بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
با کسب بازدهی بیش از 220 درصدی طی دو ماه اخیر

"شلیا" از نگاه ناظر بازار پنهان مانده است

سهام شرکت مواد ویژه لیا که از شهریور ماه سال گذشته در قیمت 136 تومان در بازار عادی فرابورس برای نخستین بار عرضه شد تاکنون روندی قابل توجه و صعودی را پشت سر گذاشته است و طی این یکسال بازدهی قیمتی بیش از 490 درصدی را ثبت کرده است که بیش از 220 درصد آن تنها مربوط به بازه زمانی شهریور 95 تاکنون می باشد.
کد خبر : ۱۷۰۴۳۴
نویسنده :
یارمحمدی

شرکت مواد ویژه لیا از اواسط شهریور ماه تاکنون از حوالی قیمت 250 تومان روندی صعودی و شارپی را آغاز کرده و در حال حاضر بعد از ثبت رشد بیش از 220 درصدی در محدوده 812 تومان همچنان با صف خرید همراه است.

به گزارش بورس نیوز، سهام شرکت مواد ویژه لیا که از شهریور ماه سال گذشته در قیمت 136 تومان در بازار عادی فرابورس برای نخستین بار عرضه شد تاکنون روندی قابل توجه و صعودی را پشت سر گذاشته است و طی این یکسال بازدهی قیمتی بیش از 490 درصدی را ثبت کرده است که بیش از 220 درصد آن تنها مربوط به بازه زمانی شهریور 95 تاکنون می باشد.

"شلیا" که این روزها بدون وقفه به رشد خود ادامه می دهد، طی چند هفته اخیر با اقبال از طرف سهامداران عمده حقوقی و حقیقی خود نیز همراه شده است، چرا که در روزهای ابتدایی آبان ماه بود که چند شخص حقیقی به جمع سهامداران درصدی آن اضافه شده و برخی از سهامداران حقوقی نیز درصد مالکیت خود را با خرید سهم، افزایش داده و در صدد حمایت از روند صعودی "شلیا" برآمده اند.

بر اساس این گزارش، روند صعودی قیمت سهام شرکت مواد ویژه لیا در حالی است که این سهم کوچک فرابورسی از دید ناظر بازار پنهان مانده است. در حالی که در اکثر موارد شاهد دخالت ناظر، توقف نماد معاملاتی و درخواست ارائه اطلاعات از شرکت هایی که روند صعودی قابل توجه دارند، هستیم. به طور مثال می توان به "آکنتور"، "مرقام"، "کسرا" و موارد مشابه بسیاری که تاکنون شاهد بودیم اشاره کرد.

با وجود تماس های مکرر خبرنگار ما برای شفاف شدن روند قیمتی سهم و برنامه های شرکت، مسئولین و مدیران مجموعه مواد ویژه لیا از انجام مصاحبه سر باز زدند و برنامه های این شرکت خبر ساز را روشن و واضح خواندند. البته طی چند روز گذشته این مجموعه شفاف سازی در خصوص عدم نیاز به پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 96 روی سامانه اطلاع رسانی کدال منتشر کرد که در این گزارش تأکید شده بود درآمد هر سهم سال 96 "شلیا" همچنان به قوت خود باقیست و رویدادی که منجر به تغییر با اهمیت اطلاعات مالی این شرکت گردد رخ نداده است. در حالی که در 2 ماهه منتهی به مهر، 18 درصد از مقدار تولید و 43 درصد از مقدار فروش بودجه خود را پوشش داده که به صورت ریالی نزدیک به نیمی از فروش پیش بینی شده شرکت طی 2 ماه محقق شده است.

