بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
از اتان، محصولات ارزشمندی مانند الماس‌های سفید پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و مشتقات مختلف اتیلن و پروپیلن را بر سفره اقتصاد ملی آورده و کشور را در شرایط سخت تحریم، از توطئه و بحران کمبود ارز تا حدی رهانیده است. اگر تحولات عسلویه در حوزه گاز و پتروشیمی نبود، امکان تحقق بخشی از اغراض شیطانی دشمنان علیه نظام ارزشمند ایران اسلامی وجود داشت.
کد خبر : ۱۷۰۴۲۵
عسلویه اکنون پایتخت اقتصادی ایران است. سالانه ده‌ها ‌میلیارد دلار درآمد ارزی کشور از آن منطقه استراتژیک کشور تأمین می‌شود؛ منطقه‌ای که در ابتدای دولت اصلاحات و وزارت بیژن زنگنه در نفت، در نزدیکی روستایی کوچک و بیابان برهوت قرار داشت، اکنون آوازه آن به‌عنوان پایتخت انرژی ایران و به‌تبع آن نام صنعت گاز و پتروشیمی ایران در جهان پیچیده است. 

درحال‌حاضر بیشتر فازهای ١٩گانه پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده و تولیدات آنها در رگ‌های حیات اقتصاد کشور، خون گرم و انرژی‌زای خود را جاری كرده است. گاز متان استخراج‌شده در آن، گرمابخش خانه‌های سرد در زمستان و روشنی‌بخش نیروگاه‌های برق و مایه حیات پتروشیمی‌های با پایه متان از جمله پتروشیمی‌های آمونیاک اوره و متانول و زیرشاخه‌های آنهاست. 

گاز اتان، محصولات ارزشمندی مانند الماس‌های سفید پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و مشتقات مختلف اتیلن و پروپیلن را بر سفره اقتصاد ملی آورده و کشور را در شرایط سخت تحریم، از توطئه و بحران کمبود ارز تا حدی رهانیده است. اگر تحولات عسلویه در حوزه گاز و پتروشیمی نبود، امکان تحقق بخشی از اغراض شیطانی دشمنان علیه نظام ارزشمند ایران اسلامی وجود داشت. 

اما تولیدات ارزشمند میادین گازی در عسلویه همچنان رویش‌های ارزشمند و رو به توسعه خویش را نصیب ملت شریف ایران می‌کند و با بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالای کشور در تولید گاز بوتان و پروپان در آینده نزدیک، شاهد رویش و باردهی واحدهای بزرگ پتروشیمی با خوراک بوتان و پروپان خواهیم بود. 

ناگفته پیداست تعیین قیمت منطقی و رقابتی خوراک‌های یادشده نسبت به رقبای منطقه‌ای و جهانی است که می‌تواند بستر چنین تحول بزرگی را فراهم كند. 

در روزهای اخیر بار دیگر بحثی در خصوص آزادسازی خوراک مایع پتروشیمی‌ها مطرح شده که این موضوع روی برخی از پتروشیمی‌ها اثرات منفی زیادی خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به پتروشیمی‌های اراک و تبریز اشاره کرد. 

این اتفاق روی برخی از پتروشیمی‌ها مانند پتروشیمی جم که خوراک مایع و گاز مصرف کرده، اما بخشی از محصولات خود را به شرکت‌های دیگری می‌فروشند تأثیر منفی کمتری خواهد داشت که دلیل آن، بالاتربودن قیمت محصول نسبت به قیمت خوراک است. 

درحال‌حاضر تصمیم‌گیرندگان بزرگ اقتصاد انرژی ازجمله وزارت نفت و کمیسیون‌های تخصصی مجلس، نشست‌های مشترک با حضور صاحب‌نظران این حوزه برگزار می‌کنند و این امید وجود دارد که یک تصمیم جامع بلندمدت و فرمول منعطف و عالمانه‌ای برای قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تصویب شود که نتیجه آن جذابیت برای سرمایه‌گذاری خارجی و رشد روزافزون صنعت مهم و بنیادی پتروشیمی در کشور باشد.

