بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱
معاملات بازار سرمایه طی روز جاری با رشد قیمت اغلب سهام شرکت ها و نماگر ها سپری شد تا بموجب روند صعودی شکل گرفته در این بازار شاخص کل بورس رشد 494 واحدی را ثبت کند.
کد خبر : ۱۷۰۵۱۳
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.08.17 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 519 واحد افزایش به رقم 56191 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 90 واحد افزایش عدد 171395 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 174 واحد افزایش به رقم 28118 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 84 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 80 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحدکاهش به رقم 835 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 3994 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 3904 میلیارد ریال رسید.

معاملات بازار سرمایه طی روز جاری با رشد قیمت اغلب سهام شرکت ها و نماگر ها سپری شد تا بموجب روند صعودی شکل گرفته در این بازار شاخص کل بورس رشد 494 واحدی را ثبت کند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، آئین نامه بررسی حساب های بانکی جهت محاسبه مالیات در حالی از سوی سازمان امور مالیاتی مطرح شد که در پی آن انتظارات جهت خروج بخشی از نقدینگی از بازار پول و سوق یافتن آن به سمت بازار سرمایه بیش از پیش تقویت یافت و موجب افزایش امیدواری ها جهت روند رو به رشد بازار سرمایه شد. علاوه بر این، در شرایطی که حدود 24 ساعت تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است، پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که ایمیل های جنجال بر انگیز هیلاری کلینتون مشکلی ندارد که این موضوع واکنش تند دونالد ترامپ را در پی داشت و وی دستگاه نظارتی آمریکا را به سیستم فاسد تشبیه کرد. این در حالی است که با انتشار این اخبار و قوت گرفتن احتمال برنده شدن کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری موجی از تقاضا برای خرید سهام در بازار سرمایه شکل گرفت و بورس تهران به مدد کاندید آبی رنگ انتخابات ریاست جمهوری سبز شد. در این بین گروه خودرو در جذب نقدینگی و تقاضا برای خرید سهام پیشتاز شد و سایر گروه ها را با خود به سمت بالا کشید.

بر اساس این گزارش، در حالی فعالان بازار سرمایه با توجه به افت قیمت سهام شرکت ها ناشی از روند نزولی چند روز گذشته بازار سرمایه و انتشار اخبار خوشایند داخلی و خارجی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رفتند که به نظر می رسد واکنش روز جاری اهالی تالار به نوعی مقدمه ای برای تداوم روند صعودی و استقبال از روزهای طلایی و پر شکوه بازار سرمایه بود. چرا که طی معاملات روز جاری ارزش بازار در دو بازار بورس و فرابورس نیز قابل توجه بود و در مجموع رقمی بیش از 790 میلیارد تومان را به خود اختصاص داد که این مقدار حتی در صورت کسر کردن ارزش معاملات بلوکی نیز رقمی قابل توجه و امیدوار کننده تلقی می شود و بیانگر ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه است.

"خودرو": در جریان معاملات روز جاری سهام شرکت ایران خودرو به واسطه مطرح شدن موضوع فروش دارایی های آن همچون واگذاری بخشی از سهام بانک پارسیان و شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با افزایش تقاضا همراه شد. علاوه بر این، امروز زمزمه هایی مبنی بر رونمایی از قراردادهای جدید ایران خودرو با شرکت فیات در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو به گوش می رسید که این موضوع نیز در جذب نقدینگی و افزایش تقاضا برای خرید سهام "خودرو" تأثیر گذار بود.

همچنین روند معاملات روز جاری در گروه سایپا نیز قابل توجه بود و در شرایطی که نماد معاملاتی سایپا همچنان متوقف باقی مانده، زیر مجموعه های آن همچون "خزامیا"، "وساپا" و "ورنا" جور لیدر گروه خود را کشیدند و امروز پر قدرت ظاهر شدند. در این بین شب گذشته شاهد تغییر مدیریت عامل شرکت سرمایه گذاری سایپا بودیم. به نظر می رسد شرکت سایپا بعد از بازگشت به تابلوی معاملات بورس در حرکت بعدی خود از قراردادهای جدید و اقدام مثبتش جهت بهبود شرایط سودآوری رونمایی می کند. هر چند که گفته می شود که سایپا با اعلام تعدیل مثبت و رشد سودآوری مورد بازگشایی قرار می گیرد.

