بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴
کد خبر : ۱۷۰۵۸۶

خبرگزاری فارس: شاخص‌های بورس قرمزپوش شد/ گام‌های عاقلانه حرفه‌ای‌ها میان فروشندگان هیجان‌زده

معامله‌گران بازار سهام امروز همزمان با پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد شوک روانی حاصل از این انتخاب بود، بازاری که امروز ترجیح داد تا در میان موج‌های هیجانی منفی بازار تنها نظاره‌گر و حتی در برخی موارد فرصت را برای جمع‌آوری سهام غنیمت بشمارد.

به گزارش خبرنگار بورسخبرگزاری فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه 19 آبان ماه 95 با کاهش 1459 واحدی به رقم 78 هزار و 411 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 338 واحد کاهش به رقم 15 هزار و 585 واحد دست یافت.

امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 1811 واحد کاهش روی عدد 87 هزار و 397 واحد ایستاد. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 1119 واحد به رقم 55 هزار و 372 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 2629 واحد کاهش عدد 108 هزار و 526 واحد را تجربه کرد.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش 20 واحدی به رقم 819 واحد رسید.

بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 89 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با 82 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 73 واحد کاهش بیشترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت حفاری شمال با 7 واحد، بیمه آسیا با 4 واحد و سرمایه‌گذاری توسعه ملی با 3 واحد افزایش بالاترین تأثیر مثبت را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 291 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 201 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 85 هزار و 684 نوبت دادوستد بود.

بر اساس این گزارش، امروز نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام تولید مواد اولیه داروپخش، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، سیمان دورود، کارخانجات قند قزوین، پتروشیمی کازرون از سوی ناظر بازارسهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه کارآفرین، زرین معدن آسیا و حق تقدم ملی صنایع مس ایران بازگشایی شدند.

امروز همچنین اطلاعیه ناظر بازار فرابورس برای بازگشایی نماد معاملاتی کیسون از روز یکشنبه هفته آینده پس از پذیرش مشروط در بازار دوم فرابورس منتشر شد.

به گزارش فارس، امروز در نماد معاملاتی بانک کارآفرین 45 میلیون سهم به ارزش بیش از 13.5 میلیارد تومان کد به کد شد. در سرمایه‌گذاری دارویی تأمین 33.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 20 میلیارد تومان کد به کد شد. 28 میلیون سهم سرمایه‌گذاری سایپا اما به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان به کدهای درون‌‌گروهی سهامدار عمده تجمیع شد. 20 میلیون سهم گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان کد به کد شد.

همچون روزهای گذشته 16 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان کد به کد شد. فولاد خراسان نیز امروز شاهد معاملات کد به کد 14 میلیون سهمی به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان بود.

بر اساس این گزارش امروز همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و شوک انتخاب گزینه جمهوری‌خواهان با وجود همه خوش‌بینی‌ها نسبت به انتخاب هیلاری کلینتون بازار سهام ایران شاهد درجا زدن شاخص‌ منتخب خود و افزایش غلبه عرضه بر تقاضای سهام در کلیت معاملات بازار بود. این در حالی است که رفتار عاقلانه معامله‌گران در کنار موج‌های هیجانی معامله‌گران ترسو باعث شد تا روندی متعادل در کلیت معاملات بازار و البته نه چندان پرحجم حاکم باشد. بازاری که به نظر می‌رسید ترجیح می‌دهد برای فروکش کردن این هیجان‌های زودگذر فعلاً نظاره‌گر تابلوی معاملات باشد.

اوج عرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی امروز در گروه خودرویی‌ها، فلزات اساسی و معدنی‌ها کلید زده شد. در حالی که از این فرصت برخی معامله‌گران برای جمع‌آوری سهام در مدار منفی قیمت‌ها استفاده کردند.

در این میان برخی معامله‌گران این موضوع را فرصتی برای خرید پله‌ای در بازار معرفی می‌کنند و معتقدند با توجه به در پیش بودن عملکرد 9 ماهه شرکت‌ها و در عین حال انتظار برای آغاز موج صعودی بازار همزمان با آغاز رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری 96 انگیزه جدید برای کسب بازدهی‌های قابل انتظار در بازار فراهم خواهد شد.

امروز در بازار سهام و در میان هیاهوی شکل گرفته بر سر تحلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازار سهام به اظهارنظرها در خصوص برخی نمادهای معاملاتی متوقف و در رأس آنها شرکت کنتورسازی ایران توجه کرد. در این نماد معاملاتی با شکایت سازمان بورس به قوه قضاییه هم اکنون علاوه بر رد برخی مستندات و مدارک ارسالی این ناشر به سازمان بورس و تردید در خصوص اصالت آنها حسابرس این شرکت نیز به کمیته تخلفات ارجاع شده است.

این در حالی است که فساد شکل گرفته از زمان بازگشایی نماد معاملاتی این شرکت تا زمان توقف نماد آن حاکی از وجود برخی سوءاستفاده‌ها با افزایش شایعه‌سازی‌ها و در خصوص اعلام مناقصه صندوق‌های فروشگاهی از سوی اتاق اصناف است. اتاق اصناف به عنوان یک نهاد و تشکل ملی هنوز نسبت به این موضوع اظهارنظری نکرده است.

امروز در گروه پالایشی‌ها اما روندی متعادل اما در بازده منفی قیمت‌ها حاکم بود. روند متعادل مطالبات با تحرک خریداران و فروشندگان سهام در مدار منفی قیمت‌ها دنبال شد. این در حالی است که در گروه استخراج نفت و گاز شرکت حفاری شمال همزمان با انتشار گذشته عملکردی 6 ماهه با صف خرید پایدار 8 میلیون سهمی مواجه بود.

در بازارهای جهانی نیز پس از فروکش کردن شوک حاصل از انتخابات آمریکا هم اکنون قیمت جهانی نفت در مدار صعودی قرار گرفته و تقاضا برای کامادیتی‌ها با رشد قیمت‌ها به تدریج در حال افزایش است.

به گزارش فارس، امروز بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت کم حجم بود که بیش از آنکه نمایشگر بازاری واقعی باشد شاهد و نظاره‌گر رفتار معامله‌گران هیجان‌زده کم تعدادی بود که تصور می‌کردند انتخاب ترامپ به معنی نابودی همه چیز است.

این در حالی است که برخی معامله‌گران حرفه‌ای در بازار امروز فرصت را غنیمت شمردند و به جمع‌آوری سهم‌های ارزنده در پایین‌ترین قیمت پرداختند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر