است، در این خصوص اظهار داشت: صنعت پتروشیمی به طور بالقوه ظرفیت های متعددی دارد و باید این موضوع را پذیرفت که وزارت نفت در حوزه خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی انحصار گر است و در چارچوب انحصار نمی تواند تعیین کننده قیمت باشد چرا که این امر خلاف قانون اصل 44 است. قیمتی که برای اتان مصرفی شرکت های پتروشیمی تعیین شده هیچ شباهتی به قانون ندارد و جذابیتی برای جلب سرمایه گذاران خارجی و رقابت پذیری ایجاد نمی کند. از سوی دیگر در شرایطی که انحصار خوراک مصرفی در اختیار وزارت نفت است، نباید این وزارت خانه تعیین کننده قیمت ها باشد و می بایست این امر به عهده دولت قرار بگیرد.

کریمایی به تغییر ارز مبادله ای به ارز آزاد در قیمت گذاری خوراک مصرفی اشاره کرد و گفت: هفته گذشته نرخ هایی بر اساس ارز آزاد اعلام شد که به نظر بنده فاجعه در صنعت پتروشیمی است. اگرچه سیاست های اقتصادی دولت به درستی یکسان سازی ارز را هدف گرفته اما دولت به آرامی این موضوع را اجرایی می کند تا شرایط و بسترهای لازم برای تحقق اهداف در راستای تک نرخی شدن ارز فراهم شود. به عبارت دیگر دولت هیچ گاه به یکباره اقدام به یکسان سازی ارز نمی کند بلکه سیاست های خود را به آرامی در این خصوص اجرا می کند.

حال آنکه وزرات نفت یک شبه و بصورت دفعتی اقدام به تغییر ارز در قیمت گذاری خوراک مصرفی و اعمال افزایش نرخ در محصولات صنایع پایین دستی نموده است. به نظر می رسد این امر اقدام شوک آوری است که فضای بی اعتمادی را ایجاد می کند.

از سوی دیگر اجرای این برنامه از سوی وزارت نفت بر خلاف قانون است. چرا که در بند الف قانون ماده یک هدفمندی یارانه ها لحاظ شده که قیمت فروش بنزین و سایر مشتقات نفت باید با شرایطی تعیین شود. علاوه بر این در تبصره دو ماده یک لحاظ شده که می بایست قیمت حامل های انرژی بر اساس ارز تعیین شده در بودجه تعیین گردد که ارز مبادله ای در بودجه سال 95 کل کشور لحاظ شده است. بر این اساس می توان گفت قیمت گذاری خوراک بر اساس ارز آزاد صحیح نیست و بر خلاف قانون می باشد.

وی در پایان پیرامون افزایش تقاضا برای خرید سهام در گروه پتروشیمی اظهار داشت: بازار سرمایه طی دو سال اخیر وضعیت با ثباتی نداشته و تقاضا و عرضه در آن بر مبنای منطق و تحلیل نبوده است. علاوه بر این اثرات منفی ناشی از اتفاقات اخیر در صورت های مالی شرکت ها نمود پیدا می کند و در کوتاه مدت نمی توان اظهار نظر درستی کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
موارد و مقاله های اخیر بورس نیوز داری سطح بالاتر ووزین تر میباشدموفق باشید
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
پتروشیمی و پالایش دو مزیت نسبی کشور هستند که متاسفانه بدلیل سوء مدیریت حاکم ویا تبانی و یا سوء استفاده از عدم شفافیت قیمت و نیز تصمیمات فراقانونی و یا وجه المصالحه سیاسی تنها و تنها به سیاه بختی سهامداران و ایجاد جو غیر اقتصادی بودن برای سرمایه گذاری در انها به نفع رقبای کشور تبدیل شده اند ایا این فساد اقتصادی وحشتنک هیچ متولی نمیخواهد که به ان رسیدگی شود ؟؟؟ تصمیمات خلق الساعه و مشخص نبودن قیمت های پایه و حتی قیمت های فروش در حالی که تنها 4 ماه به پایان سال مانده یعنی شفافیت وتدبیر ؟؟؟؟؟؟ یا فساد و رانت و چپاول حق الناس به کثیف ترین شکل ؟؟؟؟؟؟؟؟ نظارت بورس هم که گویا یا کور است یا نمیخواهد ببیند یا مجبور به سکوت است
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
تازمانیکه زنگنه است صنایع پالایشی وپتروشیمی وامثال اینها ورشکسته خواهند بود ایشان مشکل شخصی با این صنایع دارند نه مدیریتی
مهدی
ROMANIA
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
عمده سهامداران بزرکترین شرکتهای بورسی خصوصا فولاد. تاپیکو . و شرکتهای نفتی و بانکها که ارکان اصلی بازارند درضررند ایا این کم لطفی مدیران نیست؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
سلام الان قیمت بنزین در ایر ان حداقل باید 1500تومان باشد در حالکه نسبت به منطقه قیمت بنزین در ایران باید حداقل 3000 تومان باشد حالا چرا بنزین را مفت می فروشیم وکسی حرفی نمی زند ومجلس باید قیمت بنزین را باید بالا ببرد از جمله دلایل ارزان فروشی بنزین حمایت از صنعت خودرو است که صنعت خودرو در انحصار فراماسونها وکرانی بنزین باعث کم شدن قیمت خودرو وتقاضا می شود وافزایش خوذرو مساوی است با الودکی هوا ومرض وسرطان وناکارامدی مردم می شود وباعث می شود مردم به دکترهای فراماسون وبیمارستانها مراجعه کنند وخودرو بیشتر یعنی بالایشگاه بیشتر و واردات بیشتر ارزانی بنزین رانتی است برای بولذارها وقاجاقجیان وفساد سیستمی افای زنکنه که سالها ذر وزارت نفت است صنعت نفت را نابوذ کرد به نفع عربستان وقطر وحالا صنعت بتروشیمی را نیز به نفع عربستان از بین می برد واز همه مهمتر بول نفترا با قراردادهای خارجی وسیاست مرتبط کرد به کونهای که بول صادرات نفت از قبل در اختیار صادرکنندکان خارجی قرار می کیرد وبرای همین هست جه کشور تحریم شود جه نهشود جه جنک شود جه نه شود هیج وقت بول نفت ایران در اقتصاد واقعی ایران فعال نیست وعملا بول نفت در اختیار سفته بازی دلار ومسکن و واردات ولابیهای خارجی قرار می کیرد برای همین اشت که اقتصاد ایران از انحصار دلار وووو خارج نمی شود وباعث ناتوانی ملی وسایر فساذها قرار می کیرد واکر مجلس و دولت واقعا دلسور مملکت هستند باید کلن دلار را در بازار ایران تحریم کند واعلام کنذ دلار ارز تروریستی است ودر ایران هرکونه دلاری جرماست ودلارهای مردم را ساماندهی کند وووووو