به نظر می رسد اولین منفعت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نصیب گروه خودرو شده است، چرا که با تداوم طرح برجام روز به روز شاهد ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد کشورمان و شرکت ها خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، طی معاملات روز جاری علاوه بر گروه خودرو، گروه های بیمه، فلزات اساسی و معدنی ها نیز با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شدند که این امر نشان دهنده این است که نگاه سهامداران به بازار سرمایه تغییر کرده. چرا که شاهد این موضوع هستیم که نقدینگی در بازار سرمایه میان گروه های مختلف در حال جا به جایی است و توجه اهالی بازار سرمایه تنها به یک گروه معطوف نیست، بلکه اغلب گروه ها روند صعودی را سپری می کنند.

پالایشی ها: روند معاملات شرکت های پالایشی نیز همچون سایر گروه ها مناسب بود.

اهالی تالار هنوز نمی توانند دلیل موجه و قانع کننده ای برای شکل گیری روند صعودی بیابند، اما فعلاً افت قیمت ها طی چند روز گذشته و ورود نقدینگی جدید سبب شد تا امروز روند این گروه صعودی باشد.

"حفاری": نماد معاملاتی شرکت حفاری شمال پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه که مورد موافقت سهامداران قرار نگرفت، مورد بازگشایی قرار گرفت و با صف خرید 15 میلیونی سهمی مواجه شد.

بر این اساس می توان گفت "حفاری" از جمله تک نمادهایی بود که با صف خرید سهام همراه شد و حال آنکه علت تشکیل صف خرید میلیونی در نماد "حفاری" نامشخص است، اما احتمال اینکه این شرکت در آینده از اتفاق یا قرارداد جدید پرده برداری کند، وجود دارد.

دارویی ها: این گروه از جمله معدود گروه هایی بود که طی معاملات روز جاری مورد توجه سهامداران قرار نگرفت. چرا که با توجه به برنامه های جدی دولت جهت یکسان سازی نرخ ارز دیدگاهی در میان اهالی بازار بوجود آمده مبنی بر اینکه اجرای برنامه مذکور تبعات منفی را بر وضعیت سودآوری این مجموعه ها در پی خواهد داشت و این موضوع چندان برای دارویی ها خوشایند نخواهد بود.

پتروشیمی: برخی از تک نمادها در این گروه روند صعودی را سپری کردند، اما هنوز روند مناسبی که از شرکت های پتروشیمی انتظار می رود در این گروه شکل نگرفته است.

در پایان جا دارد تا یادی کنیم از نمادهای متوقف بازار سرمایه که در این روزها جای خالی آنها احساس می شود. نمادهایی همچون مپنا و بانکی ها که اگر این روزها در بازار سرمایه حضور داشتند، به طور قطع روند معاملاتی آنها در روند شاخص کل بورس اثر گذار بود. امیدواریم تا نمادهای متوقف تا قبل از آغاز روند صعودی به بازار سرمایه باز گردند تا سهامداران این مجموعه ها نیز از این روند بهره ببرند.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
بلوک های سیمانی را از جلوی نماد بانکها بردارید......
ناشناس
شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
اگه ترامپ ریئس جمهور بشه چی؟
ناشناس
UNITED STATES
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴
یاد رفت حکشتی کشتی کنی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
اقاباز خودرو سبز شد شما انرژي گرفتي واقعا تابلوست تحليل شما
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۸
این بورس نیوز خیلی بی عرضه است واز خود رنگی ندارد همیشه رنگ بیگانه و اهریمن را به خود می زند و سعی می کند به دیگران هم القا کند.
ناشناس
BELGIUM
سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
کدام تفکر دولت مردان ایران را تا بحال تجربه کرده اید که مثبت بوده باشد بغیر از گرانی حال تفکرشان انتخاب کلینتون است پیدا کنید نیم کاسه را