در پایان گفتنی است، با توجه به تمامی موارد ذکر شده، هر چند که بارها طی گزارشات مختلفی در خصوص عدم توقف نمادهای معاملاتی که با صف فروش قابل توجهی همراهند، از سوی نهاد ناظر تهیه و منتشر کرده ایم و بر این امر تأکید کرده ایم که چرا متولیان این بازار تنها جلوی رشد و صف خرید سهام پر تقاضا را با توقف نمادشان می گیرند، اینبار نیز رشد بیش از حد نماد معاملاتی "شلیا" این سوال را در ذهن فعالان این حوزه ایجاد کرده است که آیا خون "شلیا" که طی مدت دو ماه و نیم اخیر 220 درصد رشد قیمتی را پشت سر گذاشته از دیگر شرکت هایی که به محض صف خرید شدن متوقف می شوند، رنگین تر است؟ بهتر است مسئولین نگاهی عمیق تر به شرکت های کوچک و بزرگ بازار سرمایه داشته باشند و از این شرایط استثنایی نیز غافل نشوند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
این سهم چیزی توش نداره که به بالای 800رسیده بلکه فقط وفقط باباندبازی وسفته بازی به اینجارسیده
رضا
GERMANY
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
سلام
شماهم دقیقا روزی که این سهم بسته شده مطلب میزنین. تا حالا کجا بودین؟؟
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
این سهم بهترین سهم بازاره ازش به عنوان کسرا دوم یادمیکنن.نوش جون هرکسی که ریسک پذیره.شما هم میخواستین بخرین..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
ناظر رفته گل بچینه متاسفانه در بورس ما فساد بیداد می کنه مثل بانکها و همه جای دیگه اقتصاد. اگه یه سهمی مثل ذوب با هزار تا خبر مثبت بخواد بره بالا نمی ذارن از سازمان بورس گرفته تا حقوقی در به درش همه مانع می شن مثل حقوقی بانک صادرات که پس از توافق ژنو گند زد به سهم و کل بازار. این حقوقیا انگار شرف ندارن تازه هم گندش در اومده فرهنگیان قیمت سهام رو دستکاری می کرده و جالبه جزو حقوقیای ذوب بوده. کلا درمملکت ما هر کسی هر کاری رو دلش بخواد می کنه و هیچ کس هم نظارت و مراقبت نمی کنه بعد که رسید به چند هزار میلیارد نزدیک انتخابات یه دفعه یاد بیت المال می افتن و همه پایینی ها رو دستگیر می کنن و کله گنده ها هم یا فرار می کنن به خارج و یا اینجا به یکی وصل می شن و تبرئه می شن واین داستان ادامه داره......
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
دم بورس و ناظراش گرم با اینهمه عدالت و برابری سهامهایی که اقایان خودشون قبلا خرید کردن البته ...؟؟؟؟ ناظر و .... رفتن گل بچینن ولی امان از بقیه سهامهای دیگه ؟؟؟؟ سهامدارهای شرکتهای دیگر بعد از چند روز مثبت خوردن از ترس ناظر سهمو منفی میکنن . امان از اینهمه امانتداری ناظرین محترم
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
كثافت مملكتمون رو گرفته به هرجاشكايت مي كني جواب نميگيري كه هيچ يه چيزي هم بدهكار ميشي خداييش جريان بازگشايي كسري نگاه كنيد آدم حالش به هم مي خوره خدا خودش به دادمون برسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
باز هم مراقب کسرا باشید ...این شرکت فقط حساب سازی بلده و سرگردون کردن سهامداراش باز گول نخورید
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
سلام و عرض ادب خدمت بورس نیوزی ها و ناظرین بورس
چند نکته در مورد شلیا قابل بررسی است
