بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
حجم و ارزش معاملات در حالی طی ماه های اخیر بموجب روند نزولی و کسالت بازار معاملات در بورس با افت قابل توجهی همراه شد که طی چند وقت اخیر شاهد روند رو به رشد این متغیر بوده ایم.
کد خبر : ۱۷۰۶۷۱
نویسنده :
جمشیدی

از دیدگاه سرمایه گذاران ارزش معاملات در هر بازاری از جمله بازار سرمایه از جمله مهمترین مولفه ها برای سنجش قدرت آن بازار به شمار می رود و روند رو به رشد آن بیانگر ورود نقدینگی جدید از طریق سرمایه گذاران می باشد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، حجم و ارزش معاملات در حالی طی ماه های اخیر بموجب روند نزولی و کسالت بازار معاملات در بورس با افت قابل توجهی همراه شد که طی چند وقت اخیر شاهد روند رو به رشد این متغیر بوده ایم. به طوریکه در شرایطی که پیشتر ارزش معاملات بازار سرمایه در هر دو بازار بورس و فرابورس به زحمت به رقم هایی همچون 200 میلیارد تومان می رسید، این روزها ارزش معاملات روزانه در مجموع به عددهایی همچون 500 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که بررسی روند و حجم معاملات سهام شرکت ها چندان موید ورود نقدینگی جدید به بورس نیست که این امر بدان معناست که افزایش ارزش معاملات از طریق معامله اوراقی به جز اوراق بهادار در حال رقم خوردن است. آنچنان که طی چند وقت اخیر شاهد اجرای برنامه های مختلف سازمان بورس جهت توسعه بازار بدهی از طریق انتشار انواع اوراق مشارکت و صکوک هستیم و به نظر می رسد اجرای این سیاست در نهایت سبب رشد ارزش معاملات بازار سرمایه نسبت به دوره های گذشته شده است.

به عنوان مثال در حالی طی یکشنبه هفته جاری ارزش معاملات بازار بورس حدود 400 میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس 167 میلیارد تومان محاسبه می شود که بررسی جدول نمادهایی که بیشترین سهم را در ارزش معاملات روز گذشته داشته اند حاکی از آن است که از 400 میلیارد تومان ارزش معاملات بورس، 51 میلیارد تومان به اوراق شرکت ملی نفت ایران اختصاص دارد و بخش دیگری نیز از طریق معاملات بلوکی در نمادهای "کروی"، "بترانس"، "فاراک" و "وپخش" رقم خورده است و در مقابل معاملات نمادهایی همچون "فملی"، "فاذر" و "ثاژن" سهم کوچکی داشته اند.


متولیان بازار سرمایه آدرس غلط به سهامداران می دهند/ لزوم نمایش ارزش واقعی معاملات

در بازار فرابورس نیز روند به همین منوال است و از مجموع ارزش معاملات 167 میلیارد تومانی این بازار در روز گذشته حدود 140 میلیارد تومان ناشی از معاملات اوراق اجاره و انواع اسناد خزانه بوده است و ارزش معاملات "ذوب"، "فزرین" و " شاوان" نقش کمتری در ارزش معاملات حدود 200 میلیارد تومانی فرابورس ایفا کرده اند.


متولیان بازار سرمایه آدرس غلط به سهامداران می دهند/ لزوم نمایش ارزش واقعی معاملات

از این رو می توان گفت رشد چند وقت اخیر این مولفه نه تنها به واسطه معاملات بازار سرمایه این است که رشد چند وقت اخیر این مولفه نه تنها به واسطه ورود نقدینگی جدید و پویایی این بازار نبوده بلکه معاملات انواع اوراق بخش قابل توجهی از نقدینگی را بتدریج از آن خود نموده است. بدین ترتیب به نظر می رسد رفته رفته نگاه و توجه سهامداران و اهالی بازار سرمایه که با هدف کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری در بورس وارد این بازار شده اند به سمت بازار بدهی و از همه مهمتر کسب بازدهی مناسب بدون ریسک سوق یافته و سهامداران و فعالان بازار سرمایه به جای انتخاب سهام پر پتانسیل بر اساس تحلیل و بررسی وضعیت بنیادی شرکت ها تمایل بیشتری به خرید اوراق دارند.

به طور قطع در شرایطی که در بازار سرمایه بستری برای کسب بازدهی مناسب بدون ریسک فراهم شده دیگر سهامداران رغبتی برای خرید سهام شرکت در شرایط حاکمیت روند نزولی نوسانی بر بورس نخواهند داشت و از آنجا که افق روشنی برای آینده این بازار وجود ندارد و متولیان بازار سرمایه خود بر توسعه بازار بدهی و انتشار انواع اوراق معتقدند، دیگر بازار سرمایه قدرت مانوری برای بالندگی و شکوفایی نخواهد داشت.

