بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰
کارشناس ارز و آتی سکه کارگزاری بانک سامان تشریح کرد:

دلایل رشد دلار طی یک ماه گذشته/ پیش بینی ادامه روند صعودی دلار در آبان ماه

افزایش نرخ حواله درهم، به دلیل کم شدن عرضه این ارز در بازار، نزدیک شدن ماه محرم و افزایش حجم معاملات که رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد از مهمترین عوامل اثر گذار براین ارز بود.
کد خبر : ۱۷۰۳۱۰
نویسنده :
یارمحمدی

همانطور که در مصاحبه های قبلی پیش بینی شده بود، روند دلار طی مهر ماه صعودی بود به طوریکه از اولین قیمت 3564 تومان به 3593 تومان افزایش یافته است.

کارشناس بازار ارز و آتی سکه شرکت کارگزاری بانک سامان ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز از عوامل افزایش قیمت دلار در روزهای ابتدای مهرماه گفت: افزایش نرخ حواله درهم، به دلیل کم شدن عرضه این ارز در بازار، نزدیک شدن ماه محرم و افزایش حجم معاملات که رابطه مستقیمی با نرخ دلار دارد از مهمترین عوامل اثر گذار براین ارز بود. البته تعطیلی بازار چین، افزایش تقاضای تجار رشد قیمت دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق، کاهش هر اونس نیز باعث ایجاد نوساناتی مثبت در روند قیمتی دلار آمریکا شده است.

نیما کرامت در ادامه افزود: خبری مبنی بر تسعیر نرخ ارز از بانک مرکزی که بانک جهانی مانع از انجامش شد نیز از لحاظ روانی باعث رشد دلار طی مهر ماه شد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به عواملی که موجب کاهش ارزش دلار و نوسانات منفی مقطعی آن شد اشاره کرد و گفت: مهمترین عاملی که باعث کاهش مقطعی در این بازار طی مدت مذکور شد افزایش عرضه دلار در بازار ارز توسط بازار ساز بود. همچنین انتشار خبری مبنی بر آزاد شدن ارائه خدمات دلاری از سوی بانک غیر آمریکایی نرخ دلار در مقاطعی کوتاه مدت کاهشی کرد.

کرامت گفت: ارزش دلار یا شاخص دلار طی یک ماه اخیر به دلیل آمارهای مناسب اقتصادی و پیش بینی هایی که در خصوص افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه شده ارزش دلار را در این کشور افزایش داده است و بر بازار داخلی ایران هم تاثیر داشت.

وی ادامه داد: چندی قبل آمار جالبی در خصوص رتبه ایران در نرخ تورم در جهان منتشر شد که حکایت از رتبه نخست ایران در سال 2012، در سال 2013 بعد از ونزوئلا و سودان اخذ رتبه سوم، رتبه پنجم در سال 2014، رتبه دهم در سال 2015 و در سال2016 به رتبه 32 این جدول دست یافته است.

کرامت اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم بالا، نرخ دلاری که آقای روحانی در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود در 3300 تومان تحویل گرفت و با توجه به قانون و مصوبات برنامه چهارم و پنجم توسعه مبنی بر تعدیل نرخ ارز با توجه به تورم انتظار می رود دلار روندی افزایش داشته باشد. چرا که در حال حاضر نیز دلار به صورت دستوری ثابت مانده و این موضوع نیز باعث افزایش واردات و قاچاق، کاهش تولید، اشتغال و رکود اقتصادی شده است.

وی افزود:یکسان سازی ارز بر اساس عرضه و تقاضای بازار باید صورت بپذیرد نه به صورت دستوری که قطعاً این نرخ به قیمت ارز مبادله ای نزدیک نمی باشد. تفاوت بین ارز آزاد و مبادله ای میلیارد ها تومان رانت ایجاد کرده و منفعتی برای مردم ندارد و کالایی که ارز مبادله ای به آن اختصاص داده می شود به صورت آزاد به دست مردم می رسد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در رابطه با روند قیمتی دلار در آبان ماه اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن زمان اجرای یکسان سازی ارز، به نظر می رسد در این بازار تورم تعدیل نشده روی نرخ ارز و در پیش بودن اربعین حسینی، دلار کاهشی نباشد و به روند صعود خود ادامه دهد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
با سلام و خسته نباشید
دلار تا شب عید با این اوصاف 3800 رو میبینه
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری بعید است که بذارند دلار گرون شه و حداکثر تلاششون رو میکنن که حداقل اونو ثابت نگه دارن
آتی کار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
این سیستم از همون اول هم درست نبود که ارز رو چند نرخی کردند،توو این کشور سعی نمیکنیم از اقتصادهای موفق درس بگیریم،آزمون و خطا میکنند فقط
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
دلار رو بزارند گرون شه،بدبختی مردم بیشتر میشه و جز این قضیه چیز دیگه ای نیست،پولدارا پولدار تر میشن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶
اتفاقا دلار گرون بشه بهتر میشه ،چون کالای خارجی وارداتی رو پولدارا میخرن نه مث ما،ما همون کالای داخلی رو میخریم ک ارزون تر هم است ،ولی با گرون شدن دلار قاچاق کم میشه و اقتصادمون یه جونی میگیره و این خوبه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
ممنون از گزارش کاملتون ،دید خوبی داد