1- پذیرش شرکتی کوچک در فرابورس که ارزش شرکت در زمان عرضه حدود 10 میلیارد تومان بود و عرضه 10 درصد سهام 1 میلیارد تومان می شد در این خصوص سوال می کنم :
الف)لزوم پذیرش و ورود شرکت کوچکی مانند شلیا در فرابورس چه بود ؟
آیا شادابی را به بازار می آورد و یا حجم بازار را افزایش می داد و یا شرکت شناخته شده ای بود که باعث شفافیت می شد ؟
ب)ارزش جایگزینی این شرکت با حدود 4 میلیارد تومان مقدور بود !چرا بایستی در روز عرضه این شرکت نزدیک 10 میلیارد تومان کشف قیمت شود ؟!آیا کوچک بودن شرکت باث کشف قیمت غیر واقعی بود ؟که باز اینجا لزوم پذیرش این شرکت در فرابورس با ابهام مواجه است!
سوال دوم)توسعه صنعی ایران با نماد وتوصا در زمان عرضه سهم مالک 100 درصدی بود .بعد از گذشت کمتر از 1 سال بطور کامل از ترکیب سهامداران شرکت خارج شد و کل شرکت را به حدود 10 برابر قیمت واقعی و ارزش جایگزینی به بازار عرضه کرد و سهامداران خرد مالک این کارگاه شدند !!!
آیا سازمان بورس نمی بایست در این مسیله ورود کند که چطور و به چه راحتی مدیران یک شرکت تازه پذیرفته شده در بورس سهامشان را به سهامداران خرد می فروشند و خارج می شوند!!!!آیا نیازی به عرضه بلوکی و تایید صلاحیت سهامدار عمده جدید نبود ؟!
سوال سوم یک شرکت مدرس بورس در استان گلستان با نام شرکت توسعه سبز گلستان سهامدار حدود 20 درصدی این شرکت شده و ظاهرا وظیفه اداره شرکت را به عهده خواهد داشت !!سوال آیا این افراد که در کار تدریس بورس هستند توانایی اداره شرکت را دارند ؟
آیا ظن آن نمی رود که به کارآموزان و شاگردان کلاس خود توصیه به خرید این سهم می کنند و یکی از دلایل اصلی برای رشد ارزش بازار این شرکت به 65 میلیارد تومان!!!!!!(شرکتی که 4 میلیارد تومان می ارزد)همین موضوع باشد .؟!
جواب بی اعتمادی به بورس را و لطمه ای که به اعتبار بورس از این ناحیه در استان گلستان وارد می شود را چه کسی باید بدهد ؟
در پایان بایستی عرض کنم که رقم کل فروش شرکت 14 میلیارد تومان بوده است .چنانچه حاشیه سود شرکت 100 درصد هم باشد 5 سال طول می کشد تا قیمت امروز مستهلک شود !!!!یعنی از پی بر ای گذشته ایم و به پی بر کل فروش رسیده ایم !!!!!!پی بر کل فروش شرکت به رتبه 5 رسیده است و هیچگونه گزارشی از شلیا اعم از شفاف سازی معاملات و یا توقف نماد وجود ندارد .
آقایان بورس نیوز لطفا این نوشتار بنده را به دست آقای شاهپور محمدی برسانید .به نظر می رسد یک تخلف عظیم با همکاری برخی از افراد در پذیرش فرابورس ،ناظرین فرابورسو مدرسین بورس و...صورت گرفته است که حل آن باعث خشکیدن ریشه های بخشی از مافیا فساد در بورس می شود .
حبیب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
بیاین خودمون و گول نزنیم !!! مدیران دلواپس دیروز کسرا چون شلیا دارن دیگه دلواپس نیستن اصلا حالا که سهام داران کسرا حسابی دارن ضرر میکنن شلیا رو رو 800 بستم با 300 درصد بالاتر
ناشناس
BELGIUM
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
با سلام من شلیا از عرضه هم نخریدم کلا سود دریافتی من از سهام ماهیانه میانگین 130000تومان است ولی تعجبم از این است چرا سهام داری یک ریال سود می کند به او حسادت می کنیم اگر او خوشحال باشد موجب خوشحالی من می شود تا جایی که من یاد دارم مردم ایران در یاری رساندن به همدیگر پیشتاز بوده اند