از این رو بهتر به نظر می رسد تا حداقل ارزش معاملات بورس و فرابورس آنطور که در واقعیت هست برای سهامداران به نمایش گذاشته شود و ارزش معاملات اوراق بهادار از معاملات بلوکی و انواع اوراق تفکیک شود تا آدرس غلط به سهامداران داده نشود و اهالی بازار سرمایه بدانند که در شرایط فعلی ارزش معاملات تغییر با اهمیتی نیافته است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵
من نزدیک 10 سال هست تو بورس هستم بورس نیوز و بورس 24 خودشان همیشه ادرس غلط میدهد فقط و فقط برای بدبخت کردن سهامداران حقیقی تلاش میکنند و جیب بری

درود بر بورس پرس
ناشناس
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
خدای اینو زدی تو خال ...
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
بی قانونی دزدی فساد در این بارار موج میزند هر روز سفارش سهامداری میکنند ولی خودشان سهام بازی و نوسان گیری از یک مشت حقیقی و باز گشایهای با کلک مثل زامیاد 180 ت باز میکنند به ملت می اندازند بعد سهم را میکنند 100 تومان و هیچ قانون و مرجعی رسیدگی نمیکند وقتی در بورس قانون نباشد و مانند جنگل اداره شود دروغ و فساد جا باز میکند ....
امینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
چرا بانکها را بعد از انتخابات امریکا باز می کنند امروز وسینا باز می شود
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
طبیعی است . کسانیکه میگویند ربا حرام است خودشان ربا خوارند . کسانیکه میگویند قمار حرام است بورس را به قمارخانه تبدیل کرده اند . کسانیکه دم از راستگویی میزنند بزرگترین و ماهرترین دروغگویانند . کسانی که از صداقت دم میزنند هیچ وقت با ملت خود صادق نبوده اند . کسانیکه دم از امید میزندد امید ملت را کشتند . کسانیکه دم از مبارزه با فساد میزنند حقوقهای 20 میلیونی را مرز حقوق خود قرار داده اند . ایا ایران کشوری اسلامی است یا کشور تزویر و ریا ؟ ایا میتوان به کسانی اعتماد کرد که از اعتماد ملت سوء استفاده کردند .
نا امید
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
عزیز من فساد در این مملکت نهادینه شده . چه انتظاری داری افتابه دزد را که برای سدجوع دزدی میکند میگیرند و به اشد مجازات میرسانند و سرفرازانه میگویند ما حدود اسلامی اجرا میکنیم ولی حاضر نیستند اسامی دزدان وغا رتگران بزرگ افشا کنند.
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
اصلا طیب نیا برای همین مدیر بورس را عوض کرد که با آدرس غلط دادن و مهندسی بازار دولت اوراق بدهیش را به هر قیمتی شده تو بورس آب کنه، برای طیب نیا و دولت فرقی نمیکنه سهامداران خرد چقدر دیگر از سرمایه خودشان را از دست بدهند و چه بر سرشان بیاید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
وسینا ، زندانی من امروز آزاد شد .
آستیا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
اصلا طیب نیا برای همین مدیر بورس را عوض کرد که با آدرس غلط دادن و مهندسی بازار دولت اوراق بدهیش را به هر قیمتی شده تو بورس آب کنه، برای طیب نیا و دولت فرقی نمیکنه سهامداران خرد چقدر دیگر از سرمایه خودشان را از دست بدهند و چه بر سرشان بیاید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
اول عرضه اوراق غیر سهام کفتم بازار در اختیار اوراق می شود برای همین بازار اوراق بدهی وغیره از شاخص سهام باید جدا شود واین کار کوجکترین کار یک مدیر می باشد که مدیر باشد نه کسی که برای شارلاتان بازی مدیرش کردند
حسيني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
از زماني كه مدير بورس عِوَض شده است طولاني تَر شدن نمادهاي بورسي هم بيشتر شده است و انگار مدير جديد كه ماشالاه همه دكتر هستند عين خيالش نيست و زماني هم كه ميخواهد بروند چنان از خودشان تمجيد و تعريف ميكنند و بعضا كارهاي بهتري هم گيرشان ميايد ولي چون همه از بالا دستور ميگيرند هيچ فرقي به حال سهامدار نميكند. شپلي بيش از نه ماه است بسته است، كنتور سازي كه اصلا فراموش كن و بانكيها هم كه الان شده چهار ماه و سهامدار بدبخت مخصوصا اعتباريها كه كارشان تمام است و تازگيها تاپيكو هم به جمعشان أضافه شده است.يادم رفت، سرمايه گذاران خارجي با ديدن نمادهاي بسته و حجم مبنا و نوسان روزانه و ماليات سنگين روي كل فروش و كميسيونهاي بسيار سنگين تَر در زمان خريد و فروش فكر كنم صف هزار كيلو متري واسه ورود به بازار سهام ايران كنند.
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
من هم تعجب کردم وقتي مجموع کميسيون و ماليات 1.5 در صد بورس تهران را در مقابل 0.2 در صد بورس هاي خارجي ديدم. بورس تهران شده مثل کازينوهاي ترامپ.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴
لطفا در مورد معاملات دروغین ذوب جهت کنترل قیمت با حجمهای 1،2،3 مطلب بنویسید ودر سایتهای مختلف منتشر کنید.این کاریها تا کی ادامه دارد؟!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
مسولین سازمان بورس به مردم فقط ادرس غلط میدن،دو سال پیش همین کارشناسان خبره که تو بورس نیوز اخبارشان درج می شود میگفتن برید تاپیکو بخرید الان قیمت سهام این شرکت یک سوم شده و در حال حاضر هم که سهم بستست،حالا یکی به ما توضیح بده ما حق و حقوق ضایع شدمون را باید از کجا بگیریم؟؟؟!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
تو آذراب که هر روز 15 میلیون کد به کد الکی می کنن کسی هم کهبه کسی نیست . باید از ارزش کل معاملات کم بشه