با وجود نقدهای منتقدان، معدل عملکرد ایشان در حوزه بالادستی نفت و گاز و توسعه میادین مشترک بسیار ستودنی است. می‌دانیم اگر عسلویه و میادین مشترک توسعه نمی‌یافت، اکنون صنعت پتروشیمی در عسلویه وجود نداشت که روی نرخ خوراک آن بحث شود. 

با توجه به این مسئله، در کنار نقدها و انتقادهایی که مطرح می‌شود باید تقدیر از اقدامات ارزشمند و ماندگار وزیر نفت باسابقه کشورمان نیز فراموش نشود چراکه بجاآوردن رسم ادب و بیان حق، تقدیر از خدمت و فداکاری مدیران در راه کشور و مردم عزیزمان است که دین ما نیز درباره آن توصیه اکید دارد.


سیدحسین میرافضلی- مدیرعامل پتروشیمی جم

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهبازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
نقد سازنده و به دور از قیل و قال های سیاسی. به این مدل نقد ها نیاز داریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۸
سلام راست حرف می زنند وشیله بیله ندارند که دارند جرا قیمت بنزین را مفت وحراج کردهایدبنزین مفت وارزان یعنی قساذ رانت قاجاق غیر شفاف مرض دود مرک ومیر وبذ فرهنکی کسترده وبی عدالتی ورواج سرطان وبیمارستان ودارو وفساذ ماشینهای که با بنزین مفت ترافیک وتصادف ومرک وبی فرهنکی ورفاه طلبی وتجمل کرادی ارزان وانصاری ورانت وحالااک ر جلسه می کذارند جرا دلار تروریستی امریکا راتخریم نمی کنید دلار امریکا وسیلهای است که تروریستهای داعش وعربستان از ان استفاده می کنند اینکه به زبان شعار مرک برامریکا به دهیم ودر عمل برای دلار امریکا و ویزای باسبورت امریکا وکشورهای درجه جندم وغرق در فساد اروبا وکشورهای بی بنیاذ کره وزابن را در باسبورت داشته باشیم نشان از نفاق ودورودی دارد راست می کوئید بزرکترین مرک برامریکا تحریم دلار تروریستی امریکا است 40 سال مرک برامریکا کفتیم وبه دلار تروریست امریکا تعظیم کردند همجون بت لات ومنات این بت دلار تروریستی باید شکسته شود وکرنه بیروان دلار همسو با نابودی امریکا که سزنوشت حنمی ونزدیک است نابود خواهند شد خدا صاحب عزت وقدرت است وبه هرجه که خدا اراده کند همان شود وذلت را انسانها خود خریداری خواهند کرد که خدا عادل وسریع الا جابت است وکسانی که دیروز ادعای اسلام می کردند زود خواهند دید که طشت نفاق انها عالمکیر شده است وبه جاه ذلت افتادهاند وکسانی دیکر را که فکر نمی کردند و حدر حساب ندارند به عزت ابدی و دنیا رسیدهاند
ناشناس
BELGIUM
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
حالا که این طور شده چند نفر استخدام کنید گرد وخاک دستگاه های مستقر شده را فرسوده نکند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
سلام اینکه در دوره تصدی یک وزیر اماج نقد می شود یاد اور میدانمبارزه است که مبادا سرباز انقلاب کار اشتباهی انجا م دهد وکار صحیح انجام دهد تا نتیجه کار خوب خود را در مملکت وخانواذه خود ببیند وباعث سربلندی ایشان شود حالا اکر اشتباه سهوی انجام داد بعد وزارت میرود بیش بقیه اشتباه کارها وبشیمان و...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
مطالب عنوان شده زمانی قابل تقدیر است که توان تولید منطقه عسلویه با کشور بسیار بسیار کوچک قطر در زمینه گاز وهمچنین تولیدات پتروشیمی کشورهای همسایه مقایسه میشد .ایران کشور بزرگ وتوانمندی است حیف است منافع ملی تحت تاثیر منافع گروهی وسیاسی قرار گیرد . مطلب عنوان شده درماهیت دارای ارزش بالایی است وبهتر است افراد ذیصلاح دراین امر شرکت کنندوبا امار وتحلیل مستدل ارایه طریق نمایند .درکشورهای پیشرفته رسانه ها هدایت گر مواردپیچیده وتصمیم گیری دولت مردان هستند به امید ان روز.